KRK Rokit 8 G2 - aktivní poslechové monitory cenově dostupné kategorie
Nová řada poslechových monitorů Rokit firmy KRK nahrazuje dříve prodávanou řadu RP. Jedná se o cenově dostupné aktivní monitory, a jak bývá (nejen) u této firmy obvyklé, řada obsahuje typy s 5, 6 a 8” basovými reproduktory. Pro test byl k dispozici největší model s 8” reproduktorem.
Když jsem poprvé viděl nápis RPG 2 na zadní straně beden, napadla mě asociace s ruční protitankovou zbraní RPG-2 z 50. let minulého století. Doufám, že tohle tak úderné nebude. Prý to znamená Rokit Power a označení G2 je důrazem na druhou generaci proti původní řadě RP.
Design modelu Rokit 8 se vzdáleně přibližuje monitorům VXT 8, které jsou, podle mého názoru, výborné. Rokit 8 stojí zhruba polovinu ceny modelu VXT 8. Pokud má řada Rokit sloužit jako náhrada modelů RP s důrazem na generační rozdíl v konstrukci a ve zvuku, výrobce toto dává najevo už od prvního pohledu. Výrazně ostré hrany původní řady RP jsou pryč, výrobce dodržuje filozofii designu ostatních svých modelů a najdete zde šikmé a zaoblené hrany, což prý přispívá ke snížení nežádoucích difrakcí. Po estetické stránce se mi Rokit 8 hodně líbí, působí decentně, žlutá membrána basového reproduktoru monitorům sluší a velký cenový rozdíl proti řadě VXT bych z prvního pohledu nehádal.
Popis, konstrukce, technika
Reproduktory jsou pochopitelně jiné než v řadě VXT. Materiál membrány 8” basového reproduktoru výrobce označuje jako „Aramid Glass Fiber“, tedy cosi syntetického se skelnými vlákny. Palcový výškový reproduktor je kalota s neodymiovým magnetem. Materiál membrány výrobce blíže neupřesňuje, pouze konstatuje, že je „Soft-Dome“, tedy cosi měkkého. Skoro klasika.
Bedny jsou vyrobené z MDF, čelní stěna je plastová. Plast je poměrně tenký, ale na vnitřní straně je řada žeber, což spolu se zaobleným tvarem zaručuje slušnou odolnost čela proti vibracím. Bass-reflexový nátrubek je řešen jako součást plastového výlisku čelní stěny.
Bedny jsou sice „Made in China“ cenově dostupné kategorie, ale na první pohled to patrné není. Nástřik černou barvou je kvalitní a velmi odolný, zpracování plastových i kovových dílů je perfektní.
Jako indikátor zapnutí není kupodivu použita módní modrá LED, ale rozsvítí se logo KRK. Esteticky působivé a pěkné.
Snaha o úsporu výrobních nákladů je patrná při pohledu na zadní stranu beden. Připojení signálu je vyřešeno pomocí symetrického vstupu s konektory XLR a 6,3mm jacku a nesymetrického vstupu s konektorem RCA cinch. Zřejmě z cenových důvodů nebyl použit konektor Neutrik Combo. Škoda, že XLR vstup není vybaven alespoň zámkem proti vytažení konektoru. Ale na stole se s tím asi moc hýbat nebude.
Z ovládacích prvků je na zadní straně regulátor citlivosti s rozsahem -30 dB až +6 dB s náznakem rozdělení rozsahu do řady kroků, tedy jakési aretace. Nastavení citlivosti tedy není závislé pouze na orientačním popisu ovládacího prvku, ale lze „odpočítat“ konkrétní počet kroků. Navíc ten regulátor působí dost robustním dojmem. Dobré. Dalším ovládacím prvkem je čtyřpolohový přepínač pro korekci výšek (-2 až +1 dB). Dalšího nic, žádná další ekvalizace, limitér nebo přepínání do úsporného režimu při nepřítomnosti signálu. Pokud tedy mělo být ušetřeno tímto způsobem, nijak mi to nevadí.
Po otevření bedny je snaha o úsporu výrobních nákladů patrnější. Není zde toroidní transformátor, ale to asi nikomu vadit nebude. Konstrukce elektroniky je poměrně minimalistická, ale větší součástky jsou alespoň zafixovány lepidlem proti vibracím. Kvalita pájení je proti některým jiným konstrukcím velmi slušná.
Výrobce má trochu zmatek v technických parametrech, které udává v návodu (pdf i tištěném) a na internetu. Nejvíc je to patrné u udávaného výkonu zesilovačů. Na internetu je udávaný výkon zesilovačů jednou hodnotou 140 W. V technické specifikaci v návodu jsou uvedeny výkony zesilovačů 20 W pro výškový a 70 W pro basový reproduktor. Vzhledem k celkovému udávanému příkonu 160 W je to docela reálné, i když použité integrované obvody výkonového zesilovače by umožňovaly dosažení výkonů výrazně vyšších, zřejmě však za cenu výkonnějšího (a dražšího) transformátoru.
Překvapilo mě, že stěny monitorů vyrobené z MDF mají trochu náchylnost k vibracím. Není to poznat při hudbě, ale spíš při poklepu. Tady je snaha o ušetření patrná asi nejvíc, vylepšila by to nejspíš větší tloušťka stěn nebo přidané žebro. Holt „Cost-Down Process“ je moderní záležitost.
Zvuk a dojmy
Výrobce se chlubí frekvenční charakteristikou, která leží v rozsahu 44 Hz-20 kHz ve velmi optimistickém tolerančním pásmu +- 1,5 dB. Realita podle mého názoru tak úplně optimistická není, ale není to o moc vedle.
První dojem z poslechu byl - neutrální. Vlastně jsem měl tendenci pořád přidávat hlasitost, abych z toho dostal nějaký ten ohromující zvuk nové generace. Nedostal. Bedny si zachovávají slušně neutrální charakter poslechu až do poměrně vysoké hlasitosti. Velmi příjemným překvapením vzhledem k cenové třídě byla čitelnost detailů v nahrávkách. Diana Krall a její Wonderful je zážitek, CD Al di Meola Kiss My Axe trochu narazí na dynamický rozsah, ale s tímhle CD je radost pomlouvat reprobedny i výrazně vyšších cenových kategorií.
Abych to jen nechválil: Když se hledá, najde se náznak cinkání na výškách a trochu ztráta detailů na vyšších středech, ale to je spíš o zvyku. Dynamický rozsah beden je slušný, zvlášť když výrobce nehromuje zrovna výkonným zesilovačem. Mezní SPL je udávána hodnotou 106 dB, při hodně vysokých hlasitostech má ale zvuk tendenci se „slévat“ a o nějak zvlášť neutrálním a detailním poslechu nelze uvažovat. To jsou ale poměrně extrémní úrovně hlasitosti, kde navíc hraje velkou roli akustické řešení poslechového prostoru.
Za velmi příjemný považuji přenos basů. Basy nepůsobí agresivně, ale je jich subjektivně dost a jsou velmi slušně čitelné. Není zde žádné nepříjemné „hučení“ a podobné věci, prostě linearita frekvenční charakteristiky je dost poznat. Monitory jsou vybaveny subsonickým filtrem nastaveným na frekvenci 35 Hz, což je v kombinaci s bass-reflexovou ozvučnicí beden „tak akorát“. Bass-reflexový nátrubek má navíc velmi rozumně dimenzovaný tvar i průřez, takže ani při vysokých hlasitostech nijak slyšitelně nefouká. Pro poslech a míchání rockových nahrávek při vysokých hlasitostech je ale dynamika beden dost limitující a připojení vhodného subwooferu je skoro nutností.
Příjemným překvapením je poslech z různých vzdáleností a směrů. Výrobce neudává referenční osu monitorů, ale jako naprosto vyhovující lze uvažovat osu výškových reproduktorů. Poslech v malé vzdálenosti je, jako ostatně u všech podobných beden, prioritou. Lokalizace zvuků ve stereu je velmi dobrá, subjektivně ještě lepšího výsledku „zobrazení“ stereobáze jsem dosáhl při poslechu mírně mimo osu monitorů, při jejich natočení asi o 5-10 ° od posluchače. Ve větší vzdálenosti se lokalizace nijak významně nezhoršuje a nebylo nijak výrazným problémem, když jsem nedodržel doporučení rozmístit monitory do vrcholů rovnostranného trojúhelníka vzhledem k posluchači. Že by pozitivní důsledek snížení difrakce vlivem zaoblených a zkosených hran? Při větších vzdálenostech je vhodné mít trochu přetlumený poslechový prostor.
Měl jsem možnost Rokit 8 porovnat s monitory ESI nEar 08, které stojí o polovinu méně, a pak s monitory vyšší řady KRK VXT 8, které stojí asi dvojnásobek. ESI nEar 08 hrají na první poslech agresivněji na basech, ale na středech a výškách je ve srovnání s Rokit 8 zvuk jakoby „plochý“. VXT 8 je pochopitelně o třídu výš, a je to poznat i ve zvuku. Neutrálnost, čitelnost a detailnost je u VXT 8 ještě o kousek dál, navíc si tu čitelnost a čistotu zvuku udrží i při hodně vysoké hlasitosti. Zřejmě důsledek poznatelně většího dynamického rozsahu, a nejspíš je i nižší zkreslení měničů při vysoké hlasitosti.
Závěr
KRK Rokit 8 jsou aktivní poslechové monitory „cenově dostupné“ kategorie. Snaha o úsporu výrobních nákladů je zde v rozumném kompromisu vzhledem k požadovaným (a dosaženým) parametrům a možnostem. Pokud potřebujete bedny pro okouzlení posluchačů nadýchaným a impozantním zvukem, nekupujte to. Pokud chcete za rozumné peníze neutrální zvuk a výbornou lokalizaci zvuku ve stereobázi při různých poslechových vzdálenostech, doporučuji Rokit 8 alespoň poslechnout. Pro vysoké hlasitosti poslechu je rozumné doplnit o subwoofer. Absenci spousty ovládacích prvků považují spíš za přínos, osobně bych vypustil i korekci v oblasti vysokých frekvencí a za ušetřené peníze přidal výztuhu nebo udělal stěny beden ze silnějšího materiálu. Za to, jak to hraje a vypadá, považuji cenu za velmi příznivou.
Info:
KRK Rokit 8 G2 jsou aktivní poslechové monitory cenově dostupné kategorie s osazením 8” + 1” a slušně neutrálním zvukem. Cena je 7 590 Kč s DPH/ks.
Plus:
neutrální zvuk
lokalizace zvuku ve stereobázi i mimo osu monitorů
pečlivé provedení vzhledem k ceně
minimalistické možnosti ovládání
náznak aretace regulátoru citlivosti
Mínus:
výrazný rozdíl v udávaných parametrech na internetu a v manuálu
náchylnost ozvučnice k lehkým vibracím
zasloužilo by si to lepší vstupní XLR konektor
ozvučnice: bass-reflex
počet pásem: 2
výškový reproduktor: kalotový, 1”, neodymiový magnet
basový reproduktor: 8” (Aramid Glass Fiber)
zesilovač pro výškový reproduktor: 20 W (údaj z tech. specifikace výrobce)
zesilovač pro basový reproduktor: 70 W (údaj z tech. specifikace výrobce)
výhybka: 24 dB/oktávu, 2,4 kHz
subsonický filtr: 35 Hz
vstupní impedance: 10 kΩ
konektory: XLR, 6,3mm jack, RCA Cinch
mezní SPL: 106 dB
rozměry: 394 x 275 x 299 mm
hmotnost: 12 kg