Král je mrtev, ať žije král!
Lehce přemrštěné tvrzení neodpovídá tak zcela pravdě. Spíše bych měl říci, že starý král intenzívně zaučuje nového, jak to v našem světě chodí. Série keyboardů PC2 firmy Kurzweil (PC2/PC2X/PC2R) se totiž stala měřítkem kvality zvuku a zpracování nástrojů tohoto typu.
Rodný list
U Kurzweilů se zažil zvyk označovat nástroje s kladívkovou klaviaturou ve jménu symbolem X a pro úplnost dodejme, že symbol R označuje, jak jistě tušíte, verzi rackovou. Proto nepřekvapí, že PC1X, toto "kurcvajlí mimino", z uvedené řady nevybočuje. Nejnovější a cenově nejpřístupnější keyboard firmy Kurzweil nabízí zcela totožnou výbavu 512 základních programů (jak jsou v této firmě označovány zvuky), špičkovou audio kvalitu PC2X a přidává nově zpracovanou kladívkovou klaviaturu s 88 vyváženými klávesami. Podobně jako u posledních modelů PC2, také u PC1X se Kurzweil rozhodl prásknout se přes kapsu a do slotu pro paměťové boardy vložil Orchestral ROM expanzní board s plně GM 1 kompatibilní zvukovou bankou (128 zvuků) + sadou Orchestral (rovněž 128 zvuků). Jako pozornost je u PC1X přidán dvojitý efektový procesor (založený na KDFX, je součástí výbavy posledního modelu profesionálního syntezátoru K2600), dále promyšlený arpeggiator a inteligentní MIDI implementace. PC1X je multitimbrální nástroj (16).
Blíže
PC1X svým designem vychází z tradičního PC88. Nově pojaté funkce Split & Layer umožňují rychlé a snadné vytváření vrstev zvuků a dělení kláves. Zcela nově vytvořené zvuky pro PC1X/PC2 nenajdete na předchozích modelech Kurzweil - včetně trojnásobného samplu stereo Grand piana, nových samplů stereo smyčců, klasických elektrických pian (jak Fender Rhodes, tak Wurlitzer), sekce žesťů, bicích a perkusních nástrojů, hlasů, atd. Podstatný rozdíl od PC2 je v absenci varhanního režimu KB-3, který obsahuje speciálně nasamplovaný model Hammond B-3 pro PC2, dávající mimořádně realistický feeling a dojem klasických tone wheel varhan. Nicméně, i když zde není režim KB-3, zahrnuté samply hammond varhan zní velmi dobře. Ovládání táhel je, díky potenciometrům a oběma kolečkům vlevo, intuitivní a jednoduché. Škoda, že při simulaci přechodu mezi rychlostmi rotace leslie reproduktoru tvůrci PC1X nevyužili téměř se vnucující funkci aftertouch, vzhledem k tomu, že obě ruce varhaníka jsou obvykle dostatečně zaměstnané jinou činností, než je nezbytné přepínání tohoto tlačítka.
Pokud se týká elektrických pian, jejich samply dopadly mimořádně dobře, ani Wurlitzer nezní špatně. Možná se vytrácejí drobátko rychleji, ale taková drobnost je vysloveně pro fajnšmekry. Nevýhodou je, že není k dispozici žádný sekvencer a tím ani možnost přehrát sekvence.
Rozšiřující zvukový board
Orchestral
Nabízí kromě klasické banky General MIDI 1 také orchestrální zvuky smyčcové sekce, včetně sólových, dále dřevěných dechových nástrojů, žesťů symfonických i jazzových i celého symfonického orchestru. Nechybí ani píšťalové varhany, cembalo, španělská kytara, orchestrální a etnické perkuse. Přidané jsou také zvuky syntezátorů, Clavinetu, apod.
Veškeré zvuky je možné do jisté míry editovat v User bance, tedy měnit jejich barvu, obálku a LFO. K dispozici máte čtyři potenciometry, volně přiřaditelné, jako např. posun cut-off frekvence u filtru, apod. Můžete je samozřejmě uložit do kterékoliv z 128 uživatelských pamětí. Polyfonii 64 hlasů lze rozšířit boardem na 128. Board Orchestral ROM má tedy celkem 2 banky po 128 programech. Bohužel nelze dnes říci, kdy se objeví další zvukové boardy pro PC1X, vzhledem k tomu, že i Orchestral přišel po nesmírně dlouhé době. Konkurence je v tomto ohledu značně pružnější, ať se jedná o Yamahu, Emu, Roland, Korg, dokonce i Alesis. Nicméně, proti Orchestralu nelze namítnout nic, doporučuji si nejprve poslechnout, než vyslovíte první soudy. Např. klavíry Kurzweil jsou tradičně zvukově téměř bezkonkurenční, posuďte sami. Obecně mohu říci, že orchestrální zvuky jsou většinou pěkné a hutné, ačkoliv bych čekal, že by Kurzweil měl na boardu umístit více speciálních zvuků, jako je basklarinet, pikola, žestě s dusítkem či tlumené smyčce. Ale na druhou stranu je fakt, že je nenabízí ani jiní výrobci.
Efekty
Jsou postaveny na KDFX procesoru, který je součástí výbavy nástrojů řady K2500/K2600. Jde o dvojitý efektový procesor. Efektové presety procesoru A zahrnují: reverb, chorus, delay, distortion, rotary, phaser, flanger, dynamický processing a jiné. Procesor B nabízí: 30 reverbů pro nejrůznější typy prostoru. Všech 16 MIDI kanálů může vysílat do obou procesorů - A i B pro jakoukoliv hodnotu. Kromě toho je možné globální řetězení efektů tokem signálu z procesoru A do B. Na panelu je také potenciometr EQ pro posílení jednotlivých pásem zvuku na výstupu. Vestavěné efekty jsou velmi působivé, nutno ale pamatovat na to, že v multitimbrálním režimu se efekty u jednotlivých zvuků mohou ztrácet.
Klaviatura
Jak jsem už uvedl, PC1X je kontroler s vyváženou, kladívkovou mechanikou, který můžete využít také jako master keyboard. Pianový styl hry je přesvědčivý, přičemž odezva je dostatečná také pro styl hry varhanní a syntezátorové. Aftertouch funguje velmi dobře, nemusíte se prokopat až do Číny, abyste ji získali. Klaviaturu můžete rozdělit až na čtyři zóny, pro dva MIDI Out výstupy. To je fajn.
Další výbava
Musím říci, že jsem mohl začít hrát zvuky a přepínat banky téměř okamžitě, bez jakékoliv potřeby studovat dlouze návody. K dispozici jsou jak tlačítka Inc/Dec a sympatické, velké datové kolečko. Arpeggiator je prakticky stejný jako u starších modelů, např. PC88MX. Ale je poměrně omezený ve svých funkcích a není tak snadné se k němu dostat a použít jej. Nicméně zvládá několik režimů, můžete definovat pořadí, intenzitu úhozu, dobu trvání, tempo a funkce synchronizace.
Manuál je dobře zpracovaný, s přehledným indexem a kompletním detailním popisem. Syntezátory a pady jsou rovněž dobré, podobně jako basy speciálně syntezátorové. Akustické kytary zní ohromně, ačkoliv nemají výjimečnosti (změnu podle intenzity úhozu), což najdete u produktů Emu, Roland a Yamaha. Rockové kytary se najdou i lepší. Ohledně bicích sad mohu říci jen to, že zní plně, hutně, ostatně jejich plné nasazení při profesionální tvorbě filmové hudby ve světových studiích asi není třeba komentovat. Jejich tvůrci si dali záležet.
U GM banky mám nejasný pocit, že se příliš neliší některé podobné barvy (např. flute a piccolo, apod.). Lze očekávat, že Kurzweil brzy přijde s XG bankou na boardu. K jednoduchému občerstvení operačního systému slouží Flash ROM (update pomocí System Exclusive dat). Aktuální verze operačního systému je 3.10. Ta se zobrazí při každém spuštění nástroje. Na stránkách www.kurzweilmusicsystems.com je možné si stáhnout nejnovější verzi kdykoliv zdarma.
Určení
PC1X je zamýšlen jako řídící klaviatura, navíc s bankou skvělých zvuků, a to se beze zbytku splnilo. Ať už se jedná o vzhled, jednoduchost ovládání či kvalitu zvuků, vychází PC1X dobře. Při diskuzi s některými zájemci vyšla najevo prosba, jež mne zaujala, ačkoliv je koneckonců pravdivá - jde-li v podstatě o stage piano, proč (probůh) nemá stojánek na noty? Vždyť kvalitnější samply klavíru bude hráč těžko hledat po celém světě, ale noty aby měl na kolenou... Tento povzdech se vlastně týká nejen firmy Kurzweil.
Závěr
PC1X se mi díky, u této firmy neobvyklé, ceně (u jiných výrobců dostačující jen na běžná digitální piana) jeví jako potenciálně komerčně velmi úspěšný produkt. Koneckonců úplně postačí pustit si přes pořádné PA vestavěné demo. Symfonický orchestr mě svým věrným zvukem doslova přišpendil k zemi. Kurzweil se zase jednou vytáhl.
Info:
PC1X je nejnovější keyboard firmy Kurzweil fungující i jako řídící klaviatura. Cena je 48 210 Kč s DPH.
Plus:
cena
dvojitý efekt z KDFX
Orchestral Sound Board
tradičně samply pian a klaviatura
Mínus:
64hlasá polyfonie si dnes již zaslouží dvojnásobek
některé zvuky nevycházejí nejlépe
Výbava PC1X v kostce
- 88 vyvážených kláves s hammer mechanikou
- 512 Programů: základních 256 + Orchestral 128 + GM1 128
- 64 továrních setupů (nastavení ovládacích prvků na panelu) a 128 programovatelných setupů
- 64hlasá polyfonie
- dvojitý FX procesor (vycházející z KDFX)
- uživatelský EQ
- 4 zóny v režimu setup
- arpeggiator
- pitch bend a modulační kolečka
- 4 volně přiřaditelné přepínače a knoby
- MIDI In, Out a Thru konektory
- LCD displej 2x 20 znaků
- dva konektory pro nožní spínače
- konektor pro expression pedál
- konektor pro ribbon kontroler
- vyvážený stereo analogový výstup
- sluchátkový jack
- flash ROM paměť, u níž můžete provést update z internetu
-výstupy: 2 analogové (1/4 levý/mono a pravý), stereo digitální (RCA jack, s možností volby AES/EBU a SPDIF formátu) a stereo sluchátka
-napájení: 9V AC adaptér
-přiložený je damper pedál KFP-1
Jako volitelný je možno si zvolit další pedál - dvojitý KFP-2M, CC-1 řídící pedál a XP-1 Polyphony Expansion Board, který zdvojnásobí polyfonii na 128 hlasů.