Korg SoundLink MW-1608 - hybridní analogově/digitální mixážní pult
Analog, nebo digitál? Chcete mít vše rychle pod prsty a s měkkým, příjemným zvukem? Hledáte kvalitu do domácího studia nebo malého klubu? Zkuste nový SoundLink od Korgu!
V posledních letech se mi firma Korg docela líbí. Občas má takové zajímavé analogové nápady, nemyslím jen oživení a inovace pod legendární značkou Vox, ale i elektronky v syntezátorech i další podobná netradiční řešení. V době, kdy takřka všichni ve střední a vyšší kategorii mixážních pultů chrlí jeden digitál za druhým, Korg přijde na trh s analogovým mixážním pultem, tedy s integrovanými DSP a dalšími digitálními doplňky.
Bude mít toto řešení úspěch? To zodpoví až čas, já se vám zatím tento netradiční mixážní pult pokusím přiblížit a třeba vás zaujme tak, že i vaše prsty budou zanedlouho kroutit jeho ovladači.
Letem světem mixem
Testovaný model MW-1608 je menším v řadě, jak klasický formát názvu analogových konzolí napoví, má v základu šestnáct vstupů do osmi podskupin. Tedy ono je těch vstupů vlastně osmnáct, ale 17/18 je stereo vstup pro malý jack pro nějaký podkres, ten Korg do počtu hlavních vstupů nepočítá. Větší bratříček má označení MW-2408 a je vám tedy jasné, kolik vstupů má on.
Vstupy jsou rozděleny do dvou skupin: Prvních osm je monofonních a mikrofonních s XLR vstupy, další čtyři fadery jsou pro vstupy 9 až 16, které jsou přepínatelné buď na stereo linkové nebo mono mikrofonní.
Oba tvůrci, Peter Watts i Greg Mackie, mají za sebou velmi dlouho profesní dráhu. Když se sešli a založili v roce 2010 M & W Pro Audio, vytvořili například pro značku QSC digitální mix TouchMix-16, ale velmi zajímavé jsou ony mixážní pulty Trident, které v šedesátých letech začal designovat v Anglii Malcolm Toft a na kterých pak vývojářsky pracoval Peter Watts. Studio Trident vzniklo v roce 1967 a bylo v Anglii první, kde se točilo do osmi stop a mělo potlačení šumu dolby. Tvůrce pultu a inženýr Toft se v roce 1971 stal managerem studia a potřeboval nový pult pro dvacetičtyřstopé nahrávání. A jelikož ho potřebovali pro sebe, vyrobili ještě třináct kusů těchto unikátních konzolí i pro druhé, dnes absolutní legendy. Přes tyto pulty nahrávali tehdy ve studiu Trident i jinde Beatles, Rolling Stones, Genesis i Queen, v současnosti Rhianna a další. A do této vybrané společnosti s tak vysokými měřítky tehdy přišel Peter Watts a osmnáct let pokračoval v práci a návrhu mixážních pultů. A vy nádech těchto pultů můžete ochutnat v novém Korgu.
Mikrofonní předzesilovače jsou chloubou této řady. Na vývoji se podílel i legendární tvůrci Peter Watts, který navrhoval mixážní pulty Trident a i zde navrhl předzesilovače HiVolt s vyšším napájecím napětím pro měkký, teplý a přirozený zvuk. Na vývoj celého mixpultu ovšem nebyl sám, tím druhým hlavním konstruktérem nebyl nikdo menší než Greg Mackie, ano _„ten“ Mackie, zakladatel TAPCO a Mackie Design, kteroužto firmu opustil v roce 2003. Peter Watts a Greg Mackie v roce 2010 založili společnou firmu M & W Pro Audio se zaměřením na vývoj zejména mixážních pultů. Ale rychle zpět k mixpultu. Pod ovladači Gain najdete u prvních osmi kanálů jednak tlačítka horní propusti HPF, jednak ovladače kompresoru. Cílem bylo vytvořit hybridní mixpult s co nejmenší nutností použít další externí hardware, takže osm kompresorů s jednoduchým ovládáním se vám určitě bude hodit. Vstupy 9-16 v tomto místě mají přepínače Mic/Line, které fungují jako přepínače z režimu mono na režim stereo. Citlivosti se při přepnutí nemění, jen se vstup přepne do režimu stereo. Korekce jsou u prvních osmi vstupů třípásmové s parametrickými středy, u druhých osmi čtyřpásmové s pevně nastavenými frekvencemi středů.Pod korekcemi najdete čtyři ovladače Aux, přičemž 3 a 4 jsou přepínatelné Pre/Post, jak je u podobných mixpultů obvyklé. Běžné je i ovládání úrovně efektu, panoramy i směrování do podskupin, zastavme se ale u tlačítka Mute. U velkých pultů skupiny Mute jsou běžné, ale v tomto rozměru mixážního pultu je skutečně neobvyklé, že máte k dispozici čtyři skupiny Mute s velmi snadným ovládáním. Pokud jste někdy se skupinami Mute pracovali, nepotřebujete ani otevírat návod, přiřazování do a ze skupin Mute nemusíte ani objevovat, prostě to hned víte, protože pult navrhovali zvukaři. Trochu mne překvapila přítomnost tlačítka Break (pauza) hned nad faderem Main Mix, protože jedním stiskem uděláte okamžité ticho. Tlačítka Mute skupin jsou trochu schované, tohle je tak trochu na ráně, tak snad si s ním nezpůsobíte horké chvilky na akci. Samozřejmě máte k dispozici ještě příposlechy AFL/PFL a tak, ale pojďme se raději podívat do pravé sekce mixpultu, protože tam se nachází ještě mnohem víc překvapení.Mixpult má jeden efektový procesor s dvaceti kvalitními efekty Korg, tedy škoda, že není alespoň dvojitý, ale kvalita je zde dobrá, takže vše v pořádku. Co má ale tento mixpult netradičního, je DSP, které umožňuje na auxech či masteru zapnout digitální grafické ekvalizéry, kompresor/gate/limiter) a potlačovač zpětné vazby. Kompresory jsou opět vcelku jednoduché, máte rychlost náběhu Attack a regulaci prahu aktivity Threshold. Podobně jednoduché je to i u Gate a limitéru, nastavení je otázkou chvilky. Rovněž ovládání grafického ekvalizéru je hračkou. Všechny tyto doplňky mají jedno omezení: Můžete je použít pro Master a Aux 1 a 2, bohužel ne pro Aux 3 a 4. Pokud budete chtít tedy ekvalizér na další odposlechy, musíte přidat externí hardware. Připadá vám to zvláštní omezení? Ono to je s tímhle pultem ještě o trochu zajímavější, takže pojďte, vysvětlíme si to v dalším bodě.
Základní dilema: Pro koho je MW-1608 vlastně určen?
Ano, Auxy 3 a 4 mají totiž ještě další roli. Můžete je použít jak pro zapojení třeba monitorů na pódiu nebo dalšího efektu, ale tvůrci na tyto Auxy přidali ještě něco: sluchátkové zesilovače. Pod XLR s výstupy auxů tak u nich máte ještě velké jacky. A tak jistě už víte, kam tvůrci mířili: do studia. S takovou výbavou nepotřebujete totiž další hardware, pro domácí studio máte rovnou hlavní sluchátkový výstup + dva na auxech, to obvykle stačí, navíc i možností samostatného přimíchání poměru L/R k oběma výstupům. Šikovné.Ve studiu potřebujete ale také napojení k záznamovému systému, což dneska bude nejčastěji DAW v počítači. V pultu je sice integrovaná USB zvuková karta, pracovala jako běžné USB zařízení bez nutnosti cokoliv instalovat v různých operačních systémech, okamžitě z ní bylo možné přehrávat do vstupů 15/16, ale to stačí pro základní použití, pro studio už ne. Výrobce také tuto interní zvukovku neuvádí jako studiovou, v návodu je uvedeno, že pro připojení DAW máte použít výstupy do skupin a připojit je ke zvukové kartě. Který vstup pak budete nahrávat, budete volit jednoduchým zapnutím zdroje do některé ze skupin. Je to jednoduché a funkční, jednotlivé vstupy nejsou vybaveny výstupy direct out, takže to jinak ani nejde, když nepočítám možnost nahrávání hlavního výstupu. Toto řešení je dobré pro domácí studio, ale bohužel už moc nestačí pro nahrávání bicích, protože máte jen osm skupin, pokud budete chtít nabírat jednotlivé bubny, jste obvykle za hranicí. Zde je prostě škoda, že výrobce neosadil takto zajímavý mixážní pult rovnou kvalitnější zvukovou kartou, vhodnou pro vícestopý náběr. Ale pokud pracujete třeba se syntezátory a zvukovými moduly a budete k tomu točit zpěvy a další nástroje, může to - a obvykle bude - stačit.Jak vidíte, odpověď na otázku je jednoduchá: Mixpult je dobrý na živé zvučení, ale zvláště zajímavý pro malá domácí studia.
Jak se mi s ním pracovalo?
Po zapnutí jsem rychle zjistil, že je to kvalitní kus vybavení, malý šum, kvalitní předzesilovače, dobrý zvuk a všechno tak nějak rychle pod prsty. Decentní tmavě a světleji šedá barva panelu měla jednu nevýhodu: Ve světlejší šedé sekci Master, tedy ve zšeřelém studiu, jsem na ní světle šedé popisky moc neviděl a pult nemá možnost připojení lampičky (jako větší live pulty). Když se ho ale naučíte, je to jednoduché. Digitální sekce mi rychle odkryla své možnosti a neměl jsem s ovládáním potíže. Předzesilovače jsou skutečně kvalitní. Pár omezení jde do jisté míry na vrub rozměrům, například je škoda, že fantomové napájení lze zapnout jen pro všechny vstupy 1-8 současně, protože ve studiu do těch vstupů nemusí být zapojeny jen mikrofony, ale i jiná technika. Ale celkově se mi tento malý velký pult líbí. Úplně ho vidím v menších jazzových klubech, protože ho budou umět ovládat hudebníci a digitální sekci Master jim připravíte předem, výborné je i nasazení jako srdce domácího studia, pokud chcete malý, ale kvalitní analogový mixážní pult pro příposlech, ovšem s vysoce kvalitními předzesilovači pro náběr zpěvů a nástrojů. Zde také využijete ony skupiny Mute pro rychlé ztišení zapojených mikrofonů. Celkově je to další zajímavý počin od Korgu: Není dokonalý, ale je dobrý, a pokud chcete analogový pult, nemusíte hledat jen mezi dědečky.
Info:
Korg SoundLink MW-1608 je hybridní analogově/digitální mixážní pult s DSP, šestnácti kvalitními mikrofonními předzesilovači a osmi podskupinami, vhodný jak pro live, tak pro studio. Jeho cena je 32 990 Kč.
Plus:
kvalita předzesilovačů
rozměry
osm podskupin
další sluchátkové výstupy
snadno ovladatelné DSP a GEQ
4 skupiny Mute
4 auxy
Mínus:
jen základní zvuková karta
společné fantomové napájení
malý kontrast textu na pravé straně panelu
tlačítka pro podskupiny bez optického zvýraznění stavu
Technické parametry
Rozměry (š x h x v) | 530 x 396 x 187 mm |
Hmotnost | 8 kg |
Možné doplňky | nožní přepínač |
Počet mikrofonních vstupů | 16 XLR |
Počet linkových vstupů | 16 jack |
Počet podskupin | 8 |
Počet hlavních výstupů | 2 XLR |
Počet výstupů aux | 4 |
Počet sluchátkových výstupů | 3 |
Zvuková karta | 2x vstup / 2x výstup |
Počet typů efektů | 20 |
Spektrální analyzér | 31 pásem |
Připojení talkback mikrofonu | XLR |