Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...

Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...
Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...

V lednu 2011 jsem objevil první zmínku o Kronosu. Jako novopečený majitel Korgu M3 (můj první Korg v životě!) jsem si od plic zaklel a začal číst, čím se mě u Korga tentokrát pokusí přesvědčit o nezbytnosti další investice. Po přelouskání specifikace tehdejší horké novinky bylo bohužel rozhodnuto: tohle můj M3 Expanded nemůže nikdy umět! Dostali mě hned na první dobrou. Ještě zbývala naděje, že alespoň některé z těch převratných novinek nebudou zas tak úplně založeny na pravdě.

Po dvaceti letech zkušeností se vzkvétajícím kapitálním reklamismem zní slogan typu “prepare to be amazed” („připravte se na to, že budete ohromeni/okouzleni“) mému už ne tak naivnímu českému oušku hóóódně podezřele... Ale po shlédnutí oficiální prezentace nástroje jsem uznal, že slogan mou situaci vystihuje dost přesně. A kupodivu, po osmi měsících soužití s Kronosem, tenhle pocit vydržel. Na internetových stránkách www.korg.com/kronos se velmi rychle, přesně a přehledně dozvíte vše o jeho technickém vybavení. Já se zde, vzhledem k vyhrazenému prostoru a obsáhlosti nástroje, budu věnovat jen některým mnou vybraným detailům a vychytávkám tohoto Titána.

 

I. Kronos se řadí do kategorie workstation

Z označení vyplývá celková filosofie nástroje: co nejširší škála zvuků s možností vlastních úprav, sampling včetně tvorby programů, sekvencer s možností šestnácti stop MIDI + šestnácti audio stop (kvalitní převodníky 16/24 bitů 48kHz), multiefekt se všemi mně známými způsoby procesování zvuku (pro jednotlivé stopy sekvenceru nebo v režimu Combination lze použít až šestnáct různých efektů najednou), Korgův systém Karma v kombinaci s Drum Track nabízí často neuvěřitelně sofistikovaný a flexibilní systém pro „one man band“. Za předpokladu, že se naučíte efektivně ovládat všechny Kronosem nabízené možnosti, vás na konci čeká bonbónek: Jste na chatě, úspěšně jste zkomponovali a nahráli svůj nový hit. Výsledek resamplujete na vnitřní disk a po připojení externí CD vypalovačky (není v dodávce a budete ji potřebovat třeba pro případný reset továrního nastavení) máte v ruce nahrávku vskutku profesionální kvality, a huráá do rádia...

 

Ve výčtu převratných novinek nesmí chybět vnitřní rychlý 30GB SSD disk (Solid State Drive), do něhož lze například nahrát osmdesát minut audia ve stereu, který ale hlavně obsluhuje bohatou polyfonii a umožňuje načítat velké objemy dat pro přehrávání třeba 4GB samplu piana. Vzhledem k nepříliš vysoké ceně a k nutnosti pořád umazávat stávající objekty v paměti doporučuji původní 1GB PCM Sample RAM rovnou rozšířit na možné 3GB.

 

Ovšem tou zásadní inovací je přítomnost devíti typů syntézy. Tento fakt má za následek to, že v Kronosu najdeme skvělý zvuk jak akustického (SGX-1 syntéza), tak elektrického piana (není důvod závidět majitelům Korgu SV1 jejich elektrické piano, v Kronosu je EP-1 syntéza), legendárních syntezátorů MS-20 (MS-20EX) nebo Korg Polysix (PolysixEX). Dále tu najdeme PCM syntézu kombinovanou s technologií Wave Sequencing a Ambient Drums, kterou objevíte na pozadí jak zvuků orchestrálních, rockových či hip-hopových, tak i sady současných bicích nástrojů (HD-1), analog syntézy (AL-1), Hammond B-3 (CX-3), různých drnkacích nástrojů (STR-1), FM syntézy s možností importovat zvuky staré DX7 (MOD-7 Waveshaping VPM synth). Na konci tohoto výčtu (nejen pro úplného nováčka) vyvstává velký otazník, jak se v tom všem vyznat a k čemu to vlastně je. Stará dobrá D50 měla jen jeden druh syntézy, a jaký to byl nástroj! Sám pro sebe (nejsem technicky vzdělán) si to překládám tak, že truhlář s pilkou určitě svede hodně, ale v určitý okamžik sáhne po hoblíku, pak použije dláto, smirkový papír... Stejně tak při tvorbě speciálního zvuku je třeba použít pokaždé jiný nástroj, v našem případě jiný typ syntézy.

Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...
Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...

Naštěstí nám Kronos už z továrny přichází s velikou programovou výbavou a netřeba nic programovat. Co tu náhodou není, najdete ke stažení (platební karta s nákupem přes internet nutná!) na stránkách Korg.com/Sound Libraries & Shop. Já jsem kupříkladu v základní výbavě nenašel zvuk Yamahy CP70/80. Po prolistování nabídky Korg (nic) najdete v knihovně spolupracující firmy KARO Sound Development banku EXs60, poslechnete si mp3 demo, stáhnete si a nainstalujete do nástroje limitované demo, zjistíte, zda je to opravdu ono, po zaplacení 99 dolarů a následné autorizaci (pomocí generovaného kódu přímo pro váš nástroj) hrajete tak zhruba za patnáct minut na vámi hledaný zvuk. Zázrak.

 

Nabídka nových (dražších) bank se samply či (levnějších) bank s Programy/Combinations se stále rozrůstá a žádného pianistu, i když jen ze zvědavosti, nejspíš nemine EXs12 Austrian Piano (Bösendorfer) za 250 dolarů, tady budete ovšem z netu stahovat cca 4 GB, což vám nejspíš zabere víc než patnáct minut. A je tu čas na první povzdech nových zvuků chtivého hudebníka: filosofie Clavie s jejich stahováním nových bank a samplů zdarma je k majitelům Nord mnohem přívětivější. Připravte se na to, že vám Korg ještě nějakou tu korunu z kapsy vytáhne. Pravdou zůstává, že díky Kronosovým neskutečným zvukovým možnostem jej nedovedu jako favorita přiřadit žádnému specifickému hudebnímu stylu. Techno párty nebo jazzový festival, všude bude doma.

 

Kronos: postava z řecké mytologie, asi nejvíc se proslavil požíráním všech svých potomků, o jejichž existenci se dozvěděl. Nakonec mu to ale spočítala partička vlastních děcek, kterou nějak nestačil zaregistrovat. Pořád mi vrtá hlavou, je-li tohle vůbec kladná postava. A jestli není...?

 

Pokud jsem si ještě v nedávno minulých dobách přečetl takovýto výčet možností, byl to jasný signál k zakoupení čehokoli, co nabízí sice méně možností, ale v plné kvalitě se zaměřením třeba na klavír, varhany nebo FM syntézu. Co dělá z Kronose Titána je jeho prvotřídní a nekompromisní kvalita ve všech uvedených oblastech, a ještě k tomu za přijatelnou cenu. Toho samozřejmě nebylo snadné dosáhnout. Aby se mi nějak podařilo pochopit, jak se podařilo u Korgů stvořit Titána, vrátil jsem se o pár let zpátky. V roce 2005 se stal vlajkovou lodí společnosti tehdy prvotřídně vybavený workstation Korg Oasys, kterého si ale díky ceně, překračující hranici 200 000 Kč, normální dělník hudby raději ani nevšiml. Mezi námi obyčejnými hudebníky hojně rozšířeným nástrojem se stal M50 nebo M3 (později Expanded), jejichž možnosti jsou stále (hlavně v oblasti syntézy) úžasné. Dnes tu máme Korg Kronos, který spojuje zvukovou a programovací vybavenost Oasys s cenovou dostupností M3 Expanded. Jediná dvě místa, kde se Korg rozhodl něco ubrat z výbavy Oasys, jsou nejspíš výsledkem změny technologie a zkušeností s využitelností hardwaru. Displej už není naklápěcí a má oproti 10,4 palcům Oasys u Kronose palců osm (zato s lepším rozlišením!).

 

Osm padů pod displejem Oasys (taktéž M3) bylo vynecháno a jejich milovníkům se nabízí možnost zapojit do systému šestnáct padů dokoupitelného USB kontroleru nanoPad 2 nebo padKONTROL. Vše ostatní je na stejné, někde dokonce i vyšší, úrovni, než u Oasys. „Majitelé Oasys, spojte se!“ (budou asi dost rozladěni, důvodů k inovaci zas není tolik a způsob, jakým se zbavit Oasys, mi není vůbec jasný), majitelé M3 by naopak měli začít šetřit. Chápu to tedy tak, že díky zlevnění a zpřístupnění technologií jsme svědky v Čechách nevídaného jevu: zlevnilo se, a je to lepší!

 

II. Kronos v podmínkách živého vystoupení

Nabízí nám několik delikates:

 

Smooth sound transition - plynulý přechod mezi zvuky (bez lupance). Jinými slovy: držíte několik tónů jednou rukou nebo si chytnete akord do sustain pedálu, přepnete na následující zvuk a - světe div se - neslyšíte žádné přerušení drženého zvuku. Uvolníte pedál nebo ruku a plynule pokračujete novým zvukem. Tuto vlastnost lze využít jak při přepínání mezi Programy, tak při přechodu z režimu Program do režimu Combination, přičemž opravdu nezáleží na tom, jak složitý multiefekt jednotlivé po sobě jdoucí položky používají. Díky chytrému využití načítání dat do paměti tu máme elegantní řešení, vedoucí k dramatickému snížení počtu nutných nástrojů na jevišti, a to i pro zvukového maniaka.

 

Set List - tento nový režim slouží mimo jiné k efektivnímu využití Smooth Sound Transition. Na velkém displeji máte k dispozici najednou šestnáct slotů pro vámi vybranou sadu Programů, Combi nebo Songů, Set listů můžete mít až 128, každý Set list má 128 slotů. Výsledkem je během jednoho koncertu nevyčerpatelné, jednodotykové přepínání mezi zvuky, každý slot může mít svou poznámku (text, tónina, použití ovládacích prvků), za jízdy lze rychle měnit celkové EQ na výstupu (podle potřeb prostoru, v němž zrovna hrajete) nebo pomocí pohotového Control Surface vybrané parametry momentálně použitého zvuku.

Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...
Korg Kronos - ... když máš opravdu víc, než potřebuješ...

Barevný osmipalcový dotykový TouchView displej (800 x 600 pixlů) umožňuje hráči přímo provádět nebo sledovat v reálném čase veškeré změny parametrů. Každý z režimů (Set List, Combis, Program) lze přepnout na obrazovku Control Surface, kde přehledně vidíte číselné údaje o jakémkoli pohybu některého z devíti sliderů, osmi potenciometrů a mnoha dalších přepínačů. Kromě toho Kronos nabízí ještě další kontroléry: sustain pedál (s funkcí klavírního polovičního pedálu, doporučuji rovnou koupit pedál DS-1H), vstupy pro další dva přiřaditelné pedály (1x switch, 1x footpedal), vlevo od klaviatury čtyřsměrný joystick (Modulation Wheel směrem dozadu, Pitch Bend do stran a další přiřaditelná funkce směrem k vám), Ribbon Controller, další dva volně přiřaditelné přepínače S1, S2 a Korgův Vector joystick, který bych asi nejlépe popsal termínem „kouzlení se zvukem“.

 

Ve výčtu ovladačů už chybí jen Korgova vyvážená klávesnice RH3 u modelů s 88 a 73 klávesami, Kronos 61 je vybaven klasickou syntezátorovou klávesnicí. RH3 klávesnici znám už z M3, je tedy prověřena lety používání a její znovuvyužití chápu jako potvrzení jejích kvalit. Při hodnocení klávesnice beru vždy v potaz výslednou váhu nástroje. Zatím pro mne stále platí: nástroj s 88 klávesami vážící víc než 33 kilogramů je pro můj uvolněný pocit ze hry nejlépe vyhovující (ale kdo to má nosit!), u nástrojů pod 30 kg musím přijmout větší či menší míru nutných kompromisů. Kronos 88 váží 23 kg (!!!). Je tedy nasnadě, že při hraní na jeden z nejzdařilejších digitálních klavírů současnosti budete muset určité detaily, týkající se ale v zásadě jen mezních dynamických poloh pp-ff, řešit. Naštěstí nám k tomu Korg dodává mnoho pomůcek.

 

Pro celý nástroj si zvolíte jednu z devíti úhozových map (školený pianista nejspíše zvolí č. 9, která je určena speciálně pro klavírní typ hry). Při hraní na zvuk Kronos German Grand zjistíte, že v právě hrané skladbě nejste schopni dosáhnout pianissima. Buď tedy zvolíte jinak barevně odstínovaný zvuk German Dark Grand (jinak poskládaná sample map). V případě, že byste ale raději použili ten původní ostřejší zvuk, kliknete na barevný obrázek křídla na displeji, otevře se vám okno, kde z množství nabízených parametrů zvolíte Velocity Bias a Velocity Intensity. Jejich pomocí dosáhnete prohnutí úhozové křivky směrem k vámi požadovanému tvaru pouze a jenom pro tento Program. Ten si uložíte do paměti s příslušným názvem skladby, zatímco všechny ostatní Programy dále používají nezměněnou křivku č. 9. Nakolik se to daří efektivně využít, můžete posoudit shlédnutím několika mých videí na Youtube kanálu korgczech. Můj verdikt: Na klaviaturu RH3 hraji rád a v naší rozvojové zemi, kde „slušný klavír abys pohledal“, je pro mne Kronos v současné době jedním z mála ideálních řešení.

 

III. Abych ale jen nechválil

Je třeba se zmínit, že nástup Kronosu na trh byl provázen i několika hodně smolnými faktory. Japonská živelná katastrofa v březnu 2011 zdržela výrobu natolik, že první kousek dorazil do Čech teprve počátkem července a do konce roku 2011 nebylo úplně snadné sehnat nástroj vlastně kdekoli po světě. Další velkou nepříjemností bylo, že lety prověřená RH3 klávesnice modelů 88 a 73 začala u některých nástrojů vykazovat závadu v oblasti repetovaného úhozu kladívka při hraní velmi nízkou velocitou (že by přesunutí výroby do jiné lokality?). Korg se po dvou měsících bádání postavil k problému čelem, vydal oficiální stanovisko a začal vyrábět nové, technicky lépe zabezpečené RH3.

 

Vlastníkům problémových nástrojů byla klávesnice vyměněna. Mně se tato patálie také nevyhnula, z vlastní zkušenosti mohu tedy potvrdit stoprocentní stav současné klávesnice. Poslední výtka se netýká pouze Korgu, ale všech softwarových firem. Kdy už se konečně najde někdo, kdo pustí na trh hotový výrobek? Jinými slovy: teprve od ledna 2012 s operačním systémem 1.5 má Kronos dostatečnou zásobu volných slotů pro zápis nových Programů bez nutnosti stále umazávat tovární zvuky (7 nových bank po 128 slotech), přidána intergrace USB kontrolérů do systému (nanoPAD2), možnost doinstalovat dodatečnou RAM. A konečně OS 1.6 nám v dubnu přinesl dlouho avizovaný, a musím říct skvěle využitelný, počítačový Plug-In Editor (MAC i Windows). Po zhruba ročním vývoji tedy bylo dosaženo toho, co bylo zřejmé už na počátku - zrodil se král.

 

IV. Závěr

Z těchto důvodů jsem se pustil do psaní testu na tento - nejen z mého pohledu - po všech stránkách úžasný nástroj teprve dnes. Kronos obdržel na výstavě ve Frankfurtu 2012 cenu MIPA jako nejlepší klávesový workstation. A k tomu už netřeba nic dodávat.

 

Info:

Korg Kronos je workstation, spojující devět typů syntézy a nekompromisní zvukovou kvalitu. Cena jsou 101 042 Kč za K88, K61 - 82 095 Kč a K73 - 92 621 Kč.

 

Plus:

všechno (nejlepší nástroj, co jsem kdy měl)

 

Mínus:

v tichém studiu znatelná hlučnost (nejspíše chladicího?) systému

hladký povrch, který při zpocených rukou může vést ke známé katastrofě

 

www:

www.korg.com/kronos

Psáno pro časopis Muzikus