Klavír nové generace

Klavír nové generace
Klavír nové generace

Když více než před rokem světem proběhla zpráva o tom, že firma GEM vyvinula a uvedla na trh nový digitální klavír Promega 3, jehož frankfurtským kmotrem se stal Rick Wakeman, každého patrně zaujalo, kam se opět posunula technologie generování klavírního zvuku.

 

V Muzikusu 5/2002 dostal tento nástroj nálepku luxusní digitální klavír. Při pohledu na tehdejší prodejní cenu nad sto tisíc však vášně často uvadly a pro leckteré nezbylo nežli čekat, s čím dalším v této řadě se firma za čas ukáže. A je to tu, na svět přišel mladší bratr - GEM Promega 2. Zcela úvodem bych rád uvedl, že podobností je takové množství, že jsem v tomto testu pozornost zaměřil spíše na "klavíristicko-klávesistické" postřehy, a čtenář si může další shodné detaily testu doplnit ve výše zmíněném testu Promega 3 od Daniela Forró.

 

Koncepce

V nástroji je použita stejná firemní technologie DRAKE (DSP-RISC-Advanced-Keyboard-Engine) jako v Promega 3 a výkonný DSP procesor pracuje se stejnou kvalitou syntézy zvuku při polyfonii 160 hlasů. Algoritmy matematického modelování pocházejí z dílny "italských mistrů" z padovské univerzity. Operační systém nástroje je možno updatovat. Koncepce generování zvuku u akustických klavírů nepoužívá technologii přepínání několika vzorků v závislosti na síle (velocity) úhozu, nýbrž dynamicky determinovanou selekci příslušné harmonické struktury hraného tónu z rozsáhlé databáze. Právě výše uvedená technologie DRAKE umožňuje tento postup aplikovat v reálném čase.

 

Popis

I tento nástroj si drží vysokou kvalitu designu. Nástroj je v celokovovém pouzdru lesklé hliníkové barvy s masivními bočnicemi. Nad klaviaturou je mírně šikmo umístěn široký panel. Na něm je uprostřed zeleně svítící hlavní LC displej (2 x 16 znaků), vpravo od něj jsou dvě tlačítka ladění a dvě pro transpozici, dále tlačítko Store a dvě řady s osmi tlačítky pro volbu programu a banky, napravo od nich jsou tlačítka Preset a User, Local Off a Touch. Dále vpravo je tlačítko Demo (už se s tím budeme muset nadobro smířit?!). Nad tímto panelem se zvedá o něco méně šikmo nežli u Promega 3 hlavní panel, který je stejně přehledně dělen na jednotlivé sekce, pouze zde není samostatná sekce Orchestra/Pad. Tato sekce byla sloučena se sekcí Bass/Other do jedné nazvané Bass/Orchestra. Každá sekce má vlastní LED indikaci různých nastavení.

U Promega 2 nejsou fadery ovládány servomotory a hodnota nastavení se v rámci programů ukládá, ale fyzická poloha je daná posledním ručním nastavením. Ekvalizér je zde čtyřpásmový.

I tento nástroj má dva sluchátkové výstupy a tlačítko Standby na předním panelu pod klaviaturou. Zadní panel s vstupy a výstupy nástroje je identický s Promega 3.

Rozměry jsou 1281 x 146 x 420 mm, váha 25 kg. Příslušenství v ceně: síťový kabel, Sustain pedál a anglický a český návod. Další možné příslušenství (nutno dokoupit): speciální kontinuální Sustain pedál, spínací a kontinuální pedál, trojitá pedálová jednotka, dřevěný stojan s vestavěným zesilovačem 2 x 50 W a čtyřmi reproduktory.

 

Tónový generátor

Nástroj má 45 základních zvuků rozdělených do tří sekcí po patnácti. Tyto sekce jsou podobně jako u Promega 3 nezávislé a rovnocenné, kterákoli z nich může být zapnuta nebo vypnuta a dají se kombinovat. V paměti nástroje je 64 MB vzorků a dalším zdrojem zvuků je matematické modelování.

 

Pianos

Stereo Grand 1 - stereofonní klavír. Jedná se o poměrně blízko nasnímaný koncertní nástroj. Jasně zde jsou slyšet údery kladívek. Výše zmíněná technologie přináší veliký dynamický rozsah v barvě i síle tónu. Osobně na mě tento nástroj působí spíše komorně. Na rozdíl od Promega 3 je u Promega 2 malá odlišnost v oblasti kontra C níže - zvuk je zde poněkud ostřejší. Celkově je zvuk klavíru velmi příjemný a dynamický.

Stereo Grand 2 - jinak Fazioli 10. Zvuk je přijatelně vyrovnaný po celé klaviatuře, překvapivé jsou znělé a prokreslené basy. Ve vyšších polohách má nástroj přirozený zvuk s efektem doznívání strun. Dynamika zvuku spolu s velmi dobře provedenou kladívkovou klaviaturou (Fatar) je natolik propracovaná, že umožňuje odstínit od jemného pianissima do fortissima při zachování konzistentní barvy nástroje. Současně lze bezpečně udržet mezzoforte bez nebezpečí "ulétnutí" tónu spuštěním jiného vzorku vyšší velocitou. Klavírista, který hraje i klasiku, zde může "zapomenout" na vlastní technologii hraní a prostě s nástrojem splynout při tvorbě tónu Užití harmonické databáze poskytuje jemnější strukturaci barvy tónu nežli kombinace několika pevných samplů s generátory obálek.

Pro 2 - poskytuje kvalitní, z více nástrojů smíchaný zvuk koncertního klavíru se zdůrazněnými údery kladívek.

Jazz - zvuk je lehce utlumený a vhodný pro vytvoření klubového image. Ostřeji zní v kontra oktávě.

Pop - ostřejší pronikavé piano s dozvukem a detailem úderů kladívek. Jsou zde důraznější středy a celkově o něco užší dynamika.

Rock - tento klavír je příjemně dynamický a ve zvuku průraznější. Celkově je barvitý a použitelný i pro sólové party.

Další pianové zvuky: CP Grand, Techno, Dance, Funky a Grand 1, 2.

 

Vintage keys

V této sekci je použita technologie matematického modelování (podrobný popis je součástí recenze Daniela Forró). V krátkosti stojí za připomenutí, že součástí tvorby zvuku je modelování mnohých fyzikálních vlastností původního elektromechanického nástroje (hmotnost a setrvačný moment tónových tyčinek, hmotnost a velikost jeho kladívek, vlastnosti snímačů a další). Výsledkem je velmi věrný zvuk nástroje v celé dynamické škále s mnoha detaily a i charakteristickými "nedokonalostmi" originálu. Při hře se tak mnohem lépe vcítíte do nástroje a máte větší prostor pro tvorbu barvy tónu.

Rhodes 1 - velmi věrný zvuk s širokou dynamikou tónu a dostatečně dlouhým tónem. Ve spojení s ekvalizérem lze korekcemi docílit široké barevné zvukové palety. Díky dynamice zní výborně i bez jakýchkoli efektů (varianty Rhodes 2, 3, a 4).

Wurlitzer 1 - věrný zvuk originální předlohy, opět velmi dynamický.

Wurlitzer 2 - s jasnějšími středy a silněji zkreslenými basy při vyšší dynamice.

Další Vintage keys: Hybrid 1, 2, FMDX1, 2, Clavinet 1, 2, Harpsichord, Vibes a Marimba.

 

Bass/Orchestra

Oproti Promega 3 zde nejsou zařazeny zvuky High String, Symph, Octave, Synstring, Space Pad, Brass 1 a 2, Synth Pad, Slap, Pick, Synth1 a 2, Pipe, Choir-o-tron a String-o-tron.

Akustický kontrabas - dynamický a v plném rozsahu vyrovnaný zvuk. Dále v nejvyšší oktávě doplněn funkcemi mute, glissando dolů a nahoru, čtyři hluboké údery, ride činel a hi-hat jako u Promega 3.

Electric B. - standardní kvalitní baskytara, doplněna o tři glissanda, ride činel a hi-hat.

Fretless - standardní kvalitní zvuk, u kterého lze v závislosti na dynamice znatelně odstínit barvu. V nejvyšší oktávě ride činel a hi-hat.

B. Ride - zvuk drnkaného kontrabasu spoluznějící s ride činelem, v nejvyšší oktávě, efekty stejné jako u kontrabasu.

Další Bass/Orchestra: Chlor, Synthvox, Warmpad, Slowstring Pad, Holowpad, Strings 1, 2, Legato, Jazz (hammondky), Rock (hammondky) a Church Organ.

 

Efekty

Jsou identické s Promega 3. Reverb, Proefx (chorus, flanger, wah-wah, phaser, tremolo, compressor, loudness, exciter, stereo delay, delay, chor/delay, chor/excit., chor/trem a chor/flang.

Celkově efektová jednotka postihuje běžně používané spektrum nastavení. Zejména ekvalizér je mocným pomocníkem v dokreslení barvy nástroje v konkrétních podmínkách produkce. Na druhou stranu mnohé detaily nastavení efektů chybí. Ale je třeba připomenout, že máme před sebou piano, které "musí" hrát především samo o sobě. Vše ostatní je v tomto případě velmi podařeným a kvalitním doplňkem.

 

Klaviatura

Klaviatura nepatří k těm tíže hratelným. Jedná se (alespoň dle označení) o zakázkově vyrobený Fatar a v celkové koncepci nástroje je výborným článkem. Dynamiku nástroje je možno nastavit mimo normal, hard a soft i v režimu user (celkem 100 variant). Nutno podotknout, že i v nastavení hard se na nástroj hraje velmi dobře a křivka dynamiky nepostrádá logiku dynamiky akustického klavíru. Promega 2 nemá aftertouch, a tak je třeba k modulaci vibrata použít kolečko. S ohledem na velikou podobnost s Promega 3 se dále nebudu podrobněji rozepisovat o vlastním ovládání nástroje, o MIDI implementaci, nastavení pedálů, nastavení performancí, filtraci zvuku, mikroladění a dalším. Vše lze nalézt v Muzikusu 5/2002.

 

Hodnocení

Za nejpodstatnější pokládám nebývalou a inspirativní dynamiku nástroje, velmi snadné a ergonomické ovládání bez užití submenu, špičkové klavírní zvuky a zvuky legend Fender, Wurlitzer a Clavinet. Nástroj disponuje celkově velmi dobře zvolenou paletou dalších kvalitních zvuků, z nich většina jich je i sólově použitelná. Z hlediska pohodlí užívání nástroje bych osobně uvítal možnost vypnutí signalizace LED nastavení na hlavním panelu, nástroj se svými pěti LED displeji poměrně pestře svítí. Nová technologie generování klavírního zvuku rozšířila možnosti nástroje zejména v oblasti tvorby tónu a zvýšila jeho dynamiku. Překlenula možnosti tří nebo čtyřvzorkového multisamplingu a více sjednotila dynamické barevné spektrum klavírního zvuku. Firma GEM, jako dosud patrně jediná na světě, řeší současně mimo vlastního inovovaného zvuku (technologie FADE - místo multisamplingu je zde dynamická filtrace) následně přirozené doznění strun po puštění kláves, pedálu, rezonanční souznění strun a šestnáctipolohovou pedalizaci. Asi i vás napadá otázka, kam bude směřovat další vývoj v této oblasti.

 

Závěr

Prostě si udělejte čas, běžte si na Promega 2 zahrát a nešetřete časem. Ten klavír mluví sám za sebe svým zvukem a rozhodně vás nudit nebude. Jeho polyfonie 160 hlasů převyšuje současný vysoký standard. Navíc vás příjemně překvapí jeho cena - Promega 2 za (64 990 Kč).

 

Info:

GEM Promega 2 je přenosný koncertní digitální klavír nové generace se špičkovou kvalitou zvuku jak akustického klavíru, tak matematicky modelovaných legend Fender Rhodes, Wurlitzer a Clavinet. Jeho cena je 64 990 Kč.

Plus:

vysoká zvuková kvalita

skutečně kvalitní a dynamické klavírní zvuky

vynikající matematické modely Rhodes, Wurlitzer a Clavinet

kvalitní a užitečný výběr ostatních zvuků

polyfonie 160 hlasů

výborná klaviatura

snadné a přehledné ovládání

stereo vstup

Mínus:

váha na hranici únosnosti (25 kg)

chybí pultík na noty (za příplatek jej lze namontovat)

absence aftertouche

chybí možnost nastavení některých parametrů efektů

modulační kolečka umístěná nepohodlně daleko od bočnice nástroje

absence digitálního výstupu

 

Zdeněk Zdeněk

Z nástrojů, které znám a vlastnoručně jsem vyzkoušel, patří akustický klavír Fazioli na Promega 2 jednoznačně k těm nejlepším. Originál Fender Rhodes 73 jsem měl k dispozici po celé dva roky prezenční služby v AUS VN, a proto si troufám tvrdit, že ho znám. Fender piano v Promega 2 je překvapivě autentické a mám dojem, že bych mu v případě nutné volby dal přednost i před originálem (příjemná klaviatura, údržba, váha, zabudovaný EQ + efekty...).

 

Martin Kratochvíl

Z digitálních i softwarových nástrojů, které znám, jsou akustický klavír Fazioli i Fender Rhodes nejlépe znějící a představují překvapivý zvukový a dynamický nástroj, na který se výborně hraje. Zejména mě zaujaly syté basy u akustického klavíru a velmi věrná dynamicky odstupňovaná barva u Fender Rhodes. Při delším hraní na Promega 2 musím u zvuku Rhodes 1 nostalgicky konstatovat: "Je to tam..."

Psáno pro časopis Muzikus