Každý nechce Rolls-Royce

Každý nechce Rolls-Royce
Každý nechce Rolls-Royce

Kdyby chtěli všichni zájemci o auto nebo klávesový nástroj vždy to nejdražší, to by to na světě vypadalo. A tak najde uplatnění nejen škodovka, ale také Yamaha P-90.

Každý nechce Rolls-Royce
Každý nechce Rolls-Royce

Není náhodou, že pokud vznikne požadavek na digitální piano s dobrým zvukem, vestavěnými reproduktory a MIDI komunikací, padne volba často právě na produkt firmy Yamaha. Všechna piana tohoto výrobce mají klaviaturu s vyváženou kladívkovou mechanikou se silnějšími spodky než výškami, zmíněné ozvučení i dvě zdířky pro sluchátka žáka i učitele. Není prakticky účelu, pro nějž by Yamaha nenašla víceméně odpovídající piano. Vyšší modely nabízí vyšší technologie, jako je Dynamic Stereo Sampling, sofistikovaně určující, který vzorek bude přehrán podle síly úhozu na klávesu. Všechny se pak blíží reálnému klavíru vlastností Sympathetic Resonance, která ve výsledném zvuku počítá s lehkým rozezněním všech strun po úhozu klávesy. Ze zkušenosti vím, že celá řada profesionálů pro své potřeby volí některý z produktů Yamaha.

 

Vlastnosti

Nové digitální piano Yamaha P-90 je důstojným nástupcem modelu P-80, neváhám říci - učedník nad mistra. Jednou z prvních příčin, jež by měly stát za rozhodnutím pro toto piano, je podle mého názoru právě hlavní barva zvuku - Grand Piano 1. Pokud hledáte digitální piano z toho důvodu, že potřebujete solidně a spolehlivě znějící piano, např. pro reprodukci a cvičení klasické hudby, pak nebudete u P-90 zklamáni. V tomto směru koneckonců vyhoví i nižší model P-60, klaviaturu mají stejnou (viz loňský test v dubnu), ovšem musíte pamatovat na polyfonii pouhých 32 hlasů, narozdíl od P-90, která jich má 64. Jasnější barva Grand Piana 2 nejspíš najde uplatnění v popových expedicích typu produkce páně Johna Eltona. Electric piano 2 je klasický Rhodes, jenž zní velmi pěkně. Troufám si říci, že Electric piano 2 a Grand piano 1 jsou dvě barvy, pro něž se vyplatí toto piano zvolit, i kdyby to bylo vše, co umí. P-90 vůči svému předchůdci nabízí téměř dvojnásobek paměti ROM pro vzorky, což je vskutku slyšet. To se samozřejmě týká všech zvuků v paměti. Grand Piano 1, Clavinet, Harpsichord a Jazz Organ mají extra nasamplováno i uvolnění klávesy. Vzorky jsou samplovány s podstatně delšími časy a jsou kvalitnější díky vyšší frekvenci vzorkování. Navíc jsou samplovány ve třech vrstvách, což umožňuje při hře podstatně plastičtější a věrnější zvuk. Zde se ovšem tvůrci nezastavili a přidali ještě čtvrtou vrstvu samplu, která přináší již zmíněný efekt Sympathetic Rezonance a ještě jednu maličkost - když stisknete akord lehce, beze zvuku, a potom stisknete pedál, struny těchto kláves i ozvučná skříň se lehce rozezní. Také na to pamatují autoři zvuku digitálních pian řady P. Narozdíl od reálného klavíru zde můžete nastavit odpor kláves úhozu, typicky ve třech úrovních.

MIDI vlastnosti jsou základní, žádná extravagance se nekoná a ani není nutná. Digitální piano není Music Workstation nebo syntezátor. Režim Dual (dva překrývané zvuky) umožňuje hrát zvuky v kombinaci, pamatujte však na spotřebovanou polyfonii. Kombinovat můžete libovolné dva zvuky podle daného pořadí, kde nižší číslo zvuku určuje vždy zvuk č. 1. Každému z nich lze přiřadit vlastní hlasitost, ladění (!), transpozici i MIDI kanál stejně jako u režimu Split, který obvyklým způsobem dělí klaviaturu na dvě části, přičemž lze definovat dělící bod. Tíha necelých 17 kg je neobvykle nízká, autoři vzácně pamatují na ruce klávesáka (i bedňáků), jelikož jej činí snadno přenosným jednomu člověku i po schodech, a to je dobře, vždyť určení stage piana je právě pro živé hraní. S hloubkou 28, 5cm nástroj bez problémů usadíte na každý stojan.

 

Konektory

Zajímavostí je speciální sériové PC Host MIDI rozhraní pro přímé připojení nástroje k počítači pod Mac/Win, které využívá SW pro kompozici, notaci, aj. Tímto konektorem jsou vybaveny nástroje P-90/120, model P-250 má obojí připojení To Host i USB. Konektor má čtyři volitelné pozice podle využití (Mac/PC1/PC2/MIDI). Klasické konektory MIDI In/Out lze použít, pokud je přepínač To Host ve stavu MIDI. Audio stereo výstup je umožněn dvojím způsobem - velkými jacky i konektory cinch (RCA) pro přímý vstup do vaší domácí stereo soustavy běžnými audio kabely. Ovšem jde o analogový audio signál, při novém vzorkování kvalitních zvuků bych však téměř jistě očekával volbu výstupu v digitální formě, zvláště, pokud lze očekávat využití nástroje ve studiu. Dvě zdířky pro sluchátka jsem již zmínil a přiložený sustain pedál má také svou zdířku.

 

Panel

V levé části jsou tahové potenciometry hlasitosti a Brilliance, přidávající zvuku jas. Následují Metronom (v rozmezí od 32 do 280 bpm), Demo (jedno pro každou barvu zvuku + 50 songů) a tříznakový displej. Dvoustopý rekordér umožňuje např. nahrát každou ruku zvlášť. V úvodu nahraného songu je nahrán stav nastavení panelu. Tlačítko Reverb má čtyři nejběžnější pozice pro různé možnosti prostoru (room, hall 1/2 a stage). Dalšími efekty jsou chorus, phaser, tremolo a delay. Dovolte mi malé tématické odbočení. Když jsem kdysi na průmyslovce hrával v baru, měl jsem u svých varhan Vermona dvě krabičky - phaser a flanger. Nevěřili byste, co z oné východoněmecké škatule dokázaly vyloudit! Nechal jsem se tenkrát inspirovat Karlem Horkým (alias Danielem Forró) ze skupiny Progress II, který na koncertech s rockovou operou Dialog s vesmírem nechal před zahájením znít smyčce v akordu Dmi7 s phaserem, nastaveným na velkou amplitudu, s délkou vlny cca 12 sekund. Totéž jsem se svou novou škatulkou prováděl já o přestávkách, ovšem narozdíl od jeho Moogu moje Vermona nedokázala držet akord bez fyzického stisknutí. A tak jsem to vyřešil elegantně - žádné MIDI, žádná elektronika - pouhé zápalky, taky paměť... Ale zpět. Tlačítka přepínání tuhosti kláves, transpozice, splitu a dvanáct tlačítek zvuků s přepínačem Variation jsou na pravé straně panelu. Každý zvuk má totiž dvě varianty a u dvou z nich se přepíná zvuk (Clavinet/Harpsichord a Vibes/Guitar).

 

Propojení s počítačem

Je možné trojím způsobem: přes sériový konektor To Host, pomocí klasických MIDI kabelů a pomocí USB rozhraní, kdy musíte doplnit speciální externí HW - USB rozhraní (model UX16, UX96 nebo UX256). Na vstupu má MIDI konektory In/Out a na druhé USB propojení s počítačem. U připojení přes To Host konektor budete potřebovat speciální kabel, jenž má na straně počítače konektor RC-232C (D-Sub 9/25 pinů) nebo RC-422, u Maca je to modemový port. Kromě toho si musíte do Windows stáhnout specifický MIDI ovladač pro přenos dat do PC tímto konektorem (Yamaha CBX driver), z knihovny XG na stránce www.yamaha-xg.com.

 

Uživatelské funkce

P-90 nabízí devět uživatelských funkcí, které umožňují různá podrobná nastavení. Stručně si je projdeme.

-F1 Ladění (Tuning).

-F2 Druh ladění a stupnice (Scale), u P-90 najdete následující: 1. Equal (rovné), 2. Pure Major, 3. Pure Minor, 4. Pythagorejské, 5. Mean Tone, 6. Werckmeister a 7. Kirnberger.

-F3 Funkce režimu Dual - Balance (poměr hlasitosti obou zvuků), Detune (jemné rozladění obou zvuků navzájem), 1st/2nd Voice Octave Shift (transpozice po oktávách), 1st/2nd Voice Effect Depth (intenzita efektu).

-F4 Funkce režimu Split - Split Point (nastavení dělícího bodu klaviatury), Balance (poměr hlasitosti obou částí), Right/Left Voice Octave Shift (transpozice), Right/Left Voice Effect Depth, Sustain Pedal Range (rozsah záběru pedálu), AUX Pedal.

-F5 Funkce pedálu

-F6 Hlasitost metronomu

-F7 Hlasitost vypnutých partů songů

-F8 Funkce MIDI - volba kanálu a funkcí pro přenos MIDI zpráv.

-F9 Funkce zálohování - Zvuku, stavu MIDI, ladění a pedálu.

 

Závěr

Nenechejte se odradit některými termíny u funkcí, které vám možná zatím moc neříkají, ale raději si poslechněte pianové barvy: jak akustické, tak elektrické. Především doporučuji si k němu na hodinku sednout a všechno si v klidu zkusit v hudebninách.

 

Info:

Nové piano Yamaha P-90 je sympatický nástroj, vůči svému předchůdci P-80 má zvětšenou paměť pro zvuky a dvojnásobnou polyfonii. Vzorkování zvuků je kvalitnější a klaviatura s hammer mechanikou je tradičně velmi dobrá. Má rozšířené možnosti uživatelského ovládání funkcí, známých z nástrojů jiné třídy (MIDI Bulk Dump, vlastnosti režimů Dual, Split, atd.). Cena: 39 990 Kč.

Plus:

pianové barvy, především Grand Piano 1

klaviatura

tíha

přímá komunikace s počítačem To Host

Mínus:

hodil by se digitální výstup

tříznakový LED displej

Psáno pro časopis Muzikus