Julius Keilwerth ST 90 Series IV - tenorsaxofon
Schreiber & Keilwerth Musical Instruments, jméno firmy, která stojí za zrodem testovaného nástroje, evidentně sestává ze dvou jmen. Jde o podobné spojení jako Steinway & Sons? Jaký v sobě skrývá potenciál?
Historie
V roce 1925 byla založena firma Julius Keilwerth, od svého počátku je možné vysledovat jistou vazbu na firmu Amati z Kraslic. Ostatně není divu, vždyť mezi dvěma světovými válkami existovalo v Kraslicích celkem padesát devět výrobců hudebních nástrojů. K největším patřily zejména továrny Bohland & Fuchs, Huller & Co., A. K. Hüttl, Julius Keilwerth, Karl Püchner, Adolf Rölz nebo Ant. Kohlert. Postupně se velké hudebně-nástrojařské firmy začaly oprošťovat od závislosti na místních překupnících a navazovaly vlastní samostatné obchodní styky. Během druhé světové války však mnohé výrobny zanikly, jiné se podílely na válečné výrobě. V roce 1946 byla založena firma Schreiber, která je proslavena hlavně výrobou vynikajících fagotů a hobojů, vyrábí též klarinety a flétny. Ke spojení firem Schreiber a Julius Keilwerth došlo až nedávno, v roce 1996. Že i vynikající saxofony vycházejí z tohoto spojení, napovídá bohatý výčet slavných jmen hráčů, jež si zvolili právě tuto značku. Tím nejznámějším bude jistě David Liebman.
Popis nástroje
Každá renomovaná firma, a tedy i Julius Keilwerth (dále jen JK), má ve svém portfóoiu něco typického, mimořádného, co odlišuje její výrobky od výrobků jiných firem. JK je znám mezi saxofonisty a odborníky především odlišným materiálem, ze kterého vyrábí své nejvyšší modely, jímž je niklové stříbro na výrobu těl a mincovní stříbro na esa saxofonů. Co však může nabídnout model určený pro začínající saxofonisty? Drahý materiál to rozhodně není. Saxofon Julius Keilwerth ST 90 Series IV je vyroben z mosazi. Na hmatnících nenajdete perletě, ale plastové napodobeniny. Distanční korky, pérka a pružiny nejsou naadjustovány tak, aby se dalo hovořit o stoprocentně připraveném nástroji ke hraní, ale řekněme, že nic z toho není nikterak fatální. Ostatně každý pokročilejší hráč na saxofon či klarinet ví, že je dobré nechat tyto nástroje, a to i ty mistrovské, už před prvním hraním zkontrolovat a seřídit u profesionálního nástrojaře. Nejen z důvodu, aby nástrojař nový instrument pečlivě prohlédl a odstranil případné hrubější nedostatky, jimiž může být například špatné dosedání podlepek, což se může bohužel i u naprosto nového nástroje běžně vyskytnout. Ale i z důvodu jemného doladění mechaniky, pružinek, seřízení zdvihů klapek, neboť to všechno má vliv nejen na hráčovo pohodlí, ale zpravidla i na kvalitu tónu. Podlepky jsou na tomto modelu kožené s plastovými rezonátory. Podpěrka na pravý palec je dnes již klasicky plastová a je nastavitelná. Mechanickým plusem může být i demontovatelnost korpusu. Toto plus přichází v platnost zejména ve chvíli, kdy je nástroj vážně poškozen a je nutné ho například vyrovnat na kopytu. Nikomu toto však nepřeji v praxi zažít. Nejen muzikantovo srdce při tom krvácí. U levého malíčku najdete současnou moderní klasiku sestavenou ze čtyř klapek propojených válečky, což u nejstarších saxofonů nebylo zvykem. Dalším pozitivem je automatický zvedák na gchar1 klapce, ten oceníte zvláště při rychlém spojování právě těch tónů, které obsluhuje zmíněný levý malíček, tedy Bchar2, H, Cchar1. Dílenské zpracování je na tuto třídu nástroje velice dobré a kromě oněch několika drobných „mušek“ jsem nenašel po dobu testování žádný zásadní problém. Součástí nástroje je i velice odolný polstrovaný obal s odnímatelnými popruhy na záda. Najdeme zde i jelenicový vytěrák a kaučukovou hubičku, u níž budeme marně hledat jakékoliv označení či nápis, což v nás sice může vzbudit jistou dávku nedůvěry, tento fakt však nemusí být v žádném případě nikterak na závadu. V zasvěcených jedincích zřejmě ale tento pohled vyvolá silnou asociaci na kaučukové hubičky firmy Amati. Podobného „amátkového“ vzezření je pak i strojek. K hubičce je přidán klobouček s nápisem: Made in Taiwan Republic of China a plátek AW-Reeds o tvrdosti 11/2. Opomenout bych neměl ani přiložený popruh na krk, který odpovídá celkovému pojetí saxofonu a nejspíš i tento doplněk časem nahradíte luxusnějším typem.
Zvuk - jak se na něj hraje
A zde je největší překvapení. Ačkoliv je nástroj nový, nevyhraný a z předchozího popisu mohl někdo nabýt dojmu, že půjde o nástroj nevalné úrovně, ozývá se ve všech polohách překvapivě velice snadno. Není to však naprostá „samohrajka,“ jako se dalo říci například o některých modelech od Yamahy, do nástroje je třeba se trošku opřít. Tuto vlastnost nicméně hodnotím jako další plus pro možnost pracovat s barvou tónu, jeho atakem, vibratem a intonací. Dalším překvapením je pozorovatelné zlepšování se kvality tónu při pokusu rozeznít nástroj pomocí hraní alikvotních řad fundamentálních tónů. Schopnost reprodukce alikvotních tónů na novém nástroji byla někdy dokonce lepší než i na mnohem dražších nástrojích konkurenčních firem. Je možné, že jsem obdržel mimořádně zdařilý kus. Nicméně i tato slova chvály je nutné brát s jistou rezervou a v rámci třídy tohoto nástroje. Hutnost tónu a rejstříková vyrovnanost je na velice dobré úrovni. Intonace je na rozdíl od mnoha čínských konkurentů takřka příkladná. S nástrojem jsem se musel po mechanické stránce chvilku sžívat, rozmístění, tvar a seřízení klapek není identické jako na mém nástroji (kterým je Selmer III). Rovněž musím podotknout, že dodatečné seřízení mechaniky by nástroji jistě prospělo a přidalo další body. Pro účely testování jsem z pochopitelných důvodů nepoužíval přiloženou hubičku a plátek.
Závěrečné zhodnocení
Co se týče mechaniky, je tento saxofon vybaven tím nejmodernějším a nejosvědčenějším, co současný trh nabízí. Její provedení ale pochopitelně nemusí každému vyhovovat, o vhodnosti jejího seřízení již byla řeč. Bezproblémová intonace a dobrá kontrolovatelnost barvy tónu je každopádně pozitivem. Kdo však hledá nástroj s mimořádně hutným, šťavnatým, průrazným, zkrátka tónem s gloriolisujícími přívlastky, ne nepodobnými archivním vínům, bude se pravděpodobně muset poohlédnout po nástroji z vyšších cenových tříd. Avšak mezi takzvanými „entry level“ saxofony je tento jistě velice zajímavou volbou začínajícího, ale i ostříleného amatérského hráče.
Info:
Julius Keilwerth ST 90 Series IV je tenor saxofon, model určený pro začínající hráče i pro pokročilé amatéry. Cena je 28 900 Kč.
Plus:
poměr cena/výkon
kvalitní obal
intonace
dílenské zpracování
tón
Mínus:
seřízení mechaniky
špatně seříznuté a přilepené korky
Technická specifikace:
průměr korpusu: 155 mm
váha: 3,6 kg
materiál: mosaz
podpěrka palce: nastavitelná, plastová
tělo a klapky: dvousložkový zlatolak
mechanika na levém malíčku: H, Bchar2, Cchar1, Gchar1
pomocná klapka: fchar13
eso: hydraulicky formované
korpus: demontovatelný
Chtěl bych upozornit, že i u takto levného nástroje by si každý měl zvážit místo nákupu. Stejně jako mikrovlnky, tak i saxofony je dnes možné nakupovat přes internet. Zde vám ale jistě nikdo s výběrem nepomůže, nedostanete na výběr z více nástrojů, neporadí vám s výběrem hubičky, ligatury a plátků a taky vám v ceně nástroje nenabídnou seřízení a doseřízení nástroje po měsíčním zahrání. Každý tedy musí zvážit, jestli ušetřená tisícikoruna vynahradí tento servis specializovaných prodejen.