JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box

JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box
JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box

JHS Colour Box

Skončete konečně s digitální nudou!

Je to bílé, ale místo vyčistění zvuku vám ho to zašpiní a obarví. A vy nejen že nebudete nadávat, ale ještě budete i rádi.

Určitě znáte situaci při nahrávání, kdy „dobrý“ zvuk nástroje nahrajete do svého DAW a pak vyzkoušíte desítky plug-inů, aby zvuk ožil, ale pořád to není ono, pořád tomu zvuku chybí jiskra a chuť prosadit se v celkovém zvuku, takový ten „smrad“, jak říkají na Slovensku. Měl bych pro vás jeden tip. Zkuste si s barvou tónu pohrát ještě před nahráním. A jako jeden z velmi vhodných adeptů pro tuto úpravu je právě testovaný JHS Colour Box.

 

Kousek velkého studia v malé krabičce

Při nahrávání řady slavných desek se dříve používaly postupy (a naštěstí stále používají), které možná nejsou z pohledů inženýrů elektrotechniky správné, ale ve skutečném hudebním světě znamenitě fungovaly. Ve velkých studiích často narazíte na celou řadu předzesilovačů s odlišnou zvukovou barvou a charakteristikou, podle typu nástroje a požadovaného zvuku pak volíte vhodný typ předzesilovače. Často se používalo i přebuzení a zkreslení vstupních obvodů mixážních pultů, kdy jste si mohli přidat další specifický zvuk zkreslení, odlišný od vašeho fuzzu nebo kytarového zesilovače. Kreativitě se zde meze nekladou, a jak se říká, „když to zní dobře, tak je to prostě dobré“. Jedním z nejslavnějších světových výrobců mixážních pultů je firma Neve. I u nás se jich několik vyskytuje, byly pořízeny v šedesátých letech minulého století pro studio A Českého rozhlasu a další pak přišel pro studio Mozarteum vydavatelství Supraphon. V českých zemích se tehdy spíše využívaly „běžným“ způsobem, ale ve světě se hodně experimentovalo právě i s barvou zvuku, kterou poskytl přebuzený vstupní zesilovač tohoto mixážního pultu. Řada slavných nahrávek je pak přímo determinována tímto typickým zvukem přebuzeného předzesilovače Neve, ať již přímo v pultu, nebo jako samostatného modulu, kdy byla například kytara připojena rovnou do mixážního pultu a zkreslení produkoval přímo předzesilovač v něm. Namátkou můžeme zmínit zvuk skladby Revolution od Beatles, Bodysnatchers od Radiohead, samozřejmě velmi výrazné a pro tu dobu netypické zkreslení kytary Erica Claptona ve skladbě Strange Brew od Cream, Black Dog od Led Zeppelin, nevyhýbali se těmto postupům ani Neil Young, Pink Floyd, Nirvana a řada dalších. Prostě když je váš zvuk tak nějak pořád stejný, zkuste experimentovat. A analogový mixážní pult je velmi dobrý nástroj, na kterém se dá tvořit. Měl jsem to štěstí, že jsem měl mnohokráte možnost pracovat s originálními předzesilovači Neve, takže znám dobře tu barvu původních kousků ze šedesátých a sedmdesátých let, též jsem i nahrával na ony pulty Neve ve studiích. Jejich zvuk je jedním ze základních pilířů zvuku velkých studií. A testovaná krabička vám přináší kousek velkého a šíleně drahého studia k vám domů.

JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box
JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box

Něco pro knoflíkáře...

Colour Box firm,y JHS v bílé krabičce nenechá nikoho na pochybách, o co se jedná, už šedivou siluetou velkého mixážního pultu Neve na horní straně. Uvnitř je nová variace na slavné téma: vychází totiž z legendárního předzesilovače Neve 1073. Dostanete tak v malém balení za dostupnou cenu skutečně kus velkého studiového světa. Máte k dispozici stejné ovládací prvky, které jsou na velkém vzoru, tedy skokově přepínatelný rozsah vstupního gainu v krocích +18, +23, +28, +33 a +39 dB. Naštěstí výrobce neokopíroval ty mezipolohy bez zvuku, na které jsem často narážel u původních muzeálních kousků. Vstupní gain pak můžete ještě jemně nastavit pomocí ovladače Pre-Vol (Trim u původních předzesilovačů). Jelikož nemáte k dispozici celý mixážní pult, má Coulour Box také regulaci výstupní hlasitosti. Další ovládací prvky na přístroji jsou pojaty trochu odlišně od svého vzoru a i mají trochu odlišné elektrické vlastnosti. Pro omezení spodních frekvencí, které by mohly dělat problémy například při zkreslení, máte k dispozici vypínatelný hi-pass filtr, plynule přeladitelný od 60 do 800 Hz s útlumem 6 dB na oktávu (u původních Neve předzesilovačů má útlum 18 dB na oktávu). Pro další úpravu výstupních frekvencí slouží třípásmový ekvalizér běžného Baxandallova typu na frekvencích 120 Hz, 1 kHz a 10 kHz. Na straně přístroje ještě naleznete přepínače pro volbu vstupu jack/XLR a přepínač útlumu -20 dB pro vstup XLR (pro linkovou úroveň, pokud nepoužíváte přístroj pro mikrofon).Vstupy a výstupy jsou ve formátech jack 6,3 mm a XLR, umožní vám to snadné použití jak pro mikrofon, tak pro další nástroje.Napájení z dodaného adaptéru je +18 V, je to o něco méně, než bylo napětí v původních předzesilovačích, ale zase vám to umožní napájet přístroj i z řady napáječů pro kytarové pedalboardy a snadno tak nasadíte tento kousek studia jako atypickou zkreslovací krabičku do svého kytarového nebo baskytarového efektového řetězce. Zejména pro toto použití je také dobře, že máte k dispozici nožní přepínač bypassu.

Krabička je o něco vyšší, než bývají běžné kytarové pedály, je to dáno tím, že stejně jako u originálu je uvnitř použit signálový transformátor, zde od renomované firmy Lundahl.

Je škoda, že v přístroji není zdroj fantomového napětí +48V, pro nasazení s běžnými kondenzátorovými mikrofony tak budete potřebovat ještě další krabičku, tedy samostatný fantomový napáječ.

JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box
JHS Colour Box - analogový předzesilovač / DI box

Režimy provozu

Colour Box má kombinovaný vstup combo jack/XLR a oddělené výstupy XLR a jack. Malým přepínačem můžete volit vstupní režim XLR nebo Instrument. V režimu Instrument můžete použít vstupy a výstupy jack jako u běžné kytarové krabičky, ale signál bude na výstupu XLR pouze při aktivovaném přístroji nožním přepínačem. V režimu XLR (který použijete třeba s mikrofonem) pak budete pomocí nožního přepínače volit mezi efektovaným a původním zvukem i na vstupu a výstupu XLR. V tomto režimu je také aktivní přepínač -20 dB. Výstup XLR je v obou případech určen pro náročnější použití a má i lehce menší šum oproti výstupu jack.

 

Ruppert Neve, zakladatel Ruppert Neve Designs, se letos dožil jednadevadesáti let. Je pionýrem studiové techniky, jeho návrhy mikrofonních předzesilovačů, ekvalizérů, kompresorů i klasických velkých mixážních pultů se staly legendárními, utvářely hudební svět a staly se etalonem ve studiovém zvuku. Byl jmenován Mužem století časopisem Studio Sound Magazine v roce 1999. První elektronické přístroje začal stavět již před druhou světovou válkou, v době, kdy mu bylo pouhých třináct let. Velmi často je označován jako člověk, který stvořil studiový mixážní pult. Do síně slávy Mix Hall of Fame byl uveden již v roce 1989.

 

Je to bílé, ale barví to...

Ačkoliv je Colour Box bílý, nevypere váš zvuk dočista do čista. Spíše naopak. Jeho cílem je obarvit, nakreslit, zašpinit. Můžete samozřejmě přístroj použít jako samostatný čistý předzesilovač, ale už jeho název a propagační videa naznačují, kam výrobce míří.

Když jsem začínal s testováním, chvíli jsem hledal jeho nejlepší aplikaci a testoval ho s řadou nástrojů, pak jsem pro jednu desku nahrával baskytaru a ve zvuku stále něco chybělo, zvuk byl pořád sterilní, nudný, zbytečně měkký. Sáhl jsem po testovaném Colour Boxu a po kratičké chvíli jsem měl přesně ten zvuk basy, který přesně zapadl do nahrávaného projektu. Další plug-iny byly pro základní zvuk v podstatě zbytečné, krásně si to sedlo do celkového zvuku a skvěle se to celé spojilo. V tomto je největší síla těchto předzesilovačů: Je jistě spousta dokonale čistých krabiček a plug-inů, které jsou samy o sobě perfektní, ale když se zvuk pak má spojit v celek, něco jim schází. Na předzesilovačích typu Neve 1073 nebo jeho malém potomkovi JHS Colour Boxu tak získáte to „něco“, takové „mojo“, které vám samo pomůže s utvářením výsledného charakteru nahrávky. Testoval jsem s nástroji i mikrofony, zachovává to ducha svého vzoru, a i když je přeci jenom mezi nimi trochu rozdíl, může to být právě to koření, které potřebujete do malého studia. U nasazení přímo s kytarou do pedalboardu hodně záleží na stylu, který hrajete. Není to sice klasický overdrive/fuzz, ale dá se také dobře použít jako zkreslovací krabička, a pokud budete chtít trochu vzdušnější atypické zkreslení, může to být přesně to pravé.

 

Konec dobrý, všechno dobré

Mít kousek velké konzole Neve v malém studiu je určitě dobře. Když si na to zvyknete, můžete s pomocí takovýchto malých přístrojů dělat odlišnější nahrávky, dostanete zase pod prsty knoflíky, které vám pomohou okamžitě nacházet snadná řešení zvuku. Právě to nabourání časté sterility nahrávek je pro mne velkým kladem těchto variací na staré legendy. Záměrně nezmiňuji detailně rozsah nasazení, protože jednou to použijete s úspěchem na klávesy, podruhé na baskytaru, pak jako zkreslovače na kytarách, a nakonec se to bude skvěle hodit i zpěvákovi. Neexistuje zde běžný limit „toto je pro kytaru“ nebo „baskytarový efekt“. Colour Box prostě použijete na cokoliv, když cítíte, že se zvuk potřebuje trochu prosadit, když potřebuje ožít, nakreslit. Za mne tedy rozhodně příjemná krabička hodná vaší pozornosti.

 

Info:

JHS Colour Box je předzesilovač – pedál, který je postaven podle vstupního zesilovače slavných studiových pultu Neve. Cena je 14 820 Kč.

 

Plus:

kreativní přístroj

kvalitní zvuk i provedení

Neve charakter v malém

 

Mínus:

Nemá fantomové napájení pro mikrofony.

Asi bych uvítal původní strmos hi-pass filtru (nebo přepínatelnou strmost).

 

Technická specifikace

Typ analogový předzesilovač / DI box
Režim přepínání true bypass
Ovládací prvky vstupní Gain skokově i plynule, výstupní hlasitost, třípásmové korekce, vypínatelný laditelný hi-pass filtr, přepínač vstupní úrovně –20 dB, přepínač vstupu XLR/Instrument, nožní přepínače bypassu
Vstupy a výstupy jack 6,3 a XLR
Napájení konektor 5,5/2,1 mm, +18 V, spotřeba méně než 100 mA, napájecí adaptér součástí dodávky
Rozměry (v x š x h) 60 x 110 x 120 mm
Hmotnost 480 g

 

Web

https://www.jhspedals.com/products/bass-pedals/colourbox/

Psáno pro časopis Muzikus