Interfokus Focus OB-85
Už jsme se pomalu přestali bát ultralevných nástrojů, které se k nám řítí z východu. Jsouce ujištěni, že za jejich nízkými cenami stojí především levná námezdní síla asijských továren. To, co stále platí, je fakt, že musíte vybírat velice pečlivě. Dva stejně vypadající kusy nemusí hrát stejně. Vybrat se ale dá. Potvrdil mi to právě testovaný kus, který však svou cenou míří do střední třídy (která se mimochodem v našich zemích už moc nevyskytuje).
"Ještě tam doděláme aktivku a rovnou si to můžeš vzít na test," říkali mi v Interfokusu, který asijské nástroje sice dováží, ale v Čechách je dodělává, když jsem se seznamoval s OB-85. "Nic tam nervěte," opáčil jsem, když jsem se na chvíli odtrhl od příjemných tónů linoucích se z "vyšťaveného" Galliena Kruegera. V praxi mě více baví pasivní elektrika, protože si pak můžu hrát se zvukem předzesilovačů - navíc mám podezření, že levná "aktivka" může zvuk akorát zprznit, a tak jsem si na test odnesl pasivní verzi OB-85.
Basa tvarově vychází z nástrojů Oscar Schmidt (Washburn), ale společných bodů najdete jen pár. Hned na první pohled mě zaujalo její dílenské zpracování. OB-85 je hezký kus nábytku. Nástroj s průchozím krkem je vyroben z kombinace bubingy, javoru (světlé proužky) a mahagonu. Až na javor se jedná o velice masivní záležitosti, takže se pořádně pronese. Je ale dobře vyvážen, takže z něj záda nebolí :) (pokud nejste opravdová bačkora - to si ale pořiďte španělku). Aby byla sestava drahých dřev kompletní, je hmatník oplátován palisandrem.
Můj úplně první kontakt s nástrojem byl přirozeně při hraní nasucho. Jeho silnější krk mi velice dobře padl do ruky. Ještě příjemnější byly široké rozteče mezi strunami, které hned svádějí k tomu, aby si člověk na OB-85 zaslapoval. Kvůli průchozímu krku jsem se bál, že k tomu tahle basička nebude, ale opak je pravda - pro nedostatek lepších výrazů musím říct, že basa měla opravdu správný "punch". Ještě lépe ale znějí pomalé prstové groovy. Protože tento nástroj s nataženými 045 má neskutečně dlouhý sustain. A už nasucho bylo znát, že velice dobře bude hrát i problematická pátá struna - H. Tón je vyrovnaný po celé délce čtyřiadvacetipražcového hmatníku.
Ani po zapojení jsem o iluze nepřišel. Dva singly, které mají k dispozici potenciometr hlasitosti a tónovou clonu, velmi slušně zprostředkovávají signál pro aparát. Po zapojení nebručí a jsou umístěny tak, že má basa jak spoustu basů, tak i potřebných výšek a velice dobré, průrazné (až drzé) středy. Od výrobce byly trošku výše, takže byl zvuk pěkně nařvaný (až lehce nakreslený, což se mi ale líbilo, takže jsem s nimi nehýbal). Celkový zvuk se mi zdál velmi příjemný. Kdybych si basu ale kupoval, asi bych do budoucna uvažoval o upgradu snímačů (z noname na značku :)). To ale může být problém, protože se nejedná o standardní singly. Co by si ale určitě řeklo o vylepšení dříve, jsou ladicí mechaniky (taktéž noname), kterým jsem příliš nevěřil.
V této cenové kategorii je nesmírně obtížné narazit na pětku, která slušně hraje. Focus OB-85 je nadstandardem pro začátečníka, velmi dobrým nástrojem pro pokročilé hráče a po menších úpravách bych řekl, že neurazí ani leckterého profíka. Pokud jste se však do pasti pětek (jako já, ty struny jdou opravdu do peněz) ještě nechytli, nejspíš bych doporučil se mrknout na její čtyřstrunnou verzi OB-80. I ta největší jména (Flea, Wooten, Miller, Bailey...) nás přesvědčují, že čtyři struny bohatě stačí, když víte, jak s nimi zacházet.
Info:
Focus OB-85 je pětistrunná baskytara s průchozím krkem. Její cena je 14 000 Kč.
Plus:
barva zvuku
dloooouhýýý sustain
dílenské zpracování
Mínus:
mechaniky
nestandardní rozměry snímačů