Iconoclast Speaker Emulator - moderní a kvalitní náhrada kytarové aparatury
Přiznám se, že o firmě Neunaber z kalifornského města sympatického jména Orange jsem ještě neslyšel. Z její internetové prezentace je zřejmé, že se zabývá butikovými efektovými pedály za využití nejmodernějších technologií. A tak, vedle samotných efektů, až moc nepřekvapí nabídka jejich softwarových „apgrejdů“, ostatně jeden z nich se týká právě emulátoru speaker z dnešního testu.
Za pozornost stojí i řada světově známých hráčů, kteří některý z produktů firmy využívají. Například úspěšný Wet Reverb v monofonní či i stereo verzi je možné nalézt v pedalboardech Joea Satrianiho, Devina Townsenda, Al DiMeoly nebo Carlose Santany.
Popis
Iconoclast Speaker Emulator vlastně není tím typickým kytarovým pedálem. Chybí mu nášlapný spínač. Spíše se přiřazuje k používaným efektovým řetězcům. Pokud je to třeba. Samotnou krabičku, přibližně velikosti té cigaretové, tvoří kovový odlitek s pěti pogumovanými otočnými knoflíky a jednou vícebarevnou LED diodou v pravém dolním rohu vrchní plochy zařízení. Signálové konektory v podobě běžných stereo jacků jsou při pohledu shora na spodní boční hraně. Dva pro nesymetrický vstup a dva pro variantu symetrického či nesymetrického výstupu. Zřejmě podle použití mono/stereo jacků. Na levé boční hraně je stereo minijack pro připojení sluchátek, běžný vstup vnějšího devítivoltového zdroje a USB konektor. USB kabel je součástí dodávky, napájecí adaptér nikoliv. Barevný základ tvoří matný hrubozrnný nástřik s bledě hnědými doplňky a bílými popiskami funkcí a připojovacích bodů.
Konstrukce
Zde je zřejmě na místě naznačit, v čem spočívá smysl použití téhle krabičky. Leccos ozřejmuje nápis na krabičce - Stereo Parametric Speaker Emulator. Nejedná se ovšem o klasickou simulaci reproboxu mezi zesilovačem a reproboxem. Speaker Emulator je určen kytaristům, kteří mají zvuk definován efekty ve svém pedalboardu a výsledný signál zesilují koncovým zesilovačem a dále posílají do reproboxů. A tedy nespoléhají se na koncový zesilovač, nebo lépe řečeno, nedotvářejí svůj zvuk s jeho pomocí. Iconoclast umožňuje připojit výstup z efektového pedalboardu přímo do mixpultu zvukaře. A hrát pak pouze z odposlechových monitorů či in-earů, případně přímo ze sluchátkového výstupu Iconoclastu. Bez pódiové kytarové aparatury. Při běžném takovém zapojení je zásadním kamenem úrazu použití zkreslení (overdrive, distortion, fuzz apod.), jež v širokospektrálním rozsahu PA boxů způsobuje bzučení a šustění nepříjemných výškových frekvencí. Při použití běžné kytarové aparatury tyto frekvence odfiltruje kytarový reproduktor svým omezeným rozsahem, a takto očištěný signál sejmutý mikrofonem pak jde ke zvukaři. A právě tak funguje Iconoclast. Navíc je však vybaven třípásmovou korekcí Low, Mid a High, sluchátkovým nastavitelným výstupem a užitečnou funkcí Gate, která ořezává parazitní zvuky od nastavené úrovně. Otevření brány Gate, stejně jako přebuzení vstupním signálem, znázorňuje vícebarevná LED dioda.
Zvuk
Při přímém zapojení kytary do vstupu Iconoclastu a jeho propojení přímo do mixpultu se čistý kytarový zvuk průchodem krabičkou nijak nezmění. S korekcemi uprostřed svých drah je zvuk identický, pouze při silnějším signálu, např. při úhozu trsátkem u aktivních snímačů, je signál jakoby ovlivněn kompresorem. Nic nepříjemného, naopak, působí to jako vliv elektronky na signálovou špičku. Posuny korekcí jsou neagresivní, spíše nenápadné, nejvíce znatelné jsou očekávaně u středů.
Při zapojení kytary do pedalboardu se zkreslovacími efekty je situace jiná. Pro bezprostřední srovnání jsem jeden výstup ze stereo pedalboardu zapojil do mixpultu přes Iconoclast a druhý přímo. Po aktivaci zkreslovacích pedálu se stala neuvěřitelná změna: Zatímco přímo zapojený signál bzučel nepoužitelnými výškovými frekvencemi, ten samý signál po průchodu Iconoclastem byl v mixu kultivovaný a naprosto použitelný i v těch nejvyšších úrovních zkreslení. A to i v neutrálních středních polohách. Korekcemi se dá pak doladit na potřebnou čitelnost či hutnost, jak je třeba. Funguje to senzačně. Bonusem je pak citlivě nastavitelná Gate, která při zeslabujícím signálu spolehlivě „odcouvá“ k naprostému zatlumení.
Závěr
Iconoclast Speaker Emulator bych velmi vřele doporučil všem kytaristům, kteří svůj „hotový“ zvuk nosí s sebou v buď v pedalboardu nebo po jednotlivých krabičkách, a to včetně - a hlavně - těch zkreslujících. Zapojení je pak rychlé, zvukařovi posíláte kvalitní, plný a bezproblémový signál, svůj odposlech můžete pak řešit i bez kytarové aparatury různými způsoby (viz výše). Je však použitelný i s kytarovým zesilovačem, vybaveným linkovým výstupem, avšak nenahrazuje klasický simulátor speakeru či dokonce výkonovou brzdu.
Info:
Iconoclast Speaker Emulator je moderní a kvalitní náhrada kytarové aparatury pro kytaristy, kteří mají svůj zvuk postavený na efektových krabičkách. Cena je 9549 Kč.
Plus:
kvalita filtrů
přirozené korekce
možnost softwarových nastavení
Mínus:
Funguje pouze s napájecím adaptérem (nutno dokoupit).
Technická specifikace
nominální vstupní signál | –10 dBV |
maximální vstupní úroveň | 6 dBV |
vstupní impedance | 1 MΩ (mono), 2 MΩ (stereo) |
výstupní impedance | 100 Ω |
napájení | 9–12 V / 100 mA |
rozměry | 116 x 68 x 47 mm |
hmotnost | 227 g |
Iconoclast Software umožňuje plné využití možností tohoto emulátoru speakeru, včetně vizualizace frekvenčních filtrů, jejich ukládání, rozšíření korekcí i stereo prostoru atd.
neunaber.net/collections/software/products/iconoclast-software
Web