Ibanez SA460QMW - elektrická kytara typu superstrat
Ne. Nebudu se rozepisovat o japonské značce Ibanez. Každý kytarista by ji měl znát. Patří ke trojlístku nejznámějších světových firem vyrábějících elektrické kytary. Ty ostatní dvě jsou z USA. Určitě není hádankou, jak se původně malé manufaktuře, která má ještě ke všemu španělský název, povedlo dostat se na absolutní výsluní.
V době, kdy bezhlavě kopírovala známé a zavedené modely legendárních a dnes již asi trochu svatých značek, by nikdo ze světových kytarových hvězd nikdy nevzal do ruky takové „šméčko“. Ale doba pokročila a výčet nejlepších kytaristů je ohromující. Už se nestydí. A „Ibáňa“ se uplatní ve všech hudebních žánrech. Oblíbili si ji jak rockeři, tak i jazzmani. Jak se to povedlo? Odpovědí je jen jediné slovo - kvalita.
Úvod
Takže tu máme na test jeden z mnoha modelů a jeho označení SA je definicí pro Standard. Tedy kytara, která nedisponuje mnoha patentovanými vylepšeními, kterých si řada kytaristů náramně cení. Nebudeme se prokousávat druhy dřev, krků, mechanik, elektroniky a tvarů. Při prvním pohledu ovšem zjistíme, že nástroj je proveden krásně. Pravověrní rockeři a metalisté ovšem takový nástroj nechtějí. Nemá úzké špičaté rohy, chybí rudá metalická nebo černá barva a žraločí zuby. Svým tvarem evokuje zavedený design strata a patří mezi superstraty. Jak velikostí těla, tak i kombinací snímačů. Konstruktéři zvolili nejjednoduší ustrojení celé kytary - šroubovaný krk, tři snímače, jednoduché vibrato a pětipolohový přepínač snímačů. Tedy dnes již opravdu standard.
Popis
Popisovat tvar strata je už ztráta času. Takže se zaměřím na materiály. Velmi zploštělé a lehké tělo je vyfrézováno ze dřeva okoumé, což je samozřejmě exotický strom, kterých je na planetě několik desítek druhů. Splňuje všechny parametry rezonančního dřeva a také kresba je pěkná. Najdeme ho také pod názvem gabon, angouma nebo combogala a domovem je v rovníkové západní Africe. Dorůstá úctyhodné výšky 60 metrů a průměr kmene má až dva metry. Tedy je z čeho řezat. Model SA má ze všech ibanezek nejtenčí tělo, které dosahuje v průřezu čtyř centimetrů a ke krajům se zúžuje na tři centimetry. Co zaujme, je především také umístění vstupní zdířky zapuštěné do hloubky na rozdíl od stratovského krytu. Vrchní deska je krásná dýha z obláčkového javoru, která také vytváří lemy kolem celého těla. Spodní strana nese dutinu pro uložení pružin a bloku jednoduchého vibrata s černým krytem a klasicky také kryt pro osazenou elektroniku. Tělo je ergonomicky upraveno u vrchní strany lubu à la strat. Přišroubovaný javorový krk z jednoho kusu nese ebenový (!) hmatník lemovaný opět javorem. Najdeme zde dvaadvacet medium pražců pečlivě upravených a také poziční značky z pravé perleti (abalon).
Na hlavici s logem neoznačené jsou lité (die-cast), spolehlivě fungující mechaniky a dva srážeče pro první čtyři struny na zachování sklonu. Krk je přišroubován čtyřmi šrouby, zapuštěnými do těla. Elektronická výbava se skládá ze dvou singlů (Resolution) a jednoho humbuckeru (Quantum) u kobylky. Ten je zapuštěn do chromovaného ozdobného rámečku. Žádné přidané obvody nebo další udělátka. Tedy klasika. Vše se přepíná pětipolohovým přepínačem zapuštěným do těla nástroje. Potenciometry Volume a Tone ksou společné pro všechny snímače. Mají chromované knoflíky. Firemní kobylka s označením T102 pracuje naprosto skvěle a měla velice jemné nastavení a seřízení. Páka se dovnitř šroubuje. Vibrato usazeno na dvou pivotech, čímž umožňuje i obousměrný pohyb pákou. Nástroj je v provedení žluto-zeleného sunburstu, což je tedy alespoň pro mne barva velice a velice neobvyklá. Ale když si uvědomíme, že byla kytara hozena do rybníka superstratů, tak už mě to, zdá se, ani nepřekvapuje. Vlastně je to svým způsobem něco jiného než mít zavedené barvy, a o to asi také především jde. Odlišit se! Celá kytara je kryta lakem s vysokým leskem kromě krku. Tam je matný, a tedy se asi nebude potem lepit. Struny jsou 009 D’Addario EXL 120.
A jak taková kytara hraje?
No, přiznám se, že jsem již nějaký test udělal a na spoustu kytar si zahrál a vlastnil je. Hned jsem se do ní zamiloval. Totiž její provedení je naprosto bez chybičky. Všechno mě na ní bavilo. Tvar, ergonomie, váha, materiály, seřízení, skvělé vibrato, a především nádherná rezonance při hře „nasucho“. To jsem již zpozorněl a těšil se na zapojení do zesilovače. Vzal jsem tuhle krásku na koncert a tři hodiny na ni mydlil. Ve fusion jazzové kapele se tedy kytarka opravdu vyřádila. Keramické snímače Resolution produkují silný barevný signál a dá se s nimi opravdu pohrát. Chvíli řežou jako pila, ale po ubrání tónové clony se dostaneme na krásný medový jazzový zvuk. A protože single, tak super atak a dynamika. Opět keramický humbucker Quantum je pověstný silák a hezky zpíval a kreslil přes moje lampové kombo. Přemýšlel jsem o osazení silnějšími strunami, tak 010 nebo 011, což by jistě pomohlo pevnějšímu a dynamickému tónu mnohem víc. Ale zůstalo u myšlenky a umím si to vlastně i představit. Kdyby ovšem byla kytara moje. O největší překvapení se postaral pohled na zadní stranu hlavy. Made in China. Tak už chápu, proč stojí tohle stvoření patnáct tisíc korun. Z Japonska by byla minimálně dvakrát dražší. Ale svědčí to o velkém pokroku v kvalitě čínských továren. Nakonec Ibanez by si to měl určitě hlídat. Stále přemýšlím, jestli ji nemám zavřít do chlévku mezi ostatní stádo. V podstatě mě odrazuje jen ta barva, protože nástroj je jeden z nejlepších, na který jsem kdy hrál. Ale jsem tak strašně konzervativní a trpím předsudky... No ještě to promyslím. :-)
Závěr
Vše důležité bylo asi napsáno. Takže chválím, chválím, chválím, vy hegemonističtí stavitelé nástrojů. Fakt se to povedlo. Design, dílenské provedení, mechaniky, elektronika, ergonomie, váha, cena, zvuk, skvělé seřízení (málokdy se vidí). Komu nevadí čínský původ (i takoví se najdou), tak zde máme velice kvalitní nástroj s přijatelnou cenou a skvělým zvukem. Použitím kvalitních materiálů (mahagon, eben, přírodní perleť, obláčkový javor) se nemá za co stydět a zpracování je na jedničku. Nástroj je dodáván bez gigbagu, pouze s klíči na seřízení vibrata a průhybu krku. Jestli si ji nechám, asi rozhodne vyšší moc. Hodím si korunou...
Info:
Ibanez SA460QMW je elektrická kytara typu superstrat, osazená dvěma singly, jedním humbuckerem a jednoduchým nezamykatelným tremolem. Cena je 15 080 Kč.
Plus:
značkový nástroj
vynikající zpracování
kvalitní použité materiály
skvělý zvuk
váha
cena
ergonomie
design
vynikající hratelnost
Mínus:
Pro někoho až příliš charismatický design zeleného sunburstu.
Technická specifikace
tělo | okoumé, javor |
krk | javor z jednoho kusu, šroubovaný k tělu |
hmatník | eben |
počet pražců | 22 (medium) |
poziční značky | tečky, přírodní perleť |
šířka těla | 32 cm |
hloubka těla | 4 cm |
délka těla | 38,5 cm |
šířka krku na nultém pražci | 42 mm |
šířka na dvanáctém pražci | 52 mm |
šířka krku dvaadvacátém pražci | 57 mm |
menzura | 648 mm (25,5'') |
tlouštka krku na 1. pražci | 19,5 mm |
tlouštka krku na 12. pražci | 21,5 mm |
rádius hmatníku | 305 mm |
snímače | keramické, 2x single (Resolution), 1x humbucker (Quantum) |
přepínač snímačů | pětipolohový přepínač |
ovládání | 1x Volume, 1x Tone |
mechaniky | olejové die-cast |
kobylka | jednoduché tremolo T102 na dvou osách, šroubovací páka |
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/sa460qmw_4l_01.html