Ibanez AFBV200A Artcore Bass - elektrická baskytara

Firma Ibanez, která představuje řadu polodutých baskytar Artcore Vintage v novém „odrbaném“ designu, je firmou, která svými výrobky málokdy zklame. Vzpomínám, jak jsem hltal zvuk Jennyho Krompolce v domnění, že jde o Fender Jazz Bass. Překvapením bylo logo Ibanez na hlavě jeho baskytary.

Má druhá a třetí baskytara byl model Sound Gear právě od této značky. Současná produkce firmy přináší velmi zajímavé a kvalitní nástroje, a to od těch nejlevnějších až po ty nejdražší. Konstruktéři jdou s dobou a vyvíjejí signované nástroje s řadou slavných hráčů. Z baskytaristů, které znám a kterých si vážím, to jsou například Gerald Veasley, Garry Willis a Adam Nitti. Tímto úvodním odstavcem chci jen naznačit, že Ibanez nejsou žádná ořezávátka a že jsem její produkci velmi nakloněn. :-)

 

Rozumy

Dříve než se dostanu k vlastní recenzi, začnu opět polemizovat a chci a trochu vlastních zkušeností přinést na téma semi-hollow basses, tedy řečí okolo polodutých baskytar. Tento typ nástrojů bude určený pro hráče, kteří chtějí větší akustický podíl na elektrickém nástroji. V současnosti jsou podobné nástroje velmi vyhledávané právě pro akustický „retro sound“. Řada hráčů bude od podobných baskytar očekávat i kontrabasový zvuk. Je tomu tak i v mém případě, a je to tedy i důvod k  mému dalšímu rozumování.

 

Poněvadž na kontrabas nehraji, a zřejmě to už ani nebudu pokoušet, pokoukávám už nějaký rok po vhodné baskytarové náhradě. Jsou i takové názory, že vyrobit zvuk kontrabasu na baskytaře je těžší úkol než přistání na Marsu. Vymámit věrný zvuk velké basy na tak odlišném typu nástroje je opravdu asi nereálné přání, ale našinec by uvítal alespoň lehkou podobnost.

 

Před časem mi kamarád přinesl ukázat své elektroakustiké basové jumbo právě od Ibanezu, na kterém měl natažené hlazené struny. Z toho zvuku jsem byl opravdu nadšený. Pořídil jsem tedy okamžitě obdobný nástroj jiné nejmenované značky. Elektroakustika a hlazenky určitě napomohou přiblížení se ke kontrabasovému zvuku, ale samozřejmě je nutné tomuto přizpůsobit i techniku hry. Každopádně problém je v tom, že akustické baskytary Western jsou většinou snímané piezosnímči. Toto snímání spolu s hlazenými strunami způsobuje značnou nevyrovnanost hlasitosti strun a bizarní chování některých tónů na hmatníku. Problém rovněž nastane, pokud budete hrát s bubeníkem, protože tyto nástroje jdou velmi snadno do zpětné vazby. Rány na kopák ucítíte přes zadní desku na břiše a nástroj poté začne velmi ochotně nahoukávat.

 

Učinil jsem tedy další výpravu za hledáním vhodného nástroje s podobným, ale zkroceným zvukem. Pořídil jsem tedy další nástroj, o kterém jsem si myslel, že to bude to pravé ořechové. Tímto nástrojem byl bezpražcový Rick Turner-Renaissance. Nutno dodat, že jde opravdu o velmi unikátní a zvukově velmi zajímavý stroj, čemuž napomáhá jeho konstrukce, 35” menzura, snímání, elektronika a speciální nylonové struny od firmy Thomastik, vyvinuté speciálně pro Rick Turnera. Bohužel přes úchvatný zvuk to kontrabas stále nebyl.

 

Pokud hledáte inspiraci ke kontrabasovějšímu zvuku na baskytaře, najděte si, jak to dělá Steve Svallow. Mimochodem, Steve hraje trsátkem.

 

Další výzvou byl opět bezpražec Epiphone Zenith Bass, s touto basou jsem byl dlouho spokojený. Tento nástroj má piezosnímač v kobylce, ale i magnetický snímač na konci hmatníku. Oba tyto snímače se dají míchat v libovolném poměru. Ve zvuku jsem ale chtěl ještě víc akustického podílu.

 

Velmi přesvědčivě na mne zapůsobila Takamine B10. Do tohoto kousku jsem už nešel z důvodů celkově odlišné konstrukce. Hmatník měl rádius podobný kontrabasu. Celkový dojem z B10 byl diametrálně jiný než na klasické baskytaře. Zpět na zem mě sundala i její cena.

 

Celkem nedávno mi opět zaplesalo srdce, když jsem objevil nástroj Ibanez AFBV200A a byl jsem požádán redakcí o její test. Tedy veselit se konečně může začít i čtenář Muzikusu, neboť se právě dostávám k recenzi samotné.

 

Popis

Asi první, co vás zaujme, je povrchová úprava. Osobně nejsem zcela nakloněn designu Relic nebo Road Worn, ale tento design je trochu jiný. Nástroj ve stylu jazzových lubovek má polomatný lak v odstínu Tabacco Sunburst evokující starobu. Dojem opotřebení je navozen celkem vkusně vyfrézovanými škrábanci. Hardware a snímače mají povrch označený jako Antique Chrome, tedy opět jde o archaickou patinu. Umělé opotřebení je vkusné a navodit archaický dojem na kytarách Arch Top má své kouzlo. Krk je vyroben ze tří kusů v kombinaci javoru s mahagonem, a to v poměru dva kusy mahagou jeden kus javoru. Krk je k tělu přilepen a je opatřen hmatníkem z palisandru s dvaadvaceti pražci střední velikosti.

 

Přední deska, zadní deska a boky jsou vyrobené z laminovaného javoru. Hrany těla a hlavy jsou zakončené černou lemovkou s decentními bílými proužky. Přední strana hlavy je v černém odstínu, je opatřená logem Ibanez, doplněným grafikou připomínající nazlobenou manželku, která má snad u hráčů se závazky evokovat včasný návrat domů. Struny jsou ukotveny ve starochromovaném struníku a procházejí přes pevnou kobylku ve stylu jazzových lubovek. Kobylka s označením ART-1 je dvoudílná s možností nastavení výšky strun. Jejímateriál je výrobcem specifikován velmi stroze: dřevěná. Tento prvek má nesporně podíl na dřevitějším charakteru zvuku nástroje. Výrobce použil pasivní snímače s přízviskem Classic Elite Bass Pickups. Menzura je pouhých 30,3” (770 mm), šířka nultého pražce je 42 mm, rádius hmatníku 400 mm. Design jazzové lubovky podtrhuje třívrstvý pickguard.

 

Akce a zvuk

Krátká menzura přináší nový pocit, a potažmo i určité hráčské pohodlí. Kratší menzura se podepisuje i na vintage zvuku. Baskytaristy zvyklé na ladné obliny těl svých nástrojů může rozhodit ostrá hrana těla. Mohu vás ujistit, že na toto prvotní nepohodlí se dá rychle zvyknout. Zvykli si hráči jazzových kytar, hráči na kytary typu Les Paul, ale i hráči na akustické kytary. Velmi příjemným aspektem je hmotnost nástroje a jeho přirozená akustická hlasitost. Nečekejte ale, že s touto baskytarou budete stačit akustickým kytarám, k tomuto Ibanez AGFB200A opravdu určená není. Akustický zvuk oceníte třeba doma při cvičení bez nutnosti amplifikace přes kombo. Dovedu si představit, že zrovna hlasitost vaši spolubydlící tolik nedocení. Zvuk přes zesilovač je to, co tato jazzovka potřebuje. Přes aparát vás nástroj vrátí zpět v čase, velmi dobře zvládá zvuky, které jsme zvyklí slyšet na starých deskách třeba od The Beatles. Tahle Ibanezka není jen retro kousek, bude ale záležet na tom, jak se k jejímu užívání postavíte. Celkový zvuk je kulatý a překvapivě hluboký, na krkovém snímači se vám nástroj logicky rozezní v hutných teplých basech. Snímač u kobylky je očekávaně středovější, kombinace obou snímačů je dle mého zvukově nejvíc univerzální a tomuto nástroji sedí nejlíp. Ibanez AFBV200A může být jen doplňkem pro pár skladeb v programu koncertu, kde může osvěžit unikátním zvukem a designem. Dobře poslouží v jazzu, blues, country, ale může oslovit i dnešní mládež, která se vzhlédla v kořenech soulu, funku a R & B.

 

Závěrem

Pro dosažení kontrabasovějšího zvuku je volba nástroje důležitá, stejně důležité je ale i přizpůsobení techniky hry, nastavení zesilovače a v neposlední řadě i kontrabasové pojetí hry. Věřím, že Ibanez AFBV200A může být právě tím nástrojem, který napomůže kontrabas částečně imitovat. Pro ty ostatní, kteří hledají jen akustický podíl ve zvuku spolu s dobrou hratelností a zajímavým designem, mohu tuto baskytaru jen vřele doporučit.

 

Info:

Ibanez AFGV200A je elektrická baskytara s kratší menzurou inspirovaná jazzovými lubovými kytarami. Jde o kvalitně zpracovaný nástroj se zajímavým zvukem a archaickým designem. Na našem trhu se prodává za cenu 17 259 Kč.

 

Plus:

Zvuk

design

zpracování

hratelnost

cena.

 

Mínus:

obtížnější ladění oktáv

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Materiál krku mahagon/javor/mahagon
Materiál hmatníku/rádius palisandr/400 mm
Materiál těla javor
Pražce 22
Snímače ClassicElite Bass Pickups
Kobylka ART-1-dřevěná
Menzura 30,3” / 770 mm
Šířka nultého pražce 42mm
Obal jako příslušenství ne

 

www:

http://www.ibanez.com/products/u_eb_detail.php?year=2016&cat_id=2&series_id=57&data_id=61&color=CL01

Psáno pro časopis Muzikus