Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 - tříkanálová kytarová celolampová hlava

Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 - tříkanálová kytarová celolampová hlava
Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 - tříkanálová kytarová celolampová hlava

Dnes bych vám chtěl představit zesilovač z rodiny méně výkonných zesilovačů od firmy Hughes & Kettner. Někteří se možná ztrácíte v typech TubeMeister a Grandmaister, tak jen ve zkratce na vysvětlenou, TubeMeister je základní zesilovač bez integrovaných efektů, kdežto GrandMeister má efekty integrované (tudíž je i cenově náročnější neboli dražší).

Firma H & K patří mezi první výrobce zesilovačů s přímým výstupem do PA systémů či zvukové karty přes jejich vlastní zařízení s názvem Red Box. Správný odhad a filozofie firmy, že se hudební veřejnost začne přesouvat na YouTube a Facebook, s kterou firma přišla již v roce 2011, kdy představila první TubeMeister, se do poslední myšlenky vyplnila. Miniaturizace, vysoké nároky na kvalitu zvuku, využití zesilovače od živého hraní přes profesionální nahrávání až po hraní a nahrávání domácí do zvukové karty se u nového TubeMeisteru Deluxe stoprocentně povedla. Já osobně jsem hrál na H & K TriAmp MKI dvanáct let a nejčastější, co jsem při zvučení po klubech i větších pódiích slyšel, bylo „jsi moc nahlas, ztlum se“.

 

Takže problémy se zvučením. Nebo si snad doma nahrát nápady? Bez dalších zařízení nemožné. A to nehledě na váhu zesilovače. No, když si dneska zapnu čtyřicetiwattový TubeMeister a slyším zvuk, který dokáže vytvořit, jsem v úžasu, co se dá v dnešní době vyrobit a jaká je kvalita zvuku zesilovače, který dáte do přibalené brašničky, hodíte přes rameno a jedete na zkoušku či vystoupení. A navíc, pokud nejste nějak moc nároční na tlak zvuku na pódiu, jste schopní hrát do sluchátek nebo odposlechu tak, že ani box nepotřebujete. Tak jo, to by bylo rychlé přestavení TubeMeisteru Deluxe 40. Pojďme se na něj podívat podrobněji. "

 

Po vybalení z krabice, v které byl samozřejmě zesilovač a napájecí kabel, byla pro mne příjemným překvapením velice kvalitní brašna (takže otázka, jak zesilovač převážet, je vyřešena). Výrobní zpracování zesilovače je na té nejvyšší úrovni, kvalitní materiály a veškeré zpracování na jedničku s hvězdičkou.

 

Přední panel

Na čelním panelu se nachází kanál Clean s vlastním gainem, masterem i korekcemi (basy, středy, výšky).

 

Kanály Crunch a Lead mají korekce společné, ale každý kanál má svůj gain i master. Společných korekcí se nemusíte vůbec bát. Při přepnutí těchto dvou kanálů se totiž automaticky upraví průběh signálu, takže korekce pak pracují jinak. A funguje to.

 

Zadní panel

Na zadním panelu najdeme doopravdy neobvyklou výbavu. MIDI In včetně tlačítka Learn pro připojení MIDI ovladače. Pomocí MIDI můžete ovládat kanály Clean, Lead, Crunch, zapínání a vypínaní efektové smyčky a nastavení výkonové brzdy.

 

Programování je velice jednoduché: Zvolíte parametry (např. kanál Clean, efektovou smyčku dáte do polohy vypnuto a brzdu na 18 W). Stiskněte tlačítko Learn a na MIDI pedálu zvolíte banku a vybráním konkrétního presetu v bance, tedy jeho sešlápnutím, dojde k uložení. Jednoduché, rychlé a funkční.

 

Automatický bias

Také bych vyzdvihl automatické nastavení biasu za pomoci stlačení mikrospínače např. trsátkem, LED kontrolky ukazují, v jaké kondici se lampy nacházejí. Po výměně lamp stlačíte tlačítko a bias je nastavený, bez nutnosti účasti technika, který by u jiných zesilovačů měl bias nastavit.

Uvnitř je čtveřice výkonových lamp (EL84) a tři lampy předzesilovací (12AX7) - klasika.

 

Výkonová brzda a Red Box

Zajímavá je práce výkonové brzdy. Pokud přepnete zesilovač na 40 W, pracují všechny koncové elektronky, na 20 W se vyřadí jedna dvojice a zesilovač „nebrzděn“ hraje jen na dvě lampy. V režimu 5 W a 1 W dochází k brzdění výkonu. V pozici 0 W se zapíná automatická zátěž a brzda vlastně jede na 100 %.

 

Ještě k ovládání Red Boxu: Vintage/Modern je volba mezi moderním a drsnějším vintage zvukem. Small/Large je zvuk de facto komba versus 4x 12 box. Line/Mic je přepínání mezi výstupní úrovní linkovou a mikrofonní (to byl u předchozích verzí problém u laciných pultů, které nemají pad).

 

On/Off vypíná emulaci, pokud chcete využít jiný typ emulace. Pokud tedy vypnete, bude hrát kytara tence, jako když se vytáhla z dřívějších výstupů out přímo do mixu. Zesilovač má tedy možnost přepínání v rozmezí od 0 do 40 W. A věřte tomu, že doma v bytě i s 1 W uděláte velkou parádu, a přitom zvuk neztratí na kvalitě.

 

Zvuk

Tak a další postup testu, připojení zesilovače do boxu, v mém případě je to EVH 1x 12. To magické modré podsvícení - ano, někomu se líbí, a někomu vůbec ne, ale to už bych nechal na každém a respektoval bych výrobce, že to tak z nějakého důvodu prostě chce. Na druhou stranu H & K tak poznáte na první pohled i na dálku. :-) To jen okrajově k designu. Myslím, že zvuk je mnohem důležitější, a hlavně nejpodstatnější. Kanály vezmeme postupně.

 

Na pravé straně se tedy nachází první čistý modře svítící kanál - Clean. Je nádherný, pokud chcete vyloženě čistý zvuk, není problém, parádně reaguje jak na prsty, tak na trsátko, a to jsem testoval na kytaru s humbuckery PRS Tremonti, která má celkem silné snímače. Zvuk nekreslí a je křišťálově čistý. Nechybí žádná frekvence, zvuk má hloubku a co je alespoň pro mě důležité, není plechový, je opravdu bohatý a působí velice prostorně. Po přidání gainu získáváte krásně nakřáplý, ale podotýkám, pořád konkrétní a nepřehlcený zvuk. Korekce fungují parádně. Hm, čistý kanál je úžasný.

 

Uprostřed je oranžový kanál - Crunch. Opět, pokud si představím crunch, tak pak takovýto. K čemu jej pro představu přirovnat? Napadá mě Tom Morello. Ano, jak si tak na tenhle crunch hraju, vybaví se mi právě on. Tón je pevný, bohatý, více středový, takový marshallovský typ. Znovu žádný plech.

 

A přejdeme na třetí kanál a tím je červený Lead. Na sóla perfektní. Je zpěvný, s tónem si krásně vyhrajete a parádně funguje pod rukama. Tak zkusím i nějaké riffy. No pro metalové a rockové hráče paráda. Při zatlumení struny se zvuk vůbec „nesype“ a skvěle se zakousne. Při hraní jako takovém je i při trochu větším gainu stále konkrétní a průrazný. Samozřejmě gain se dá stáhnout a získáváte lehce nabroušený a pořád hardrockový zvuk. Na můj vkus je červený kanál trošku hodnější. Ale zase je to otázka hráče samotného, co od zvuku vyžaduje.

 

Zajímalo mne i, jak si zesilovač rozumí s overdriverem zapojeným před pre-amp, no a opět se můžeme všichni divit. Rozumí se s ním velice dobře. Zkoušel jsem overdrive Klon KTR. TubeMeister ho zpracoval parádně, Klon fungoval jen jako lehké dokrmení a zvuk zněl stále jako TubeMeister.

 

Připojení např. overdrivu ano, nebo ne? Je otázka na každého z nás. Jen jsem to chtěl vyzkoušet a zjistit, že TubeMeister je schopný hrát jak s krabičkami, tak bez nich. Ono to naopak přináší rozmanitost a široké využití tohoto zesilovače.

 

Korekce na TubeMeisteru jsou úžasné, pracují velice dobře a jsou i dost citlivé, takže každé pootočení potenciometrem je na zvuku dobře slyšitelné.

Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 - tříkanálová kytarová celolampová hlava
Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 - tříkanálová kytarová celolampová hlava

Nahrávání

Další krok je test výstupu do nahrávacího zařízení. Použil jsem Universal Audio Apollo 8, kde bychom měli velice dobře poznat kvalitu již zmiňovaného Red Boxu.

 

Zapojeno, první tóny a... úžas. Tak tohle se jim v H & K povedlo. Do zvukovky hraje tedy parádně a řekl bych, že je to velká přednost tohoto zesilovače. Máte pocit, že slyšíte box sejmutý mikrofonem. Chtěl bych vyzdvihnout to, že si Red Box může každý nastavit podle svého ucha. Můžete zvolit mezi malým a velkým boxem, mně se tedy více líbilo nastavení malého boxu, zvuk byl podle mně konkrétnější a přesnější, ale i méně basový, což mně osobně vlastně ani nevadí - od basů je v kapele přeci basa. Mému uchu se víc líbilo nastavení Modern, ale věřím, že spousta hráčů by zvolilo možná nastavení Vintage, u kterého je zvuk trošku víc nakřáplý a není tak hladký. Přeci jenom je to o tom, jak kytarový zvuk každý vnímá sám za sebe.

 

Věřím, že v době, kdy si hodně hráčů řeší nahrávky doma nebo potřebují cvičit či skládat na malou hlasitost v domácím prostředí, ba i přes zvukovku jen do sluchátek, že zesilovač, se kterým v klidu odehrají zkoušku i živé vystoupení, je TubeMeister Deluxe 40 správná volba. Dostanete aparát, který hraje a tím myslím, že opravdu hraje a funguje v takhle široké škále zvuku a použití. Klobouk dolů. Tenhle kousek se H & K velice povedl.

 

Info:

Hughes & Kettner TubeMeister Deluxe 40 je tříkanálová kytarová celolampová hlava o výkonu 40 W osazená lampami EL84 a 12AX7. Cena je 23 990 Kč.

 

Plus:

zvuk

výbava

zpracování

 

Mínus:

možná výstup pouze na jeden box

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Kanály Clean, Crunch, Lead
Výkon 40 W
Výkonová brzda 40/20/5/1/0 W
Elektronky 4x EL84 a 3x 12AX7
MIDI In
Auto bias TSC ano
Efektová smyčka sériová
Speaker simulator H & K Red Box AE (Ambience Emulation)
Výstup reproduktorů 1x 8–16 Ω
Rozměry 445 x 170 x 150 mm
Hmotnost 7,7 kg
Příslušenství gigbag

 

www:

hughes-and-kettner.com/products/tubemeister/tubemeister-deluxe-edition/tubemeister-deluxe-40/

Psáno pro časopis Muzikus