Hughes & Kettner Matrix 100 - čtyřkanálové stowattové kombo s digitálním efektovým procesorem
Na trhu je nespočet zařízení pro úpravu kytarového zvuku. Stejně tak je mezi kytaristy nespočet názorů na jejich praktičnost a potřebnost - jeden nedá ani ránu bez svého pečlivě poskládaného racku, druhému stačí kytara, kabel a aparát (někdy ani to není potřeba). Hughes & Kettner Matrix 100 jde cestou kompromisu, který před lety definoval Marshall AVT a dále rozvinuly aparáty jako Roland Cube a některé modely firmy Line 6 - snaží se oslovit obrovskou skupinu "pastičkářů", kterým ke štěstí stačí pár variací na základní zvuky aparátu, tím, že efektování v rozumné míře obsáhne pomocí DSP jednotky aparátu a je vymalováno. Zda se našim německým sousedům povedlo vymalovat beze šmouh, o tom poreferuji v následující recenzi.
Vzhled
Už na první pohled (uchopení) je zjevné, že Matrix 100 rozhodně není žádný drobeček. Posuďte sami - s hmotností okolo 23 kg a rozměry 57 x 50 x 28 cm je už potřeba při převozu (nebo nedejbože přenosu) opravdu počítat. Z vizuálního hlediska není tohle kombo zvlášť výrazné, čímž ale rozhodně nechci tvrdit, že majiteli udělá ostudu - naopak, mohutný panel ze stříbřitého plechu, stříbrně prošívaná síťka, vintage potenciometry a modře zářící LEDky rozhodně mají něco do sebe. Zezadu je kombo zcela uzavřené, a tak na zadním panelu poutá pozornost pouze početná skupinka 6,3mm jacků - kromě výstupu na další reprobox a sluchátka zde najdeme i CD/linkový vstup, efektovou smyčku, linkový výstup a konektory pro dva footswitche. Ten dodávaný (mimochodem kovový, "oLEDkovaný" a velmi fortelný) slouží k přepínání mezi čtyřmi kanály, případným dalším je pak možné spínat efektovou smyčku. K tomu plastové rohy, nezbytné ucho... a šmytec.
Koncepce
Jak jsem již nastínil výše, cílem Matrix 100 je nabídnout dostatečné množství zvukových možností při zachování maximální jednoduchosti ovládání. K dosažení tohoto kompromisu mu pomáhají čtyři kanály, nebo chcete-li zvukové banky (dostanu se k tomu později). Jsou pojmenovány Clean, Crunch, Lead a Warp. Pokud by vám název toho posledního nebyl jasný, vězte, že se údajně jedná o brutální zvuk pro nu-metalisty a jinou hi-gain chamraď (dle manuálu). Ovládání jednotlivých kanálů je vcelku citlivě nakombinováno - každý z nich má vlastní ovladač Volume, jeden potenciometr Gain je určen pro Crunch kanál, druhý je společný pro kanály Lead a Warp. To vše doplňují dva třípásmové EQ, první samostatně pro Clean kanál, o druhý se dělí tři zbývající kanály. Výčet potenciometrů uzavírá Master Volume. Je třeba podotknout, že i přes společný EQ u tří divočejších kanálů lze dosáhnout slušné zvukové variability, na čemž mají svou zásluhu oddělené gainy. Samostatný volume pro každý kanál je velkým přínosem - dává šanci zvuky přesně namíchat a vyvážit. A ještě k těm kanálům/zvukovým bankám - u Matrixu je to tak, že každý kanál je zároveň presetem se schopností uchovat nastavení čtyř potenciometrů efektové jednotky. Ty jsou rozděleny následovně: první má na starost volbu modulačního efektu v podobném stylu jako například u Roland Cube - dráha potenciometru je rozdělena na třetiny přidělené jednotlivým efektům (chorus, flanger, tremolo) a pohybem v rámci třetiny se mění frekvence vlnění. Ze zbývajících tří "poťaků" slouží dva k ovládání delaye (jedním nastavujeme čas v rozsahu 80 ms - 1,4 s, druhým hlasitost) a konečně posledním přidáme či ubereme hall. V souladu s potřebou jednoduchosti není třeba žádné ukládání a další "zbytečnosti" - každý kanál si pamatuje své poslední nastavení a při jeho opětovném zapnutí ho vyvolá bez ohledu na aktuální pozici potenciometrů efektové jednotky (jmenuje se to Autostore a výrobce je na to patřičně hrdý). Jejich jediným pohybem sice zvuk přemažete, ale u záležitosti se čtyřmi ovladacími prvky myslím není problém vše rychle znovu uvést do původního stavu. Takže vše v souladu s filozofií - jednoduché a prosté.
Zvuk
Popsat v krátkosti zvukový charakter Matrixu není nic příliš složitého - na všechny kanály (kromě čistého, pochopitelně) by sedlo slovo "chlupaté". Chcete-li obšírněji, pak vězte, že bez ohledu na nastavení gainu nechybí ve zvuku jistá agresivita a průraznost, která roste s jeho přibývající hodnotou. Není ovšem rozumné zvyšovat gain až k maximální hranici (jak vesměs doporučuje výrobce v přiložené kartičce "doporučených zvuků"), neb zhruba od dvou třetin dráhy nepřibývá zkreslení, ale pouze se zhoršuje čitelnost, zvyšuje komprese a také stoupá laický dojem, že "ten člověk na to fakt jako dost hustě
umí", vyvolaný tendencí k hromadnému skrývání přehmatů a chyb. Co se jednotlivých kanálů týče: Clean se mi docela líbil, má nikoho neurážející, univerzální zvuk, snad by mu ale slušely účinnější korekce, ty instalované se hodí tak k mírnému dobarvení. Ke crunchovým zvukům mám sice obecně výhrady, ale ten obsažený v Matrixu se mi zdá v pohodě použitelný, sahá od jemných nakřáplin až po docela ukřičenou osmistovku, a díky samostatnému gainu je to užitečná variace. Co se týče dvojbloku Lead a Warp, možná by neuškodilo srozumitelnější označení Classic Lead a Modern Lead, nebo něco podobného - odlišnost Warpu totiž tkví pouze v brutálnější účinnosti Gainu, vykradených středech a syntetičtěji (čti moderněji) znějících výškách. Lead kanál přijímám prakticky bez výhrad, příjemně táhne, možná by jen prospělo o trochu méně oné zmiňované "chlupatosti" v sólech. Pro tvrdou hudbu se mi zdá výborné použít Warp na zkreslené "beglajty" a Lead na sóla - ta lépe vyniknou díky přidaným středům, dlouhý sustain Warp kanálu zase dobře poslouží při plochách a riffech podbarvujících cokoli. Co se efektů týče - u delaye potěší velký rozsah zpožedění a příjemný vintage charakter, což platí i pro reverb. Naopak všechny tři modulační efekty na mě působí dost chemicky, navíc jsou do zvuku namíchané v příliš velkém poměru, takže téměř stírají ten původní. Určitě by byl potřeba ještě jeden potenciometr a s ním možnost nastavit mix čistého a efektovaného zvuku - tohle je snad až příliš jednoduché a prosté.
Shrnutí
Matrix 100 je ve své kategorii, podle mého názoru, solidně povedenou záležitostí. Nabízí slušnou paletu základních zvuků prakticky pro každý žánr, navíc s možností "rozumného efektování v mezích zákona". Zdvihnutý palec si zaslouží i za snadné a rychlé ovládání. Nevýhodou může být nemožnost jakkoli upravit charakter a míru namíchání efektů, ale pro běžné cvičení, zkoušení a koncertování nabídka Matrixu 100 v pohodě postačuje.
Cena:
Hughes & Kettner Matrix 100 je čtyřkanálové, stowattové kombo s digitálním efektovým procesorem, osazené 12" reproduktorem Celestion Rock Driver Ultra. Jeho cena je 14 860 Kč včetně DPH, samostatná hlava Matrix 100 přijde na 12 850 Kč, zkosený 4 x 12" box na 14 860 Kč.
Plus:
zvuk a výkon
jednoduchost ovládání
dodávaný footswitch
Mínus:
hmotnost
modulační efekty