Hughes & Kettner Era 1 - dvoukanalové kombo pro akustické nástroje nebo zpěv
Německá renomovaná firma Hughes & Kettner vpustila nedávno do světa absolutní novinku nazvanou sebevědomě Era1. Jde o kombo určené primárně pro akustické nástroje či zpěv.
Předmluva
Nedávno jsem šel hrát se svým kamarádem Vítkem Fialou (Lokomotiva) na vernisáž, kam si většinou beru pouze akustickou kytaru a malé 40W kombo AER. Když jsem ho položil na pódium, Vítek zvolal: „Ááááá, Aeerková kytarová mafie!“ Ano, v podstatě je to tak. Dlouho na trhu nebyl žádný přímý konkurent této německé firmy. Prostě malé praktické kombo s perfektním zvukem. Vlastně jsem si i říkal, jak je možné, že se nenajde konkurence, která by AER začala šlapat na paty. No a v tu dobu jsem dostal na test tuhle novinku. To, proč to ale celé píšu, má ještě jednu souvislost. V popisu na Era1 jsem našel, že na vývoji tohoto aparátu se podílel německý konstruktér Michael Eisenmann, který stojí právě i za návrhy pro firmu AER. O to více jsem byl zvědav, co se bude dít, až kombo Era 1 vybalím.
Hughes & Kettner Era 1
Univerzálnost, praktičnost, absolutní vybavenost a vysoká kvalita. Takhle nějak možná vypadal první briefing na poradě u Hughes & Kettner. Myslím, že se všechny tyto vlastnosti podařilo splnit.
Era1 je tedy kombo o velmi příjemných rozměrech a úctyhodném výkonu 250 W, určené primárně pro ozvučení různých akustických nástrojů (kytara, housle, mandolína...), ale i pro zpěv. Svým výkonem je, myslím, naprosto dostačující pro jakékoliv využití. To se ale samozřejmě trochu projevilo na váze. Kombo váží okolo 10 kg, což už se trochu pronese. Je to prostě daň za ten výkon. Na takové to popojíždění po městě s kombem přes rameno to už úplně není.
Co se týče samotného zesilovače, máme zde v podstatě tři kanály. První dva jsou zcela totožné a jsou určené pro vstup nástroje či mikrofonu. Zezadu (na což si bohužel nemůžu pořád zvyknout) pro ně najdete konektory combo XLR/jack. Můžete tedy současně hrát a zpívat, případně mohou hrát dvě kytary (nástroje) atd. Prostě jak je libo. Oba kanály jsou vybaveny fantomovým napájením. Za mě rozhodně palec nahoru.
Co se týče ekvalizace, oba kanály mají dva přepínatelné mody frekvenčního průběhu. Stále máme k dispozici klasické korekce - basy, středy a výšky. Mody však představují různé naladění jednotlivých pásem. Tzn., že v prvním modu regulujeme potenciometrem Bass jiné basové frekvence než v modu druhém. To samé platí samozřejmě i pro středy a výšky. Tím získáváme větší variabilitu nastavení ekvalizéru vhodné pro konkrétní nástroj. Např. druhý mod je krom jiného doporučený pro akustické kytary s nylonovými strunami.
Další důležitou součástí obou kanálů jsou určitě efekty. Na akustické kombo jich má Era 1 opravdu poměrně slušný arzenál. Efektová jednotka v sobě skrývá celkem 16 programů (různé reverby, delaye, flangery a chorusy včetně jejich kombinací, např. chorus + reverb atd.). Pochopitelně můžete vždy přizpůsobit hloubku efektu v celkovém zvuku. Pro mě je efektová jednotka naprosto dostačují, řekl bych, že na můj vkus až až. :-) Vše je ve velmi dobré kvalitě, žádné nepříjemné ocasy reverbů, žádný chemický chorus. Ti z vás, kteří mají na akustice rádi efekty, se určitě vyřádí. No a aby toho nebylo málo, můžete si aktivní preset i upravit dle libosti.
Každý kanál má samozřejmě svůj ovladač Gain a pak tři malé užitečné přepínače: Clip, což je jednak indikace přebuzení vstupu a zároveň slouží pro útlum vstupu o -10 dB. Dále je to Shape což je preekvalizace, která mírně ubírá středy a zvýrazňuje basy a výšky. A třetím, i když se to nezdá, je velmi užitečné tlačítko Mute, které celkově umlčí daný kanál, signál v tuto chvíli putuje pouze do výstupu pro ladičku. Super, zvláště pokud třeba používáte k ozvučení kytary nějaký mikrofon (např. DPA 4099) a kytaru během koncertu odkládáte do stojanu a potřebujete, aby mikrofon „nehoukal“. Nebo pokud používáte dva nástroje, jeden prostě zamutujete (nemusíte točit hlasitostí), a je klid. Pro mě geniální funkce.
Neměl bych ještě opomenout sekci Master, tentokráte společnou pro všechny kanály, která má krom ovládání celkové hlasitosti ještě známy notch filtr k potlačení zpětné vazby. Co víc si tedy přát? Naprosto do detailu vymyšlené.
Třetí kanál slouží jako vstup (jack 6,3 mm) pro externí zdroj zvuku, jako je např. smartphone, MP3 přehrávač atd. Nastavit můžeme samozřejmě úroveň vstupního signálu.
Poslední, čtvrtý kanál slouží pro vstup externích efektů pro případ, že bychom rádi použili například svůj oblíbený reverb apod. Je to klasická paralelní efektová smyčka. Nastavit můžeme opět úroveň signálu.
Co se týče výstupů, najdeme zde vše, co je potřebné, a vše, na co si vzpomenete. Klasický stereo Line Out, DI s možností přepínání pre/post EQ, dále optický výstup, výstup pro sluchátka, výstup pro ladičku, a také je zde vstup pro footswitch. Není myslím potřeba, abych zde opisoval celý manuál. Na úplný podrobný seznam koukněte na web firmy. Ještě bych zmínil jednu věc, která mě krom opravdu hezkého designu a polstrovaného obalu s kapsou na kabel opravdu potěšila. Zdá se to jako úplná maličkost, ale kovový podstavec, kterým si kombo můžete naklonit k sobě, a to dokonce ve dvou úhlech, je fakt super. Už mnohokrát jsem hledal vše možné, čím bych kombo lehce naklonil k sobě - od plastové láhve přes různé dřevěné klínky, futrál od mikrofonu až po mobil apod. Abych nezapomněl, samozřejmě zde máme i možnost nasunout kombo na stojan. Je tu tolik věcí, že jsem určitě na něco zapomněl. Asi je to zatím nejlépe vybavené kombo, na které jsem mohl hrát.
Zvuk
No ale teď to nejdůležitější, a to je, jak to hraje. Zapojil jsem do aparátu celkem tři různé kytary. Klasickou nylonku ozvučenou kontaktními snímači, akustiku Martin ozvučenou snímačem L.R. Baggs Anthem a lubovku Gibson L4. Zvuk mne opravdu nadchl, ať už do komba zapojíte cokoliv. Asi nejvíce jsem byl ale nadšený z nylonky. A to hlavně díky možnostem korekcí. U všech typů kytar, které jsem do komba zapojil, nikdy nezmizel jejich charakter. Kombo absolutně nic nepřikrášlovalo ani neničilo. Výborná dynamická odezva, vše čisté a vyvážené. Opravdu krásný profesionální zvuk. Jak Martin tak L4 si zachovaly svůj charakter a krásně si s kombem rozuměly. Stačilo prostě zapojit, lehce upravit ekvalizér, a pak už jen hrát.
Několik vět na konec
Era1 je opravdu skvělé kombo, které ocení všichni, kteří používají akustické nástroje. Zvláště ti z vás, kteří na pódium nosíte více akustických nástrojů a potřebujete každý nástroj trochu jinak nastavit. Kombo je vybavené vším, co byste jen mohli potřebovat, a vše v opravdu špičkové kvalitě. Výborné jsou dva totožné kanály včetně fantomového napájení a širokými možnostmi ekvalizace. Kdyby bylo jen na mně, stačilo by mi asi klidně jen 60 W výkonu, čímž by se aparát asi trochu odlehčil, jeden dva reverby, čímž by se možná trochu zlevnil, a byl bych šťastný. :-) Tak třeba se něco takového menšího chystá.
Info:
Hughes & Kettner Era 1 je dvoukanalové kombo určené pro akustické nástroje nebo zpěv o výkonu 250 W vyrobené v Německu. Cena je 31 100 Kč.
Plus:
špičková a vyčerpávající vybavenost
zvuk
Mínus:
váha
Technická specifikace
reproduktory | 8” a 1” |
výkonový zesilovač | 250 W, třída D |
vstupy | 2x combo XLR/jack (6,3 mm) s přepínatelným fantomovým napájením |
pre-ekvalizace | –10 dB/Shape/Mute |
ekvalizace | třípásmový ekvalizér se dvěma režimy (módy) |
efektová jednotka | 16 presetů (reverb, delay, chorus, flanger) |
aux in | jack 3,5 mm |
efektová smyčka | paralelní |
master sekce | hlasitost a notch filter pro potlačení zpětné vazby |
DI out | XLR s přepínači pre/post EQ a Ground Lift |
výstupy | stereo line out, sluchátkový výstup, výstup pro ladičku, optický výstup |
vstup pro footswitch | ano |
rozměry | 351 x 285 x 290 mm |
hmotnost | 10,75 kg |
Web