Horký vítr ze země Vikingů

Horký vítr ze země Vikingů
Horký vítr ze země Vikingů

Potřebujete D. I. Box neboli symetrický výstup pro mix pult? Nemáte baskytaru s "aktivkou" a hodil by se vám předzesilovač s parametrickými středy? Chcete mít elektronkový zvuk? A co k tomu distortion? Potěší vás možnost nastavit si a přepínat dva odlišné zvuky? Oceníte připojení svého discmana, popřípadě svých dalších efektů, přes efektovou smyčku? Obtěžuje vás okolí nežádoucím ruchem a uvítali byste možnost intimity hraní do sluchátek? Postrádáte další vstup pro druhý nástroj, eventuelně máte chuť jamovat s kamarádem?

 

Firma EBS žije aktuálně a nově. Určitě mi dáte za pravdu, že podobných praktických přístrojů není ve světové nabídce mnoho, a tak každý výrobek tohoto druhu pořádně rozbuší srdce nejednoho basem posedlého - dovolím si říct - fanatika. Nabídka měnit, hledat, ovlivňovat a nacházet zvuk je zde hodně široká.

 

Filtry a korekce

K ovlivnění frekvenčního pásma se kromě klasických korekcí (Treble, Bass) a skvělých parametrických středů (Middle - Freq), nabízejí ještě dva druhy filtrů. Pevný Enhance filter v kanálu A, ten zvýrazňuje pásmo kolem 800 Hz, a variabilní Edge filter v kanálu B, jímž můžeme ovlivňovat vyšší středy kolem 7 kHz. Kdyby někomu nestačil zdvih a úroveň na výškách (Treble), může si "přisadit" tlačítkem Bright ve stejném pásmu o 12 dB.

 

Efektová smyčka,

neboli FX Send/Return

Úroveň signálu ze smyčky řídíme užitečným ovladačem FX Mix. Návratový vstup (Return), můžeme navíc "napíchnout" jakýmkoli linkovým zdrojem signálu - CD, MD, MC, metronom atd. Vstup je pochopitelně jenom mono, a tak jestli chceme, aby nám hrály oba kanály z externího zdroje, musíme použít redukci stereo/mono. Do výsledného zvuku z nástroje přimícháme signál stejným ovladačem FX Mix.

 

Simulace lampy a reproduktorů

Zapnutím tlačítka Tube Sim se zvuk rozšíří, mírně nakřápne a příjemně zateplí. Při použití simulace reprobeden (Spkr Sim), jsem na výstupu XLR neregistroval žádnou změnu.

 

Zapojit dva nástroje současně?

Za diskutabilní považuji nerovnocenné možnosti zapojení a nastavení obou vstupů najednou, kdy každý vstup může ovlivnit pouze jinou příslušnou část zvukového spektra, popřípadě jinak vybudit vstup - kanál A obsahuje Gain, výšky a basy - kanál B středy a distorzi (Drive). Kanál B nemá totiž klasický ovladač vstupní citlivosti (Gain). Jako Gain zde slouží ovladač Drive, jenž už v minimu nakresluje signál. Jestli požadujeme nezkreslený signál, tak poměrně těžko smísíme rozdílné úrovně signálů ze dvou nástrojů.

Nejvhodnější se mi jevilo zapojení jednoho nástroje do vstupu A při zapnutém minitlačítku A+B, které propojí oba vstupy a umožní tak komfortní nastavení celé ekvalizační sekce. Nožním spínačem A/B v tomto případe vypínám a zapínám kanál B a volím mezi dvěma zvuky.

 

Mute

Ještě mě obcházejí rozpaky nad užitečností přepínače Mute a radši bych místo něj viděl a šlapal na spínač Bypass. Postrádal jsem totiž srovnání s čistým, rovným signálem. Pro hráče, jenž střídá nástroje po každém tracku, je zde samozřejmě na místě.

 

Sluchátka

Asi nejvíc zamrzí silný lupanec při zastrčení sluchátkového konektoru do příslušné sluchátkové zdířky, nezohledňující jakékoliv postavení ovládacích prvků. U přístroje profesionální třídy působí tato "maličkost" nepochopitelně, a navíc hrozí popravou sluchátek. Další zvláštností je, že výrobce nedoporučuje používání sluchátek pří napájení fantomem (asi ze stejných důvodů).

 

Napájení a kontrolky

Aktivaci kanálů signalizují drobné "ledky", stejně tak je signalizováno užitečné napájení mikrofonním phantomem 48V jako i slabá baterie. Další možností je napájení adaptérem anebo stereo kabelem ze smyčky a z výstupů do domovského zesilovače EBS.

Případná výměna 9V baterie se provádí vyklopením držáku na spodní straně krabice a vyžaduje velkou sílu v prstech.

 

A to je snad vše

Nepostrádám ani absenci šumové brány. Plně se ztotožňuji s poznámkou jednoho mého kolegy, který trefně poznamenal, že Microbass zvuk nejenom ovlivní, ale i posune o krok dál. A o to vlastně konec konců jde.

 

Info:

Profesionální analogový basový preamp EBS MicroBass II, Balancovaný (D.I.) výstup XLR 500 ´/-10dBv/20 Hz - 30 kHz, vstupní impedance - 10 M´ pro kanál A, 1 M´ pro kanál B, pracuje v pásmu 20 - 20kHz +0/ -3 dB, EQ - Bass 100 Hz/15 dB, Middle 50 - 2 kHz/12 dB, Treble 10 kHz/15 dB, Bright 10 kHz/12 dB, Edge 7 kHz/12 dB, sluchátka 3 - 200 ´, možnosti napájení 9V baterií, adaptérem 9 V/ 15 mA, mikrofonním fantomem 48 V a EBS fantomem. Made in Sweden. Cena je 10 990 Kč

Plus:

kvalita a charakter zvuku nejenom na D. I. výstupu

velká variabilita v nastavení středních pásem

drive a simulace lampy

nešumí

Mínus:

rána při zapojení/vypojení sluchátek do sluchátkového výstupu

nemožnost přepnutí na rovný signál neboli absence spínače bypass

odklápění držáku s baterií

Psáno pro časopis Muzikus