Gretsch USA Custom

Gretsch USA Custom, foto: Marie Moravcová
Gretsch USA Custom, foto: Marie Moravcová

Když se v roce 1947 podařilo poprvé překonat zvukovou bariéru, rozdělilo Machovo číslo nekompromisně letadla na podzvuková a nadzvuková.

Přestože kvalita zvuku tak jednoznačnou hodnotu jako jeho rychlost nemá a pomyslné Machovo číslo by v tomto směru bylo velmi liberální, jistou analogii zde najít lze.

Levné soupravy, vhodné pro amatérské hraní a koncertování, mají hranici svého použití obvykle limitovánu prahem studia. Překročení této bariéry sice není tak nebezpečné jako pokus o překonání rychlosti zvuku s práškovacím dvojplošníkem, avšak často končí shodným neúspěchem. Sady poloprofesionální a profesionální již mohou tuto hranici překročit bez obav, aby pak podaly lepší či horší výkon v podobě různě kvalitního soundu, ale stejně jako se z obecně nadzvukových letadel vyděluje ještě jedna malá elitní podskupina speciálních strojů schopných překonat tuto hranici několikanásobně, i v oboru bicích najdeme nástroje, určené pro dosažení obdobně nadstandardních výkonů. A přesně do této kategorie spadá i dnes testovaná sada. Zvu vás na zkušební let!

 

Předletová příprava

Řada USA Custom představuje absolutní vrchol celého výrobního programu firmy Gretsch. Materiálem pro zhotovení těchto bubnů je šestivrstvá javorová překližka, zbroušení hran je provedeno pod úhlem 30 stupňů, přičemž vnitřky korpusů jsou podobně jako u dalších vyšších sérií značky Gretsch opatřeny speciálním stříbřitým lakem pro zvýšení akustické projekce. Ráfky všech bubnů jsou lité, kování je pak shodné s řadami USA Maple či Renown Maple. Škála povrchových úprav obsahuje 36 různýc provedení, mezi nimiž jsou zastoupeny jak lesklé laky, tak matné (tzv. saténové) úpravy, a konečně i tradiční plastové potahové fólie - perleťovým povrchem počínaje přes přímé barvy a metalickou úpravou typu "sparkle" konče. Co je však ještě podstatnější: řada nabízí neuvěřitelných 68 velikostních variant korpusů.

Všechny bubny byly na test osazeny standardně dodávanými blánami Gretsch Permatone, souprava byla doplněna rampou Gibraltar a hardwarem stejné značky. Konfigurace testovaného setu v povrchové úpravě Gloss Dark Walnut sestávala ze čtyř zavěšených tomů o velikostech 10, 12, 14 a 16 palců, malého bubnu 14 x 6,5 a konečně velkého bubnu o běžném průměru 22, avšak značně nezvyklé hloubce 22 palců (!).

 

Mach 1 - MB

Malý buben představuje klasiku po všech stránkách. Korpus typicky rockového rozměru je opatřen deseti napínacími šrouby na každé

Gretsch USA Custom, foto: Marie Moravcová
Gretsch USA Custom, foto: Marie Moravcová

straně, uchycenými do separovaných mušlí. Buben disponuje plným zvukem velmi lahodného zabarvení. Nemá sice takovou průraznost jako například minule testovaný MB řady USA Maple, o to je však jeho výraz příjemnější. Citlivost hry je na velice slušné úrovni, velkým zážitkem je víření, které nabízí zcela konzistentní a plný projev v celém dynamickém rozsahu. Rimshot je méně agresivní, hra přes rantl má však velmi kultivovanou barvu. Stejně jako v případě USA Maple je třeba vyzdvihnout zajímavý design, dobrou funkci a masivní provedení mechanismu pro napínání struníku. Charakterem zvuku bude tento malý buben vhodný pro pop, rock, jazzrock i jazz, ve funku by možná trochu postrádal průraznost a ostřejší atak. Naprostá čistota zvuku pak předurčuje tento nástroj pro studiové použití.

 

Mach 2 - TT

Testovaná řada tomů přinesla opravdu velký zážitek. Dokonalá laditelnost s výraznou barvou i extrémně čistým dozvukem a zvláště pak velmi konkrétní tón posouvá tyto tomy téměř do skupiny melodických nástrojů. Libozvučnost projevu přináší skutečný požitek ze hry, který je sám o sobě velmi inspirující. Senzitivita je jedinečná, což spolu s barevností zvuku jasně směřuje k využití ve stylu Billyho Cobhama či Lennyho Whitea. S dodávanými blánami Gretsch Permatone zní tomy výborně a není důvodu blány měnit. Snad pro výrazně rockový sound by mohly být opatřeny méně melodickými Pin Stripe. Dozvuk je jasný avšak nepřeznívající.

Čistě z technického hlediska bych určitou nevýhodu viděl v zavěšeném tomu 16", který svojí vahou představuje jak pro úchyt GTS, tak zejména pro vlastní držák na rampě už hodně velké sousto. Stabilita není z největších a při razantnější hře by mohly nastat možná i zásadnější problémy. Klasický floor tom v této velikosti (je v nabídce řady) by podle mě představoval lepší řešení - o rezonanci bych se nebál, té mají tyto bubny značnou rezervu.

 

Mach 3 - VB

A teď zapneme přídavné spalování. Zkratka VB by dnes mohla znamenat nejen "velký buben", ale také třeba "vražedný buben". Tahle čtvercová dvaadvacítka totiž disponuje tak unikátním zvukem, že ho lze jen stěží popsat. Pro ilustraci tedy použiji jednoho příměru: představte si onu známou situaci, kdy zvukař během zkoušky před koncertem vydá bubeníkovi pokyn, aby šlapal velký buben, a poté se dá do nastavování aparatury. Chvíli se ozývá jen cosi jako plácání do koberce, ale pak najednou začnou sálem otřásat hromové basy. Je nazvučeno. A teď pozor: tenhle buben tak zní sám o sobě! Jeho mohutný sub-basový akustický atak totiž dosahuje hloubek, které jsou u běžných bubnů nejen nedosažitelné, ale víceméně i nepředstavitelné. Přitom disponuje i slušnou průrazností, takže navzdory velmi plnému soundu s opravdu mohutným dozvukem umožňuje i poměrně dobrou čitelnost rychlejší hry. Celkem logicky je tento nástroj ideální pro hard & heavy, zajímavým způsobem by se jistě dal aplikovat i v nejrůznějších formách fusion, v klasickém jazzu si jeho použití moc představit neumím, snad s výjimkou akustické likvidace neoblíbeného kritika. Nicméně řada nabízí celých sedmnáct (!) velikostních variant, takže i milovníci be-bopu si vyberou - ať již čtverec 20 x 20 nebo vyloženou miniaturu 18 x 14. Na druhé straně pak sortiment ohraničují takové šílenosti jako třeba 26 x 18 či 24 x 24 - obávám se však, že k jejich zakoupení je již potřeba zbrojní pas.

 

Přistání

Přistání bude v kontrastu s hladkým průběhem letu možná trochu tvrdší - bavit se totiž budeme o ceně. Vše lze shrnout jednou velice stručnou větou: za kvalitu se platí. Pro ilustraci uvedu několik konkrétních hodnot. Tak například testovaný velký buben 22 x 22" stojí bez jednoho sta 46 tisíc korun, klasický floor tom 16 x 16" bez dvou set 28 tisíc. Nejmenší buben celé výrobní škály, kterým je tom o rozměrech 6 x 5,5", koupíte za 15 tisíc. Nikoho tedy nepřekvapí cena testované sady, která činí 164 000 Kč. Nutností je samozřejmě dokoupení stojanů či rampy - ty však představují v relacích k vlastní ceně soupravy méně významnou položku, stejně jako úhrada nákladů na dopravu, neboť podobně jako v případě USA Maple jde o zakázkovou objednávku. Cena každého se pohybuje v rozmezí 10 až 15 tisíc.

Výsledná cena se tedy vyšplhá blízko k hranici 200 tisíc. Není to samozřejmě málo, realitou však je, že za tuto sumu dostanete absolutní světovou špičku. Pokud máte, investujte, pokud ne, začněte šetřit - tohle je skutečně supersonický set, který nechá všechny ostatní daleko za zády.

 

Info:

Gretsch USA Custom - profesionální bicí souprava nejvyšší třídy. Rozměry bubnů: VB 22 x 22", MB 14 x 6,5", TT 10 x 9", TT 12 x 10", TT 14 x 12", TT 16 x 14". Materiál: javor, šest vrstev. Povrchová úprava: gloss dark walnut. Příslušenství: pouze GTS úchyty k tomům. Cena: 164 000 Kč (za kompletní testovanou konfiguraci, se započtenými náklady na dopravu, bez rampy a hardwaru). Web: www.gretschdrums.com, www.gretsch.cz. Dodávané (i testovací) osazení: vše Gretsch Permatone.

 

Plus:

špičkové řemeslné provedení

velmi melodické tomy

sub-basový velký buben

obrovská škála rozměrů

velký výběr povrchových úprav

 

Mínus:

horší stabilita zavěšeného tomu 16"

Psáno pro časopis Muzikus