Godin LGXT - elektrická kytara, která disponuje třemi typy snímání

Godin LGXT
Godin LGXT

Godin LGXT je elektrická kytara nádherného zpracování, která navíc disponuje třemi typy snímání zvuku. Díky tomu se jedná o široce využitelný nástroj na živé hraní i v domácím studiu.

Kanadská firma Godin proslula svým originálním přístupem ke stavbě elektrických kytar. Jedním jejich konceptem jsou elektrické kytary napodobující zvuk kytar akustických a dalším jsou nástroje, které disponují snímáním každé struny zvlášť a GK výstupem, tzv. MIDI kytary. A jelikož byly Acousticastery, Multiacy a LGXka už od počátku krásné a pečlivě vyrobené nástroje, které fungují, zařadila se firma Godin natrvalo mezi velikány kytarového průmyslu.

Nástroj LGXT patří do Signature Series, tzn. mezi vlajkové lodě firmy, spolu s nástroji LG Signature, LGX-SA, Montreal a Multiac Jazz. LG v názvu kytary označuje tvar těla - originální tvar firmy Godin, X znamená přítomnost GK výstupu pro použití kytarového syntezátoru a T označuje verzi s tremolem.

 

Konstrukce nástroje

LGXT patří k tomu nejlepšímu, co můžeme od firmy dostat. A tomu také zcela odpovídá způsob, jakým je kytara zpracována. Zejména v dnešní éře strojní výroby působí tento nástroj skvěle. Jak bývá u Godina zvykem, nástroj je z krásných materiálů, což jde dohromady s precizním zpracováním a výborně se doplňuje s pokročilými technologiemi snímání. Je prostě nádhera, když váš MIDI instrument není černý umělohmotný keyboard, ale precizně udělaná kytara z nádherného dřeva, tedy nástroj, na který vás baví hrát a který vás inspiruje.

Celý nástroj působí vkusně a elegantně, minimalistický design nejenže dává vyniknout použitým materiálům, ale přímo si krásnou kresbu vrchní desky vynucuje.

Tělo nástroje je vyrobeno ze stříbrolistého javoru (u verze LGX-SA z mahagonu), vrchní plát těla je z nádherného fládrovaného javoru. Hranění těla je též z fládrovaného javoru, což nástroji dodává vzhled té nejvyšší třídy. Testovaný nástroj je v provedení cognac burst (v nabídce jsou u tohoto modelu též transparent blue a black pearl). Hnědý cognac burst je použit na přední desku a hlavici nástroje, zadní část těla je černá. Tvar těla nazývaný LG je godinovská specialita, je velmi elegantní a díky ergonomickým vykrojením v zadní části těla je velmi pohodlný při hraní. Tremolo je signovaný Godin, je seřízeno jako obouzvratné a jedná se o schallerovský systém. Nedostatkem je vůle páky, dá se na to zvyknout, ale není to zrovna pohodlná záležitost. Páka se dá dotáhnout imbusovým šroubkem, aby po puštění nepadala do svislé polohy, ale zůstávala tam, kde ji necháte. Pokud páku dotáhnete, zmenšíte její vůli, ale zcela ji neodstraníte. V místě napasování krku k tělu je na těle nástroje souběžně s krkem nápis Godin, který bych si já osobně odpustil, jen dubluje stejný nápis na hlavici nástroje.

Krk nástroje je z mahagonu s velmi příjemným, pohodlným profilem, a je lakovaný tenkou vrstvou matného laku. Menzura má délku 25,5'' (648 mm), což je dlouhá, fenderovská menzura. Bez nadsázky musím konstatovat, že zpracování krku je velkou devizou tohoto nástroje. Hmatník je ebenový a nemá hranění, což zcela koresponduje s jednoduchým, vkusným designem. Orientační značky hmatníku jsou malé perleťové tečky, které jsou netradičně umístěny asymetricky na boku hmatníku, pod strunami E a A. Hlavice nástroje tvarem a barvou koresponduje s tělem a nese název firmy a typové označení nástroje. Mechaniky jsou označeny Godin, ale jedná se o Schaller mechaniky s plastovými rondelkami. Zamykají se šroubovací čepičkou, která uchytí strunu v místě protažení hřídelkou. Nevýhodou tohoto systému je, že šroubovací čepičky nebude velký problém poztrácet.

 

3 způsoby snímání

Co se klasického elektromagnetického snímání týče, je kytara osazena humbuckery Seymour Duncan, které byly vyvinuty speciálně pro nástroje Godin. Oba snímače jsou vyrovnané a fungují - jak je pro Duncany typické. Kobylkový snímač má i na čistý zvuk pěkně barevný a poměrně plný tón. Potenciometry volume i tone jsou pro oba snímače společné. Vytkl bych ztuha jdoucí potenciometry a také to, že tónová clona při zatažení až příliš ubírá na hlasitosti. Jinak snímačům není co vytknout a s nástrojem si rozumí. Humbuckery jsou též rozpínatelné na singly. Pětipolohový přepínač je zapojen tímto způsobem: HB krk - SC krk - SC kombinace obou snímačů - SC kobylka - HB kobylka.

Godin LGXT
Godin LGXT

Kytara je též vybavena piezo snímačem, který do jisté míry dokáže napodobit zvuk elektricky snímané akustické kytary. Jedná se o snímač firmy LR Baggs a jeho ovládání nalezneme na vrchní desce těla v horní části nad hmatníkem - ovladač hlasitosti a třípásmový ekvalizér. Tento snímač je aktivní, takže bude potřeba čas od času vyměnit 9V baterii. Ta je ukryta pod ekvalizérem a dostaneme se k ní ze zadní části kytary, bohužel je třeba odšroubovat dva šroubky, což při nutné rychlé výměně při koncertě může způsobit jisté starosti. Pokud tedy máte v kapele i skladby, kde používáte akustickou kytaru, můžete ji nechat doma a vše odehrát na Godina. Lze také kombinovat zvuk z elektromagnetických snímačů a z piezo snímače a dodat tak svému zvuku další rozměr, já jsem v tom však velké zalíbení nenašel, ale to je věc názoru.

Nejvýjimečnější z pohledu kytary jako takové je třetí způsob snímání, a to využití signálu z piezo snímače do GK výstupu, který je zabudován přímo v kytaře. GK je pro kytaru speciálně vyvinuté rozhraní - 13pinový konektor, který do kytarového syntezátoru (Roland GR33, GR20, atd.) posílá signál z každé struny zvlášť a také povel pro přepínání programů syntezátoru. Tento způsob snímání má dvě možnosti využití. Jednak je to použití kytarového syntezátoru a všech jeho možností při živém hraní, tzn. zejména hraní jiným zvukem, než je zvuk kytary (co se týká možností kytarového syntezátoru, odkazuji na test Rolandu GR20). A druhou možností využití je připojení kytarového syntezátoru k počítači a využití kytary jako MIDI nástroje v domácím studiu. Zde bych uvítal, kdyby byl k dispozici převodník GK/MIDI, aby nebylo nutné používat kytarový syntezátor (což je investice navíc), ale bylo možné ji zapojit přímo jako MIDI nástroj místo kláves, samozřejmě s tím, že by se ztratila charakteristika hry na kytaru.

Firma Godin věnovala značné úsilí tomu, aby zpoždění mezí brnknutím tónu a jeho zazněním bylo co možná nejmenší, a to tak malé, aby nebylo hráčem vnímáno jako rušivé. To se povedlo nejen díky kvalitnímu převodníku vlastního syntezátoru, ale zásadní vliv na to mají též kvalitní piezo snímač s GK výstupem a použité materiály těla a krku nástroje spolu s délkou menzury krku. Znamená to tedy, že pokud na nějaký nástroj přidáte externí GK snímač, ještě to neznamená, že dosáhnete tak skvělého výsledku jako u kytary Godin LGXT. Tato kytara byla na použití syntezátoru už od počátku konstruována a to je důvod, proč s kytarovým syntezátorem tak skvěle funguje. V této souvislosti mi to nedá a znovu připomenu, že se jedná především o skvělý nástroj pro normální hraní, a ne o nějaké monstrum pro běžné hraní nepoužitelné. A pokud je navíc k dispozici GK, jen tím lépe a body navíc.

Ještě doplním, že GK výstup se ovládá vlastním potenciometrem hlasitosti, který je umístěn vedle potenciometru ovládajícího hlasitost elektromagnetických snímačů, a dále malým sekvenčním přepínačem, kterým lze krokově přepínat programy syntezátoru. Vedle sekvenčního přepínače najdeme ještě třípolohový přepínač, který přepíná mezi třemi výstupy z kytary: jen elektromagnetické snímače, kombinace elektromagnetů a pieza a GK výstup.

 

Celkový dojem z nástroje

Godin LGXT je na první pohled sympatický nástroj, a pokud ho vezmete do ruky, váš sympatický dojem se ještě umocní. Je to velmi dobře reagující kytara, která nepostrádá twang. Skvělé zpracování krku umožňuje rychlé a velmi pohodlné hraní, tóny z nástroje nemusíte dolovat, cítíte okamžitou odezvu. Všechno jde velmi snadno. Kytara vám jakoby sama napovídá, něco zahrajete a hned vás napadá, jak pokračovat. Nástroj vás inspiruje a hraní vás potom baví. A pokud mám u nástroje tento pocit, pak ho považuji za dobrý . Vše navíc umocňuje skvělá ergonomie, kytara se dobře drží, nepřepadává, nikde neodstává, krk se svým sametovým lakem je vyloženě fyzicky příjemný do ruky, ovládací prvky jsou tam, kde mají být. Možnost používat kytarový syntezátor osobně považuji za něco navíc, myslím, že valné většině kytaristů jde o ten nejlepší kytarový zvuk, ale je zde samozřejmě i možnost postavit kariéru na experimentu se zvuky, takže proč ne. Mnohem spíše preferuji možnost použití této kytary jako MIDI nástroje v domácím studiu. Určitě je lepší cpát notičky do compu za pomoci své kytary než přes pro kytaristu nepřátelské klávesy.

Kytaře Godin LGXT velmi fandím a všem ji musím doporučit, a to nejen na základě testu tohoto nástroje, ale i po několikaleté zkušenosti s používáním nástroje LGX-SA. A ještě dodám, že k výbavě nástroje patří luxusní gig bag a imbusy pro seřizování.

 

Info:

Godin LGXT je elektrická kytara od kanadskeého výrobce. Vybavena je třemi způsoby snímání: elektromagnetickými snímači, piezo snímači a GK výstupem pro MIDI. Doporučená cena je 56 900 Kč.

 

Plus:

koncepce nástroje

zvuk

pocit ze hry

dílenské zpracování

rychlost a tudíž využitelnost převodníku

cena vzhledem k možnostem kytary

 

Mínus:

vůle páky tremola

systém zamykání mechanik, kvůli možnosti poztrácení zamykacích čepiček

uvítal bych, kdyby ke kytaře byl k dispozici A/D převodník s GK vstupem a MIDI výstupem, aby bylo možné kytaru používat jako jednoduchý MIDI nástroj

Psáno pro časopis Muzikus