Godin Glissentar

Godin Glissentar
Godin Glissentar

Před časem jsme měli možnost testovat velice zvláštní nástroj od kanadské firmy Godin. Jedná se o model Glissentar A11. Tato naprosto ojedinělá konstrukce umožňuje napodobení zvuku různých orientálních nástrojů s možností využít snímání, jak je známe z běžných elektroakustických kytar.

Godin jako inspiraci k vytvoření tohoto nástroje uvádí nástroj zvaný oud, to v našich zeměpisných šířkách těžko posoudíme, nám se zvukově hned vybavil Pat Metheny hrající na své bezpražcové kytary a piccolo bass, neubránili jsme se také srovnání se sitárem.

 

Popis

Jedná se o 11strunnou (!) elektroakustickou bezpražcovou (!) kytaru s nylonovými strunami. Celková koncepce vychází z exkluzivního modelu Godin Multiac. Má ladění jako běžná kytara, avšak všechny struny kromě basového E jsou zdvojeny - proto tedy 11 strun. Překvapivé je, že na rozdíl od 12strunné kytary tato nemá zdvojené basové struny o oktávu od sebe, ale jedná se vždy o dvojici stejných strun. Zde vidím největší nevýhodu tohoto nástroje: je totiž nutné použít speciální struny, které pro tento nástroj vyvinula firma Godin ve spolupráci s La Bellou a dodává je na trh výhradně k tomuto nástroji. Zatím není těžké tyto struny objednat, ale při předpokládané životnosti nástroje může za několik desítek let teoreticky nastat problém.

Korpus konstrukčně vychází z Multiacu, je vyroben z nádherného javoru, ve kterém jsou vyřezány dvě akustické komory, což dává těmto kytarám charakteristický elektroakustický zvuk. Vrchní deska je z krásného cedru a v její horní části se nacházejí tahové potenciometry ekvalizéru a volume. Přední deska je bíle hraněná. Kobylka je z ebenového dřeva a je v ní instalován piezo snímač firmy L. R. Baggs, se kterou Godin dlouhodobě spolupracuje. Lze těžko pochopit, proč na kobylce nejsou zářezy pro vedení strun - v důsledku toho může při hře dojít k posunutí struny na stranu a k rozladění.

Krk je javorový s ebenovým hmatníkem, na němž jsou v horní části krátkými čárkami naznačeny pražce, resp. tedy místo, kde by měly být. Šířka krku je něco mezi klasickou koncertní kytarou a dvanáctistrunkou. Profil krku je poměrně mělký (jak bývá u Godina zvykem), což spolu se šířkou krku umožňuje velice pohodlné hraní. Nultý pražec je kostěný, jak se na nástroj takovéto kategorie sluší, a zajišťuje velice přesné vedení strun. Mechanika Schaller je přesná a umožňuje jemné ladění, což je u tohoto nástroje velmi důležité (mimochodem bez ladičky nikdy tak úplně přesně nenaladíte).

Celý nástroj má saténový povrch a jeho řemeslné zpracování je skvělé. Ve výbavě je také luxusní obal, ve kterém se jinak příjemně lehká kytara dobře nosí.

 

Pocit ze hry

Nejprve jsme se samozřejmě vrhli na nástroj bez ozvučení a byli jsme příjemně překvapeni, že se na kytaru dá normálně a bez nějaké delší přípravy začít hrát (zdravíme všechny basisty, kteří se léta učí intonovat na bezpražec). Jak název nástroje napovídá, při hraní vás bude svádět ke glissům a vibratům. Po nějaké chvíli jsme začali přemýšlet nad možnostmi využití tohoto originálního nástroje.

Takže jaké byly naše zkušenosti:

Velice nutné je přesné naladění všech 11 strun. Potom zjistíte, že kytara perfektně ladí a lze na ni hrát úplně bez problémů. Budete muset ladit ladičkou, to je poněkud nevýhoda. Pokaždé, když vezmete kytaru do ruky, třeba abyste si jen tak zabrnkali nebo zahráli melodii, co vás napadla, budete muset buď ladit nebo snést, že je to holt trochu falešně. Absence pražců ovšem vyžaduje přesnou intonaci a dobrou orientaci na hmatníku, nelze tedy tento nástroj doporučit začátečníkům. Během chvíle si na hraní bez pražců zvyknete a za pomoci doladění jemným glissandem intonujete přesně. Po několika dnech můžete být schopni zahrát vše, co na normální kytaru i bez dolaďování glissandy. Horší je to ovšem s akordy. Zde je přece jen obtížnější, zvláště u složitějších hmatů, přesně doladit, takže akordickou hru je nutno si připravit předem a používat spíše jednodušší hmaty a tvary s méně hlasy.

Lze tedy říci, že s hrou na bezpražec se lze vyrovnat docela snadno a můžete hrát v zásadě stejně jako na pražcový nástroj. Za velkou výhodu považujeme to, že po nějaké době přestanete sledovat značky na hmatníku označující pražce, a tudíž jste méně svázáni zaběhnutými prstoklady stupnic a naučenými licky, vaše hra se stává jednodušší a melodičtější.

Za problematičtější považujeme zdvojení strun. Toto zdvojení v kombinaci s bezpražcem vytváří velmi vyhraněný zvuk, který se podobá zvuku různých orientálních potvor a činí z tohoto jinak zajímavého nástroje příliš jednoúčelový předmět. Ať zkrátka ladíte, jak ladíte, interference mezi strunami vám vždy dá zvuk, který znáte nejspíš z orientálních televizních pohádek, ti zcestovalejší z egyptského či jiného machometánského rádia. To není prosím vada, tento nástroj skvěle vychází vstříc potřebě hladovějících kytaristů zapojit se do současného trendu world music a hledat nové a nové možnosti hudebního vyžití. Při hře na 6., nezdvojenou, strunu jásáme, protože to jsou ony krásné tóny podobné bezpražcové baskytaře. Zkrátka bychom přivítali, kdyby pan Godin postavil stejně krásnou kytaru se šesti strunami. Možná ale už to udělal a my o tom zatím pouze nevíme.

Kytara je ozvučena piezo snímačem od firmy L. R. Baggs, stejným jako ostatní elektroakustické Godiny. Snímač výborně reprodukuje barvu nástroje, upravit ji lze třípásmovým ekvalizérem. Celé zařízení je perfektně zakomponováno do designu nástroje.

 

Info:

Godin Glissentar A11 je 11strunná elektroakustická bezpražcová kytaru s nylonovými strunami. Nástroj u nás prodává Praha Music Center za cenu 36 900 Kč. Sada strun je za 549 Kč. Další informace naleznete na www.godinguitars.com

Plus:

řemeslné zpracování

krásné dřevo

piezo L. R. Baggs + akustické řešení

vkusný jednoduchý "godinovský" design

snadná a pohodlná hra

Mínus:

nutnost specifických strun

kobylka nemá zářezy pro vedení strun

zdvojení strun a z toho vyplývající zvuková charakteristika

nutnost ladit ladičkou

Psáno pro časopis Muzikus