Godin A4 - poloakustická bezpražcová baskytara
Přiblížit se zvukem ke kontrabasu, to je sen každého výrobce bezpražcových baskytar. O dosažení co nejvěrnějšího zesílení akustického signálu se pokouší dnes už věhlasná kanadská firma Godin. Zhmotnila svou ideální představu přenosu basových frekvencí do podoby nástroje ladných tvarů - semiakustické baskytary Godin A4.Už při prvním pohledu ve mně vzbudila respekt. Zatajil jsem dech. Vůně, která se na mě vyvalila z pouzdra, mě naplnila touhou sáhnout si. Polknul jsem naprázdno, zaklapl víko a spěchal domů.
Konstrukce a vzhled
Nástroj působí velice elegantně. Celomasivní dutý korpus bez rezonančního otvoru nezapře Godinův futuristický rukopis. Hloubka nástroje, která je šest centimetrů, je jen o něco málo větší než u klasické baskytary. Záda a luby jsou z javoru a pod matným lakem jsou černě namořeny. Vrchní cedrová deska má krásnou hustou kresbu. Je upravena v odstínu CognacBurst matným lakem a ozdobena bílým lemováním. V její horní polovině je v části, která se nachází nad hmatníkem, vyfrézováno několik průřezů. První, kratší a z pohledu hráče nejbližší, má v sobě zabudováno táhlo hlasitosti. Tři delší průřezy patří ekvalizační jednotce, která ovládá v logickém pořadí výšky, středy a basy. Poslední výřez je pouze dekorační a uzavírá pomyslný kruh, pod kterým se na trochu neobvyklém místě skví logo firmy.
Polomatně lakovaný krk je z očkového javoru a má půlkruhový poloměr zakřivení 16". K tělu je přišroubován čtyřmi černými šrouby. Proti světlu vystupují na krku hezké vlnky, tolik typické pro javor. Výztuha krku ústí imbusovou maticí v malém ďolíčku těla nástroje a je překryta ebenovým hmatníkem. Menzura je klasická - 34" a pomyslně má 20 pražců s nejvyšší notou es. Na boční straně hmatníku jsou z pohledu hráče malé bílé orientační puntíky. Označují polohy v klasickém rozestavění.
Mohutná, hezky tvarovaná ebenová kobylka je k přilepena k tělu a do ní je v mírném úkosu zasazeno kobylkové sedlo z matného bílého plastu. Je to micarta, neboli imitace slídy. Ze stejného materiálu je také nultý pražec. Kobylka má pevné přednastavení ladění oktáv. Tím pádem neskýtá možnost seřízení oktáv, ani nastavení výšky strun. Struny jsou průchozí skrz kobylku a vrchní desku. Jak kobylka, tak i hmatník jsou perfektně opracovány.
Hlava nástroje působí poněkud lacinějším dojmem. Je mořena černě a je lakovaná lesklým lakem. Černé jsou i dva přítlačné vodiče strun. Chromovaná ladící mechanika není signovaná, je však totožná s mechanikou Gotoh. Na zadní straně hlavy je do laku jemně vytlačené výrobní číslo.
Při pohledu na zadní stranu těla jsou patrné dva umělohmotné kryty, které umožňují přístup do útrob nástroje.
Elektronika a zvuk
Za menším krytem, po odstranění čtyř šroubů, se ukrývá v uzavřené komůrce panel plošného spoje s aktivní elektronikou. První modely A4 z roku 1998 zde měly umístěnou i 9 V baterii. Ta však byla přemístěna (kvůli zlepšení těžiště nástroje) za druhý, větší kryt do oblasti pod kobylku. K výměně baterie už není potřeba šroubovák. Zasouvá se totiž po mírném stisku snadno a rychle do vyklápěcího držáku (clipu). Po uvolnění krytu s držákem baterie se nabízí pohled dovnitř těla, kde je k vidění odvážné žebrování typu A (používáno firmou Ovation). Toto žebrování má velké předpoklady umožnit rezonanční desce co největší vibrace. Dále mě v otvoru upoutala štěnice kobylkového snímače a ukotvení strun přímo na dřevo.
Základem snímání zvuku je piezo snímač LR Baggs Ribbon. Signál je zpracován korekčním předzesilovačem. Výšky pracují na frekvenci 10 kHz, což je na můj vkus až příliš vysoko. U bezpražce není barva tónu v těchto výškách příliš ovlivněna. Středy zase pracují naopak poměrně nízko, a to na frekvenci 200 Hz. Výšky i středy mají postačující zdvih +/-10 dB. Basové korekce na frekvenci 50 Hz (wou!) však byly svou královskou důležitostí povýšeny na zdvih až +/-15 dB. Jejich náhlé vytažení na maximum je v praxi nepoužitelné a způsobuje reproduktorům zažívací potíže. U ekvalizéru mi chybí optické značky nastavení úrovně. Táhla potenciometrů mají naštěstí uprostřed aretaci. Jejich dráha je oproti délce drážky víc než trojnásobně kratší! Na vzdálenosti 1,5 cm (drážka má ale 5 cm) se při tak velkém zdvihu velmi obtížně nastavují malé nuance. V časovém presu vám snadno "ujede" ruka. Nedoporučuji nastavovat barvu zvuku a hledat správný poměr basových korekcí za "chodu" v kapele.
Baskytara má dřevěný dutý zvuk, tak charakteristický pro pololubové nástroje. Aktivní elektronika zní trochu chemicky a nezesiluje věrně zvuk, který je slyšet "na sucho" (bez elektriky). Zesílený zvuk je jinak mohutný, přitom široký a měkký, s obrovskou rezervou basů. Nejlepší barva a tón se docílí energickým hraním u hmatníku, kdy se objeví i tzv. vrnění. Sustain je průměrný a ve vyšších polohách nad oktávou je delší.
Shrnutí
Od výrobce má nástroj nataženy hlazené struny. Úchyty pro zavěšení baskytary na řemen jsou předurčeny pro zámky - strap locks. Na pololubovou basu je poměrně těžká. Inovace s přemístěním baterie neodstranila úplně nevyváženost nástroje a při hraní ve stoji tato kráska lehce přepadává na hlavu. Někdo může postrádat opěrku palce pravé ruky. Nicméně hraje se na ní velice příjemně, krk je ideálně seřízen a dobře padne do ruky.
Kromě bezpražcové verze se vyrábí i o něco málo levnější pražcová verze s palisandrovým hmatníkem. Můžete si vybrat i jiné barevné provedení - světlý sunburst, přírodní anebo černá s vysokým leskem.
Bůh ve tvých rukou
Každý nástroj chce své. Tak jako Jaco Pastorius proslavil Fendera Jazz Bass, Paul McCartney proslavil Hofnera Violin Bass a Rickenbackera, Pino Palladino a Tony Levin proslavili Musicmana Stingray a John Patitucci Yamahu, tak je i Godinův výtvor svým způsobem originál. Udělejte z něj legendu. Před vámi to zatím ještě nikdo neudělal a vy máte jedinečnou šanci tak učinit. Nečekejte, až to někdo udělá za vás. Proslavte svého Godina! Proslavte se s Godinem! God In Your Hands.
Info:
-Godin model A4 je poloakustická, bezpražcová, čtyřstrunná baskytara s piezo snímačem a třípásmovou aktivní elektronikou. Cena s pevným tvarovaným pouzdrem je u Praha Music Center 39 990 Kč.
Plus:
- mohutný zvuk
perfektní hmatník
Mínus:
-nemožnost seřizování oktáv
výšky strun na kobylce