Gibson Les Paul SmaetWood Exotic - elektrická kytara s exotického dřeva

Gibson Les Paul SmaetWood Exotic - elektrická kyta
Gibson Les Paul SmaetWood Exotic - elektrická kyta

Představovat americkou firmu Gibson, zvláště pak samotný model Les Paul, je v tomto případě pouhým nošením dříví do lesa a to ani nemusíte byt kytaristou, stačí si tu a tam přečíst v Muzikusu například profily kytaristů od kolegy Vitězslava Štefla a zjistíte, kolika vyznavačům šesti strun Gibson pomohl k vytvoření jejich nezaměnitelného tónu a feelingu.

 

A co že vlastně znamená

ten název SmartWood Exotic?

Přeložit by se to dalo jako elegantní či vkusné nebo luxusní exotické dřevo. V podstatě jde o první světový certifikovaný program firmy Gibson a mezinárodní organizace Rainforest Alliance zabývající se ochranou a obnovou deštných pralesů. V roce 1996 začal Gibson vyrábět kytary, na jejíž výrobu využívá ta nejkvalitnější a nejdražší exotická dřeva (aspoň podle dostupných zdrojů) vytěžená z obnovených pralesů. Vybráno bylo celkem šest druhů a to Curapay, Peroba, Cancharana, Ambay Guasu, Taperryva Guasu a Banara (zkušenému rockovému botanikovi se teď jistě rozzáří oči, já osobně jsem tyto názvy slyšel poprvé v životě), ze kterých vyrobili stejný počet modelů nesoucí označení SmartWood. Výtěžek z prodeje těchto nástrojů by měl putovat do Rain Allince a tím aspoň trochu přispět k tomu, abychom o deštných pralesech nemluvili pouze v minulém čase a názvy těchto dřevin nebyly navždy vymazány z botanických příruček. Docela záslužná akce, nemyslíte?

 

Gibson se kvůli snadnější dostupnosti snažil přizpůsobit i svou cenovou politiku a nástroje jsou zhruba o třetinu levnější než ostatní modely Les Paul. Pro našince však díky vysokému kursu dolaru je nástroj stojící asi 40 000 Kč stále dost těžko dostupný.

Povrch kytar zde není nijak barevně upravován. Použitá je akorát zvláštní technologie pomocí UV záření pro větší zvýraznění kresby a ochraně dřevin. (Řekněme jakási léčebná kůra)

 

Vzhled a konstrukce

Na první pohled se Les Paul SmartWood od svého slavnějšího bratříčka tvarově nijak neliší. Léty ověřený klasický tvar zůstává i zde nezměněn. První odlišnost nastává při pohledu na tloušťku těla, které je tvořeno sendvičem ze čtyři centimetry silného masivu mahagonu a asi půlcentimetrové masivní desky z banary opatřené matným bezbarvým lakem, který nechává dobře vyniknout původní zlatožlutou barvu a kresbu let, což dodává nástroji spolu se zlatým hardwarem opravdu hezký vzhled a syrově dřevěný pocit. (I když co člověk, to jiný názor. Když jsem Les Paula ukazoval svojí přítelkyni, vykřikla "To je divná kytara, to jsi vyrobil z naší skříně?")

Šířka těla se samozřejmě projevila i na váze celého nástroje. Kytara váží necelé čtyři kilogramy, což lze určitě příjemně ocenit při živém hraní. Velice precizně vyrobený krk (dle modelu Les Paul 1959), jímž prochází napínací výztuha, která je ukončena maticí na hlavě krku (po odšroubování plastového krytu ve tvaru stromečku), je zhotoven rovněž z mahagonu a k tělu připevněn klasickou gibsonovskou metodou - lepením. Na výrobu hmatníku, o šířce 5 mm nesoucím 22 perfektně osazených jumbo pražců a devět perleťových značek kruhovitého tvaru pro orientaci, je rovněž použit exotický materiál. Je jím v tomto případě curupay. Jde o velice tvrdé dřevo hnědé barvy, které je různě odstínováno místy až do černa. Trochu to vypadá, jako byste hmatník vystavili na chvílí otevřenému ohni a některé jeho části kouřem ztmavly. Opravdu krása.

Sedlový pražec, o délce 4,28 cm dělící krk nástroje s notoricky známou gibsonovskou hlavou, která nese ladící mechanismus, je vyroben z tvrdého proužku plastu. Povrch celého krku s menzurou 62,86 cm (stejně jako například Les Paul Standard) je pokryt opět bezbarvým matným lakem.

 

Hardware

Kytara je osazena dvěma Alnico humbuckery (490R a 498T), které jsou schovány ve zlatém kovovém pouzdře uloženém v plastových úchytech barvy slonovinové kosti. K nastavení výšky snímačů slouží dva stavěcí šrouby umístěné po stranách obou těchto úchytů. K ovládaní a dotváření potřebné zvukové barvy obou humbuckerů nám zde bezchybně slouží čtyři plastové (opět ve zlaté barvě) ovladače s číselnou stupnicí. Pro každý snímač zvlášť to je tónová clona a dva "poťáky vohulmě" pro ovládání hlasitosti snímačů. Samozřejmě nechybí ani klasický třípolohový přepínač snímačů s plastovou obrubou, rovněž v barvě slonovinové kosti, umístěn tak, jak už jsme půl století zvyklí - v levém horním rohu kytary. Nechci designérům Gibsonu nějak do toho mluvit, ale spíše by slušely tomuto modelu, aby všechny ovladače byly kovové. Nějak mi ten plast ve spojení s kresbou vrchní desky nejde dohromady.

K uchycení strun je použita již léty prověřená kobylka typu Tune-o-matic / Stop bar taktéž jako kryty snímačů a ladicí mechanika ve zlatém provedení.

Co se týče ladicí mechaniky na hlavě kytary, chodí velice dobře, a co hlavně, drží ladění.

 

Zvuk a herní vlastnosti

Musím říci, že když jsem dostal kytaru k otestovaní, díval jsem se na ni zpočátku trochu s nadhledem. A to hlavně pro tenké tělo, které mi ve spojení s názvem Les Paul nešlo nějak dohromady. Zvláště pak když jsem při prvním kontaktu zjistil, že na mne výrobce uchystal malou nepříjemnost v podobě firemních strun Gibson o šířce 0,9 mm. Nejenže se kytara neustále rozlaďovala (v podstatě se ani nedala naladit), ale vzhledem k výšce pražců mi chvíli trvalo, než jsem si na toto "bláto" zvykl. Ono zvyk je železná košile, a pokud jste jako já zvyklí léta hrát na tvrdší struny, může vám hraní například s devítkami dělat problémy (aspoň já to tak měl). Vše se však vyřešilo natažením desítek. Ladění začalo držet, tón se zprůraznil, přibyly basy a výšky a kytara se opravdu rozehrála pod rukama, navíc barva tónu se začala projevovat už při hře na sucho.

Při zapojení do komba (Peavey Classic) mě jako první překvapil čistý zvuk. Při použití snímače u krku se kytara krásně rozzvonila a ozval se krystalický kulatý a teplý tón s dlouhým sustainem. Kytara skvěle reagovala na dynamiku hry a to jak při hře prsty, tak při hře trsátkem.

S přidávajícím zkreslením bylo možné z kytary dostat zvuk od velice příjemného crunche až po agresivní metalový zvuk, při kterém je napískávání tónu ( například ve stylu Zakka Wilda) opravdu radostí. Tón i přes velké zkreslení zůstával stále konkrétní a nezahlcoval se. Příjemně přecházel do zpětné vazby a pomocí ovladačů hlasitostí a tónové clony pro každý snímač se nabízela opravdu široká škála barev zvuku.

Samozřejmě jsem se neubránil porovnat kytaru s Les Paul Standardem, i když už bylo předem jasné, že vzhledem k odlišnosti a množství použitých materiálu nastane rozdíl. Musím říci, že pokud jde o SmartWood, byl tón o dost tenčí s výraznou převahou středů. Při čistém kanálu se to projevilo větší zvonivostí a krystaličností. Při stejném nastavení úrovně gainu na zesilovači se SmartWood choval daleko agresivněji s větším zkreslením, ale zdaleka tenčím tónem a menší čitelností. Přesto všechno lze říci, že svou barvou a charakteristikou zvuku zapadá do řady s označením Les Paul.

Kytaru jsem rovněž testoval při živému hraní a musím konstatovat, že jsem byl nadmíru spokojen. Zvuk se dobře prosazoval mezi ostatními nástroji včetně kytar, ladící mechanika držela (a to jsem ji nijak nešetřil) a kytara díky dobré vyváženosti seděla příjemně na těle. Při práci ve studiu jsem nenašel žádný větší problém, z kytary se neozýval nepříjemný šum a brum, jak tomu někdy u některých nástrojů bývá. Stačí si jen oblíbit zvuk kytary a začít pracovat.

 

Protože posuzovaní zvuků jakéhokoliv nástroje je věc ryze subjektivní, nabízí firma Gibson na svých oficiálních webových stránkách ke stažení ukázky zvuků nástroje ve formátu MP3. Stačí si je jen stáhnout a zaposlouchat se.

 

Ještě tři věty na závěr

Les Paul SmartWood je velice univerzální kytara hodící se snad do všech hudební stylů (možná pro trampskou píseň a sokolnický jazz bych sáhl po trochu levnějším nástroji). Záruka kvality skrytá pod značkou Gibson se zde projevila především v precizním provedení, výběrem materiálu a hlavně zvukem nástroje. Takže pokud máte potřebu pomoci při obnově deštných pralesů, nebo jen toužíte po kvalitním nástroji z originálního materiálu s velice přitažlivým vzhledem, běžte si kytaru vyzkoušet do prodejny Praha Music Centrum, která nástroj k testu zapůjčila.

S přáním mnoha úspěchu při vaši práci v novém roce.

 

Info:

Gibson Les Paul SmartWood Banara je elektrická kytara osazená Alnico humbuckery 490R a 498T, na jejíž výrobu je použito exotické dřevo deštných pralesů. Cena u Praha Music Center činí 39 900 Kč.

 

Plus:

program SmartWood na pomoc při obnově deštných pralesů

precizní provedení

vzhled

zvuk (univerzálnost)

 

Mínus:

vzhledem k ceně by mohl být v příslušenství tvrdý kufr

Psáno pro časopis Muzikus