Framus Legacy Series FP 14 SV Parlor - polomasivní akustická kytara
Zlepšuje se to, ale Parlory obecně u nás bohužel nemají v rukou kytaristů místo, které by si bývaly zasloužily. I u například bluesových muzikantů to stejně pořád více či méně válcuje Dreadnought. Aby totiž menší „Třínulky“ nebo Parlory s menším tělem opravdu hrály, je třeba vyrobit takovou kytaru ze slušně fungujícího materiálu a tak, že se prostě ví, jak na to. A dneska se juknem, jak se k tomu postavil Framus.
Ten totiž před nějakým časem vyrukoval se sérií akustických kytar, a to skoro ve všech modelových řadách - máme tu déčka, jumba, Grand Auditorium, folkové i malé cestovní modely... Kytary to mají být cenově dostupné, výroba probíhá v Číně (jak jinak), a nástroje jsou díky tomu v příjemné cenové hladině. Ale pokud jde o zvuk a zpracování, jsou na celkově velmi dobré úrovni. Když se například podíváme na kobylku dnes testované kytary, zasvěcenějším přijde ne nepodobná, ne-li stejná, jako na levnější čínské řadě kytar Alvarez. Je to jenom moje doměnka, ale pokud by Framus na výrobu akustik, využíval stejnou továrnu, vysvětlovalo by mi to tu vzpomínanou kvalitu zpracování. A zajímavý, vzdušný a originální zvuk, který můžeme znát právě z asijské produkce tohoto japonsko-amerického výrobce.
Kytara je to moc hezká. Hlavně kvůli nádhernému a dobře provedenému zdobení želvovinovými i perleťovými intarziemi působí velmi luxusním dojmem. Ačkoli kombinace želvy i perleti může působit třeba přeplácaně, je provedena tak vkusně, že se opravdu nejedná o nějaký kýčovitý hnus. Právě u tohoto typu kytary také potěší, jak se designem povedlo vyvolat vintage pocit na kytaře jako celku.
Polomasiv má zadní desku a luby z vrstveného mahagonu, vrchní desku z masivního smrku, a to smrku sitka. V případě testovaného nástroje jsou oba materiály vzhledově perfektní. Mahagonový krk je osazen hmatníkem z indického palisandru a opatřen je ocelovou výztuhou. Palisandrová je i kobylka, s tím, že kobylková vložka i nultý pražec, který je široký v tomto případě 45 mm, jsou kostěné. Smysl pro detail najdeme například v ebenových pinech kobylky. Celkový vintage dojem pak nekazí, můžu říci, že obstojně fungující, otevřené vintage mechaniky.
To, co mě na tomto Parloru c, poté co jsem jej poprvé vzal do ruky, překvapilo nejví, je určitě krk. Je velmi „macatý“, a to ne ani tak šířkou, která je sice jen o zhruba tři milijetry větší, než je obvyklé, ale profilem, ze kterého máte pocit ne nepodobný klasické kytaře. Nicméně je i přes to pohodlný a jeho tloušťka se odrazí v pevnosti výsledného zvuku. Tělíčko je maličké, luby hodně vykrojené, na kytaru se hraje celkově velmi příjemně. I kdyby však menší tělo a napojení krku na dvanáctém pražci svádělo k tomu, že bychom nástroj doporučili kytaristům mladším nebo menším postavou, právě kvůli zmiňovanému objemnému krku tomu tak nemůže být. Nedá se s svítit, v tomto případě je to ergonomicky přeci jenom spíš prostě kytara pro chlapa.
Zvukově se chová jako Parlor. Píšu to proto, že v téhle cenové relaci to beru jako plus. Zvuk je takový, jaký má být - subtilnější, více nacinkaný s menším podílem basové složky a nižších středů oproti kytarám s větším tělem, ovšem s o to větším stylem, jedinečností a osobitým charakterem, který v nás bude evokovat dřevní country a bluesové nahrávky, a vůbec epochu při zrodu akustické kytary s kovovými strunami. Já mám například s podobnou kytarou a charakterem spojeného Petera Rowana. Jak je u těchto kytar zvykem, velmi dobře reaguje na jemné hraní prsty.Je mi to líto, nemůžu ale asi nepodotknout, že v případě, že právě po kytaře Parlor pasete, budete mít v hlavě zvuk legendárních Martinových nástrojů. A ačkoli se mi tento Framus líbí, musím na rovinu napsat, že přec jen znám pár výrobců, kterým se tento charakter podařilo do svých nástrojů dostat více, ale zase je třeba sáhnout o něco hlouběji do kapsy.
Testovaný nástroj je z výroby osazen elektronikou Fishman Isis+. To je docela obligátní základní osazení piezosnímačem s jednodušším pre-ampem u naprosté většiny elektroakustických kytar většiny výrobců v této cenové relaci. Isis je ověřený, funguje dobře a většině opravdu levných kytar dokáže snímaným zvukem i hodně pomoci oproti jejich skutečnému „levnému“ akustickému zvuku. Legacy ale hraje o tolik líp, že mi ale přeci jen přijde trochu líto, že se o snímání nestará nějaká vyšší verze. Tahle kytara by si to totiž klidně zasloužila. Ale zase by byla dražší a výsledný rozdíl by nebyl, uznávám, až tak markantní.
Sečteno, podtrženo, Framus v tomto případě udělal velmi dobrou kytaru. Je dobře dílensky zpracovaná. Má dobrý zvuk. Opravdu se povedla už jen po stránce vzhledu. Po ochutnávce Parloru, což bude pro výrobce prubířský kámen, věřím, že v podobném duchu se bude nést celá série Framusových akustik. Rád testuju, aniž bych si před tím zjistil cenu testovaného. A v tomto případě jsem tipoval cenu zhruba o třetinu vyšší. I cenově je to tedy více než fér. Popřál bych do Německa hodně spokojených zákazníků, kteří budou mít za své peníze velmi slušný nástroj.
Info:
Framus Legacy Series FP 14 SV Parlor je polomasivní akustická kytara zvukově i designově inspirovaná počátky prvních akustických kytar s kovovými strunami s jejich charakteristickým archaickým zvukem. Cena je 13 156 Kč.
Plus:
krásný vintage a zároveň deluxe design
dobré dílenské zpracování
velmi slušný charakter zvuku vzhledem k ceně
Mínus:
Pro někoho může být krk tlustý.
Technická specifikace
vrchní deska | masivní smrk sitka |
Luby a zadní deska | vrstvený mahagon |
hmatník | palisandr |
lemování | želvovina, perleť |
napojení krku k tělu | na dvanáctém pražci |
nultý pražec a kobylková vložka | kost |
Web