Framus Cobra - Jedovatých sto lampových wattů v kytarové hlavě
Německá značka Warwick dnes už dávno není jen synonymem pro designově povedené a kvalitní baskytary. Jak prozrazuje luxusní katalog, tato obdivuhodně se rozvíjející firma neustále rozšiřuje svoji nabídku všemi možnými směry. Jak spoluprací s osvědčenými výrobci, tak vlastní vývojovou produkcí reprezentovanou právě jménem Framus. Vedle atraktivních kytar lze tak už několik let zahlédnout zesilovače a komba toho jména, vždy s dotaženým, nápaditým vzhledem a se zřejmou snahou o kvalitní, zvukově svébytný, profesionálně dokonalý výrobek. Aktuální řadu Framus představují lampové modely kytarových komb Red Rogue, Ruby Riot, Ruby Riot 2 a CS a kytarových 100W hlav Dragon a Cobra.
Popis
Cobra už svým vzhledem směřuje k moderním odnožím rockové hudby. Čelní zhusta perforovaný panel působí poněkud chladným dojmem, jenž je po zapnutí trochu překvapivě umírněn působivým, temně rudým podsvícením řadou uvnitř rozmístěných světelných diod a „diamantovým“ okem nad síťovým páčkovým spínačem téže barvy. Necelou spodní polovinu panelu zabírají ovládací prvky ve dvou řadách nad sebou, ze kterých je patrné, že se jedná o tříkanálový zesilovač s běžným, postupně zleva doprava „hustějším“ řazením zvukových barev. Každý kanál je vybaven ve spodní řadě korekcemi Bass, Middle, Treble, zatímco horní řada je určena vždy k ovládání citlivosti vstupu, korekci brilance a hlasitosti – Gain, Presence a Volume. V pravé části panelu jsou umístěny potenciometry pro nastavení výsledného zvuku – je to především dvojice Master 1 a Master 2, dále Effekt Mix a Deep a čtyři tlačítkové aktivátory. Tři jsou určeny k volení jednotlivých kanálů, jeden k přepínání režimu Master. Jsou ve svém středu opět rudě prosvíceny, takže i na temném pódiu je z větší vzdálenosti dobře zřejmý momentálně aktivní stav. Totéž se však nedá říci o konkrétním nastavení chromovaných knoflíků, k orientaci slouží pouze vyražený důlek na lehce konkávním čele každého z nich. Zadní panel zdířkami MIDI prozrazuje možnost přepínání kanálů pomocí sekvenceru, a vedle běžných jackových připojovacích konektorů Speaker a Line Out, Effekt Send a Return nebo dvoucestného footswitch (není součástí dodávky), zaujme především nastavovacím trimrem BIAS se čtyřmi kontrolními body pro každou (!) ze čtyř koncových lamp, viz dále.
Koncepce
Zesilovač je navržen jako multifunkční se širokou paletou různě zbarvených hi-gain zvuků s dostatečnou rezervou výkonového stupně pro aplikace moderních, „scoop“ a podladěných zvuků. K tomu přispívají nezvykle účinné, široké korekce a přepínače po pravé straně obou zkreslených kanálů, jež slouží právě k rychlému a účinnému vykousnutí středových frekvencí. První z celkem pěti předzesilovacích lamp ECC83 slouží ke vstupnímu zesílení a ekvalizaci čistého kanálu, druhá k prvnímu a druhému nastavení úrovně zkreslení, třetí slouží k třetímu stupni zkreslení a ekvalizaci zkreslených kanálů, čtvrtá vytváří „buffer“ pro efektovou smyčku a pátá je invertorem před koncovým stupněm. Ten tvoří čtyři EL34 a dodávají zesilovači překvapivě pevný, hlasitý zvuk s patrnou výkonovou rezervou. Příjemným překvapením je běžná dostupnost schématu zapojení na internetových stránkách firmy, která pomohla objasnit systém kontroly a nastavení již zmíněného anodového proudu koncových lamp. V návodu jsou doporučené hodnoty v rozmezí 25–30 mA, které však je třeba jednoduše odvodit z měření voltmetrem (!) přes 1? odpor, jež je součástí kontrolních bodů každé koncové elektronky. Tak je to alespoň zřejmé z technické dokumentace schématu zapojení a odpovídá to i logice měření, kdy přes jednoohmový odpor naměřené napětí v milivoltech odpovídá protékajícímu proudu v miliampérech.
Zvuk
Clean – čistý zvuk mě překvapil svojí dynamikou. Když je to třeba, nenakreslíte ho ani aktivními snímači. Přitom lehké nakreslení Cobra umí velmi pěkně a Gain společně s korekcemi dovolují nastavit plastický, plný zvuk, jež se dobře prosadí v kapele a dobře prodá i nástroj s dvojitými humbuckingovými snímači. Přepínač po pravé straně čistého kanálu tady neslouží k potlačení středů, ale naopak dodává zvuku šťavnatou brilanci na výškách. Při „hodinovém“ polohování knoflíků (7 h – minimum a 17 h – maximum) se osvědčily polohy Gain – 3 h, Pres. –17 h,Vol. – 10 h, Bass – 9 h, Mid. – 11 h, Treb. – 9 h.
Crunch jsem ponechal bez scoop efektu, se snahou o hutný zkreslený doprovod, a zaznamenal jsem poměrně nízko posazené středy, jež se posouvaly do prostorů rozsahu basových korekcí, zatímco výšky zůstávaly frekvenčně dosti vzdálené a ve vyšších hodnotách nastavení nepříjemně výrazné. Navíc snaha hlasitostně oddělit jednotlivé kanály se zúžila na prostor Volume u Crunch, ale i Lead kanálu někde mezi 15. a 17. h, u nižších hodnot docházelo k poměrně dramatické změně barvy nastaveného zvuku, především šlo o úbytek basů. Osvědčená poloha Gain –10 h, Pres. – 9 h, Vol. – 15 h, Bass – 13 h, Mid. – 12 h, Treb. – 9 h, Notch – off.
Lead – korekce podobné nebo identické s Crunch kanálem, při nižších hlasitostech bez problémů, při vyšších nadbytek nekonkrétních basů. Pro sólový zvuk jsem použil funkci „vykousnutí“ středů, které je ovšem natolik razantní, že je podle mého názoru kvůli srozumitelnosti nutné nastavení středů na maximum. Tento kanál disponuje maximálním zkreslením a „nekonečným“ tónem, jež nemusí vždy být tím pravým ořechovým. Dá se ale vytvořit barevná varianta ke Crunch kanálu s tím, že zvednutí pro sólo party umožňuje přepnutí do příslušně nastavené úrovně Master 2, a to u kteréhokoli kanálu. Škála zkreslení je obrovská, ani zdaleka jsem nevyužil její maximální možnosti. Použitelný zvuk jsem natočil takto: Gain –13 h, Pres. – 9 h, Vol. – 17 h, Bass – 9 h, Mid. – 17 h, Treb. – 9 h, Notch – on.
Pro test jsem měl k dispozici Framus Cobra 4 x 12” reproboxy osazené 25W Celestionem, jeden zkosený (412 AN), druhý rovný (412 ST), a mohl tak vytvořit tzv.„fullstack“. Obě bedny jsou designové shodně s hlavou a namísto ochranné síťky před reproduktory zde byl opět použit masivní perforovaný plech, avšak nejsem si úplně jist, zda je to pro výsledný zvuk ta správná varianta. Plný zvuk Cobra full stacku je zážitkem, zvuková plocha je rozměrná a masivní, pohltí vás i na větší vzdálenost. Drobnou výtku bych měl na přebytek basů, které při tlumení ve stop-timech jakoby přeznívaly, a volba 25W reproduktorů je tady dobrým řešením. Tyto nízkowattové měniče se rychle „nakrmí“ a vhodně komprimují zvuk, především na nízkých frekvencích. Při připojení reproboxu se čtyřmi 300W EV se dominance nekonkrétních basů rapidně zvýšila. Funkce DEEP pro jejich další dodatečné posílení se mi proto zdá být lehce nadbytečnou. Funkce Effect Mix je naopak vhodným doplňkem umožňující přimíchat pouze efektovaný signál, tedy například u dozvukových efektů pouze 100 % ozvěn bez přímého syrového zvuku, s původním, lampovým a průchodem efektorem negativně neovlivněným zvukem. O snaze zachovat lampový charakter svědčí použití elektronky i v tomto okruhu zesilovače, viz výše. Při nevyužití efektové smyčky je vhodné nechávat potenciometr na minimu – 7 h, zvyšování úrovně v tomto případě vede k hlasitostním změnám s poněkud tajemným maximem vprostřed dráhy na 12 h.
Závěr
Cobra má velmi široké možnosti zkresleného zvuku, spolu s víc než dostatečným rozsahem korekcí dá proto trochu práci nakroutit ten správný zvuk, ale dostatečná výkonová rezerva, snadné ovládání a zvuková variabilita umožní hráčům hodně odlišných barevných rejstříků je kvalitně a rychle vyvolat.
Info:
Framus Cobra je stowattový tříkanálový zesilovač s velmi variabilním zvukem, vhodný ke všem odnožím moderní rockové hudby. Doporučená maloobchodní cena je 60 569 Kč. Framus Cobra Cabinet AN pak pořídíte za 23 669 a Cabinet ST za 23 669 Kč (ceny jsou včetně DPH).
Plus:
široké možnosti zkreslení
důsledně lampový zvuk
možnost nastavení bias a kontrola proudu v koncových lampách
výkonová rezerva
kvalita zpracování
Mínus:
chybí footswitch
špatná přehlednost nastavení ovládacích potenciometrů
problematické rozsahy pásem korekcí
ovlivnění barvy zvuku v první polovině rozsahu Volume u Crunch a Lead kanálu
Technická specifikace:
výkon: 100 W
rozměry: 724 x 285 x 265 cm
konstrukce: celolampa (5 x 12AX7, 4 x EL34)
efektová smyčka: paralelení
počet kanálů: tři nezávislé
výstupní impedance: 4/8/16 ? přepínatelná
doplňky: MIDI, 2 x Master
váha: 21 kg
Trimr je pasivní součástka, jejíž hodnotu lze měnit, ale obvykle není přístupná uživateli zařízení, v němž je vestavěna. Obvykle se tak označuje rezistor (odporový dělič se třemi vývody), ale existuje i kapacitní trimr. V principu se jedná o stejný typ součástky, jako je potenciometr nebo proměnný kondenzátor, ale většinou se jedná o miniaturizovanější provedení s podstatně menší mechanickou životností. Provádí se jím nastavení parametrů zařízení při výrobě nebo údržbě. (cs.wikipedia.org/wiki/Trimr)