Fender Princeton Recording Amp - malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk

Fender Princeton Recording Amp - malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk
Fender Princeton Recording Amp - malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk

Malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk. Tato hudební rovnice platí v muzice již od šedesátých let, kdy mnoho kytaristů zjistilo, že nejlepší zvuk kytary dostanou během nahrávání z relativně "slabých" elektronkových komb. Modely Fenderu, jako například Champ nebo Princeton, tak tehdy nechyběly ve výbavě například Erika Claptona, Keitha Richardse, Jimmyho Page a dalších kytaristů. A protože jsou Princetony z šedesátých a sedmdesátých let stále v kurzu (vyrábět se přestaly v roce 1981), rozhodla se firma Fender uvést na trh model komba Fender Princeton Recording Amp. Ten má spojit staré a prověřené s moderním, tedy původní zvukovou charakteristiku s novými vymoženostmi, které usnadní nahrávání ve velkém studiu nebo klidně i doma u počítače.

Přestože je Fender Princeton Recording Amp stavěn především do studia, lze na něj bez problému odehrát i koncerty v malých klubech nebo zkoušky. Zřejmě proto si jej mnoho kytaristů oblíbí. Zesilovač komba disponuje slušnou výbavou. Tvoří jej celolampový pre-amp, výkonový stupeň a reverbový obvod postavený podle Princeton Reverb z roku 1975. Vše je pak doplněno desetipalcovým reproduktorem Jensen C10R či atenuátorem výkonu. Ale o tom až níže.

 

Pohled zvenku

Design nového Princetona, vychází ze svého předchůdce. Jen pod klasickým blackface panelem je umístěn ještě jeden panel pro ovládání dvojice nově přidaných "stomp box" efektů - kompresoru a overdrivu. Pokud jsou oba vypnuté, aparát se chová jako klasické lampové kombo, které staví svůj zvuk na páru elektronek 6 V6.

 

Na "původním" černém panelu jsou kromě dvou kytarových vstupů jednoduché korekce - Volume, Treble, Bass a Reverb. Vše pak doplňuje na pravé straně typicky fendrovské červené světýlko ve tvaru diamantu.

 

Nový, šedostříbrný panel pak přináší korekce na vestavěné efekty. Knoflíky Sensitivity a Level ovládají nastavení kompresoru a Overdrive, Volume a Tone zase ovlivňují zvuk zkreslení. Na pravé straně je pak velký knoflík s názvem Trans-Impedance Power Attenuator, kterým se dá snížit nebo zvýšit výkon směřující do reproduktoru. Funguje podobně jako power break, který známe u firmy Marshall. To znamená, že pokud máte volume Princetona naplno, můžete jeho celkovou hlasitost ztlumit, aniž by to ovlivnilo bohatý zvuk "vytaveného" aparátu. To jistě ocení vaši sousedé, pokud bydlíte třeba v paneláku.

 

Zezadu pak vývojáři Fendera rozšířili původní panel se spínačem Power a výstupem na další reproduktor o nová vylepšení: o sluchátkový výstup, linkový výstup XLR s emulací reproduktoru a s nastavením úrovně a o efektovou smyčku. K Princetonu je pak dodáván také čtyřtlačítkový nožní přepínač, kterým se všechny efekty dají pohodlně ovládat.

Fender Princeton Recording Amp - malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk
Fender Princeton Recording Amp - malý lampový aparát = ve studiu velký zvuk

Zvuk

Zvuk Princetona s vypnutými efekty připomíná tón původních "nonmaster volume" aparátů Fender. Tón je příjemný, ohebný a rychle se otevírá, i když hrajete na kytaře za dvanáctým pražcem. Stále jsem se však nemohl ubránit pocitu, že je celkový zvuk mnohem tenčí a "jedovatější", než jak jej znám u původních modelů. To se mi pak potvrdilo v porovnání se dvěma princetony z let 1971 a 1975. Jejich zvuk byl přirozenější, pevnější, dynamičtější a barevnější. Proč tomu tak je, se dá zjistit po zběžném pohledu dovnitř. Místo klasických součástek pájených "point to point" zde totiž najdeme dvě řady tištěných spojů s polovodičovými součástkami a spoustu obvodů s tranzistory.

 

Velmi mne pak překvapily oba vestavěné efekty. Kompresor se podobal mému oblíbenému DynaCompu od firmy MXR. Byl velmi přirozený a výborně zněl například s kobylkovým snímačem telecastera. To stejné se dá říct i o overdrivu. Stejně jako kompresor krásně ztlušťoval celkový tón. Při pomalém přidávání zkreslení postupně sound zabarvoval velmi dobrým naturálním zvukem, aniž by jej nějak rozmazával.

Závěr

Když jsem kombo zkoušel ve svém domácím studiu, neměl jsem s jeho zvukem žádný problém. Znělo velmi přirozeně. Aparát jsem vyzkoušel také naživo v malém klubu. Bez problémů se prosadil přes basu i bicí, a to jsem si jej vůbec nemusel přidávat do odposlechu. A co říct závěrem? Princeton Recording Amp spojuje starý ověřený zvuk s užitečnými věcmi, které přináší dnešní doba. Pokud hledáte dobrý aparát na nahrávání, domácí cvičení, zkoušky s kapelou a malé koncerty, určitě jej vyzkoušejte. Jen ta cena...

 

Info:

Fender Princeton Recording Amp je menší, primárně "studiové" celolampové kombo s kompresorem, overdrivem a Trans-Impedance Power Attenuator pro snížení výkonu. Doporučená maloobchodní cena je 40 669 Kč včetně DPH.

 

Plus:

univerzální studiový aparát

vestavěné zkreslení a kompresor

speaker simulator

možnost hrát potichu, bez ztráty zvuku (Trans-Impedance Power Attenuator)

 

Mínus:

cena (původní modely se dají koupit levněji a jejich cena přitom časem ještě poroste)

základní zvuk se zcela nevyrovná původním Princetonům

 

Technická specifikace:

přední panel: (pre-amp) Volume, Treble, Bass, Reverb; (Compressor) Compressor Sensitivity, Compressor Level; (Overdrive) Overdrive Gain, Overdrive Tone, Overdrive Level; Trans-Impedance Power Attenuator

výkon: 15 wattů

zadní panel: line output level with ground lift

reproduktor: 10" Jensen C10R (8 ?)

plátno: silver grille cloth

ostatní: čtyřtlačítkový přepínač na ovládání overdrivu, kompresoru, FX loop on/off a reverbu on/off

 

Víte, že Princeton je jedním ze tří aparátů, se kterými Leo Fender v roce 1946 začínal ještě pod jménem K & F? Ačkoliv měl stejný obvod, neměl ještě název Princeton. Ten se objevil záhy, zasazený do dřevěného boxu (Woody Princeton 1946-1948). Měl to nejjednodušší zapojení a žádný ovládací knoflík, dokonce ani vypínač. Když jste dohráli, kytaru jste prostě vypojili ze zdi.

Psáno pro časopis Muzikus