E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru

E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru
E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru

E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3

Tato recenze mne přivedla k zamyšlení a sebezpytování na téma produktů tohoto typu. Ideální stav asi nastává v momentě, kdy baskytarista další pre-amp nepotřebuje. Zvuk je tvořen pouze nástrojem, prsty a technikou hráče, dále strunami, dejme tomu kabelem, zesilovačem a boxem. Bohužel rozmanité potřeby hráčů a věčná pokušení vedou k prozkoumávání a používání podobných zařízení.

Záleží samozřejmě na individuálních potřebách hráče a situacích, v kterých se dotyčný ocitá. Myslím, že efekty tohoto typu mohou zásadně pomoci k dosažení kýženého zvuku. Lze je využívat třeba jako druhý „kanál“, tedy k dosažení určitého zvuku v konkrétní situaci nebo pro jiný nástroj. Mohou se ale i stát důležitým prvkem, který trvale utváří hráčův zvukový charakter. Osobně jsem hojně používal obdobné krabičky právě jako nezbytný doplněk mé sestavy. Tedy krabka se zapnula na zvukovce a vypnula se až po skončení koncertu. Bez této krabičky jsem si nedovedl další svou existenci vůbec představit. Nutno dodat, že jde jen o analýzu mé osobní potřeby, a tedy jen o úvahu jednotlivce.

 

Firma E.W.S představuje třetí vývojový typ svého dobře vybaveného pre-ampu pro basisty.

Z mého pohledu je tedy výběr podlahového pre-amu důležitá volba užitečného doplňku. Nejednou jsem si vzal tohoto užitečného pomocníka na fesťák pro snadnější dosažení svého zvuku na ne vždy přátelském „erárním“ aparátu. Vychytání zvuku pouze pomocí korekcí na zesilovači je nesporně ideální řešení, ale to, že zvuk lze někam posunout, je jistě zajímavá alternativa. Očekávané vlastnosti zvuku nebo možnosti dalších zvuků v akci jsou opět na individuálních potřebách. Ale abych opustil jinotaj a byl trochu konkrétnější: Pokud hráče takovýto efekt osloví, je to většinou díky změně korekcí a většímu zisku vstupního či výstupního signálu. Toto mívá za následek posílení agresivity, transparentnosti, mohutnosti, pevnosti, dynamiky tónu nebo lepší slyšitelnosti na pódiu. Někdy vyvstane potřeba upřednostnit středový charakter pro pregnantnější prstovou techniku, nebo naopak zvuk posílit o basy, třeba při slapu.

 

Některé pre-ampy nabízí i tzv. „olampění“ zvuku tedy jisté zkreslení, které mnohdy lze míchat s čistým signálem. V současnosti na koncert beru krabičku, o které jsem přesvědčen, že v konkrétní kapele mému zvuku pomůže. Většinou se jedná o podobný pre-amp nebo kompresor. Dle akustických vlastností jeviště a souzvuku se spoluhráči poté krabičku v akci použiji, či nikoliv. Nutno dodat, že sžití se s tímto prvkem může být láska na první pohled, nebo také ale hlubší průzkum a dlouhé přivykání. Je otázkou, co je dobře. Když vám okamžitě něco sedne, je to fajn, ale většinou se jedná jen o zvýraznění toho, co už znáte. Mnohdy je třeba si na novou věc zvykat a až za několik týdnů člověk najde něco nového, co rozšíří jeho obzor a třeba mu umožní i jiný přístup ke korekci zvuku.

E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru
E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru

Popis

Firma E.W.S. nabízí efekt, který patří právě do této kategorie. Klasická, jednoduchá kovová krabička je opatřena kladívkovým lakem, výrobek působí bytelně. Tri-Logic můžete napájet 9V baterií nebo externím napáječem. Po odšroubování zadního krytu pro výměnu baterie lze nastavit také operační napětí na 9 V nebo na 18 V (tovární nastavení). Při nastavení na 18 V získáme menší zkreslení a větší headroom, ale spotřeba energie bude dvojnásobná, tzn. baterie v efektu vydrží kratší dobu.

 

Při hledání zvuku zkuste frekvence nejen přidávat, ale i ubírat. ;-)

 

Nechybí nožní spínač doplněný světelnou kontrolkou. Spínání je v režimu true bypass. Samotné ovládání pre-ampu je opravdu bohaté. Za důležité považuji potenciometry Gain a Volume. To, jak nabudíte efekt a posléze aparát, se zásadně projevuje na vlastnostech a dynamice zvuku. Vstupní citlivost lze navíc korigovat páčkovým přepínačem Hi Gain/Normal. Následuje korekce basů, výšek a středů. Potenciometry pro basy a výšky jsou opět doplněné páčkovými přepínači pro volbu vyšší nebo nižší frekvence. Středy jsou řešeny parametricky, tedy větším potenciometrem vybíráte pásmo a menším ho přidáváte nebo ubíráte. Ovládání basů, středů a výšek umožňuje tyto frekvence přidávat nebo ubírat. Potenciometry těchto funkcí mají užitečnou aretaci v nulté poloze. Pokud budeme hledat nedostatek tohoto produktu, můžeme postrádat linkový výstup XLR. Někomu by se mohl hodit, ale osobně jsem tuto možnost na obdobných pedálech vyzkoušel jen ze zvědavosti.

E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru
E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 - pre-amp pro baskytaru

Zvuk

Pomocí této krabičky lze rozhodně nalézt širokou řadu použitelných zvuků. Bude záležet na vašich potřebách a na tom, jak vám efekt padne do oka, tedy vlastně do ucha. Pozitivní vlastností je téměř totožný zvuk při nastavení korekcí na rovno v porovnání se zvukem bez efektu. Vyzdvihl bych i pevnost tónu, plynulý a neextrémní záběr korekcí. Při lehkém upřednostnění basů zvuk baskytary příjemně „nabyde“, vytažením těch správných středů lze dosáhnout průraznosti v kapele. Výšky jsou opět příjemně naladěné, bez potřeby upoutat extrémní „nacinkaností“.

 

Tento povedený efekt může být dobrým pomocníkem při hledání ideálního zvuku nebo může posloužit i jako druhý kanál. Osobně vám ho mohu s klidným srdcem jen doporučit.

 

Info:

E.W.S. Tri-Logic Bass Preamp 3 je kvalitní, dobře vybavený podlahový pre-amp pro baskytaru. Cena je 6 255 Kč.

 

Plus:

bohaté a vkusné ovládání

zvuk

kvalitní konstrukce

 

Mínus:

někdo může postrádat linkový XLR výstup

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Napájení 9V baterie nebo adaptér (není součást balení)
Spotřeba 3,3 mA (9 V), 6,6 mA (18 V)
True bypass ano
Rozměry 61,5 x 113 x 49 mm
Hmotnost 292 g

 

www:

ews-us.com/item_triLogic3.php?item=custom

Psáno pro časopis Muzikus