Eventide Space - digitální efekt obsahující dvanáct typů dozvuků

Eventide Space - digitální efekt obsahující dvanáct typů dozvuků
Eventide Space - digitální efekt obsahující dvanáct typů dozvuků

Kruh se uzavřel. Reverb, který patří na podlahu? Ale přitom v pohodě trumfne řadu rackových mašinek ve studiu.

Historie

Před pár lety Eventide uvedl na trh tři podlahové krabičky: Modrý delay TimeFactor, fialový harmonizér PitchFactor a zelený ModFactor obsahující modulační efekty. Rázem se tím změnil přístup českých muzikantů k efektům značky Eventide ze stupně nedostupný na dostupný s omezením (rozuměj - jedna krabička rovná se jeden typ efektu). Od rackových harmonizérů (např. H8000FW), kde není cena nad sto tisíc korun nic neobvyklého, najednou dostali muzikanti možnost mít krabičku - byť jen s jednou skupinou efektů - za desetinu ceny. Dalo se očekávat, že jestli přijde ještě nějaký stompbox, pak to bude reverb. Stalo se.

 

Vzhled

Krabička je udělána stejně jako zbývající „factory“. Pokud máte některý z nich, hezky se vám budou vyjímat v pedalboardu. Na čelní straně máme ovládací knoflíky, pod nimi displej a dole tři nožní spínače. Zezadu je pak dvojice vstupů a výstupů, konektory napájení, sběrnice USB a vstup na externí spínače a kontinuální pedál. Z boku je umístěna dvojice MIDI In a Out.

 

První rozdíl, kterého si všimneme, je červený displej. Je dvanáctimístný a znaky jsou tvořeny „čárkami“ místo „tečkováním“, jako to mají ostatní. Není tedy tak originální, ale zase je díky tomu lépe čitelný zblízka a vlastně i z dálky. Na někoho může červená barva displeje působit trošku agresivněji (nemyslím tím jen býky, běžící ulicemi španělské Pamplony), ale není problém si zvyknout.

 

Druhý nápadným rozdílem je, že displej nemá vyhrazenou část pro indikaci typu vybraného reverbu. Díky tomu je celý rozměr displeje určen pro informaci o čísle a názvu presetu. Na jednu stranu je to škoda, protože znát typ efektu pro zvolený preset je hodně důležité během editace. Na druhou stranu, pokud už jen hrajeme a presety máme nastavené tak, jak potřebujeme, pak to podstatné není.

 

Zadní panel je zcela totožný s předchůdci. Jedinou změnou, která nemusí být tak patrná, je výrazně menší odběr. Oproti původním 1200 mA bere Space jen 500 mA. Na adaptéru je to znát, už to není taková cihla.

 

Přepínání zvuků

Jako většina mašinek, které nabízejí více zvuků, ale přitom mají jen několik nožních přepínačů, se i Space snaží z této „prekérní“ situace vybruslit dvěma režimy ovládání. Jmenují se Play Mode a Preset Mode. V tom prvním ovládáme spínači zapnutí efektu - TAP a Hot Switch. V tom druhém slouží jeden pro aktivaci efektu, zbylé dva pro pohyb nahoru a dolů mezi presety.

 

Hot Switch je funkce, kdy si pod jeden spínač nastavím změnu parametrů efektu (delší dozvuk apod.). Jeho sepnutím pak tuto změnu aktivuji. Dobré, třeba pokud chci na chvíli drasticky změnit dobu dozvuku apod.

 

Pokud znáte ostatní „factorové“ mašinky, asi víte, že Preset Mode tam funguje jinak; tam se mluví o bankách. Zde výrobce od bank upustil a skutečně se pohybujeme napříč programy nahoru a dolů.

 

Protože na TimeFactor a ModFactor už nějaký ten čas hraji, překlopit myšlení na na jiný způsob ovládání mi dělalo trošku potíže (psycholog by asi řekl, že jsem s tím měl „mentální problém“). Ze začátku jsem s tím docela bojoval („proč to ksakru nenechali jako předtím“), ale musím uznat, že po chvíli používání mi tento přístup přijde logičtější a hlavně ergonomičtější než u předchozích typů.

 

Zásadní změnou je, že presety zde mají jména. U původních „factorových“ krabiček mají programy jen čísla a typ efektu (lze změnit aktualizací firmware).

 

Space má v sobě dvanáct algoritmů: Hall, Room, Plate, Spring, DualVerb, Reverse, ModEchoVerb, BlackHole, MangledVerb, TremoloVerb, DynaVerb a Shimmer.

 

Funkce

Space opět nabízí funkce jako Killdry, Catchup, bypass v režimu True Bypass a další funkce. Nechybí rozsáhlá MIDI implementace doprovázená detailní dokumentací.

 

Můžeme opět připojit expresion pedál. Troufám si tvrdit, že měl menší význam u delaye oproti třeba modulacím. U Space si své využití rozhodně najde. Během hry můžeme snadno plynule měnit úroveň dozvuku. To je jedna velká paráda, pokud nechceme tancovat po spínačích a měnit pětkrát za song úroveň reverbu.

 

Ve starších číslech Muzikusu najdete testy Eventide Eclipse (06/2003) nebo Eventide ModFactor (02/2011).

 

Hrajeme (si)

Nejprve jsem vyzkoušel tovární zvuky, kterých je sto, stejně jako pozic v paměti. První, co mě po chvíli jejich procházení napadlo, bylo, že jsou hrozně převoněné a že znějí všechny stejně. Spousta z nich měla dlouhý, několikasekundový dozvuk a šíři prostoru jak nádražní hala. Tedy něco, co se dá v reálném hraní využít minimálně.

 

Tovární zvuky jsou rozdělené na skutečné „tovární“ a na „artist“, tedy vytvořené muzikanty. Ty první spíše ukazují, co Space umí. Ty druhé už byly praktičtější a lépe využitelné. Nicméně jsem došel k tomu, že nejlepší bude si vybrat pár presetů, které se mi líbí, a ty si ještě před vlastním použitím upravit k obrazu svému. Takže to celé - než poprvé „vyjedeme naostro“ - chce čas. Ale výsledek stojí za to.

 

Téměř všechny zvuky zněly báječně. Některé typy dozvuků použijeme třeba jen jednou v životě, ale jiné nám mohou příst do ouška neustále.

Moc se mi líbil Room. Hezky se vázal s kytarou, při decentním nastavení jedna velká paráda. Na dlouhé dozvuky akustického nástroje zněl fajnově BlackHole. Trošku mě zklamal DynaVerb, který má měnit úroveň dozvuku podle naší hry (hraju = malý dozvuk, nehraju = větší dozvuk), podobně jako se proslavil 2290 se svým dynamickým delayem. Buď jsem to neuměl správně nastavit, nebo jsem neměl trpělivost s vychytáním těch správných parametrů (pravda asi bude někde uprostřed...). Zkrátka výsledek vždy maličko pokulhával za očekáváním.

Zkusil jsem porovnat s mým analogovým reverbem a jasně, Space je digitální mašinka a z pár zvuků byl ten ledový digitální chlad maličko cítit, nebo přesněji spíš tak lehce prosvítal. Nebo to byla autosugesce a jen se mi to zdálo? Čert ví...

 

Ale ať to vezmu jak chci, čistota a dokonalost zvuku byla zřejmá ve všem, co Space dělal. Ať dlouhé majestátné prostory či krátké decentní „roomy“. Ať kytara, nebo akustika, anebo zpěv.

 

Mám k dispozici většího brášku rackový Eventide DSP7000, takže jsem mohl některé typy dozvuků vzájemně porovnat. Space se nemusel za nic stydět, hráli oba velmi podobně. Ten charakter zvuku tam je, při poslechu bylo znát, že patří do jedné rodiny.

 

Závěr

Je bez diskuse, že Eventide „prostory“ zkrátka umí (a samozřejmě nejen je). Věřím, že každý, kdo měl možnost porovnat reverby od špičkových značek jako TC Electronic nebo Lexicon, si určitě zkusil i nějaký ten Eventide. A pokud mu padl do ucha, možná se zarazil před nedosažitelnou cenou. Ale myslím, že právě Space - na rozdíl od zbývajících efektů „factor“ - nemusí nutně patřit jen kytaristům na zem. Vzhledem ke svým možnostem a schopnostem si může v pohodě najít uplatnění i v režii ve studiu, u klávesáků, basáků či zpěváků.

 

Mít takhle drahý reverb v pedalboardu na zemi se může zdát docela „prostopášné“. Na druhou stranu, ono k dobrému zvuku kolikrát stačí mít právě jen (kvalitní!) reverb a dobrý nástroj.

 

A co cena? Schválně ji nehodnotím. Každá věc má mít cenovku podle toho, za co skutečně stojí. Tenhle černý prcek toho umí dost a zní skvěle.

 

Info:

Eventide Space je digitální efekt obsahující dvanáct typů dozvuků. Jeho cena je 16 700 Kč.

 

Plus:

zvuk!

funkce

MIDI implementace

vylepšení proti ostatním „factorům“

menší odběr proudu

univerzálnost využití

čitelný displej

 

Mínus:

složitější ovládání

chybí info o zvoleném algoritmu

digitální chlad některých zvuků (pouze v přímém porovnání s analogem)

nemá vypínač

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstupní impedance 500 kΩ
Výstupní impedance 470 Ω
Doporučená zátěž 10 kΩ nebo větší
Konektory 2x TR Input, 2x TR Output, 1x TRS Expression Pedal, 1x TRS Aux Switch
USB ano, 2.0, typ B (pouze pro aktualizaci firmware)
MIDI In, Out
Napájení 9 V DC, 500 mA, zdroj součástí dodávky
Napájení bateriemi nelze
Rozměry 122 x 190 x 54 mm
Váha 1 kg
Pamětí na zvuky 100

 

 

www:

www.eventide.com/AudioDivision/Products/StompBoxes/Eventide_Space.aspx

Psáno pro časopis Muzikus