Event Opal - dvoupásmové aktivní studiové monitory
Asi málokdo dokázal v poslední době udělat kolem uvedení jakéhokoli monitoru větší show než nový prezident firmy Event. Těm z vás, kdo již navštívili webové stránky a prohlédli si krátké videozáznamy s promo charakterem, jistě neuniknul onen styl jeho prezentace typu „nejlepší monitory na světě“.
Ačkoli nejsem fanoušek podobných „hifi praktik“, musím uznat, že po zvukové stránce se, i přes některé níže zmíněné výtky, v dané kategorii do první desítky asi řadí.
Koncepce Opal
Event Opal je dvojpásmový aktivní studiový monitor. Je osazen dle mého skromného názoru dobře zkonstruovaným středobasovým měničem a vysokotónovým měničem, který v sobě kříží potřebu velkého akustického tlaku a preciznosti reprodukce na nejvyšších kmitočtech. Středobasový měnič je v bassreflexové ozvučnici se štěrbinovými nátrubky, vysokotónový měnič je v mělkém zvukovodu, který zajišťuje vyšší citlivost systému na dolním konci pásma tweeteru, a tedy menší nutnost ho přetěžovat nadměrnou výchylkou.
Kmitočtové dělení na 1,6 kHz je zajištěno elektronicky výhybkou se strmostí 48 dB/oktávu. Jak už je dnes u dražších monitorů dobrým zvykem, ozvučnice je vyrobena technologií tlakového lití hliníku, díky tomu je velmi odolná a akusticky mrtvá. Obě poloviny ozvučnice jsou spojeny velkými distančními sloupky přes těsnění v drážce a uvnitř ozvučnice je prostor dobře zatlumen. Do otvoru v zadní stěně je vložen modul, jenž je vidět i na firemní fotodokumentaci - chladič integrovaný s prostorem pro elektroniku, navrch visí transformátor a vstupní deska pro síťové napětí s pojistkami. Elegantní řešení. Koncové zesilovače uvnitř jsou provedeny ve třídě AB a mají diskrétní koncové tranzistory, dimenzování tranzistorů pro udávaný špičkový výstupní výkon je dostatečné.
Na přední straně monitoru najdeme za odolnou gumovou záslepkou množství rozličných hejblátek včetně stmívání magneticky uchyceného firemního loga, nastavení typu prostoru, do kterého monitor vyzařuje (celý prostor, 1/2 prostoru nebo 1/4 prostoru), zvýraznění horního i dolního konce přenášeného pásma, zisk, nastavení notch filtru atd. Co se týče zadní strany monitoru: Volba síťového napětí se provádí dobře známým červeným přepínačem, který se používá běžně na napájecích zdrojích PC. XLR je samozřejmostí, další možností přivedení vstupního signálu je dokoupení a připojení digitálního modulu, pokud bychom chtěli využívat jako vstupní signál formát AES/EBU. Třešničkou na dortu je pak gumový podstavec, který pevně drží Opaly buď ve vertikální nebo horizontální poloze. Rozčarování po prvotním okouzlení naopak přinesou detaily ve formě rysek u jednotlivých ovládacích prvků, které nesedí na polohy šipky knoflíku přepínače. Za ty peníze by se na podobné detaily mělo více dbát.
Technické řešení
Jak jsem již poznamenal, technické řešení středobasového měniče se mi velmi líbí. Často opomíjený fakt, že většina energie v hudbě je nahromaděna v pásmu středů, zde opomenut rozhodně nebyl. Navíc dimenzování středobasu odpovídá i potřebnému dynamickému rozsahu kvalitních nahrávek. V případě dělení na 1,6 kHz vlastně tweeter produkuje možná jen několik málo procent z celkového vyzářeného akustického výkonu. Osazený osmipalcový středobasový měnič má systém chlazení kmitací cívky, jenž je používán běžně u kvalitních PA měničů a průměr cívky je 2,5 palce. Myslím, že stejně velký a shodně řešený „pohon“ membrány jsem viděl například u velice kvalitního dvanáctipalcového, šestisetwattového středobasového měniče u nejmenovaného špičkového výrobce reproduktorů. Membrána je velmi tuhá, pravděpodobně díky velmi velké krycí kopulce, která zde tvoří vlastně zpevňující prvek. Lineární výchylka měniče je obrovská. Nátrubky použité v bassreflexové ozvučnici jsou velmi dlouhé a poměrně úzké, rozhodně bych byl ale opatrnější v jejich obhajobě než výrobce. Na promo videu je totiž znázorněno, jak jsou akustické vlny z „běžného“ bassreflexu umístěného na zadní straně „běžné“ ozvučnice vyzařovány nekontrolovaně, zatímco „pouze ten jediný pravý basreflex“ u Event Opalu na přední straně ozvučnice vyzařuje jen dopředu. Z hlediska fyziky je to samozřejmě naprostý nesmysl, protože akustické vlny v tomto kmitočtovém pásmu se šíří všesměrově. Jiné vedlejší efekty, které jsou pravými důvody pro výběr umístění bassreflexu, asi nejsou tak atraktivní a jednoduše vysvětlitelné.
Vysokotónový měnič je klasická palcová kalota, vyrobená ze slitiny berylia. Je umístěn v osově asymetrickém robustním hliníkovém zvukovodu, který by z principu neměl mít problémy s některými vlastními módy. Použití zvukovodu bylo dle mého skromného názoru nutné, aby byl vysokotónový měnič schopný dosáhnout na dolním konci jím přenášeného pásma adekvátní SPL. Zvukovod lze demontovat a celou vysokotónovou jednotku otočit o devadesát stupňů při orientaci monitoru naležato.
Mezní SPL (značné) bylo kontrolováno zvukoměrem a odpovídá údajům výrobce, navíc s malým zkreslením.
Konstrukční řešení ozvučnice je vynikající, je velice odolná, opatřená odolnou povrchovou úpravou a vybavená robustními upevňovacími patkami se závity. Tvar je elegantní a celek působí robustně a důvěryhodně.
Frekvenční rozsah naprosto odpovídá údajům výrobce, ačkoli se poslechově Opal rozhodně nejeví tak, jak je člověk zvyklý u systému, který má dolní mezní kmitočet okolo 35 Hz.
Výkonová elektronika je postavena na slušném základu, na známých tranzistorech Toshiba 2SA1943/2SC5200, koncepce ne nepodobná několika známým zesilovačům.
Co si ale skutečně neodpustím, je upozornění na obvyklou blamáž okolo výstupních výkonů, kterou by si skutečně dobrý výrobce měl odpustit. S pulzní zatížitelností zesilovačů, počítanou na krátkou dobu, než se vybijí elektrolytické kondenzátory v napájecím zdroji, souhlasím. V datasheetu k monitoru je ale uveden jako trvalý výstupní výkon zesilovače pro středobasový reproduktor údaj 270 W, pro vysokotónový 50 W. I na firemní fotografii modulu výkonových zesilovačů je vidět, že toroidní trafo je 250 W (pro techniky VA). Tedy pokud uvážím chod ve třídě AB s maximální účinností okolo 55 % a pokud stále platí, že perpetuum mobile prvního druhu neexistuje, bude maximální trvalý výstupní výkon obou pásem dohromady nejvíce 150 W. Na zvuku se to ale bohudík neprojevuje, dynamika monitorů je vynikající.
Zvuk
Poslouchalo se nejprve v akusticky neupravené místnosti, tak aby monitory byly dostatečně daleko od jakékoli překážky a blízko posluchači. Velice brzy jsem si ale uvědomil, že to není vše, čeho jsou Opaly schopné. Další poslech byl proto proveden v bezdozvukové komoře, jelikož adekvátní prostor není k dispozici a chtěli jsme slyšet skutečně jen to, co produkuje monitor, nikoli okolí a prostor.
První, čeho si všimnete při poslechu, je naprostá čitelnost hudebního materiálu. Od první chvíle prostě víte, co je špatně a co dobře. Několikrát se mi stalo, že na oblíbených nahrávkách jsem objevil nové věci, o kterých jsem dosud neměl ani ponětí. Dynamika poslechu je obrovská, SPL které nezkresleně Opal přenese, hraničí s tím, co moje osoba vůbec snese. Zvuk je neutrální, čitelný, a to v tom nejlepším slova smyslu. Co mě naopak přijde od pánů z Event Electronics jako nesmysl, je jejich tvrzení o širokém „sweet spotu“, což by měl být optimální poslechový prostor. Toto dle mého skromného názoru Opal nesplňuje, a poslechový vjem je tedy dost závislý na poslechové pozici. Je to logické. Pokud použijeme pro koncept monitoru relativně velký zvukovod, který zvýší citlivost vysokotónové sekce v oblasti od dělícího kmitočtu do několika kilohertzů, pak se tomu tak děje soustředěním vyzářené energie vlny do užšího prostorového úhlu než bez něj. Tím pádem se logicky použitelný poslechový prostor taktéž zmenšuje. Za zvýšení dynamického rozsahu to ale určitě stálo. Je těžké bez bezprostředního srovnání říci, nakolik se zvuk liší od „dospělého“ velkého monitoru, ale každopádně je kvalita dosažená dvojpásmovým řešením skutečně velice dobrá.
Další z věcí, která Opalům brání v dosažení nejvyšších možných příček, je, subjektivně řečeno, určitá drsnost na výškách, kterou vysvětluje, myslím, i přiložený graf amplitudově kmitočtové charakteristiky. Po delším poslechu tato drsnost, která se projevuje jen při určitých nahrávkách, působí nepříjemně. Na definitivní zhodnocení by ale bylo nutné prozkoumat plně chování monitoru například i za pomocí pulzní odezvy, jelikož jde v celkovém obrazu o naprostý detail.
Celkový dojem
I když se čtenáři po uvedených faktech může zdát, že není o co stát, opak je pravdou. Výčet negativ je totiž myslím kompletní a v případě posuzování Opalu byla reference absolutní, tedy nikoli vůči jinému výrobku, ale vůči ideálu. Aneb, co ještě by šlo zlepšit, aby už Opal neměl chybu. Limitace v parametrech, které jsou fyzikálně v daném konceptu neproveditelné, například kmitočtový rozsah od 20 Hz, jsem nebral v úvahu. Všechny ostatní vlastnosti, které jsem nezmínil, beru jako skutečně vynikající. Ještě jednou bych vyzdvihl dynamiku, čistotu, čitelnost středů a vyšších basů v jakékoli hlasitosti.
Poslouchal jsem dohromady asi sedm hodin, několik dní, a vždy jsem se na poslech těšil. Dlouho jsem totiž neměl možnost si tak dobře a detailně reprodukovanou hudbu nikde poslechnout. Naposled snad asi před rokem na JBL 4345... ale to je spíš klasika a rozhodně se tyto monitory nevejdou na stůl.
Závěr
Ne tak velké, aby zabraly příliš místa, ne tak malé, aby hrály kompromisně. Pokud se někdo rozhodne pro koupi těchto monitorů, měl by vážně promyslet kam je umístí. Postavit Opaly vedle monitoru u počítače v blízkosti mnoha jiných objektů je nerozum, jelikož to významně degraduje jejich možnosti. Rozhodně si zaslouží umístit někam s rozmyslem a nejlépe ověřit kmitočtovou charakteristiku měřením, případně realizovat akustické úpravy prostoru. Poté skutečně ukážou, co v nich je. Cena cca 36 990 Kč s DPH za kus je adekvátní a vzhledem ke zvukovým charakteristikám myslím snesitelná.
Info:
Event Opal jsou dvoupásmové aktivní studiové monitory. Doporučená maloobchodní cena je 36 990 Kč s DPH za kus.
+
zvuk
mechanické provedení ozvučnice a modulu zesilovačů
součástková základna a koncepce zesilovačů
-
nepřesnost v udávaném výstupním výkonu zesilovačů
šipky na ovládacích knoflících nesedí ve svých pozicích na rysky
Technické parametry
konstrukce: aktivní monitor
ozvučnice: bassreflex
počet pásem: 2
výškový reproduktor: kalotový, slitina berylia, 1” ve zvukovodu
basový reproduktor: 8”
magnetické stínění reproduktorů: ne
zesilovač pro výškový reproduktor: 140 W ve špičce, 50 W trvale **
zesilovač pro basový reproduktor: 600 W ve špičce, 270 W trvale **
rozměry (v x š x h): 450 x 295 x 273 mm
hmotnost: 21,2 kg
** údaje jsou nepravděpodobné. Viz text.