Engl Savage 120

Engl Savage 120
Engl Savage 120

Firma Engl si pro jednu ze svých vlajkových lodí na poli kytarových zesilovačů zvolila název, který by se dal přeložit jako divoch či hrubián. Podobně jako kdysi Peavey u modelu 5150 se výrobce po přelomu tisíciletí rozhodl, že 60 W už nemůže "nové době a novým potřebám" stačit a je potřeba zesílit. Hrubián je tedy už nějaký ten pátek hrubý dvojnásob...

Koncepce a design

Už při běžném ohledání je patrné, že tento aparát je ve všech bodech předimenzován - ať se bavíme o výkonu, počtu kanálů a možnostech nastavení. Abych se zbytečně nerozepisoval - klasická englovská mříž, dvě řady potenciometrů, čtyři kanály, váha okolo 20 kg. Kanály jsou rozděleny po ose Clean - Crunch 1 - Crunch 2 - Lead, což je oproti ostatním englům drobná změna (tam většinou najdeme Lead a Heavy Lead), která do určité míry předurčuje charakter aparátu. Každý kanál má vlastní ovladač gainu a hlasitosti, dále zde najdeme dva EQ (pro 1-2, resp. 3-4 kanál), dvě presence a dva potenciometry master volume. Dobarvit zvuk je možné funkcemi bright, contour (paradoxně má u každého EQ jinou funkci), deep boost, popř. přepínačem módu rough/smooth u Lead kanálu. Kanály a další funkce je možné přepínat buď na čelním panelu, nebo pomocí 3 (!) dvoutlačítkových pedálů, další možností je využití MIDI ovládacího pedálu (kterýžto způsob by měl zpřístupnit i další funkce - např. presety). Kromě vstupů pro ovladače najdeme na zadní straně i dvě spínatelné paralelní smyčky s nastavením poměru dry/wet. Savage může krmit 4-16 ohmový box (boxy). Za zmínku stojí efektní podsvícení lamp červenými diodami.

 

Zvukové možnosti

Opět stručně řečeno - nepřeberné. Dostupná paleta zvuků sahá od průzračně čistých přes obrovské množství různých "nakřápnutých" variací až po pořádně nakreslené. Oproti jiným englům ovšem není čtvrtý kanál vysloveně hi-gain, zkreslení má spíš takový sušší a hrubší charakter - ideální pro všechny druhy rocku, popř. i lehce staromilský metal. Příjemný je fakt, že aparát zní dobře a použitelně snad při všech myslitelných nastaveních, takže není potřeba dlouho kroutit potenciometry a hledat polohu, ve které "to hraje" - hraje to pořád a nastavením zvuk spíše dobarvujeme. U všech kanálů mě potěšila čitelnost a schopnost prosadit se v kapele - ta kolikrát u aparátů, které samotné znějí královsky, chybí. Třetí a čtvrtý kanál výborně zachovávají dynamiku a v sólech pěkně "táhnou" i při nižších úrovních gainu - v těch vyšších mají bohužel značnou úroveň šumu. Výkon je nekonečný, což na jednu stranu přináší možnost mít nezměněný charakter zvuku při různých úrovních hlasitosti, někdo ale může postrádat mírné dokreslení zvuku vybuzeným koncem. Tak či tak, jen těžko si dovedu představit někoho, kdo by se dostal za hodnotu 5 na dráze potenciometru Master Volume. Při živém hraní vidím jako jedinou cestu k ovládání tohoto monstra buď Engl Custom pedál Z-10, nebo jakýkokoli MIDI ovládací panel - v tlačítkách tří různých pedálů má člověk beznadějný chaos.

 

Pro koho je určen

V tomto bodě si nejsem moc jistý, co odpovědět - aparát je to komplexní a možnosti jeho použití jsou opravdu široké. Je ale třeba si přiznat, že naprostá většina hráčů si vystačí s několika málo základními zvuky a případně proměny jejich charakteru svěřuje spíš efektovým jednotkám nebo krabičkám - takovému hráči pak stačí daleko jednodušší hlava s jedním nebo dvěma základními zvuky. Naopak kytarista, který potřebuje během koncertu vystřídat desítky zvuků, se pravděpodobně dávno orientuje na simulace a/nebo racková zařízení. Savage bych si tedy dovedl představit jako inventář studia, nebo součást arzenálu kytaristy, který potřebuje širokou paletu zvuků a nechce nebo nemůže používat simulace. Cena 59 800 Kč včetně DPH se mi vzhledem ke schopnostem aparátu zdá přiměřená, v otázce smysluplnosti takto "přecpaných" hlav si ale už tak jistý nejsem...

 

Info:

Engl Savage 120 je luxusní celolampová kytarová hlava se širokou paletou použitelných zvuků. Její cena je 59 800 Kč.

 

Plus:

zvuk

možnosti nastavení

2x paralelní smyčka

 

Mínus:

možná až příliš předimenzovaná záležitost

šum u 3. a 4. kanálu

Psáno pro časopis Muzikus