Emagic Logic Platinum 5.0.1
Už od Frankfurtu, kde se poprvé pořádně představil, na něj spousta věrných uživatelů nervózně čekala. Prvních pár balení, která se k nám dostala, byla k dispozici přibližně stejně dlouho, jako vydrží plivanec na rozpálených kamnech. Řeč je o platinovém Logicu v páté inkarnaci.
Starý jako Logic, dalo by se v klidu říkat, protože věk Metuzaléma byl oproti letům, které už Logic strávil ve světě počítačové hudby (počítáno poměrně), věkem puberťáka. Nástupce Notatora (ještě z platformy Atari) byl na PC už s příchodem Windows 95 a vybudoval si základnu věrných příznivců, která mu zajišťuje jistou formu nesmrtelnosti.
Logic se velice přirozeně pozvolna vyvíjí. Velmi často po malých krůčcích přicházejí updaty. Z verze 4.1 na 4. 2... Je to jako dítě, které vám roste před očima. Přijde vám pořád stejné. Teprve když přijde někdo, kdo ho delší dobu neviděl (zpravidla sousedi ve výtahu nebo babička), diví se, jak to vaše robě vyrostlo. Podobně mohou reagovat adoptivní rodiče a ti, kteří Logica prostě přijali do rodiny. Verze 5 totiž na první pohled vypadá, alespoň co se designu týče, velice podobně. Největší změny totiž proběhly uvnitř (ve výchově). Mohutné přepisy v původním programu způsobily, že poslední verze se chová ve vašem PC velice elasticky. Dokáže se přizpůsobit posledním operačním systémům (W2k, XP), s čímž začaly už poslední čtyřkové verze, a je jako šitá na míru nejnovějšímu hardwaru. Už při instalaci zjišťuje množství RAM, aby se podle ní nakonfigurovala pro ideální běh, v hardwarových profilech si pak můžete navolit optimalizaci pro práci s konkrétním typem procesoru (PIII, P4). Podpora EASI (Enhanced Audio Streaming Interface), ASIO, Direct I/O (např. Digi001) nebo driverů pro Yamaha DSP Factory jej navíc činí spustitelným prakticky s čímkoli a umožňuje využít nejlepších vlastností daného hardwaru. (V létě má navíc přibýt i podpora Pro Tools HD.)
Jedinou vyslovenou hardwarovou nevychytávkou je XSKey, hardwarový klíč, který musíte zasunout do volného USB portu. Pokud, jak je běžné, máte na desce dva a chcete používat třeba M-Box nebo Edirol UA-5, můžete se rozloučit s tím, že byste používali bezdrátovou klávesnici nebo optickou myš.
Ovládání a práce s audiem
Při startu se vždy v Logicu otevře jako první aranžovací okno připravené pro nový projekt. Standardně vám nabídne osm audiostop, osm stop pro virtuální instrumenty a celou řadu MIDI tracků (vlastní projekt si můžete nadefinovat v souboru autoload.lso, který uložíte v adresáři programu). Tyhle počty samozřejmě nejsou definitivní (audio počítá až se 192 stopami). Program se snaží naznačit, že je schopen ihned začít nahrávat. Dostupné audio vstupy totiž již rozdistribuoval mezi první sadu šavlí. Velice příjemné je, že umožňuje (softwarově) přímo a bez zpoždění monitorovat vstupy, ze kterých nahráváte.
Nahrávání pochopitelně není jedinou možností, jak zvuk do stop Logica dostat. Importovat zvuky můžete pomocí menu, ale i jednoduchým drag'n'drop systémem třeba z pracovní plochy. Bohužel ale jen nekomprimované soubory typu *.wav nebo *.aiff v maximální samplovací frekvenci 96 kHz (výrobce tak trochu kašle na současný trend hardwarářů vytvářet 192 kHz zařízení, ale v době, kdy nejsou nosiče, na kterých by se takto kvalitní zvuk dal šířit, je to asi stejně jedno). Nově též přidává Logic podporu souborům *.rex, vytvořeným v programu Propellerheads Recycle (= wav s označením začátků úderů pro jednoduché a čisté změny tempa, smyčky bicích...).
Aranžovací okno, co se týče audia, se chová jako klasický, i když notně vylepšený, vícestopý magnetofon. Nahrané (importované) porce audia zobrazují v aranži, podobně jako u konkurenčních programů, bloky ve stopách. Přesto, že si různí výrobci často leccos okoukají, Emagic si jede, co se týče ovládání, ve svých zajetých kolejích (snad aby nevyděsil dlouhodobé uživatele). Samply můžete sice volně stříhat, kopírovat a lepit, ale chybí možnosti rychlé editace. Natahování samplů fade in/out musíte dělat buď pomocí kombinace klávesnice + myš (pravé tlačítko myši se využívá málokdy - snad aby ten, kdo umí ovládat Logic na Macu, neměl problémy na PC) nebo změněným kurzorem, který má vlastní mód pro spoustu činností (od lepení objektů dohromady po popisky).
Objekty (a to se týká i MIDI sekvencí) lze libovolně hýbat v čase, ale i mezi stopami. Můžete pracovat ve vcelku malém zvětšení, protože Logic samply standardně automaticky přichytává k vodítkům, jež si vytvoří podle tempa projektu. Když ale cítíte potřebu, můžete jimi hýbat i bez omezení. Maximální rozlišení wavu vám ale přílišnou optickou přesnost nedovolí. Takže pokud chcete přesně načasovat třeba nějaký ruch, musíte se spolehnout jen na své uši. Právě proto nejspíš letos přibral Emagic do své divize Samplitude.
Efektování a míchání
Pokud ale máte jistotu, že muzikanti, se kterými spolupracujete, nepotřebují ve svých výkonech podepírat myší a jsou přesní jako hodinky, sžijete se s Logicem náramně rychle. Zbylé ovládání je velice příjemné. Můžete si nadefinovat desítky klávesových zkratek. Klávesami se také pohybujete mezi jednotlivými okny programu. Při práci s audiem budete asi nejčastěji překlikávat mezi okny Arange a mixpultem. Logic je totiž koncipován zejména pro práci v reálném čase.
Každá audio šavle mixu disponuje až čtyřpásmovým parametrickým ekvalizérem, osmi sendy, výstupem, který zvládá i 7.1 surround, a osmičkou efektových slotů. Do těch lze zapojit kterýkoli z jednapadesáti vestavěných pluginů. Ty své funkce mnohdy dublují, ale to není vůbec na škodu. Native pluginy jsou velice šetrné k výkonu počítače, ale i tak, protože Logic bouncuje v reálném čase, budete rádi za každý volný megaherz procesoru, který na 32bitovou interní práci zbude. V místě, kde potřebujete jen oříznout frekvence pod 30 Hz, budete potěšeni, když nebudete muset použít sedmipásmový parametrický ekvalizér Fat EQ (mimochodem skvělý, přehledný, funkční), ale do stopy zapojíte pouze Hi pass filter. Obdobné případy najdete třeba i u dynamických efektů. Do této rodiny přibyl také multiband kompresor Multipressor a Adaptive Limiter. A pokud vám ta padesátka bude málo, lze ji rozšířit o jakékoli VST nebo DirectX pluginy. (Které už tak benevolentní k výkonu počítače jako ty vestavěné být nemusejí.)
Velkou výhodou je možnost automatizace všech pluginů a instrumentů (s výjimkou DX). Po vzoru Nuenda můžete každou stopu rozbalit do X dalších. S tím rozdílem, že pod stopou vidíte kopie objektů a zvukových vln, takže se lépe orientujete. Každá z nich pak bude cele věnována křivce jednoho automatizovaného parametru. Může jím být hlasitost či (surround) panning, ale stejně dobře kterýkoli libovolný parametr kteréhokoli pluginu (virtuální instrumenty nevyjímaje) navěšeného na stopě (často včetně on/off). Editace automatizace je velmi pohodlná. Potřebujete-li, kreslíte její linku volnou rukou (s velkým rozlišením), upravujete pomocí bodů, mezi nimiž mohou být i křivky. Stejně dobře ji ale lze zapisovat v průběhu přehrávání pomocí potenciometrů na mixpultu.
Pár efektů, jako Normalize pevné náběhy nebo Energize (který dodá wavu hutnost), je možné aplikovat i destruktivně v módu wave editoru. Vzhledem k problémům, které má Logic s undo (ve verzi, kterou jsem měl k dispozici, se dokáže vrátit pouze o krok, zbytek musíte řešit pomocí složitých backupů), je ale lepší co nejvíce věcí dělat pomocí efektů na stopách.
MIDI
Jestli někdo miluje Logica, budou to určitě lidé, kteří hodně pracují s MIDI. Stejně jako audio lze MIDI nahrávat do stop, rozsekávat a kopírovat, používat automatizaci na hlasitost. Lze použít také "ruční" vstup a sázet MIDI pomocí Matrix editoru, kde kreslíte do tabulky, jejímž vodítkem je klaviatura, nebo klasickým notovým zápisem v editoru Score (s možností zadávání v podobě kytarových tabulatur). Když říkám klasickým, myslím notový zápis se všemi možnými značkami, všemi klíči a textem, který je pak připraven k tisku partitury. Vše je WYSIWYG (What you see is what you get), takže co vidíte na monitoru, bude na papíře.
Jak jsem již naznačoval, jsou v Logicu dva druhy MIDI stop. Klasické MIDI stopy jsou určeny k použití s externími nástroji, stopy označené audio instrument mají za úkol pracovat s virtuálními instrumenty a samplery. V instalaci najdete vestavěné tři virtuální nástroje a sampler EXS24. Softwarové syntetizéry disponují velkým množstvím presetů. Es E je specialista na vesmírné zvuky, Es P a Es M zas můžou sloužit jako kopák nebo basová linka. Krom toho se vás Emagic bude snažit namlsat pěticí třicetidenních trial verzí, z níž může rozhodně zaujmout úžasný emulátor elektrických pián EVP88. Jejich řady navíc můžete ještě rozšířit o libovolný VST instrument.
Stopa s virtuálním nástrojem se pak chová jako ostatní audio stopy. Lze ji tedy osadit dalšími efekty a tak docílit ideálního zvuku.
...a dál?
Emagic Logic Platinum 5 je program ohromných možností, z nichž se mi tady mohl podařit udělat jen stručný výcuc. Vždyť jeho tři manuály vydají dohromady na více než sedm stovek stránek. (I když nechápu, proč u takhle luxusního programu je stále jako hlavní bichle manuál k verzi 4). Pokud máte zájem se s programem a jeho filosofií seznámit blíž, je v hloubi stránek Emagicu (sekce Education) zdarma ke stažení velmi ořezaná verze Logic Fun (zatím 4.8).
I budoucnost se pro tenhle program jeví růžově. Z internetových stránek a množství updatů se dá usuzovat, že projekt se neustále vyvíjí a vyvíjet bude. Ve verzi 5.1.2 už by mělo snad konečně dojít i na funkci multiple undo, na kterou už uživatelé Logica musí čekat jak na smilování. Když nějakou chvíli zase program nebudete sledovat, budete muset žasnout a říct: "Tys nám zase vyrost'!"
Info:
Emagic Logic Platinum 5 je audio a MIDI sekvencer s více než padesáti vestavěnými efekty a virtuálními instrumenty. Jeho cena je 26 910 Kč.
Plus:
dokonalá a bezchybná práce s MIDI
velké množství kvalitních efektů ze všech oblastí
podpora VST, VSTi, DirectX a ASIO
Mínus:
limitovaná možnost "undo"
práce pouze s formáty aiff a wav
krkolomná práce s audiem
Požadavky na systém:
Windows 98 SE/Me/2k/XP, P 300 MHz, 128 (+) MB RAM, volný USB port pro XSKey, rychlý hard disk (7200 rpm), doporučen multi I/O hardware pro surround
Internet: