Electro-Harmonix (2)
V druhé části testu se podíváme na analogové efekty Electro-Harmonix, využívající časového zpoždění. Umožnil ho vývoj zpožďovacích linek na bázi tranzistorů, řízených polem (FET). Nejznámějším obvodem tohoto typu, zvaným též BBD (Bucket Brigade Device), byl SAD 1024A firmy Reticon. Najdeme ho i v testovaných krabičkách E-H typu flanger. Stejně jako ostatní efekty této firmy jsou i tyto vyrobeny z poniklovaného ocelového plechu a mají klasický nožní spínač.
Jak vzniká zpoždění
Efekty typu analog delay obecně využívají diskrétní vzorky signálu o určité úrovni a jejich časový posuv ve zpožďovací lince, řízený proměnným kmitočtem a převod na spojitý signál v integračním článku (filtr typu low pass). Nenajdeme zde žádné AD nebo DA převodníky. Hlavní výhodou těchto efektů je živý, teplý zvuk, daný již samotným faktem, že se změnou vzorkovací frekvence se mění i frekvenční rozsah a tím i barva tónu. Nelineární zkreslení je typické pro nejdelší časy (echo) a je dané kompromisem mezi maximálním zpožděním a kvalitou přenosu. Působí tu známý zákon, že vzorkovací frekvence musí být nejméně dvojnásobkem nejvyššího přenášeného kmitočtu. To jen na okraj pro vysvětlení některých projevů analogových krabiček, jako jsou různé interference, pískání a šumy. Firma Electro-Harmonix se i s těmito jevy vypořádala úspěšně, například využitím obvodu na potlačení šumu (kompandér) u řady De Luxe.
Co je to flanger
Flanging (nebo také phasing) je zvukový efekt letícího tryskového letadla. Vzniká smícháním přímého a zpožděného zvuku, kdy zpoždění je v řádu jednotek až několika desítek millisekund a plynule se mění. Z historického hlediska se jedná o termín ze studiové praxe 60. let, kdy bylo zvykem ručně brzdit jednu z cívek u dvou studiových magnetofonů, které reprodukovaly stejný záznam. Výsledný efekt dostal název podle anglického slova "flange". Sám jsem si vyzkoušel, jaké možnosti se dají docílit v domácích podmínkách (nejprve při skromných experimentech se dvěma stroji, po několika letech vznikla pomocí tří kvazisynchronně běžících cívkových magnetofonů nahrávka písničky Prase vrah z roku 1980 - viz CD). Flanging může být pomalý nebo rychlý, v zásadě je to však aplikace Dopplerova jevu, který je základem efektu rotujícího reproduktoru (Leslie box).
Electric Mistress Flanger / Filter Matrix (EH 5200-1A)
Ačkoliv jsem k testu připravil síťové efekty, rád bych nejprve popsal bateriovou verzi Electric Mistress. Firma ji propagovala jako definitivní náhradu Leslie, s univerzálním použitím pro kytary, klávesové nástroje i zpěv. Krabička z ohýbaného plechu tl. 1 mm, rozměrově shodná s efektem Bad Stone, je potištěná dvoubarevným sítotiskem v kombinaci černá - transparentní zelená. Na název je použit efektní futuristický typ písma. Dno krabičky s bočnicemi, potažené černým vinylem, je přišroubováno k vrchní desce čtyřmi šrouby. Protiskluzové podložky jsou samozřejmostí. První verze flangeru měly bakelitové knoflíky se zobáčky, později válcové plastové. Tři potenciometry mají označení Rate, Range a Color, poslední z nich ovládá zpětnou vazbu. Ovladačem Rate se dá nastavit jak pomalý tryskáčový efekt, tak rychlé vibrato, společně s potenciometrem Range, určujícím hloubku modulace. Přepínač, označený Filter Matrix, je vzadu mezi konektory. Umožňuje provoz bez LFO s ručním řízením zpoždění pomocí knoflíku Range. Výsledný zvuk odpovídá aplikaci tzv. hřebenového filtru (comb filter) s typickými oblastmi maxima a minima na frekvenční charakteristice, nebo použití odrazné desky u reproboxu. Electric Mistress umožňuje díky vysokoimpedančnímu vstupu připojení různých zdrojů signálu včetně mikrofonu. Nabízí řadu kosmických zvukových barev, od metalických rezonancí přes bizarní vibráta až po éterické plochy s křehkým až skleněným charakterem. Jeho zvuk se dá popsat i vizuálně jako barevné spektrum, šířící se prostorem. Z aktivních součástek je osazen obvody SAD 1024A, LM 339N, RC 4558P, CA 741 CG, dvěma tranzistory a dvěma diodami. K napájení, které se zapíná po zasunutí jacku do konektoru Input, slouží dvě sériově spojené 9V baterie s výsledným napětím 18 V. To je už samo o sobě zárukou kvality, především dynamiky zvuku. Když jsem kdysi měřil svůj první exemplář Electric Mistress, překvapil mě široký rozsah na vysokých frekvencích (asi do 15 kHz). Pro výměnu baterií, které se zasouvají do bloku z pěnové hmoty, je nutné odmontovat dolní část. Flanger také umožňuje napájení z AC adaptéru.
De Luxe Electric Mistress Flanger/Filter Matrix (EH 5150C)
Luxusní verze Elektrické Milenky se síťovým napájením má vyřešeny problémy s výdrží baterií, které se týkají všech efektů typu delay s poměrně vysokou spotřebou proudu. Flanger je umístěn ve větší ploché krabičce s vestavěným síťovým transformátorkem a pevným síťovým kabelem. Více místa umožnilo také rozšíření o jeden výstup navíc. Konektory jack Flanged Out, Direct Out a Input jsou na horní straně zadního panelu spolu s přepínačem Filter Matrix. Na levé dolní straně najdeme síťový kabel, který trochu překáží při přenášení. Vypínač napájení krabička nemá. Efekt je osazen obvody SAD 1024A, CD 4013BE, RC 4558N, UA 741CP, LM 324N, LM 311N, dvěma tranzistory a čtyřmi diodami. Zvukový charakter mi ve srovnání s bateriovou verzí připadá jemnější. Mám také zkušenost, že každá z těchto krabiček hraje trochu jinak. Záleží na nastavení parametrů, které lze doladit trimry na desce s tištěnými spoji. Ta je přístupná po odmontování dolního krytu (6 šroubů). Pro dosažení nepravého stereofonního efektu (na pódiu i ve studiu) se dá výstup rozdělit do dvou kanálů.
Co je to chorus
Chorus je efekt podobný flangeru, s tím rozdílem, že má nejčastěji pomalý průběh, delší zpoždění (kolem 10 ms a více), případně i menší hloubku modulace. Typický chorusový efekt vzniká při pomalém otáčení rotoru Leslie boxu, který původně vznikl jako náhrada přirozeného efektu píšťal chrámových varhan. Opět se jedná o aplikaci Dopplerova jevu. Chorus se často se používá pro napodobení zvuku dvanáctistrunné kytary nebo zdvojení hlasu.
Polychorus Chorus Effect/Studio Flange (EH 7700 E)
Firma přišla s nápadem, jak spojit všechny základní funkce efektu s krátkým zpožděním, nejprve v modelu Echoflanger. Spojoval efekty flanger, slapback, chorus a filter matrix. Pomocí přepínače Blend se jednoduchým odpojením přímého signálu dalo docílit pravé vibrato. Efekt měl parametry, nabízející studiovou kvalitu s nízkým šumem a zkreslením. Následoval ho Polyflanger, později přejmenovaný na Polychorus (vyrábí se i v nové verzi jako Stereo Polychorus). Testovaný kus má pět válcových knoflíků z plastu. K ovládání slouží čtyři potenciometry Tune, Width, Rate a Feedback, druh efektu se volí otočným přepínačem s polohami Filter Matrix, Flange, Chorus a Double Track. Vypínač přímého signálu Blend a síťový vypínač je posuvný. Zapnutí indikuje červená LED. Krabička má tři jacky Input, Direct Out a Effect Out. Efekty typu flanger / filter matrix vycházejí z modelu Electric Mistress, s tím rozdílem, že umožňují nastavení časového zpoždění ovladačem Tune. Stejnou možnost má i chorus a double track. Polychorus tak nabízí preciznější práci se zvukem i extrémní modulační efekty na hranici použitelnosti. Double track napodobuje zdvojení nahrané stopy krátkým časovým zpožděním. Delší čas a vyjetá zpětná vazba (Feedback) vytváří originální reverb. Pravé vibráto se dá docílit vypnutím přepínače Blend. Část nikterak skromného osazení integrovanými obvody dokumentuje foto (do uzávěrky časopisu se mi nepodařilo sehnat schéma). Ještě poznámka na konec: exportní verze těchto efektů byly původně navrženy na napětí 220 V, takže je nutné počítat s 4,5% přetížením (v evropské zásuvce je 230 V). Těště se na třetí díl, kde se podíváme na další kultovní efekt E-H. Tentokrát to bude De Luxe Memory Man.