Efekty MXR

Efekty MXR
Efekty MXR

Historie legendárních analogových efektů MXR sahá do roku 1969, kdy se poprvé seznámili dva studenti, tehdy ještě střední školy - Keith Barr a Terry Sherwood. Oba se zajímali o elektroniku a již v roce 1971 si společně otevřeli opravnu audio techniky, která se jmenovala Audio Services. V ní začali mimo jiné upravovat kytarové pedály místním muzikantům. Tyto zásahy měly tak velký úspěch, že se Keith a Terry rozhodli založit svou vlastní firmu MXR. Jejich prvním výrobkem byl malý oranžový Phase 90, jenž se okamžitě stal velkým hitem. Během sedmdesátých a osmdesátých let se firma MXR stala multimilionovou společností se 170 zaměstnanci a přinesla na trh mnoho vynikajících efektů, jako např. Blue Box, Distortion Plus, Distortion II, Dyna Comp, Analog Delay, Flanger, Graphic EQ, Noise-Gate Line Driver, Phase 45, Phase 100, Micro Amp, Stereochorus aj. Od devadesátých let patří obchodní značka MXR koncernu Jim Dunlop.

 

K testování jsme měli zapůjčeno pět krabiček MXR: Distortion+, Octave Fuzz, Blue Box, Micro Amp a Phase 100. Další dvě, Phase 90 a Dyna Comp, jsme si půjčovat nemuseli, neb je oba vlastníme. Všechny efekty mají retro design a od původních modelů se liší pouze logem, napájecí zdířkou (dříve bylo napájení řešeno pouze z 9V baterie) a diodou, signalizující, zda je efekt v provozu či nikoliv. Test jsme prováděli na celolampovém kombu Fender 59' Bassman Reissue.

 

M-101 Phase 90

Phase 90 je jeden z nejúžasnějších phaserů, které jsem kdy slyšel. Má krásný tlustý a příjemný zvuk, jaký známe z nahrávek ze sedmdesátých let. Ovládá se pouze jedním knoflíkem Speed, který ovlivňuje rychlost modulace. Kterékoliv nastavení zní dobře. Nevím, co bych více dodal, snad jména kytaristů, v jejichž vybavení Phase 90 nechybí: David Gilmour, John Frusciante (Red Hot Chili Peppers), Crispian Mills (Kula Shaker), Craig Ross (Lenny Kravitz), Bonnie Raitt, Eddie Van Halen, Kenwyn House (Reef), Mike McCready (Pearl Jam), Christopher Thorn (Blind Melon) aj...

 

M-107 Phase 100

Oranžový Phase 100 svým vzhledem trochu vybočuje z designu efektů MXR - je totiž o hodně širší. Kromě knoflíku Speed, který je stejný jako u Phaseru 90, má navíc přepínač intensity. Ten umožňuje čtyři různá nastavení modulace, čímž zvyšuje univerzálnost efektu. Charakter zvuku je velmi podobný jako u předchozího modelu. Jen při bezprostředním porovnání je slyšet, že má Phase 100 o něco tenčí zvuk než Phase 90. Někteří kytaristé hrají na koncertech přes Phase 90 a efektu Phase 100 dávají přednost ve studiu; např. Mike McCready z Pearl Jam (skladby Given To Fly a Faithfull z alba Yield) nebo John Frusciante z Red Hot Chili Peppers (skladba Parallel Universe z alba Californication).

 

M-104 Distortion+

Ačkoliv nese tato žlutá krabička v názvu slovo Distortion, svým zvukem připomíná spíše Fuzz. Tlustý plný tón, který efekt produkuje, se dá regulovat dvěma knoflíky Output a Distortion. Při vysokém nastavení zkreslení zní skoro jako trumpeta a je vhodný pro sólovou hru, naopak při polovičním nastavení je výborný pro doprovod. Zkreslené akordy jsou pěkně čitelné, zejména při použití kytary s humbuckery. Pro ty, kteří hledají zvuk starých Led Zeppelin či Black Sabbath, je to optimální volba. Doslova nás však Distortion+ šokoval při hře technikou slide. Tak hutný tón s dlouhým sustainem jsme dlouho neslyšeli.

 

M-103 Blue Box JH3S Octave Fuzz

Zkreslující krabičky Blue Box i Octave Fuzz jsou určeny spíše kytarovým experimentátorům. S jejich pomocí vyloudíte opravdu neskutečné zvuky, které jako by žily svým vlastním životem. Blue Box se ovládá dvěma knoflíky: Blend a Output, jimiž můžeme míchat poměr mezi suchým zvukem z aparátu a efektem. Zajímavější je však korekce Blend, jejíž nastavování dělá opravdové divy. Při maximálním otočení vpravo se krabička chová jako klasický fuzz. Ale během ubírání se k základnímu hranému tónu postupně přidávají dvě spodní oktávy. V jedné chvíli hrají všechny dohromady. Výsledný zvuk se opravdu velmi mění a připomíná klasické analogové synthetyzery. Další efekt Octave Fuzz nese svůj zvukový charakter již v názvu. Svým vzhledem zapadá do série MXR, ale ve skutečnosti s touto značkou nemá téměř nic společného. Je sice vyráběn společností Jim Dunlop, ale patří do její odnože s názvem Jimi Hendrix System. Svým starým tlustým zvukem, který dává vzpomenout Hendrixova ducha z Woodstocku, ale na tradici MXR navazuje. Zvuk Octave Fuzzu můžeme též korigovat dvěma knoflíky. A to volume a tone. Druhým z nich k základnímu fuzz tónu přimícháváme oktávu. Krabička přímo vybízí k hraní hendrixovských partů a samozřejmě ani my jsme se skladbě Star Spangled Banner nevyhnuli. Všichni psychedelici a kytaroví experimentátoři, pozor!

 

M-133 Micro Amp

Legendární kytarový efekt Micro Amp, který se ovládá pouze jedním knoflíkem Gain, zesiluje signál z kytarových snímačů, aniž by jej jinak korekčně měnil. Výborně se nám osvědčil, když jsme jej například zapojili před Ibanez Tube Screamer. Tón pěkně táhl, zpíval v sólech a šel do přirozené vazby. Ideální je tato krabička pro vlastníky klasických jednokanálových lampových aparátů. S její pomocí lze "nakopnout" zesilovač na vstupu, a tím dosáhnout přirozeného zkreslení. Micro Amp mají ve svém vybavení např. Brian May, David Gilmour nebo Iain Harvie (Del Amitri).

 

M-102 Dyna Comp

Dyna Comp je opravdu vynikající a všestranně využitelný kompresor. Vyznačuje se plným, velmi příjemným zvukem a na rozdíl od mnoha konkurenčních škatulek na trhu neztenčuje signál. Kromě klasického knoflíku output má už pouze ovladač sensitivity. S jeho pomocí se dají snadno a rychle nastavit pěkné zvuky, které sahají od funkových doprovodů přes kulaté jazzové polohy až po country twang. I se zkreslující krabičkou fungoval kompresor výborně - sólům dodával nádherný sustain.

Dyna Comp používá mnoho světových kytaristů. Jestliže se vám líbí třeba zvuk Johna Fruscianteho na albu Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magic (např. Under The Bridge), vězte, že jej nahrával přes tento kompresor. Mezi další spokojené majitele této krabičky patří i Eric Johnson, Lenny Kravitz nebo výborný country kytarista Keith Urban.

 

Kytarové analogové efekty MXR patří již od sedmdesátých let mezi špičku na hudebním trhu. Jejich sound je léty prověřen a není nutné na něm nic měnit. Efekty jsou určeny všem milovníkům poctivého analogového zvuku. Jediným nedostatkem, který jsme během testování objevili, byla mírná ztráta na hlasitosti signálu, neboť klasické škatulky neobsahují zapojení "True-Bypass". (Výjimku tvořil pouze Octave Fuzz.) To lze ale jednoduše vyřešit například zapojením do efektové smyčky Noise Supressoru, nebo Line Selectoru, kteréžto škatulky vedle svých hlavních nesporných zásluh ještě drobným zesílením podporují procházející signál a minimalizují tím ztráty znatelné zejména na vyšších středech.

Komu by snad připomínal shluk písmen MXR slovo mixér, není daleko od věci. Keith Barr vymyslel název svých krabiček během práce na designu domácího kuchyňského mixéru. Ještěže se v tomto směru neuchytil.

 

Info:

Kytarové krabičky MXR: Phase 100 (6490 Kč), Phase 90 (4290 Kč), Distortion+ (3690 Kč), Octave Fuzz (3990 Kč), Blue Box (3590 Kč), Micro Amp (3980 Kč), Dyna Comp (3890 Kč) jsou reedicemi oblíbených, lety prověřených vintage efektů. Dnes patří do stáje Jim Dunlop. Zakoupit je lze v prodejně Praha Music Center.

Plus:

výborný zvuk

retro design

Mínus:

poněkud "žerou" signál (mimo Octave Fuzz)

vysoká cena

Psáno pro časopis Muzikus