Edirol MA-10 a MA-5
Japonskou firmu Roland ani její divizi Edirol jistě netřeba představovat. Nabízí ucelenou řadu studiových zařízení, především pro domácí HDR studia. V tomto testu jsme se koukli na zoubek dvěma menším sourozencům, jedno a dvoupásmovým, leč vskutku nepřeslechnutelným, monitorům. Jak obstálo snažení jejich analogových verzí v souběžném testu, si můžete přečíst v tomto článku.
O co jde
Tyto aktivní monitory jsou určeny především k počítači, pro reprodukci vyrobené i hotové muziky, ale jejich použití je mnohem širší, sám výrobce je doporučuje jako vhodné pro připojení prakticky libovolného audio zařízení, včetně mluveného slova, dále CD/MD/DVD playeru, počítače, elektronického hudebního nástroje či zesilovače. Velmi důkladně a spolehlivě nahradí trapné, obligátní bedýnky, dodávané standardně k osobním počítačům. Jejich relativně nízký výkon (příslušné údaje viz v tabulce), velikost i cena dávají na srozuměnou, že nejde o studiové monitory profesionální, ale i této funkce se v domácím prostředí zhostí velmi dobře, neklade-li posluchač mimořádné nároky na předimenzovanou hlasitost. Jejich vzhled je sympatický, barva tmavě modrá, povrch jemně drsný, přední okraje zakulacené. Konstrukce bedýnek je solidní, jak se říká - fotbal by s nimi asi taky bylo možné hrát, ale nezkoušel jsem to, zřejmě to tak ani výrobce nezamýšlel. Jemná, ale mimořádně pevná kovová síťka s masivním aluminiovým rámečkem bezpečně chrání reproduktor. MA-10 jsou samozřejmě větší, díky dvěma reproduktorům a dvěma bass-reflexům, liší se také vzhledem a svými dřevěnými bočními stěnami. Kombinace světlého dřeva, tmavomodré barvy a hliníkových prvků budí velmi estetický až luxusní dojem. Pravá bedna je mírně těžší, neboť skrývá veškeré ovládání, s ovládacími prvky na přední straně, což je (zleva) vypínač se zeleným indikátorem napětí, ovládací prvky basů, výšek a hlasitosti (ta je u M-10 nezávislá pro Line 1 a 2, což jsou vstupy mini-jack a RCA, takže tyto lze míchat).
Tolik pro testované analogové verze MA-10A a MA-5A. Digitální MA-10D a MA-5D k tomu nabízí ještě digitální S/PDIF konektor. Verze MA-10 má na přední straně navíc výstup pro sluchátka. Na zadní straně najdete konektory pro stereo vstup RCA a mini-jack, pro výstup do levého boxu pak RCA konektor. Pochopitelně konektor pro síťovou šňůru 230 V (u M-10) a AC adaptér Roland ACQ-230, 18 V/ 500 mA (u MA-5), obojí ve výbavě, stejně jako propojovací RCA kabel mezi monitory a redukce RCA - mini-jack, která umožňuje univerzální a variabilní použití monitorů. Jako zajímavost bych rád uvedl, že ve výbavě MA-10 je vedle běžné síťové šňůry 230 V, používané pro audio-video techniku u nás, také šňůra s koncovkou pro země UK. Manuály jsou jednoduché, o devatenácti a čtrnácti stranách, v šesti jazycích, včetně japonštiny, což je jinak velmi zábavný jazyk :).
A co zvukově?
MA-5: Jediný, magneticky stíněný reproduktor o průměru 70 mm, se vstupní impedancí 18 kW, se snaží, seč mu síly stačí, ale nesmíte toho po něm chtít extrémně mnoho. Při maximálním zatížení u obou korekcí, již někde za polovinou hlasitosti, zvuk začíná být poměrně rychle zkreslován nastupujícím rušivým vlivem basů. Pokud vystačíte s nastavením korekcí např. na polovinu, máte k dispozici mnohem vyšší rozmezí hlasitosti. V tomto smyslu nepřekvapí, že výrobce raději neudává frekvenční charakteristiku, přičemž se chlubí frekvenčním rozmezím 70 Hz - 20 kHz. Ovšem na druhou stranu je zřejmé, že jistě nikdo nebude od těchto bedýnek očekávat subwooferové detonace, že? Vybavení bass-reflexem na přední straně v jednom z horních rohů (světlost 22 mm) je velmi užitečné a prospěšné věci. Jak jinak. Díky tomu lze říci, že pro zamýšlené použití je vyváženost výšek a basů (tedy v první polovině rozmezí hlasitosti) velmi vysoká, nakolik mne můj subjektivní dojem neklame. Podobně je tomu i s věrností zvuku v rozumné míře hlasitosti.
MA-10: Vzhledem k dvoupásmovému provedení (běžný reproduktor a piezo) a většímu objemu beden lze snadno vytušit celkově výrazně lepší zvukové vlastnosti monitorů. Vstupní impedance je rovněž 18 kW, výkon je však dvakrát vyšší. Ani zde se v manuálu nedopídíte frekvenční charakteristiky. Právě zde už by to (mezi námi) nemuselo být nijak ostudné, škoda. Vždyť frekvenční rozmezí je tentokrát již od 45 Hz až do 35 kHz, nakolik ovšem lze věřit tabulkovým hodnotám. Je však pravda, že vás jak výšky, tak basy velmi příjemně překvapí svým rozsahem. S velkým zadostiučiněním jsem kroutil oběma korekcemi z minima do maxima a sledoval vskutku extrémní rozdíly až do chvíle, kdy na mne přišla sousedka... Tentokrát jsem však postřehl rušivý vliv basů při maximálních korekcích a rostoucí hlasitosti až někde od tří čtvrtin výše! Tyto monitory jsou už dosti vhodné i pro zvuk z DVD disku, jelikož konverze 5.1 surround soundu, navíc s využitím SW efektových korekcí, vám ve stereo dosti věrně simuluje původní šestikanálový zvuk (používáte-li zvukovou kartu SoundBlaster Live 5.1 apod.). Basy se opravdu činí, takže prožitek je dost dobrý. Je tomu tak i proto, že monitory mají po dvou otvorech bass-reflexu mezi reproduktory, se světlostí 20 mm. To, co jsem napsal o vyváženosti korekcí a o věrnosti zvuku u MA-5, platí tím spíše u MA-10.
Takže co s tím?
Inu, vedle připojení ke kdejakému playeru a elektronickému nástroji jsem obojí monitory nejvíce využil u počítače, bez problémů zvládly veškeré audio požadavky, ať už to byla muzika reprodukovaná z médií (CD/DVD), internetu (MP3), MIDI kláves či třeba nevyzpytatelných Windows. Proto si myslím, že nemáte-li právě potřebu bourat a budovat vše kolem sebe (jak vám dobře radí např. plný název legendárních SBB), třeba kvůli sousedům či vedle spící tchýně, pak vám Edirol bez nadsázky přináší za přiměřený peníz velmi vhodné monitory do vašeho domácího studia. Navíc je bez potíží sbalíte do tašky a použijete kdekoliv s notebookem. Poptejte se u Rolandů. A užívejte si!
Info:
Edirol MA-5A jsou jednoduché, jednopásmové aktivní monitory s bass-reflexem a univerzálním vstupem (RCA/mini-jack), případně digitálním, ve verzi MA-5D. Cena vč. DPH: 3520 Kč za 5A, 4500 Kč za 5D. Edirol MA-10A jsou dvoupásmové, aktivní monitory s bass-reflexem a univerzálním vstupem (RCA/mini-jack), případně digitálním, ve verzi MA-10D. Cena vč. DPH: 5940 Kč za 10A, 7810 Kč za 10D.
Plus:
vyrovnaný poměr basy/výšky
nečekaně věrný zvuk a rozsah korekcí
redukce RCA/minijack
Mínus:
za polovinou hlasitosti rychle nastupující rušivý bas u MA-5