Edirol Audio Capture UA-5

Edirol Audio Capture UA-5
Edirol Audio Capture UA-5

Je spousta cest, jak dostat zvuk do počítače a z počítače ven. Jednou z nich je také Universal Serial Bus, tedy USB, který se do nedávna pro tyto účely používal poměrně málo, ale v současnosti přichází rychle do módy. Důkazem toho je i zařízení UA-5 od firmy Edirol (divize Rolandu).

 

Vskutku. Snad každá větší i menší firma, která se zabývá profesionálním nebo semiprofesionálním audio hardwarem, už objevila skrytý potenciál USB portu. Jen namátkou můžu jmenovat Tascam s jeho US-428 nebo Digidesign, který nedávno přišel s M-Boxem.

Výrobci si možná položili otázku, kterou si neustále dokola opakuji. K čemu je mi v domácím studiu karta, která umí nahrávat deset vstupů najednou, když stejně nemám peníze na stejný počet kvalitních mikrofonů a předzesilovačů?

 

Rok USB

USB je už léta standardním vybavením Maců a jen těžko byste hledali na trhu základní desku pro PC, která by tímto zařízením nedisponovala. Rozhraní má sice poměrně malý datový průtok (na rozdíl od přicházejícího USB2 nebo například standardu FireWire), ale na nahrávání čtyř stop souběžně bohatě stačí i ve vysoké kvalitě. Víte-li tedy, že se v nejbližší době nebudete snažit nahrávat například bicí (protože byste se s tím v domácím prostředí akorát hrozně navztekali a výsledek by byl k ničemu), může pro vás být některé audio USB rozhraní velice zajímavé.

Navíc je tu ještě jejich portabilita. Lze je kupříkladu připojit k laptopům. A pokud chcete nahrávat v jiném místě než doma, nemusíte vozit celý počítač nebo ho pracně rozšroubovávat a vytahovat z něj PCI kartu (abyste pak museli kolegovi, u něhož chcete záznam provádět, složitě vysvětlovat, že mu s jeho kompjůtrem nic neprovedete... :-)). Zařízení jednoduše vypojíte ze zdířky na zadním panelu, dáte do tašky a jedete. V případě Edirolu UA-5, který jsem měl v ruce (a na stole) tento měsíc, dokonce pro transport stačí i běžné kapsáče.

 

Instalace

Stříbrná krabička od Edirolu ležela na mém pracovním stole a já k ní připojil přibalený adaptér. Bývá sice běžné, že podobná zařízení si berou "šťávu" z USB portu, ale v tomto případě se výrobce (nejspíš kvůli napájení phantom mikrofonů) rozhodl pro externí zdroj, což vás ale nemusí vůbec mrzet, pokud jste se zrovna nechystali digitálně nahrávat zpěv ptactva.

Rozčarování přišlo tehdy, když moje mechanika slupla instalační CD (které obsahuje pouze drivery, ale veškerý software žádný). Přestože reklamní letáky hlásaly kompatibilitu s Windows XP, které používám pro běžnou práci, na CD evidentně nebyly. Systém se tedy (bez mého svolení) spokojil s drivery pro W2k a já poprvé viděl, že i ikspéčka umí hodit BSOD (blue screen of death). Na stránkách Edirolu však na takovouhle situaci byli připraveni. Mohl jsem si stáhnout nový driver a od té chvíle jsem už nezaznamenal žádný větší problém, takže jsem ani nemusel využívat další výhodu externích zařízení: ve chvíli, kdy začnou "blbnout", je můžete restartovat bez vypínání počítače.

 

Práce

Tak, jak vypadají přední a zadní panel UA-5, si představuji ulice Pekingu. Hlava na hlavě, a pro samé lidi nemáte ani kam plivnout. Je to proto, že zařízení je při svých minimalistických rozměrech (218x 137x 46,5 mm/710 g) připravené nahrávat opravdu z jakéhokoli zdroje. Zadní panel je zcela pokryt vstupy a výstupy (viz tabulka). Vpředu najdete sice jen dva vstupy a sluchátkový výstup s regulací hlasitosti, ale zato narazíte na spoustu ovládacích prvků. Ty dva hlavní analogové vstupy mají totiž více využití. Kromě vstupní citlivosti, kterou regulujete příslušným sousedícím potenciometrem, se v této sekci také nacházejí dvě tlačítka, z nichž jedno spouští 48V napájení mikrofonů a druhé připravuje zařízení na vysokou impedanci kytary nebo baskytary (není třeba žádných D. I. boxů). Pro takové nahrávání je výborné, že UA-5 dokáže přímo a bez zpoždění monitorovat vstupy (dokonce když je počítač vypnutý, dělá to hardwarově, nespoléhá se na ovladače).

Výsledkem je, že můžete nahrát prakticky cokoliv. Úplně bez šumu a ve výborné kvalitě až 24 bit 96 kHz. Při tomto nastavení však zařízení ztrácí full duplex (současně nahrávat a přehrávat).

Jediné, co je opravdu nepříjemné, je fakt, že pokud chcete změnit vzorkovací frekvenci, činíte tak přepínačem na předním panelu UA-5. Před tím však musíte vypnout aplikaci, se kterou jste pracovali, a restartovat zařízení.

Kladů však na zařízení najdeme mnohem více. Jedním z nich je například kompatibilita s ASIO 2.0 a tedy výborná spolupráce s aplikacemi, které tento standard podporují (Nuendo, Logic, Cubase, Ableton Live!...).

 

Info:

Edirol UA-5 je USB zvukové rozhraní pracující s digitálním zvukem o kvalitě 24 bit a 96 kHz. Jeho cena je 16 110 Kč.

Plus:

obsahuje prakticky všechny možné vstupy pro nahrávání

připojení přes USB umožňuje zařízení používat i s laptopy

přímý monitoring vstupů bez latence, ASIO drivery

Mínus:

nahrávání max. ze dvou vstupů najednou

hardwarové přepínání vzorkovací frekvence

žádný přidaný software

 

Požadavky na systém:

PC:W98/ME/2k/XP, USB port, Pentium/Celeron 400+ MHz, 64+ MB RAM

Mac: MacOS 8.6/ 9.x, USB ready PowerPC G3/300 MHz, 128 MB RAM

 

UA-5 I/O

in:analog - 2x kombinovaný XLR/jack, 2x cinch

digital - 1x koaxial, 1x optický

out:analog - 2x cinch, 2x jack, 1x stereo jack - sluch.

digital - 1x koaxial, 1x optický

Psáno pro časopis Muzikus