EarthQuaker Devices Palisades - široce použitelný overdrive
EarthQuaker Devices Palisades
Jeden z nejlepších overdrivů dnešní doby?
Když se mi Palisades dostal do ruky, tak se musím přiznat, že mi nic neříkala ani značka, ani tenhle overdrive. Byl jsem hodně zvědavý, co na mne. Tolik točítek a přepínačů na overdrivu?
No, když jsem ho zapnul, zůstal jsem v mírném šoku, toto jsem opravdu nečekal. Takto funkční, precizní a zvukově výborný overdrive jsem v dnešní době dlouho neslyšel. Firma EarthQuaker Devices uvádí, že je to v podstatě overdrive založený na bázi nám všem známého Tubescreameru TS 808, jenže možnosti nastavení a barva zvuku jsou tak vynikající, že já osobně si myslím, že Palisades je jeden z nejlepších overdrivů, co byly dodnes vyrobeny, a takto si představuji moderní overdrive.
Myslím, že je využitelný pro každého kytaristu, od blues po tvrdě rockovou hudbu. Jeho barva mě okouzlila jak v lead zvuku, tak, a toto bych chtěl vyzdvihnout, v čistém zvuku. Vůbec se mi ho nechtělo vypínat ani na jednom kanále. Velice příjemný, brilantní, krásná barva zvuku a nádherně zpěvný tón. Při přepínání Bandwidth (šířka pásma) šestipolohového přepínače jsem se dostával až k fuzzovitému, velice kulatému, ale i tak konkrétnímu tónu. Ačkoliv nejsem úplný příznivec fuzzu, dovedl bych si tento zvuk v určitých skladbách představit. Možnosti nastavení jsou tak široké a kreativní, že jsem jen valil oči.
Na pedálu jsou tři nožní spínače, první zprava je Activate, to je asi každému jasné, oč jde: aktivace efektu a zapnutí primárního Gainu A. To mi přijde super, že si overdrive nastavíte na jemné zabarvení a dokrmení vašeho stávajícího zvuku. Já měl Gain A kousek přes čtvrtku, Volume maličko přes půl a Tone zase trochu pod půl. Voice, což je vlastně přepínač, který nabízí šest možností oříznutí a nasycení zvuku, je dobré kombinovat s přepínačem Bandwidth a tak dosáhnout spokojenosti s nastavením. Přepínač Voice ve čtvrté poloze by měl podle firmy EarthQuaker být nejblíže již k zmiňovanému Tubescreameru TS 808, já měl tedy Voice i Bandwidth na pozici 1, což je asi největší oříznutí basů a nejmenší zkreslení (zde se mi to líbilo v kombinaci s mými kytarami PRS Tremonti a PRS SC 250 nejvíce) a dokonalost sama na každém kanále. Zkoušel jsem ho nechat právě již i ve zmiňovaném čistém zvuku a šel jsem normálně do kolen. Ten čistý zvuk mě úplně šokoval. Tak krásně zabarvený, brilantní a čistý zvuk jsem normálně hledal. Jenže ne pro každého je úplně ono mít na čistém kanále zapnutý overdrive, tak zpět k primárnímu využití.
Na lead, na sóla, nebo jak každý chce, asi není úplně podstatné, jak to nazveme. Tento overdrive je pro mne dotažený k dokonalosti. Jak už jsem psal - ta barva a zpěvnost tónu jsou úžasné. Velice inspirativní krabička.
Další nožní spínač je Gain B, ten již od počátku dodává o něco více zkreslení než Gain A a i toto je další věc, která mě oslovila. Ve zvuku rytmickém i čistém si můžu nechat zapnutý Gain A a v případě potřeby a chuti si přidat gain - prostě sešlápnu Gain B. To mi přijde dost kreativní. Samozřejmě není to digitál, takže nastavení ovladačůVoice, Volume, Tone a Bandwitch zůstávají na pozicích z nastavení Gain A, jde tu v podstatě o přidání zkreslení.
Třetí nožní spínač je Boost, ten se používá k většímu nakopnutí a nasycení buďto Gainu A nebo Gainu B. Mně se tedy víc líbila kombinace Boost a Gain A. Zvuk se zmohutní, je sytější o něco se zvedne hlasitost a dostane se, jak se říká, víc „na ksicht“ a o něco lépe se vážou tóny. Takže tato kombinace mi přijde super. Gain A bez Boostu = rytmická kytara a Gain A s Boostem na sóla. Nastavení přepínače Boost něco málo pod půlkou. Boost v kombinaci s Gain B už byl hodně přebuzený. Samozřejmě se dá Gain B upravit tak, aby s Boostem lépe komunikoval. Moje vize je ale taková, že bych používal Gain A na úpravu základního rytmického a čistého zvuku. Gain A s Boostem na sóla a Gain B samostatně na tvorbu jiného zvuku.
Další vychytávkou na Palisades jsou páčkové přepínače Normal/Bright a Buffer On/Off.
Mimochodem nové album Alter Bridge je dost povedené, ty kluci hrajou jako bejk.
Po přepnutí na Bright je, jak už přepínač napovídá, zvuk brilantnější, ale je velice dobře nastavený; žádný obří skok se nekonal, možná je vhodnější pro humbuckerové kytary. Já ho měl ale přepnutý na Normal, takto mi byl zvuk bližší. Toto je už ale opravdu na hráči.
Funkčnost přepínače Buffer On/Off je na vysoké úrovni. U humbuckerové kytary s celkem silnými snímači jsem ho měl na Off, po přepnutí na On už byl zvuk přehlcený.
Závěr
Fantastický overdrive se širokými možnostmi nastavení, kde každý přepínač i potenciometr plní svou úlohu na výbornou. Takto by měl vypadat a fungovat overdrive moderní doby. Velice inspirativní „krabka“.
No, jdu si o americké firmě EarthQuaker Devices zjistit víc, protože to, co jsem měl možnost otestovat, mě tedy dostalo. Zpracovaní perfektní, prostě kov. Balení obsahuje krabičku, látkový sáček na ni, katalog s produkty firmy EarthQuaker Devices a samolepku s logem firmy.
Info:
EarthQuaker Devices Palisades je široce použitelný overdrive na bázi známého Tubescreameru TS808 s mnoha vylepšeními a unikátními funkcemi. Cena je 9549 Kč.
Plus:
zpracovaní
zvuk
Mínus:
Jak mám najít mínus na něčem, co se mi tak líbilo? Tak asi, že balení neobsahuje zdroj.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Potenciometry | Boost, Volume, Tone, Gain A, Gain B |
Nožní spínače | Activate, Gain B, Boost |
Páčkové přepínače | Normal/Bright, Buffer On/Off |
Otočné přepínače | Bandwidth (šířka pásma): 1 je nejtenčí nastavení s co nejmenším množství gainu a 5 je nejtlustší nastavení s největším gainem. Tento přepínač má zásadní vliv na všech nastaveních, zejména Gain a Voice., Voice:1 – žádné diody, nejvíce otevřený a minimálně zkreslený zvuk; 2 – LED clipping, lehce zkreslený s větší hlasitostí; 3 – MOSFET clipping, lehce zkreslený overdrive s velkými harmonickými; 4 – asymetrický Silicon clipping, přesnější lehký gain, nejvíce přiblížený k overdrivu TS 808; 5 – symetrický silicon clipping, více zkreslený tón; 6 – Schottky diodový clipping, nejvíce zkreslený tón. |
Rozměry | 14,5 x 12 x 6 cm i s knoflíky |
Napájení | 9 V/30 mA (mínus uprostřed) |
Hmotnost | 0,6 kg |
Testováno na:
Zesilovače
EVH 5150 III 100S, Peavey 6505 MH a Kemper
Boxy
EVH 2x12
EVH 1x12
Kytary
PRS Tremonti
PRS SC 250