Dvakrát míchanou od Sabianu, prosím… - nový koncept kanadského činelového výrobce
Kanadská činelová firma Sabian přišla se zajímavým konceptem, který nazvala celkem polopaticky The Mix. O co jde?
Základní myšlenka je v podstatě dost jednoduchá: většinu činelových sad na trhu výrobci skládají z modelů příslušných k jedné konkrétní řadě. Tento trend zřejmě vychází ze snahy jednotlivé činely v sadě zachovat v určitém jednotném zvukovém rámci a poskytnout tak kupujícímu jistotu, že činely budou „hrát spolu“. Tato snaha o jednotný zvukový rámec se však v určitých momentech může ukázat jako poněkud problematická: jednotlivé výrobní řady jsou totiž zpravidla navrhovány s vizí nějakého konkrétního hudebního stylu či hudební oblasti, a vzhledem ke zmíněné zvukové uniformitě pak může být obtížné hranice těchto oblastí překračovat.
The Mix od Sabianu tak vlastně, s nadsázkou řečeno, překračuje určité tabu, když „mixované“ sady skládá z více řad. K testu jsem dostal sadu Arena Mix a Gig Mix, přičemž míchaných sad nabízí Sabian celkem pět, a to v cenovém rozpětí od nějakých bratru jedenácti tisíc do cca čtyřiadvaceti. Pojďme se tedy na zmíněné dvě sady podívat detailněji.
The Gig Mix
Sada Gig Mix je poskládána ze dvou výrobních řad - 20” ride a 14” hi-hat jsou z řady B8 Pro, váhové kategorie medium, crashe o rozměrech 18” a 16” naopak pocházejí z řady XS 20 a váhově spadají pod označení medium thin. Řada B8 Pro se vyrábí ze slitiny B8, která se často používá jako materiál u řad nejnižších cenových kategorií. Začlenění crashů z řady XS 20, které, jak název napovídá, jsou již vyrobeny z „profi“ slitiny B20, umožnilo rozšířit zvukové možnosti - crashe XS 20 jsou oproti B8 Pro zvukově o něco měkčí a celá sada tak poskytuje o něco univerzálnější možnosti aplikace.
Hi-hat a Ride B8 Pro
Hi-hatka B8 Pro je s ohledem na svoji cenu poměrně kultivovaná, s čitelným sešlapem, výrazným atakem, kdy je základní ladění o něco vyšší. Pod tímto základním tónem se však otvírají naopak spíše nižší podtóny, takže hi-hatka se bez problému prosadí i ve vyšších dynamikách, v nižších naopak neruší. Rozdíl v ladění mezi oběma činely je kvarta, přičemž co do hmotnosti je horní činel o poznání lehčí. Otevřená hi-hata pěkně syčí, přesto jsou však její projevy kultivované. Osobně bych její uplatnění viděl zejména ve středních dynamikách a výše, popu, rocku, funky a podobně, při hře gastrojazzu by při necitlivém úderu mohlo posluchačům zaskočit. Povedený nástroj.
Ride produkuje silný nárazový tón vyššího ladění, s bohatými, níže laděnými podtóny. Díky tomu se jednotlivé údery neslévají, ride má ale opravdu hodně dlouhý dozvuk, z tohoto důvodu jsem jej mírně zatlumil. Po tomto opatření bylo možné nástroj použít ve většině hudebních aplikací, ideální uplatnění vidím opět podobně jako v případě již zmiňované hihatky.
Crashe XS 20 navzdory nízké váhové kategorii jsou spíše rockovějšími nástroji, což je dáno zejména zvoleným řemeslným zpracováním. U levnějších crashů jsou poměrně časté „schody“ mezi jednotlivými dynamickými úrovněmi: při jemných úderech se crash nejdříve „tváří“ jako crashride, pokud se dynamika úderů stupňuje, crash se začne „otevírat“. U dražších modelů se toto „otevření“ děje již při nízké dynamice, naopak u těch levnějších (nebo činelů vyšší váhové kategorie) je potřeba do činelu dát více energie a charakter zvuku se tak změní skokově.
V kombinaci s nástroji B8 Pro to však funguje poměrně dobře, nelze sice předpokládat použití ve vyloženě akustických stylech, na druhou stranu, ladění crashů se dobře pojí se zbytkem sady a ve vyšších dynamikách dovedou tyto nástroje pěkně zasvítit.
The Arena Mix
Sada Arena Mix pro mě představovala zajímavý experiment, kdy se v jedné krabici potkávají svítivá řada AAX a zemitější HHX, a to konkrétně v konfiguraci 14” AAX X-Celerator hi-hat a 20” AAX Stage ride, z řady HHX crashe obvyklých rozměrů 18” a 16” označované X-Plosion.
Hi-hat a ride
U hi-hatky X-Celerator člověk nemusí pochybovat, zda se její název vztahuje ke dvouleté bylině z čeledi miříkovitých, jež nachází uplatnění v kuchyni nebo jako přírodní afrodisiakum, anebo je odvozen spíše od slova akcelerovat. Konstrukce i zvukový projev hi-hatky odkazuje spíše k variantě číslo dvě. Spodní činel je opatřen zvlněným okrajem, takže vzduch z hi-hatky rychleji uniká, díky čemuž je sešlap velmi konkrétní a silný. Oproti ostatním činelům v sadě nemá tato hi-hatka tolik barev, uplatní se nejvíce ve vyšších dynamikách, v těch nižších mírně ztrácí citlivost a není tak výrazná. Ovšem předpokládám, že o něco podobného tvůrcům sady šlo, jak napovídá pojmenování Arena.
Určitým protipólem je stageride, který je překvapivě kultivovaný. Ano, jeho zvuk je vyšší, jiskřivě perlivý, nicméně nejedná se o žádnou kovadlinu, jak bych s ohledem na název sady předpokládal. Bez problému si dovedu představit i jeho uplatnění například v jazzu nebo akustičtějších situacích, což je dáno i relativně nižší hmotností. Shodně s kolegou z řady B8 Pro, i tento ride má poměrně dlouhý dozvuk.
Crashe
Řada HHX je aktualizací řady HH - shodně jako ona je její ladění spíše nižší a od řady HH se odlišuje zejména hustším tepáním a celkově hlasitějším projevem. To se ostatně potvrdilo i u obou testovaných crashů - zvuk je velice barevný a plný, a to i v nižších dynamikách. Crashe HHX, navzdory tomu, že se hmotnostně nejedná o úplné drobečky, výborně reagují již od nízkých dynamik a jejich sound se otevírá kontinuálně, přičemž základní charakter zvuku se nemění, jen se na něj s rostoucí dynamikou „nabalují“ další zvukové barvy. Crashe tak dobře fungují i v nižších dynamikách, pokud bychom sáhli po mírně univerzálnější hi-hatce, bylo by možné sadu použít ve většině hudebních situací.
Závěr
Koncept The Mix je rozhodně zajímavou alternativou, která rozšiřuje počet zvukových barev, jež je možné pořídit v rámci předem nakonfigurované sady. Nástroje nabízejí poměrně široké spektrum uplatnění a jejich zvuk se vzájemně velmi dobře pojí.
Info:
Sabian Mix je nový koncept kanadského činelového výrobce, kdy se v rámci jednotlivých prodávaných sad potkávají činely z různých řad. Zastoupené řady: B8 Pro, XS 20, AAX, HHX
Materiál: B8, B20. The Arena Mix je za 23 990 Kč a The Gig Mix za 13 590 Kč.
Plus:
Netradiční koncept
Větší zvuková barevnost
Vzájemné spojení jednotlivých nástrojů
Mínus:
Příliš obhroublá hi-hatka v sadě Arena zbytečně limituje využití této sady
www:
sabian.com/cymbals/index/order:popularity/series:the-mix/page:1/language:en