Dobrý motif je půl úspěchu
Motif ES je nový počin Yamahy, který ve všech třech klávesových verzích (tentokrát bez kladívek) dravě/hravě proniká na pódia, do studií i zakouřeného baru.
Co na to konkurence?
Souboj bez konce tří velikánů této třídy - Yamaha Motif, Roland Fantom a Korg Triton - je dostatečně známý a všem je tak trochu dávno jasné, že nelze definovat vítěze beze zbytku. Je to koneckonců nevyhnutelný rys marketingu, že konkurenční výrobky nemohou dělat beze zbytku totéž. Není to možné jinak, a je to tak správné, protože by už vůbec ze světa zmizela jedinečnost, specialita, kvůli které jsou jak celebrity, tak úplné "nuly" ochotny vydat nemalý peníz právě za ten či onen nástroj, pro jednu vlastnost. A tak se (zdánlivě paradoxně) musí konkurenční výrobci vždy nějak dohodnout, co kdo přidá a co ne. Srovnávací testy těchto vpravdě univerzálních strojů již pokryly řady stránek papírových i elektronických, s výše uvedeným výsledkem. Nebudeme tedy bojovat s větrnými mlýny, ale budeme se na těchto stránkách věnovat výhradně Motifu v nové verzi ES, odlišnosti technických detailů můžete nalézt na internetu či přímo u Yamahy. Povíme si nejprve, jaké nám vlastně ta šedá "škatule" otevírá možnosti, a potom se podíváme podrobněji na některé konkrétní úkony, pro rámcovou představu o jejich funkčnosti. Verze 6/7/8 se liší počtem kláves - 61, 76 a 88, jak jste jistě správně vytušili. Strukturu nástroje vidíte na obrázku.
Co nabízí verze ES
Je to jednak široký záběr nově vzorkovaných zvuků, složených z presetů, včetně autentických hlasů. Funkcí Category Search vyhledáte snadno, co potřebujete. Některé zvuky mně osobně přišly dosti "tranďákové", ale to může být subjektivní.
Integrovaný samplovací sekvencer je nové generace, bez potíží kombinuje audio a MIDI signál. Nabízí řadu editačních funkcí a rozšiřitelnou paměť až na 512 MB, běžnými počítačovými moduly typu DIMM. Akceptuje audio vzorky typu wav a aiff, vedle dané množiny samplů a zvukových dat jiných samplerů, takže jeho kompatibilita je vysoká. Zajímavá funkce Resampling umožňuje nasamplovat zvuk z Motifu samotného, ať už jde o zvuky či rytmy.
Pomocí nové funkce Slice můžete např. rytmický pattern "rozsekat" až na jednotlivé úhozy či takty a ty později využít ve zcela nových konstrukcích namísto MIDI dat. A tak máte možnost také měnit tempo, rytmické sady a vlastně cokoliv, beze změny výšky tónu, apod.
Efektový procesor má slušný záběr - reverb (20), chorus (49), osm oddělených inzertních bloků po dvou blocích, celkem 116 efektů. Master efektů je osm typů, dále digitální třípásmový EQ pro party a hlavní pětipásmový Master EQ.
Ovládací prvky na panelu, v reálném čase, jsou různých typů, většinou všeobecně známá tlačítka, s ledkou i bez ní. Ale zaznamenal jsem i pozitivní návrat výrobců k osvědčeným prvkům někdejších nástrojů - mechanickým tlačítkům ovládání sekvenceru, která jsou prakticky nezničitelná, na rozdíl od těch ostatních, což kvituji s pochvalou. Velmi příjemně působí gumou potažená táhla a knoflíky, jež se nehnou pod prstem a jsou solidní, pevné konstrukce.
Kromě možnosti vytvářet a definovat vlastní zvuky (User Voices) v režimu Voice, můžete navíc pracovat se zvuky v režimu Song/Pattern, kde je lze míchat, editovat a posléze ukládat, takže opět snadno a pohodlně získáte množinu zcela jedinečných zvuků pro své potřeby.
Motif ES pracuje v celkem devíti režimech (modech), které z něj činí značně univerzální nástroj. Řekněme si o těch hlavních: Voice Mode (operace se zvuky, editace, aj.), Performance Mode (možnost kombinovat zvuky překrývaně - layer, nebo vedle sebe, na rozdělené klaviatuře - split, jako syntezátor umí využít až tři sloty pro rozšiřující boardy plug-in se zvuky, efekty, dokonce i přidat hlasy polyfonii), Song Mode (nahrávka, editace a uložení jednoho či více songů, míchání), Pattern Mode (pracuje s rytmy a rify jako s jednotlivými prvky, tedy definuje rytmický part nahrávkou, editací, mixem, celé patterny pak umí zřetězit funkcí Pattern Chain do Songu), Master Mode je režim, ve kterém můžete Motif ES využít jako pokročilý master keyboard s nezávislými zónami, je vhodný pro živé hraní a má snadné přepínání režimů. V režimu File mode pracujete se složkami a soubory. Pro jasnost a přehled je schéma režimů uvedeno na obrázku.
Funkce Song Scene umožňuje provést "snímek" (snapshot) aktuálního nastavení všech ovládacích prvků na panelu, a pak snímek uložit pro pozdější snadné vyvolání, dokonce v reálném čase - během představení, nahrávání, apod. Nostalgicky a s úsměvem dnes vzpomínám na své mládí, kdy jsem hrával v kapele na "čajích o páté" a cca měsíc používal malý syntezátor, odpovídající Micromoogu - Yamaha CS-5 (tuším). Neznaje tajů MIDI a jsa bez počítače (v úvahu přicházel jen Atari SX, který měl jako jediný MIDI ve standardní výbavě a Commodore-64), jsem v zoufalém strachu ze ztráty aktuálního zvuku překresloval postavení knobů na panelu na papír, a vyráběl tak vlastně zmíněný "snapshot" pro každý zajímavý zvuk, který se mi podařilo po nocích mezi kreslením rysů na průmyslovce vyrobit. Některé z nich mám uloženy dodnes...
Remote Control je dálkové ovládání, kterým můžete ovládat svůj známý sekvenční SW v počítači z panelu nástroje. Tedy můžete ovládat stopy (spouštění, umlčení, aj.), kombinovat MIDI a audio stopy (max.16), jejich stereo pozici, nastavení EQ, atd.
Arpeggio je funkce, která je velmi moderní a každý ji dokáže skvěle využít. Opakuje sekvenci jedné či několika frází, podle stisku kláves, zvláště je užitečná s bicími nástroji, pro tvorbu rytmických patternů. Pro běžné zvuky či hlasy stejným způsobem přehrává rozložené akordy. Zdánlivá maličkost - přehrávaný materiál je závislý na intenzitě úhozu na klávesu.
Dva USB konektory ze světa počítačů jdou s dobou - To Host míří do počítače a To Device k ostatním zařízením, jako jsou externí hard disky, CD-ROMy, atd. Podobně užitečný je také integrovaný slot SmartMedia do 128 MB, 3,3 V.
Na CD obdržíte i dva SW, pro snadnou editaci - Voice Editor, pro nastavení vlastností zvuků a dalších parametrů z počítače a Multi Part Editor, pro editaci Songů a Patternů, míchání a tak.
Yamaha preferuje svůj vlastní síťový SW/HW (mLAN interface) k propojení několika nástrojů mezi sebou, ty pak umí využít pro přenos objemově náročných audio dat příslušný vysokorychlostní broadband kabel. Využívá totiž rozšířený režim nastupujícího standardu IEEE 1394, známějšího jako FireWire.
Namísto mLAN boardu lze nainstalovat jiný volitelný board - AIEB2, kterým získáte následující rozšíření: konektory Optical In/Out a digitální konektory In/Out (obojí - digitální vstup na frekvencích 48/44,1/32 kHz, výstup 44,1 kHz) a šest volně přiřaditelných mono výstupů s velkým jackem 1/4".
Pod klasickými kolečky Modulation a Pitch Bend je uložen prvek, známý z nástrojů Kurzweil - Ribbon Controller, což je dotykový pásek, na kterém měníte daný parametr pomocí pohybu prstem. Můžete mu přiřadit prakticky libovolnou funkci, např. z množiny MIDI, podobně jako ostatním ovládacím prvkům včetně obou koleček.
Blíže k některým činnostem
Performance může být složena až ze čtyř vrstev (partů = zvuků), a to proto, že nástroj disponuje čtyřmi zvukovými generátory. Využít lze samozřejmě také zvuky z přídavných modulů na boardech ve třech slotech, ale ty ve standardní výbavě nejsou, zájemce si je musí pořídit zvlášť. Hovořím teď o Layer, tedy vrstvení zvuků. U Splitu je to podobné. Do paměti pak lze uložit 128 vlastních performancí.
Single Plug-in boardy, které lze použít, jsou následující - Analog, Physical Modeling Board (asi tušíte, že jde o simulaci analogových syntezátorů), Piano Board (obsahuje stereo 136 samplů klavíru a elektrických pian, o své vlastní polyfonii 64 hlasů, tedy instalací dvou rozšíříte polyfonii na dvojnásobek), Advanced DX/TX Board (simulace DX7 PCM orientovaných zvukových generátorů, zvuky jsou s originálními kompatibilní, takže lze dokonce na board natáhnout data z DX7 pomocí MIDI Bulk Dump!), Virtual Acoustic (simulace reálných akustických nástrojů v reálném čase, pomocí VA syntézy - pokud využijete dechový kontroler, např. WX5, dosáhnete opravdu věrného zvuku dřevěných dechových nástrojů), Drum Board (simulace jednotlivých AWM vzorků bicích/perkusních nástrojů, v celkovém počtu 88).
Multi-Part XG Plug-in Board je prakticky zcela nezávislý multitimbrální nástroj, který přehrává XG/GM songy v o 16 partech a ve 128hlasé polyfonii, včetně vlastních efektů, mimo ostatní vlastnosti Motifu.
Effect Vocal Harmony Plug-in Board přidává nezávislé efekty k těm v Motifu. Čtyřnásobnou harmonii můžete např. využít, když Motif "překřtíte" na vocoder, připojíte mikrofon a víc vám neschází.
Editace zvuku
Jistě si zaslouží zvláštní odstavec, zvláště u syntezátoru. Editovat lze několika způsoby - ovlivněním oscilátoru, výšky tónu, amplitudy, LFO, filtrem a EQ. V podstatě lze říci, že zvuková výbava Motifu je postavená na Presetech, což skalním a zkušeným syntezátorovým čarodějům pije krev, protože jimi natvrdo "zaplácnutou" paměť považují za ztracenou, a mají pravdu. Když jsme o tom diskutovali s jedním z nejzkušenějších "kovářů" zvuku u nás, mým výborným kamarádem Láďou Sýkorovským, došli jsme k názoru, že drtivá většina hotových presetů je nutně poplatných dané době, což je logické. Mnoho nástrojů je proto - ke své škodě - degradováno na pouhé přehrávače těchto zvuků, s minimální či žádnou možností jejich upgrade/update, potažmo editace. A jako takové musí časem omrzet, znáte to. Yamaha je v tom vcelku pokroková, jelikož své nástroje sice vybavuje presety, ale zároveň také možností výměny boardů, aktualizace dat z internetu atd., hlavně však dostatečnou pamětí, což je samozřejmě nezbytné. Jen takový upgrade má totiž smysl. Zmíněným odborníkům však ke štěstí zcela stačí klaviatura, panel s prvky pro ovládání parametrů zvuku, velká, ale prázdná paměť a MIDI konektory. Věřte nebo ne, jsou takové nadčasové nástroje i dnes. Ale zpět ke zvukům.
V principu jsou použity dva druhy zvuků - běžné a bicí. Zjednodušeně řečeno se liší tím, že běžný zvuk mění svou výšku podle stisknuté klávesy (obvykle), kdežto bicí zvuk obsazuje klávesu jedinou. Soustava těchto bicích zvuků v rámci klaviatury (která namnoze ani není využita) se pak nazývá sada - Drum Set. Jak jsem již uvedl, Motif je vybaven čtyřmi generátory zvuku, každý z nich je definován svými parametry, které lze ovlivnit. Část z nich (oscilátor, výška, filtr a amplituda) rozhoduje o třech základních vlastnostech zvuku - jeho výšce (Pitch), celkové kvalitě (Tone) a hlasitosti (Volume). Zbývající (LFO a generátor obálek EG - Envelope Generator), rozhodují o změnách těchto tří veličin (elementů) od okamžiku zaznění zvuku do okamžiku jeho ukončení. Nelze zacházet do podrobností parametrů zvuku, dostali bychom se mimo test, popsali mnoho papíru a znudili řadu čtenářů, proto ty, kdož mají zájem, odkazuji na příslušnou literaturu, např. kolegy Daniela Forró, aj.
Závěr
Přichází nečekán, nezván, a tak doporučuji zájemcům o Motif ES, aby si jej raději zašli vyzkoušet do nejbližších hudebnin a sami posoudili, zda je to nástroj právě pro ně. Vzhledem k jeho (zde jen lehce naznačeným) možnostem, tomu tak v mnoha případech může být.
Info:
Yamaha Motif ES je nový nástroj ve třech modifikacích dle počtu kláves, integrující syntezátor, sampler, sekvencer, efektový procesor a master keyboard. Cena je 79 990 Kč (ES-6), 89 990 Kč (ES-7) a 109 990 Kč (ES-8) a cena rackové verze je 44 990 Kč.
Plus:
prakticky všechny konektory a sloty pro média
tlačítka ovládání sekvenceru, gumové ovládací prvky, ribbon pásek
sampler
editovací SW
velká user paměť na vzorky
Mínus:
cena
bakelitový obal