DigiTech - GNX3000

DigiTech GNX3000
DigiTech GNX3000

A máme tu další pracovní stanici z řady GNX inspirovanou úspěšnou GNX 4.

Stejně jako u GNX 4 zůstal výrobce věrný zásadám, že by se mělo současně cvičit, hrát a nahrávat. Tak se na to pojďme podívat.

Co je vidět

Když jsem obdržel GNX3000, hned jsem se cestou domů přesvědčil o její poměrně značné váze i velikosti (použijeme-li na přenos firemní krabici), takže na cestování MHD s třítisícovkou v podpaží raději rychle zapomeňte. Tento váhový handicap však můžeme zase ocenit při živém hraní, protože ve spojení s protiskluzovými nožičkami vespod se efekt opravdu nehne.

Firma DigiTech si po designové stránce drží stálý standard. Proč také měnit něco, na co jsou uživatelé léta zvyklí. Takže jako vždy: velmi přehledné zpracování, zajišťující velmi rychlé proniknutí do tajů procesoru.

Základ ovládání je tvořen pěti pedály ve spodní řadě pracujícími hned v několika módech a dvěma v horní řadě, které slouží především k přepínání bank.

Nožní spínače mají na můj vkus trochu vyšší zdvih, ale na druhou stranu je tento fakt určitě prospěšný k odbourání nechtěných sešlápnutí.

Na pravé straně je volně přiřaditelný expression pedál, opatřený protiskluzovou gumou a působící velmi stabilním dojmem. Po chvíli používání sice začal trochu vrzat, ale samozřejmě není problém ho namáznout.

Editace zvuků probíhá v maticovém systému, umístěném v levém horním rohu, pomocí pěti otočných knoflíků (dobrá vychytávka umožňující mnohem rychlejší pohyb po všech parametrech, nemluvě o ekvalizéru) a několika dalších tlačítek. Tuto kapitolu pak uzavírá velký, dobře podsvícený dvousegmentový displej (škoda, že není grafický).

Na zadní straně můžeme nalézt kytarový vstup, dva linkové symetrické vstupy (jack 6,3 mm) a symetrický XLR vstup s nastavitelnou citlivostí pro připojení mikrofonu. Tento vstup je vybaven kvalitním preampem dbx . Dále pak vstup pro externí footswitch, konektory MIDI In, Out aThru, USB port, sluchátkový výstup s ovládáním hlasitosti a páry stereofonních a symetrických výstupů (jacky 6,3 mm a XLR), umožňující posílat signál do kytarového zesilovače i do PA systému zároveň.

Samozřejmostí u procesorů této třídy bývá ladička, bypass, automatický bubeník s více než 80 rytmy a funkce learn-a-lick, umožňující nahrát si smyčku a pak s ní dále pracovat.

 

Simulace kytarových aparátů a reprobeden

GNX3000 je vybaven čtyřmi AudioDNA čipy a disponuje technologií GeNeTx Component-Based Modeling, která analyzuje signálovou cestu, akustické chování zesilovače, strukturu zpětné vazby, charakteristiku vybuzení lamp atd., z čehož vyplývá, že chování distortionu či overdrivu by mělo být velmi blízké zvuku originálního aparátu.

Procesor disponuje pětačtyřiceti typy kytarových aparátů (například Fender, Marshall, Mesa Boogie, Vox, Hiwatt, Soldano, Carvin...) včetně deseti basových a šestadvaceti modelů reprobeden stejných značek (z toho deset taktéž basových), dále pak jedenácti modely známých kytarových krabiček značek jako DOD, Boss, Ibanez atd.

Můj dojem, jako prakticky u všech podobných simulací, je poněkud rozpačitý. Zvuk nedrží příliš pohromadě a nemá patřičnou průraznost, jak to bývá u lampových aparátů. Nelze popřít přiblížení se barvě zmíněných aparátů, ale dle mého názoru je potřeba brát výroky výrobců trochu s rezervou. Názory na tuto věc se však pochopitelně můžou lišit. Nicméně při tak obsáhlé databázi simulací by bylo překvapivé, kdyby někoho neoslovila aspoň jediná.

 

Efektové vybavení

Workstation disponuje pamětí pro 195 presetů, z toho je 65 uživatelských a 130 továrních. Co mě překvapilo, bylo nastavení továrních presetů. Předimenzovanost, kterou má firma DigiTech jindy v oblibě a kterou jakoby říkala "teď se všichni podívejte, co ta mašinka dokáže za pazvuky", u GNX3000 nenajdete. Pěkně učesané, převážně opravdu funkční zvuky, což je, myslím, dobrý start pro tvorbu vlastních. Třítisícovka obsahuje 57 programovatelných efektů, z nichž může být použito až 11 najednou. Základ efektového řetězce tvoří bloky: wah/pickup, compressor, whammy/IPS (Inteligent Pitch Shifting)/talk, stomp box, noise gate, chorus/mod, delay a reverb. Většina z nich má samozřejmě spoustu dalších podefektů.

Drtivá většina je provedena ve velmi dobré kvalitě a snad jen u několika z nich je trochu zvýšená úroveň šumu.

Expression pedál - jeho možnosti využití jsou opravdu velké. Jde jím ovládat velké množství efektů v reálném čase. Rychlost zpracování signálu je opravdu vysoká.

DigiTech GNX3000
DigiTech GNX3000

Možnosti ovládání

Co budou nožní přepínače ovládat je řešeno stejně jako u GNX 4 přepínáním tří módů. Zeleného, žlutého a červeného.

U zeleného módu jsou horní dva pedály určeny k výběru banky. Pěti spodními se pak vybírá program, což je dobré pro rychlejší pohyb. Opětovným sešlápnutím pak vyřadíte (bypass) procesor. Tento systém zeleného módu mi však k srdci moc nepřirostl.

Při žlutém módu, který osloví asi většinu lidí, slouží horní dva přepínače ke změně programu a spodní se používají k zapínání nebo vypínání zvoleného efektu. Za zmínku v tomto režimu stojí funkce pátého pedálu, kterým se dá v reálném čase nastavit zpoždění (delay) podle potřeby - označovaný jako funkce Tap.

Červený režim, určený pro automatického bubeníka a nahrávání, se dá ovládat jak nožními pedály (funkce play, stop, rew, rec a pátý pedál opět slouží k nastavení tempa přehrávané smyčky), tak tlačítky v pravé horní části efektu, kde je navíc ovládání hlasitosti smyčky a přesnějšího nastavení tempa. GNX3000 obsahuje velké množství bicích rytmů, které jsou žánrově rozděleny do skupin. Na ukázku - rock, metal, blues, funk, jazz, country, latin, reggae atd. Smyčky jsou velmi dobře zpracovány a mají výborný zvuk. Díky funkci pátého pedálu (nastavení tempa v reálném čase dvojím sešlápnutím) si tento režim doslova říká o uplatnění při živém hraní. Takže snad jediná výtka by mohla být ke zpoždění při zapnutí bicí smyčky nožním pedálem. Kdyby chtěl někdo tuto funkci používat na živo do již rozjeté věci, musel by si zvyknout sešlapávat pedál s předstihem.

 

Nahrávání

V červeném módu lze GNX3000 použít jako plnohodnotné šestikanálové (4 vstupy/2 výstupy) nahrávací zařízení (USB zvukovou kartu) s 24bitovým vzorkováním. Přiložen je i nahrávací a editační software pro PC i Mac.

X-edit - je software, který umožňuje přímou editaci zvuků, jejich ukládání a organizování v procesoru. Ovládání je pohodlné a intuitivní, takže není potřeba se proplétat v menu na displeji GNX3000. V nastavení audia pak lze propojovat vstupy tak, že je možné nahrávat různé kombinace signálů.

Možnosti propojení - Na 4 vstupní kanály lze například připojit čistou kytaru, mikrofonní vstup, linkové vstupy, výstup z efektové sběrnice, bicí automat, celkový stereofonní výstup... Výsledkem budou ve vašem nahrávacím software (DAW - Nuendo, Cubase, Logic...) vždy 4 stopy (nebo i 1 stereo + 2 mono...) s vybranými vstupy. Pokud již máte něco nahráno, můžete si namixovat přímý výstup z procesoru s přehrávaným materiálem. Takže dohrávat další a další stopy není problém a poslech si můžete nastavit dle vaší potřeby.

MIDI - GNX3000 může posloužit jako klasický MIDI interface, který umožňuje jak nahrávání MIDI (po připojení kláves do MIDI In na zadním panelu), tak i k ovládání externího zvukového modulu (po jeho připojení k MIDI Out).

Shrnu-li to, funkce jsou zde totožné s klasickými zvukovými kartami s audio a MIDI vstupy.

Ovládání nahrávání - jak bylo zmíněno výše, červený režim umožňuje ovládat nahrávání přímo pedály procesoru, což ocení muzikanti, kteří nahrávají sami doma, kde je mnohdy těžké pustit nahrávadlo, chňapnout po kytaře a...

Pro Tracks Plus - je program vycházející z nahrávacího software Cakewalk. Poskytuje vše, co potřebujete od klasického DAW (Digital Audio Workstation). Navíc je zde zabudována podpora právě onoho ovládaní nahrávání přímo pedály procesoru.

Při nahrávání lze dobře využít simulace basových aparátů a reprobeden, a když kytaru podladíme pomocí Whammy efektu, můžeme pro účely demonahrávek vyrobit i slušný basový základ. U bicích lze zvolit, zda je nahrávat jako audio a přijmout zvuk nabízený GNX3000, nebo jako MIDI, a poté si přiřadit zvuk, jaký vám nabízejí samplery či zvukové moduly. Další velmi zajímavou možností je opětné prohnání zvuku již nahrané kytary procesorem. Je tedy možné nahrát čistou kytaru i efektovanou do dvou stop (díky možnostem propojení), a pak na čistou kytaru opět použít efekty procesoru, pokud se vám původní zvuk v efektované stopě znelíbil.

Podle mého názoru se jedná o velmi dobře odvedenou práci firmy DigiTech, kdy v jedné "krabici" získáváte digitální procesor, zvukovou kartu, MIDI kartu a ovladač nahrávacího software.

 

Cena:

DigiTech GNX3000 je kytarový digitální procesor se simulacemi aparátů, komunikující s počítačem přes port USB a sloužící jako zvuková i MIDI karta. Doporučená cena je 16 990 Kč.

 

Plus:

všestrannost využití

množství a kvalita efektů

přehledné ovládání

kvalitní bicí automat

potenciometry pro nastavení parametrů

propojení s počítačem jako USB zvuková a MIDI karta

hmotnost

 

Mínus:

některé simulace zkreslení

simulace snímačů

hmotnost

Psáno pro časopis Muzikus