Digitech GNX 3

Digitech GNX 3
Digitech GNX 3

Firma Digitech z amerického Utahu nás již delší dobu připravovala na to, že její návrháři a zvukoví kouzelníci vyrobí nějaký zásadní a univerzální kytarový multiefekt, který spojí veškeré jejich poznatky o moderních zvukových technologiích do jednoho polyfunkčního přístroje. Cesta průběžně lemovaná modely RP100, RP200, studiovým procesorem Genesis 3 a přímými předchůdci GNX1 a GNX2 (viz test Muzikus 3/2002), dospěla v roce 2002 k zatím nejvýkonnějšímu pódiovému kytarovému procesoru GNX3. Ten vám v dnešním opožděném testu představíme.

Digitech GNX 3
Digitech GNX 3

Přístroj je uzavřen v robustní pevné plechové krabici šedo-stříbřité barvy s masivním nožním pedálem. Robustnost konstrukce vyhovuje extrémnímu namáhání při hraní na pódiu a větší hmotnosti přístroje se nemusíte obávat. Přístroj je tak univerzální, že kromě kabelů už další efektové krabičky nebudete potřebovat. Pravé části vrchního panelu vévodí velký kovový nožní pedál s nápisem RP300, který plní kromě hlasitosti mnoho dalších funkcí podle vašeho nastavení. Např. kvákadlo, Whammy pedál... Horní část svrchního panelu vyplňují dvě plastová okna. Větší z nich obsahuje matici efektů s LEDkami a ovládacími knoflíky, velký LED displej s názvem a číslem programu, datové kolečko a tlačítka pro uložení programů a ovládání automatického bubeníka. Menší plastové okno, vypadající jako větší kalkulačka, obsahuje ovládací prvky osmistopého digitálního rekordéru. Spodní část horní plochy přístroje je osazena sedmi ovládacími nožními pedály s LED kontrolkami jejich funkce.

Zadní panel přístroje nabízí standardní vstupy a výstupy s ovládačem pro Output level, MIDI In a Out, mikrofonní XLR vstup a výstup s ovládačem hlasitosti MIC level, výstup na sluchátka, 3,5mm jack Jam-a-long pro připojení CD přehrávače, zásuvku pro přídavný pedál a digitální výstup S/PDIF. Novinkou je plastový slot pro vložení SmartMedia paměťové karty k zaznamenání výsledků vaší práce a k jejich přenesení do počítače k dalšímu zpracování.

 

Modeling

Modelingová sekce GNX3, oddělená od efektové sekce, obsahuje 15 modelů slavných zesilovačů a 12 modelů používaných reproboxů. Ty můžete libovolně míchat maticovým způsobem do různých vlastních kombinací. Modeling nabízí navíc simulaci akustické kytary a tři modely basových zesilovačů. Přístroj nabízí tři zvukové mody označené zde barvami Green, Red a Yellow. Ty má k dispozici každý preset v GNX3. Máte-li nastaveny základní parametry pro Red a Green zvuky, nabízí vám GNX3 novinku, funkci Warp, díky níž můžete ještě tyto dva druhy aparátů do sebe vmíchávat do nových hyper zvuků, nazývaných zde Hypermodels. Nastavit můžete parametry všech vybraných aparátů, včetně korekcí, zisku a rezonanční frekvence boxů. Výsledek svého kouzlení můžete uložit do devíti uživatelských pamětí k dalšímu použití.

 

Efektová sekce

Přístroj je vybaven efekty opravdu v nadstandardní míře a nabízí zvukovým hračičkářům všechny současně dostupné efekty v opravdu studiové kvalitě, kterou současné DSP jednotky umí. Každý je individuelně programovatelný v rámci nabídky parametrů a nastavení hodnot. K tomu slouží přehledná efektová matice. Její LED kontrolky a displej vás spolehlivě povedou jednotlivými nastaveními a hodnotami. Možná zbytečně připomínám, že všechny změny jsou okamžitě slyšet v reálném čase. Nabídka efektů by zabrala hodně místa, takže jen stručně se dvěma odbočkami. Blokové schéma efektů nás povede. Začínáme Wah pedálem se třemi funkcemi a možností nastavit si typ snímačů, single nebo humbucking. Wah pedál se přiřazuje nožnímu pedálu, kde je standardně v horní úvrati sešlápnutí možno wah efekt vypnout. Dále následuje Compressor a Whammy.

 

Zastavení první

Vlastní vynález firmy Digitech - rozlaďovací funkce Whammy je zde dotažena k dokonalosti s maximální nabídkou použitelných zvuků. Obsahuje: šestnáct funkcí Whammy s nebo bez přidání původního signálu. Dále zde můžete najít funkci IPS (Inteligent Pitch Shifter) se 14 možnostmi nastavení intervalů. Lze nastavit i různé druhy stupnic jako durovou, molovou, dórskou atd. Další nabídkou této sekce je Detune rozladění, Pitch Shifter a novinka Talker. Tato funkce předpokládá použití mikrofonu do XLR vstupu a pak můžete volbou pěti typů nastavení nechat svou kytaru promluvit. Je nutno nastavit úroveň mikrofonu tak, aby Talker pracoval správně. Výsledky jsou překvapivé!

 

Zastavení druhé

StompBox Modeling emuluje zkreslení na bázi deseti nejznámějších používaných efektů v historii kytarové hry. Najdete zde např. Big Muff, ProCo RAT, Ibanez TS-9 a řadu dalších typických zvuků, včetně editace zkreslení, barvy tónu a výstupní hlasitosti. Tady si milovníci zkreslení přijdou na své.

Následuje třípásmový ekvalizér s nastavitelnou středovou frekvencí 300-5000 Hz, výškovou frekvencí 500-8000 Hz a samostatně nastavitelnou úrovní pro všechny tři pásma.

Pro utlumení nežádoucího bručení a hluků je v řetězci zařazen Noise Gate. Má dvě funkce Silencer fungující jako klasická šumová brána a Pluck Noise Gate. Jeho parametry ovšem pracují pouze při použití softwaru GenEdit.

Následující digitální sekce tria Chorus, Delay a Reverb patří již od doby legendárního S-Disc k rodinnému stříbru firmy Digitech. Špičková zvuková kvalita nového DSP a možnosti nastavení jsou tu již samozřejmostí. Nabídka je uchvacující: Chorus, Flanger, Phaser, Triggered Flanger a Phaser, Tremolo a Vibrato s úžasnými možnostmi modulace, Panner... Rotary Speaker (simulace leslie efektu). Ještě se vám netočí hlava? Pokračuji: AutoYa, YaYa, Synth Talk, a Envelope Filter. Snad jsem na nic nezapomněl. S digitálním Delayem si můžete opakovat až do 2000 ms a Reverb se svými deseti základními prostory postačí pro všechny běžné zvukové aplikace. Všechny možnosti je jen třeba pečlivě vyzkoušet a ty použitelné si uložit!

 

Uložit? A jak?

GNX3 je organizován velmi podobně jako většina v úvodu zmíněných přístrojů Digitech.

Pro celkové ovládání přístroje můžete použít 3 základní módy nastavitelné současným stisknutím pedálů (4+5). Jsou to Recorder Mode, v němž můžeme pomocí pedálů ovládat digitální rekordér, Bank Mode, kde jsou jednotlivé zvukové presety uloženy v 65 továrních a 65 uživatelských bankách (ty jsou volitelné buďto datovým kolečkem nebo pomocí nožních pedálů ve 13 bankách po pěti zvucích), a konečně Stomp Mode. Zde jsou pedály organizovány jako přímé spínače zkreslení (1), volby Green, Red a Yellow amp kanálů (2), zařazení chorusu (3), delaye (4) a ovládaní mezi dvěma hodnotami některého z parametrů (5). Pomocí pedálů Up/Down můžete vybírat mezi bankami vzestupně nebo sestupně. Pomocí pedálů můžete dále navolit funkci Bypass (vypne vše) a Tuner (přepne přístroj na digitální ladičku).

 

Jam-a-Long

Tato praktická funkce umí nahrát až devítisekundovou sekvenci jakékoli nahrávky, digitálně jí zpomalit a přehrát až 1/4 rychlostí, takže se můžete naučit okopírovat i ty nejrychlejší kytarové licky vašich vzorů.

 

Digitální rekordér

Poslední zásadní vymožeností GNX3 je osmistopý rekordér. Lze jej ovládat pomocí jeho vlastních tlačítek na panelu nebo (po troše cviku) i ve stoje - pomocí pedálů. Podrobnosti o práci s rekordérem si přečtěte v manuálu přístroje. Důležité je, že umí nahrávku kvantizovat a obsahuje funkci Undo. Rekordér je vybaven vnitřní 16MB pamětí, což odpovídá zhruba 3 minutám nahrávky v tzv. CD kvalitě, 6 minutám v LP kvalitě a 12 minutám v EP kvalitě. Paměť rekordéru můžete rozšířit pomocí 128MB Smart Media karty. Přepokládám, že se možnosti paměťových médií budou i nadále zvyšovat, takže časem... Myslím, že není daleko doba, kdy se k podobným rekordérům přímo připojí velkokapacitní harddisk patřičného počítače. Zatím si musíte ke GNX3 přikoupit čtecí a zapisovací mechaniku Flash Card Reader/Writer, která umí zpracovávat data ze šesti různých typů karet. Její pomocí převedete vaše nahrávky přes USB port jednoduše do počítače a zpět. Umí spolupracovat se systémy Windows 98, 2000, ME a XP a MacOS 8.6 a vyšší. Na přiložených CD jsou některé vhodné editovací programy jako GenEdit, Guitar Tracks, Pyro 1.5, Cakewalk a další. Možností jsou stovky. Záleží na vás, jak rekordér použijete. Můžete si nahrát jednoduchý bicí doprovod z vnitřního bicího automatu přístroje, dohrát basu, doprovodné nástroje a zpěv. Můžete si vytvořit vlastní nahrávku, nebo naopak natáhnout jinou nahrávku či smyčku do rekordéru přístroje. Tato funkce je v návodu popsána jako Jam Man Delay Looper. Digitální rekordér doplnil už tak dost nadupaný efektový procesor na komplexní workstation, který je schopný komunikovat jak s aparátem na pódiu, s mixážním pultem ve studiu, tak i s běžným hudebním softwarem.

 

Závěrečné zhodnocení

Digitální procesor GNX3 je maximálně vybavený přístroj, který se vám svou nabídkou zvuků a amp modelingu může zdát zpočátku velmi komplikovaný, zvláště v oblasti ovládání.

Budete-li se ovšem věnovat práci se zvukem často a pravidelně, zjistíte brzy, že je ovládání logické, intuitivní a při praktickém hraní uživatelsky přívětivé. Pokud jste milovníci speciálně znějících efektů, přijdete si opravdu na své. Jste-li zastánci přirozených zvuků, pokuste se očistit zvuk od všech zbytečných efektů a soustřeďte se jen na amp modeling při zachování přirozeného zvuku kytary. Tovární nastavení jsou zde opět užita jen jako výchozí a je třeba se od nich rychle oprostit a nastavit si vlastní zvuky.

Za největší přínos považuji možnosti vytvářet hypermodely kombinací aparatur, nastavitelné zkreslení v sekci Stomp Box, funkci Warp a poměrně slušné kvákadlo, použitelné ve všech zvukových řetězcích. Opatrně se musí při použití Noise Gate.

Nelíbila se mi ani ladička, která se chovala poněkud zbrkle a nepřesně. Při hledání zvuků jsem zkoušel dvě cesty - nejprve dokonale nastavený efektovaný zvuk upravovat Amp Modelingem, ale i naopak - vymodelovanému zvuku jsem postupně přidával další efekty. Obě cesty jsou použitelné. Chcete-li ovšem naplnit všechny banky v GNX3 svými kvalitními zvuky, počítejte s týdny zkoušení, nastavování a ověřování. Je to běh na dlouhou trať, ale vyplatí se. Standardní ovlivnění zvuku použitým aparátem zde postrádalo váhy, protože se zvuk dá definitivně ovlivnit už před výstupem z procesoru, např. přímo do mixu (S/PDIF). Přesto musím pro úplnost uvést, že jsem používal komba Fender Twin Reverb a VOX AC15, sluchátka Sennheiser a kytary Fender Telecaster a Strat. Díky možnosti přepínat simulaci snímačů to ale nebylo zásadně důležité.

 

GNX3 je svým spojením multimodelingového kytarového procesoru s digitálním rekordérem průkopnickým přístrojem. Umožňuje kytaristovi poprvé v jednom přístroji projít si celou cestu: od prvotního nápadu přes vymodelování potřebného hledaného zvuku až po jeho digitální záznam a smíchání do výsledné nahrávky. Je to naprosto komplexní přístroj s vysokými možnostmi editace kytarového zvuku a s univerzálními možnostmi využití.

Vzhledem k jeho možnostem a kvalitě zvuku mi jeho aktuální cena 24 990 Kč v Praha Music Center připadá adekvátní.

 

Info:

Digitech GNX3 kombinuje kytarový multiefekt s osmistopým digitálním rekordérem. Jeho cena je v Praha Music Center 24 990 Kč.

Plus:

amp modeling

výborné efekty

snadné ovládání

ladička

Mínus:

chybí čtečka karet

 

Stručná charakteristika

Přístroj Digitech GNX3 je multifunkčním spojením nejvýkonnějšího modelingového kytarového procesoru a osmistopého digitálního rekordéru v jediném přístroji. Pomocí nejmodernější technologie GeNetX HyperModel umožňuje vytvořit vaše vlastní zvukové kombinace z množství reproboxů a zesilovačů, snímačů a z nabídky bezpočtu kytarových efektů. Přístroj má navíc univerzální použití na pódiu i ve studiu. Při práci s osmistopým rekordérem je k dispozici bicí automat, můžete nahrát basovou linku, kytary a zpěv. Výsledek můžete pomocí přiloženého softwaru přetáhnout přímo do počítače, dále upravovat, smíchat a vypálit třeba rovnou na CD. Přístroj tak vlastně umožní a usnadní kytaristovi cestu od vlastního prvotního nápadu až k finální smíchané nahrávce definitivní skladby.

Psáno pro časopis Muzikus