Dean Markley Pro Mag Gold, L.R.Baggs M1 a M1 Active - srovnávací test elektromagnetických snímačů pro akustické kytary

Dean Markley Pro Mag Gold, L.R.Baggs M1 a M1 Active - srovnávací test elektromagnetických snímačů pro akustické kytary
Dean Markley Pro Mag Gold, L.R.Baggs M1 a M1 Active - srovnávací test elektromagnetických snímačů pro akustické kytary

V redakčním skladu se náhodou sešly tři snímače vhodné k sejmutí a následnému zesílení akustických kytar. Mají společný dvoucívkový systém i umístění v ozvučném otvoru kytary.

Popis

Elektromagnetické snímače jsou určené pro cívkami sejmuté chvění kovových strun v magnetickém poli, nejsou tedy použitelné pro nástroje s nylonovými strunami, narozdíl od piezo-keramických dotykových systémů vhodných pro umístění pod kobylku či na přímo na vrchní desku kytary. Dvoucívková, chcete-li humbuckingová, konstrukce předpokládá menší výskyt brumu, vyšší získaný signál a zvuk posazený více do středů než jednocívková. Pro názory vycházející z přesvědčení, že na tento princip snímání nemá vliv hmota a druh vlastního těla kytary, to může znamenat nevýhodu. Naopak jeho výhodou je, při umístění přímo do ozvučnicového otvoru, (kromě minimálního mechanického zásahu do nástroje) i menší náchylnost ke zpětným vazbám, které se u pevných kontaktních systémů prostřednictvím rozměrné plochy vrchní desky vyskytují v mnohem větší míře. Odpružení v místě uchycení snímačů k vrchní desce ve všech třech případech snižuje bezprostřednost kontaktu na minimum.

 

Dean Markley Pro Mag Gold

Je jakostní snímač známého výrobce strun, ale i například akustických komb. Tělo z javorového dřeva je bez přiznaných magnetických jader, chybí jakékoli ovládací prvky, asi dvoumetrový kabel je zakončen klasickým jackem. Boční výřezy jsou pro uchycení ke krajům ozvučného otvoru vybaveny odolnou molitanovou pěnou, jež umožňuje v případě potřeby přiblížit či oddálit kraje snímače od strun a tím do určité míry regulovat zisk basových resp. tenkých strun. Výhodou je velmi rychlá instalace a připojení bez dalších spojovacích míst přímo do zesilovače, mixpultu apod.

 

L. R. Baggs M1

L. R. Baggs je jméno spojené se snímáním akustických kytar víc než s čímkoli jiným. Pasivní model M1 je dodáván se „strapjackem“ což je celkem snadno vyměnitelný úchyt původního řemenového úchytu na spodní, nejrozměrnější straně lubu nástroje. Proto je vlastní tělo snímače s tímto „strapjackem“ propojeno uvnitř kytary krátkým kablíkem prostřednictvím malého 3,5mm stereo jacku. Součástí dodávky je však i asi třímetrový kabel s jedním malým (3,5 mm) a jedním klasickým (6,3 mm) jackem pro připojení snímače přímo do vstupu, podobně jako u Dean Markley Pro Mag Gold. Veškerá kabeláž je kvalitní, značky Mogami. Z nažloutlého, jakoby slonovinového čela jinak masivního, a směrem dovnitř kytary poměrně rozměrného, těla snímače vystupují nastavitelná jádra magnetů, přiloženy jsou i další tři rezervní, různé délky pro precizní nastavení každého z nich k příslušné struně, odpovídající inbusový klíč nechybí.

 

L. R. Baggs M1 Active

Téměř identická konstrukce jako neaktivní model, na první pohled je však navíc zřejmý ovladač hlasitosti v podobě očíslovaného černého kolečka, částečně vykukujícího z výřezu na delší straně vrchního čela snímače. Tělo snímače v sobě skrývá „diskrétní“ předzesilovač třídy A, napájený jednou úspornou mincovou baterií, jež by měla zajistit víc než tisíc hodin bezproblémového provozu. Jedna rezervní je součástí balení.

Dean Markley Pro Mag Gold, L.R.Baggs M1 a M1 Active - srovnávací test elektromagnetických snímačů pro akustické kytary
Dean Markley Pro Mag Gold, L.R.Baggs M1 a M1 Active - srovnávací test elektromagnetických snímačů pro akustické kytary

Zvuk

Všechny snímače byly postupně osazeny do kytary Sigma DR14, víc než třicet let staré japonské kopie Martin D41. Signál byl veden do mixpultu a upraven ziskem pro srovnatelnou výstupní úroveň. Podobný hudební motiv zahrnoval vždy postupně část vybrnkávanou, pak beglajt hraný hlavně přes basové struny a agresivnější přitlumený riff. Všechny snímače dodávaly kvalitně transparentní, čistý signál s mírnými zvukovými diferencemi. Je obtížné posuzovat chování každého snímače na různých kytarách, a při různých způsobech hry. Je zřejmé, že k něčemu se hodí víc ten a k jinému onen. Nakonec zvukové ukázky si každý může poslechnout a vyhodnotit po svém. Podle mého názoru je Dean Markley Pro Mag Gold vhodný pro hraní ve vícečlenné kapele nebo ke způsobu hraní doprovodů přes všechny struny, kde se podle mého názoru dobře prosadí svými dominantními středovými frekvencemi a sametovým basem (například u kytar typu „dreadnought“), nebo naopak u zkonkrétnění dvanáctistrunných nástrojů s nevýraznými středy. Pasivní L. R. Baggs M1 je frekvenčně někde v polovině mezi oběma konkurenty, výrazné jsou u něj vyšší středy s dobře čitelnými akcenty, má i dostatek pevných basů. U aktivní varianty M1 Active se na výškách objevuje harmonické cinkání, a aniž by došlo k úbytku basů, středové frekvence se zdají mírné potlačené, což je nejmarkantnější na agresivně hraných riffech. Proto může být M1 Activ skvělou volbou pro sólově vystupující kytaristy a vhodnější například pro prstové vybrnkávání arpeggiových pasáží nebo u klasičtěji stavěných nástrojů s větším množstvím vyšších harmonických .

 

Dean Markley Pro Mag Gold, L .R. Baggs M1 a M1 Active jsou elektromagnetické dvoucívkové snímače pro akustické kytary, určené k umístění v prostoru ozvučného otvoru kytary.

 

Dean Markley - Pro Mag Gold:

 

plus

vyrovnaný a čistý zvuk

snadná a rychlá manipulace

 

minus

skrytá jádra magnetů nejdou individuálně nastavit

 

L. R. Baggs - M1:

 

plus

vyrovnaný a čistý zvuk

kvalitní kabeláž

výměnná jádra

 

minus

poněkud slabší signál

 

L. R. Baggs - M1 Active:

 

plus

vyrovnaný s čistý zvuk s „cinkavými výškami“

silný signál

 

minus

nutnost napájení mincovou baterií

 

Snímače M1 a M1-Active jsou vybaveny speciálním systémem „Triaxial Dynamic Technology“. Spočívá nejen v tom, že se nejedná o klasický humbucking s dvěma cívkami vedle sebe, nýbrž pod sebou (přičemž spodní cívka opačnou polarizací slouží hlavně k eliminaci brumu), ale především v mechanickém oddělení obou cívek. Spodní cívka je laděným pružným blokem oddělena od horní, což jí umožňuje nezávisle na první cívce absorbovat pohyby chvění těla nástroje ve třech směrech. To se následně kvalitně projevuje na výsledném zvuku, získáním brilance a zvuku vlastního těla kytary v realističtějším výsledném projevu se zmenšenou náchylností ke zpětným vazbám.

Psáno pro časopis Muzikus