Cvičte, hrajte, skládejte a nahrávejte - DigiTech GNX4

Cvičte, hrajte, skládejte a nahrávejte - DigiTech
Cvičte, hrajte, skládejte a nahrávejte - DigiTech

GNX4 JE UNIVERZÁLNĚ VYBAVENÁ TOVÁRNA PRO KYTARISTY. TAK SI NAVLEČTE MONTÉRKY, VEZMĚTE AKTOVKU SE SVAČINOU, TERMOSKOU S SEBOU A KUPŘEDU LEVÁ!

 

Rodina GNX má už čtyři členy, test GNX1 a GNX2 jste si mohli přečíst v Muzikusu 3/2002. Zatímco jednička a dvojka byly koncipovány jako procesor s modelingem aparátů a jednoduchým automatickým bubeníkem, trojka přidala nahrávání a čtyřka jde s funkcemi ještě dále. Výrobce ji nazývá pracovní stanicí po vzoru klávesových workstationů, tedy zařízení, na něž můžete nejen hrát, ale můžete na něm i skládat hudbu a nahrávat.

 

Jak to vypadá

Jak jsme u DigiTechu zvyklí, celé zařízení vyhlíží velmi solidně, je pěkně zpracováno, každý ovladač má svou ledku signalizující jeho činnost. Nožní spínače chodí perfektně, expression pedál chodí trochu více ztuha, tak jak je to u všech digitechů. Zda je to výhoda nebo nevýhoda nechám na vás. Kovové provedení znamená poměrně značnou váhu, ale také nezničitelnost. Jelikož se jedná o poměrně rozměrné zařízení, které si nedáte jen tak do tašky, uvítal bych v základní výbavě gigbag. Zvláště pak proto, že se nás DigiTech koncepcí svých výrobků neustále snaží přesvědčit, že už nic jiného než jejich procesor nebudeme potřebovat. Takže taška s kapsou na šňůry by bodla.

Uspořádání je na množství funkcí a parametrů velmi přehledné, již během chvíle se zorientujete v základních funkcích. Nebudu zde pořizovat seznamy všech funkcí, jejich parametrů a ovládání bez širších souvislostí (manuál si nakonec můžete stáhnout z www.guitarworkstation.com). Přece jen předpokládám, že se většina kytaristů s některým z produktů firmy už někdy setkala a má s ním základní zkušenosti. Zaměřím se spíše na funkčnost GNX4. Co všechno se s ním dá provádět, jaké funkce k tomu účelu v něm nalezneme, jaké postrádám a jak na mě z uživatelského hlediska ta která sekce působí.

Sám výrobce rozděluje působnost GNX na čtyři situace, v nichž se muzikant/kytarista může ocitnout: practice - cvičení, perform - živé hraní, create - tvorba a record - nahrávání. Tak, a teď pěkně popořádku.

 

Practice (cvičení)

Ať si říká kdo chce co chce, cvičit se, alespoň občas, musí. Kromě našich standardních pomocníků při cvičení, jako jsou kafe, lahváč, sportovní kanál v televizi, atd., nám GNX4 nabízí i další pomocníky: automatického bubeníka, metronom, mp3 přehrávač, osmistopý rekordér.

Automatický bubeník má velmi pěkný zvuk a nabízí relativně slušnou škálu doprovodů, zejména v rockových stylech, uvítal bych více latin, funky and fusion rytmů a současných tanečních rytmů, ale to je obecně nemoc všech automatů. Bubeník umí číst MIDI, takže do něj můžete nasypat i jiné paterny, už z manuálu na vás vypadne nabídka na zakoupení dalších loopů bicích.

Rekordér při cvičení využijete pro vytvoření vlastních riffů a beglajtů, které můžete zasmyčkovat a cvičit s nimi.

Ve cvičící sekci mi chybí plnohodnotný sekvencer, do něhož by šly zadávat beglajty po akordech s výběrem stylu a určením formy. To by ale GNX4 musel také obsahovat zvukový modul, což neobsahuje, škoda.

Perform (živé hraní)

Základem GNX4 je kytarový procesor ve velmi dobré kvalitě s 24bitovým ADDA převodníkem. Ovládání je velmi podobné, ne-li stejné jako u známých erpéček. Základem ovládání je matice, kde řádky zastupují jednotlivé typy efektů, sloupce pak jejich jednotlivé parametry, které můžeme měnit. Jednotlivé typy jsou: Wah-Pickup (kvákadlo, simulace snímačů), Compression, Whammy /IPS/Talk (ohýbání tónu a efekty na tom založené), Stompbox (simulace známých zkreslovacích krabiček, např. Ibanez TS 9, Arbiter Fuzz Face, Electro-Harmonix Big Muff, Boss DS-1, atd.), noise gate (šumová brána), chorus/mod (chorus a modulační efekty), delay, reverb, expression assign (nastavení expression pedálu - přiřazení parametru, rozsah a citlivost).

Matice je doplněna o nastavování simulace aparátů a kabinetů (GeNetX technologie). K dispozici jsou např.: '65 Fender Twin Reverb, Matchless DC30, Mesa/Boogie Dual Rectifier, '57 Fender Tweed Deluxe, Vox AC-30 Top Boost, Johnson JM150, Marshall JCM 900, Fender Bassman, Ampeg SVT a Ashdown ABM-C410H.Zmíním ještě jednu pro živé hraní důležitou funkci procesoru, a tou je funkce Mode, která určuje, co budou ovládat nožní přepínače. Funkce má tři režimy: zelený, žlutý a červený.

Cvičte, hrajte, skládejte a nahrávejte - DigiTech
Cvičte, hrajte, skládejte a nahrávejte - DigiTech

Zelený - Preset - horními přepínači vybíráte banku, pěti spodními tovární programy, sešlápnutím vyberete program, druhým sešlápnutím "vybajpasujete" procesor.

Žlutý režim - Stompbox/Control - horními přepínači měníte programy, spodní přepínače: 1 - přepínání mezi dvěma kanály téhož programu - ke každému můžete mít přiřazenu jinou simulaci aparátu a bedny, 2 - zapínání a vypínání stompboxu (simulace kreslící krabičky), 3 - zapínání a vypínání chorusu nebo jiného modulačního efektu, 4 - zapínání a vypínání delaye, 5 - tap tempo - naťukání zpoždění delaye v reálném čase podle tempa skladby.

Červený režim - přepínače slouží k ovládání bubeníka a rekordéru - zapínání, vypínání, výběr uložených skladeb...

Zelený režim reprezentuje, jak funguje většina levnějších procesorů - přepínání bank a 5 zvuků v každé z nich. To nepovažuji za šťastné řešení, většina kytaristů uvažuje "krabičkově", tzn. mám nějaký zvuk a zapnutím nebo vypnutím krabičky jej modifikuji. Tak funguje žlutý režim: jedním přepínačem přepínám kanály - jako na kombu - a ostatními můžu zapnout nebo vypnout jednotlivé efekty. Ke změně programu mi přitom slouží horní přepínače. Jelikož většina kytaristů používá jen několik málo základních zvuků, považuji tento režim za využitelnější pro živé hraní a z kytaristova pohledu logičtější. Navíc si můžete k expression pedálu přiřadit změnu některého efektového parametru, třeba míru zkreslení nebo hloubku chorusu, a můžete zvuk dále při hraní modifikovat, což není možné při používání krabiček.

Ještě musím dodat, že efekty znějí výborně, jsou to známé digitechovské kovovější zvuky (Audio DNA), lze nastavit bez výhrad použitelné programy, snad jen stompboxy nejsou úplně to pravé, ale to je asi jasné. Dovolím si ještě jednu drobnou výtku: tovární programy jsou nastaveny velmi hlasitě a jsou dosti agresivní, až přeplácané. Podle mojí dosavadní zkušenosti s procesory DigiTech musím i tady konstatovat, že hodně válcují vše okolo: kytaru, aparát, jiné efekty, prostě nás přesvědčují, že zvuk budou tvořit hlavně ony. K dispozici je 80 továrních programů a taktéž místo pro 80 uživatelských.

A ještě jedna věc: u takto komplexního zařízení postrádám pro živé hraní kytarový sampler vybavený pro používání v reálném čase, tzn. vrstvení smyček přes sebe, jejich mutování, nahrání sekce A a sekce B a jejich pouštění v libovolném pořadí... Stávající rekordér není pro účely živého hraní dost dobře vybaven funkčně ani ovládáním.

 

Create (tvorba)

To je možná poněkud přehnané, GNX4 slouží především k zaznamenání momentálního nápadu a jeho pozdějšího vyexportování k dalšímu dotvoření. Pro skutečné skládání by bylo zapotřebí plnohodnotného sekvenceru s bankou zvuků, které by bylo zapotřebí také nějak ovládat, tzn. MIDI klávesnicí, anebo ještě lépe, pokud by byl součástí zařízení kytarový MIDI převodník, který by z naší kytary udělal MIDI instrument, abychom si nahráli basovou linku, doprovod kláves nebo sólo na trubku (obávám se však, že s tím by už muselo počítat snímání kytary). Ale to už bych toho chtěl asi moc, navíc by to pak také chtělo velký grafický display pro zobrazení jednotlivých stop a jejich editaci.

Ani tak ale to, co GNX4 nabízí, není málo. Jaké totiž máte možnosti nahrát svůj nápad? Nahrávku na kazetu pořídíte celkem rychle, ale je dále nepoužitelná, než zapnete počítač, spustíte nahrávací software, nastavíte vstupní úroveň, atd., uběhne dost času, a to je někdy (často!) pro nápad zabiják. Takže snad jedině mini disk, ale když si představíte, že prostě hrajete, přijde nápad, tak zmáčknete Record na procesoru, který máte právě zapojen, protože hrajete, a okamžitě nahrajete - to je myslím ideální varianta. Pro lepší ovládání rekordéru si ještě můžete dokoupit pedál GNXFC, který zvládá jeho základní funkce.

 

Record (nahrávání)

GNX4 nabízí osmistopý digitální rekordér. Nahrávat lze čtyři stopy současně přes kytarový jackový vstup, mikrofonní XLR vstup a 2 jackové linkové vstupy. Logiku má samozřejmě současné nahrávání kytary a zpěvu s případnou další nahrávkou linkovým vstupem (CD, sekvencer...). K dispozici je dbx mikrofonní předzesilovač s phantomovým napájením pro kondenzátorový mikrofon. Jako záznamové médium slouží karta Compact Flash. Export do počítače provedete přes USB (kabel je součástí výbavy). Protože bubeník je MIDI, lze jej vyexportovat jako MIDI nebo i jako audio.

GNX4 si nedělá ambice být plnohodnotným HDR zařízením. Abyste mohli své nahrávky dokončit, dodává s ním výrobce i něco nahrávacího softwaru do vašeho počítače: nahrávací a editační software Pro Tracks Plus (PC) nebo Bias Deck 3.5 SE (Mac), reverb plug-in Lexicon Pantheon, vypalovací software Cakewalk Pyro Express a X-Edit - knihovník pro vaše presety. Nahrávat lze přes USB i přímo do počítače, což je přehlednější a pro další práci pohodlnější varianta.

 

Info:

DigiTech GNX4 je univerzální "továrna" pro kytaristy. Cena je 29 900 Kč a cena přídavného pedálu pro spouštění rekordéru je 2290 Kč.

 

Plus:

přehlednost ovládání

velmi dobrá kvalita zvuků procesoru

žlutý režim ovládání procesoru

můžete si okamžitě nahrát svůj nápad

software pro nahrávání a další editaci

tovární zpracování

cena

 

Mínus:

příliš hlasité a agresivní tovární presety

u již poměrně kompletního zařízení mi chybí kytarový sampler použitelný pro živé hraní a plnohodnotný sekvencer

ve výbavě není gigbag

Psáno pro časopis Muzikus