Crate VTX-200S
Mým domácím úkolem tentokrát bylo testování kytarového komba Crate VTX-200S z nové série VTX. Řada, poprvé představena na letošním lednovém NAMM show v Anaheimu, si zachovává design V-Série a přidány jsou DSP jednotka a chromatická ladička. Tolik tedy k samotnému názvu.
Jedná se o plně tříkanálový stereo zesilovač s vestavěnou DSP (Digital Sound Processing) jednotkou a dvěma 12" reproduktory Celestion G12P-80. Výkon zesilovače je 2 x 100 W RMS do 4 ohm a 2 x 70 W RMS do 8 ohm. Kombo je opravdu velmi hlasité s dostatečnou výkonovou rezervou. V předzesilovači a zesilovači je použita patentovaná technologie Flexwave Evolution 5, která má při konstrukci na bázi polovodičů (tzv. solid state) budit dojem a cítění, jako by tón byl tvořen lampami. Tedy žádná digitální modulace, žádné lampy, ale vše je tvořeno na bázi analogu.
Design a ovládání
Celé kombo je potaženo černým materiálem, výrobcem označovaným jako Tylex. Zadní strana je otevřená a uvnitř vcelku vkusně vyřešen odkládací prostor pro nožní přepínač a přibalená transportní kolečka, která lze nasadit zespodu do komba. Obojí se připíná popruhem na suchý zip. Přední reproduktorová strana je potažena průzvučnou tkaninou ve velice vkusné barvě vintage (jemně okrová) a rohy chrání kovové kryty. Ke kombu je dodávám čtyřtlačítkový nožní přepínač, který se připojuje pomocí pětižilového kabelu, jehož délka je dostatečných pět metrů.
Horní panel obsahuje zleva vstup pro kytaru a dále ovládání všech kanálů, které je rozděleno opticky do tří sekcí. Všechny tři kanály mají stejné ovládání s knoflíky Gain (zisk), Level (hlasitost), Low (basy), Mid (středy), High (výšky) a tlačítkový přepínač pro aktivaci kanálu. Úplně napravo je umístěna chromatická ladička s tlačítkovým spínačem Mute a ovládání vestavěné DSP jednotky. Dva otočné přepínače slouží pro volbu efektů (mohou být použity dva efekty najednou), tlačítkový spínač Save/Tap slouží pro uložení nastavení a také pro nastavení rychlosti zpoždění. Posledním otočným potenciometrem ovládáme Reverb (taktéž digitální). V sekci každého ze tří kanálů je umístěna LED dioda signalizující činnost kanálu. Další dvě LED diody, které jsou umístěny na horním ovládacím panelu, indikují zapnutou DSP jednotku a zapnutí tlačítka Mute, umístěného hned vedle zabudované chromatické ladičky. Chromatická ladička je aktivní stále, takže máte možnost kontroly svého ladění i během hry.
Na zadním panelu je umístěn síťový spínač a zespodu tohoto panelu jsou přístupné dva jacky pro připojení externích reproduktorů, dvě jackové zásuvky stereo efektové smyčky (mono jack pro send a strereo jack pro return), dvě jackové zásuvky pro mono efektovou smyčku a posledním konektorem je pětipinový DIN pro připojení externího footswitche.
Zvuk
První kanál produkuje od příjemně krystalického čistého zvuk až po velice jemný crunch, který lze pomocí korekcí barevně korigovat od temného hlubokého zvuku po jiskřivě tenké výšky (zdvih korekcí je na tomto kanálu 26 dB u basů, 20 dB u středů a 10 dB u výšek na frekvencích 70 Hz, 900 Hz a 10 kHz). Kanál se zdál zvukově velmi vyvážený, poměrně dynamický a uchu příjemně znějící. Inu, tranzistory produkují vždy dobrý čistý tón. Pomocí ovladače Gain lze nastavit i lehce nakřápnutý crunch zvuk.
Druhý kanál slouží k tvorbě především zkresleného zvuku. Ovladač Gain již od své první třetiny zvuk hodně zkresluje, ale bluesově nakřápnutý zvuk lze dosáhnout pomocí citlivého zacházení. Zkreslený zvuk je celkově více posazen do středů, ale s pomocí tónových korekcí lze zvuku vcelku příjemně zakulatit výšky (zdvih korekcí je na druhém kanálu 26 dB u basů, 20 dB u středů a 10 dB u výšek na frekvencích 70 Hz, 900 Hz a 10 kHz). Osvědčilo se nám nastavení basů asi tak na 65%, středů na 40% a výšek na 50% a musím říci, že tento zvuk se celkem dobře prosazoval v kapele mezi ostatními nástroji. Nesmíme zapomenout také na velice slušnou dynamiku, kterou má tento kanál taktéž.
Třetí kanál je určen především na hraní sólových partů nebo jej lze případně dobře využít v tvrdších žánrech hudby. Tento kanál produkuje moderní Hi-gain zvuk s velkým sustainem. Zajímavým zjištěním je fakt, že na třetím kanálu jde s pomocí Gainu také nastavit lehce nakřápnutý zvuk, který má však poněkud odlišný charakter než na druhém kanálu. Tento crunch se mi líbil víc. Zkreslený zvuk je celkově trochu posazen do basů, ale s pomocí tónových korekcí zvuk vcelku příjemně zakulatí výšky (zdvih korekcí je na třetím kanálu 17 dB u basů, 16 dB u středů a 12 dB u výšek na frekvencích 100 Hz, 1 kHz a 7 kHz). Sustain tohoto kanálu je dost dlouhý na to, abychom si s tónem hezky pohráli nebo pomocí páky vyluzovali zajímavé zvukové kreace. Tento kanál má trochu jinak posazené korekce, takže jej s úspěchem můžeme využít nejen na sólové party, ale také na hutné kytarové riffy v doprovodných pasážích.
Na konec jsme si nechali DSP jednotku. Celkem je v tomto kombu k dispozici 15 efektů ve dvou bankách označovaných jako Effects a Delay a posledním efektem je Reverb (ten je jen jeden). V první bance Effects máme možnost zvolit vždy jeden efekt z této nabídky - 4 typy Chorusů, 4 typy Flangerů, 4 typy Phaserů, Octaver, Phase-Wah a Wah. Druhá banka obsahuje, jak již napovídá název, celkem 15 typů efektu Delay-Single, Ping-Pong, Echo a Special.
Každému kanálu můžeme přiřadit najednou až tři efekty, vždy po jednou efektu z bank Effects, Delay a Reverb. U efektů lze nastavit pomocí tlačítka Save/Tap tempo opakování. Jednotlivé banky lze také samozřejmě úplně vypnout. Po úspěšném nastavení lze vše uložit pomocí tlačítka Save/Tap. Ke každému kanálu lze uložit celkem dva presety s nastavenými efekty, které se pak přepínají nožním přepínačem na 4. pozici. Celkem máme tudíž možnost uložit 6 presetů.
K testu jsme si vzali na pomoc nástroje Washburn WI-64, Dean Evo Custom a Epiphone SG a musíme říct, že především u čistého kanálu si každá z kytar zachovala svůj přirozený charakter. I druhý kanál svým charakterem zkreslení nemaže přirozený zvuk kytary a velice solidně přenáší charakter nástroje. U třetího kanálu si kytary také zachovávaly svůj přirozený charakter a (co je důležité) ani při nastavení Gainu na maximum se zvuk kytar nehltil a nemazal. Druhý i třetí kanál také dobře reaguje na přepínání snímačů a dynamiku hry.
Závěr
Toto kombo je svým založením univerzální a hodí se vesměs do všech stylů hudby. Obzvláště musíme vyzdvihnou velkou sílu čistého kanálu. Velkou devizou je také samostatnost každého kanálu a možnost použití jak mono, tak i stereo efektové smyčky. Musíme také ocenit velice dobrou dynamiku všech tří kanálů, kdy zvuk nám opravdu pěkně jde za pravou rukou. Je jen trošku škoda, že kombo nemá výstup na sluchátka, což se nám může občas hodit při domácím muzicírování. Výborným nápadem je zařazení chromatické ladičky.
Info:
Crate VTX-200S je kytarové stereofonní (2 x 100 W) kombo s DSP efekty. Cena je 23 830 Kč.
Plus:
čistý kanál
tři kanály
nezávislé korekce
Mínus:
nemá výstup na sluchátka
náchylnost na vazbu v nízkých frekvencích
absence potenciometru Master Volume
Americká firma Crate zaujímá již řadu let přední místo mezi výrobci především kytarových aparatur, sídlí v americkém St.Louis a na trhu se pohybuje již více jak 25 let. Aparatury Crate používá řada známých muzikantů, např. Billy Gibbons (ZZ Top), Vernon Reid (Living Colour), Sammy Hagar (ex Van Halen) a řada dalších.
A CO NA TO MIREK MACH Z ARAKAINU?
Kombo jsem měl k dispozici asi půl hodiny, takže nečekejte nějaký extra podrobný rozbor, nakonec tohoto úkolu se skvěle zhostil Radek Pittr. Stručně. Kombo už na první pohled působí velice bytelným dojmem. Tři nezávislé kanály s možností dvojího nastavení efektů s jejich následným uložením, to je také příjemné zjištění. Chorus zní teple a přirozeně. Vůbec sekce čistého zvuku je, dalo by se říci, excelentní. U zkresleného zvuku se přítomnost tranzistorů mírně projeví, ale pro hráče, kteří nevyžadují plně stoprocentní kontrolu tónu pravou rukou, není téměř co vytknout. Zvuk na sóla lze nastavit opravdu dobře, dokonce, díky vestavěnému auto wah-wah, není problém celkem dobře simulovat "klávesové" sólo Briana Maye ve skladbě I Want to Break Free. Poněkud mi vadila náchylnost komba na vazbu na nízkých kmitočtech, stojí-li hráč blízko aparatury. Daleko větší nedostatek vidím v absenci potenciometru celkové hlasitosti - při živém hraní, abych si "nerozhodil" doma pracně nastavené poměry hlasitostí jednotlivých kanálů, bude velmi obtížné změnit celkovou hlasitost hry. I přes tento nedostatek mohu kombo vřele doporučit jak začínajícím, tak i pokročilým kytaristům. Špičkoví hráči se patrně poohlédnou jinde, třeba i u stejné firmy.