Crate Powerblock + Crate GT112SL - siloblok na kytaru
Pan šéfredaktor Muzikusu má takovou zvláštní vlastnost - nerad cokoli testuje, protože by si, jak mi prozradil, musel neustále kupovat žhavé novinky a vůbec si z toho překotného technického vývoje tak nějak dělat hlavu.
Nedbaje tohoto varování, vybral jsem si k testu velezajímavou novinku z konce loňského roku, kytarovou hlavu (tedy spíš hlavičku) Crate Powerblock a byl lapen do tenat mrkáním její modré ledky. To, co podle mého názoru stojí na této potvoře za vidění a slyšení jsem shrnul v následujícím testu.
Design a koncepce
Crate Powerblock je věcí vizuálně výraznou a od běžné kytarové hlavy se v mnohém liší. Za prvé je neuvěřitelně malý a lehký, v jeho drobném šasi se ovšem skrývá výkon vskutku ďábelský (2 x 75 W). Za druhé, nemá onen tradiční a mnoha lety osvědčený tvar kvádru. Za třetí, větší část jeho pláště nápadně připomíná vroubkovaný chladič a vůbec, položený na kytarové bedně (nebo kdekoli jinde), působí trochu jako zjevení. Koncepčně je u Powerblocku téměř vše podřízeno stylu "jednoduchá hlavička pro všechno" - na předním panelu tedy kromě obrovitého loga Crate s nápadnou modrou ledkou indikující chod zařízení najdeme dvě jackové zdířky (vstup pro kytaru a výstup pro sluchátka) a kvinteto potenciometrů, které konají ty nejzákladnější úkony (gain, bass, middle, treble a master). Nic víc, nic míň. Zadní panel kromě síťové zdířky obývají ještě vypínač, linkový XLR výstup, CD RCA vstupy, linkový vstup/efektová smyčka a trojice výstupů do reproboxů (mono, left a right), doplněná tlačítkem bridge (tím se dá Powerblocku najevo, že se uživatel ještě nezmohl na druhou bednu, nebo si prostě přeje všech 150 W napnout jedním směrem a kabelem). Jak si všímavější čtenář mohl povšimnout, aparát je na dnešní předimenzované poměry vybaven vskutku spartánsky, což ovšem vyvažuje všestranností a schopností spolupracovat snad s čímkoli si ten který hráč zamane (dostanu se k tomu níže). Dodáván je s velmi stylovou a pěkně zpracovanou polovyztuženou polstrovanou taškou na přenášení.
Zvuk a výkon
Sám o sobě nehraje Powerblock vůbec špatně - zvuk je dost konkrétní a průrazný, možnosti nakreslení jsou zhruba srovnatelné se starou osmistovkou, čili takový solidní crunch, se kterým se hráč (zvlášť, když uvážíme, že tahle hlava k lampám nikdy ani nepřičichla) ani moc nenadře. Crunchový zvuk samozřejmě v dnešní ultratvrdé a superpodladěné době není žádná výhra, ale uvážíme-li, že se samostatné použití Powerblocku příliš nepředpokládá, pak se rozhodně nemá za co stydět - pěkně zachovává zvukový charakter kytary a snímačů a když připočteme opravdu mimořádně účinné korekce (20 dB na 110 Hz, 15 dB na 1 kHz, 20 dB na 10 kHz), máme zvukových možností až až. U kytary se singly lze objevit mnoho pěkných variací pro různé "poločisté" beglajty, se silnými humbuckery si při gainu naplno lze střihnout i nepříliš divoké sólo. Síla Powerblocku ovšem spočívá v jeho univerzálnosti - dá se totiž použít k zesílení téměř čehokoli, ať už lampového preampu, kreslítka, procesoru, nebo, jak se někdy módně říká, "modelingové stanice". Pošlete-li signál do linkových vstupů, Powerblock ho zesílí tak, jak jste si ho někde v klidu domova naprogramovali při poslechu oblíbených interpretů. Nic moc nepřidá, nic moc neubere. Na druhou stranu ukáže v plné nahotě, pokud váš už zmíněný pečlivě naprogramovaný nebo nedej bože preset zvuk stojí za starou bačkoru (hlavně bavíme-li se o zkreslených zvucích). Pak dojde ke klasické situaci, kdy se nespokojený kytarista neustále zesiluje, všichni už jsou dávno polohluší (což při výkonu tohoto drobečka přijde poměrně záhy), ale dotyčný má stále pocit, že "se neslyší" a nespokojeně to dává najevo vztyčeným palcem. Za sebe můžu říci, že s mou Mesa/Boogie V-Twin Rack si "siloblok" skvěle rozuměl, a to při zachování možnosti odnést celou dvojici v batohu. Co se porovnání výkonu týče, lampový konec Fifty-Fifty o "papírovém" výkonu 2 x 50 W, Powerblock s klidem přehluší (nebo si to alespoň myslím, "na desítku" jsem si ani jednou vytočit netroufl). Nicméně situaci, kdy by vám jeho výkon nestačil, si (snad kromě hraní někde na stadionu bez dalšího ozvučení) představit nedovedu.
Reprobox(y)
K Powerblocku byl na míru ukován polouzavřený box Crate GT112SL, který ve svém nitru uchovává reproduktor Celestion G12K-100 o výkonu 100 W a impedanci 8 . Tento reproduktor (a box celkově) bych si dovolil popsat slovy průrazný - oproti letité reproduktorové klasice G12T-75 se do již zmíněné nové podladěné doby hodí určitě víc, ve spodcích je agresivnější a ve zkreslených zvucích neukřičený a bezchybný. K Powerblocku je možné připojit jeden, dva nebo dokonce čtyři tyto boxy. V konfiguraci se čtyřmi kousky sice zesilovač ukáže své možnosti naplno (a je to už hodně solidní hradba), ale jeho zásadní výhoda (skladnost) tím přichází tak trochu vniveč. K čemu je mít malinký a snadno přenosný zesilovač, když se člověk musí starat o transport čtyř boxů, z nichž každý váží okolo 16 kg, mi mírně uniká. Za zmínku a velkou pochvalu stojí elastické úchyty uvnitř boxu, do kterých je možné Powerblock a další vybavení snadno a rychle ukotvit - jednoduché a chytré řešení, které bych u výrobců polouzavřených a otevřených komb čekal už tak o dekádu dříve.
Suma sumárum
Z Powerblocku jsem tak trochu na rozpacích (a soudě dle reakcí ostatních na četných diskusních fórech nejsem sám) a moje pocity jsou někde uprostřed mezi nadšením a nedůvěrou. Mít možnost vozit na koncerty místo padesátikilového racku tuhle cirka dvoukilogramovou potvoru a nějaké to kreslítko, nemít dojem, že jsem musel výrazně obětovat něco ze zvuku, který vyznávám a nebýt odkázán na rozmary zvukaře a odposlechů (jako byli první nadšení uživatelé POD blahé paměti) a ještě moci dělat frajerské úsměvy na kytaristy vláčející 100W lampovou hlavu, to určitě není k zahození. Učinit z něj vlajkový aparát bych se asi hned nepřesvědčil (objektivní důvod to moc nemá, jen je takový... malý), ale pokud by mým chlebem bylo hraní coverů nebo fungování v kapele, kde kytara nehraje takříkajíc první housle, určitě bych dlouho neváhal (bednu vám vždycky půjčí někdo, kdo rád nosí těžké věci). Další veskrze příjemný dojem mám z reproduktoru G12K-100. Těším se, až si ho někdy budu moci poslechnout v pořádném ačku 4 x 12".
Info:
Crate Powerblock je jednokanálová kytarová hlava o výkonu 150 W (2 x 75 W), vhodná pro použití s preampem nebo modelerem. Její cena je 8240 Kč včetně DPH. Crate GT112SL je polouzavřený reprobox s jedním 12" reproduktorem Celestion G12K o výkonu 100 W. Jeho cena je 6570 Kč za kus včetně DPH.
Plus:
nápad
poměr cena/výkon
hmotnost a rozměry
design
taška v ceně
Mínus:
přidat reverb by neuškodilo