Clavia Nord Lead 3 - virtuální analogový syntezátor

Clavia Nord Lead 3 - virtuální analogový syntezáto
Clavia Nord Lead 3 - virtuální analogový syntezáto

Relativně úzká řada syntezátorů a zvukových modulů švédské firmy Clavia vždy dokázala zaujmout a bodovat nejen v úspěšnosti prodeje, ale hlavně v oblíbenosti u samotných muzikantů.

Devatenáct let dělí současnost od založení firmy ve sklepních prostorách domu na předměstí Stockholmu. Prvním nástrojem byl ještě "na koleně" zhotovený osmibitový bicí modul, s dynamikou méně než 40 dB a samply uloženými na kartě EPROM. Digital Percussion Plate z roku 1983 následoval o rok později první z řady modulů ddrum. Bubeníkům zůstala Clavia věrná až do roku 1995, kdy světlo světa spatřil syntezátor Nord Lead.

 

Jako jeden z prvních komerčně dostupných nástrojů přinesl Nord Lead systém digitální simulace klasické analogové syntézy. Objevil se v pravý čas začátku novodobé renesance, kdy slogan "No Samples Inside" reklama hrdě hlásila do všech stran světa. Právě druhá polovina 90. let dala největší příležitost popularitě nového fenoménu v podobě VA (virtuálně analogových) syntezátorů. Dva roky zabralo čekání na pokračování v podobě nástroje Nord Lead 2. Jeho klávesová verze, stejně jako rackový modul, nabízela šestnáct hlasů polyfonie (oproti čtyřem), čtyři separátní audio výstupy (namísto dvou) a slot paměťové karty PCMCIA. Došlo však i na vylepšení zvukových vlastností díky přidaným možnostem a funkcím (např. synchronizovatelný "noise" v sekci oscilátoru, distortion, keyboard tracking pro sekci filtru apod.).

Samozřejmě i nejnovější Nord Lead 3, přicházející po čtyřleté pauze, posouvá hranice možností o výrazný kus dál. Rozdíl je opravdu markantní, daleko výraznější než mezi první a druhou verzí. Jeho koncepce se jakoby obloučkem vrací směrem k FM syntéze, i proto uvedení NL 3 doprovázely diskuse, zdali jej do řady Nord Lead vůbec zařadit. Zatímco Nord Lead a jeho druhá mutace zaujme svým drsným, až zabijáckým zvukem, Nord Lead 3 dává bohatý, dynamický a teplý zvuk, doplněný o přesvědčivou simulaci FM nástrojů, husté plochy v celé šířce spektra, spousty nádherných zvonečků, prodýchaných efektů nebo skvělý Mellotron (i když s ním nezahrajete nic jiného než Strawberry Fields Forever).

Zkrátka, jakoby Clavia nechtěla pro svého předchůdce vyrobit konkurenci. Nord Lead 2, syntezátor z roku 1997, tak nemizí úplně ze scény. Máte-li o něj zájem, nový je stále k mání za 40 000 Kč v podobě rackového modulu, nebo za necelých 53 000 Kč v klávesové verzi. Ale pojďme již k očekávané novince a začněme od finančních nároků. Čtyřoktávový Nord Lead 3 stojí 95 880 korun, zvukový modul (rack 19", výška 5U) s identickými parametry přijde na 81 730 Kč.

 

Provedení

Již od prvního bicího modulu ddrum z roku 1984 zůstává Clavia u svých produktů věrná použití tradiční červené barvy, stejně jako robustnímu celokovovému provedení. Každý nástroj tak kromě spolehlivosti získává i velmi osobitý design, který se jakoby přesouvá i na vlastní zvukový charakter. Design syntezátoru vychází z podoby a rozložení prvků na obou předchůdcích. Tradiční se již stala dřevěná páčka pro Pitch Bender a úzké modulační kolečko.

Poprvé je na syntezátoru z řady Nord Lead displej. Na první pohled není velký, s LCD zobrazením pouze 2x16 znaků, ale zato je podsvícený a dobře čitelný. Displej během editace jakéhokoliv parametru zobrazuje jeho název a aktuální hodnotu, dvě sekundy poté se navrací do základní podoby. Tu tvoří název, banka a číslo presetu. Vše je přehledné a srozumitelné, ostatně snad jako vždy a na všech nástrojích Clavia. Někdy mám až pocit, že taková je celá současná Skandinávie, podobně jako nábytek IKEA.

Základní ovládání nástroje zajišťuje čtveřice kurzorových šipek a otočný ovladač v sousedství displeje. Celkový počet tlačítek na panelu je 45, i když hlavní editace parametrů spočívá na téměř třech desítkách "nekonečných" otočných ovladačů. Na nástrojích Clavia je to jejich premiéra, i když tyto knoby jsou několik let známé hlavně z mixážních pultů a univerzálních ovládacích panelů. Hodnota nastaveného parametru není dána fyzickou pozicí ovladače, ale je pouze znázorněna svítícím segmentem kruhového displeje. Právě vývoj a implementace těchto ovladačů, alespoň podle tiskových zpráv, byl důvod pro několikanásobné odložení uvedení tohoto syntezátoru na trh.

 

Propojení

Relativně bohaté je konektorové pole na zadním panelu. Čtveřici linkových, bohužel nesymetrických audio výstupů, doplňuje zdířka pro sluchátka. Další konektory reprezentují MIDI trojici (včetně MIDI Thru, které na předchozích modelech chybělo). Pátá a šestá zdířka jack (6,3 mm) slouží pro připojení dvojice pedálů. Oba kontroléry jsou začleněny na MIDI výstup jako sustain (CC 64) a expression (CC 11). Protože existují rozdílné normy definice stavu zapnuto / vypnuto pro sustain pedál, lze v systémovém menu syntezátoru měnit jeho polaritu, bez nutnosti pájení. Zadní panel obsahuje i zdířku pro napájecí kabel, který na rozdíl od mnoha ostatních přístrojů lze odpojit, proto i zapomenout, nebo v horším případě ztratit. Protože je Nord Lead pouze čtyřoktávový, nezabere na délku více než 87 cm. Hluboký je 28 cm, vysoký 10 cm. A hmotnost - menší než u mnoha zvukových modulů, pouhých 6,3 kg. Zkrátka - po dlouhé době syntezátor, který lze bez problémů i stěhovat.

 

Klávesnice

Stejně jako oba předchůdci je i Nord Lead 3 vybaven pouze čtyřoktávovou klaviaturou. Tlačítko transpozice, resp. Octave Shift, umožňuje posun +/- dvě oktávy, a umožňuje tak přístup na celkový rozsah osmi oktáv. Pro své rozměry lze syntezátor opravdu snadno začlenit k mixážnímu pultu, počítači stejně jako bez problémů převážet libovolným prostředkem městské hromadné dopravy. Nord Lead 3 je z nástrojů Clavia první syntezátor s klávesnicí, které nechybí aftertouch, tolik postrádaný u předchozích modelů. Ze samotné klávesnice, resp. jejího chodu, však nemám příznivý pocit. Přijde mi, že její provedení odpovídá nízké kvalitě levných master keyboardů s hlučným stiskem a rozdílnou odezvou na stisk různých kláves. Je to škoda, již s ohledem na vysokou cenu syntezátoru, kdy kvalita klávesnice snižuje jinak výborný celkový dojem.

 

Zvukový modul

Obdobně jako předchozí Nord Lead nebo Nord Modular, i poslední NL 3 řeší multitimbral pomocí "slotů". Jsou to virtuální pozice pro zvukové presety (patches) a jsou nezávisle editovatelné. Jsou čtyři, označené A, B, C, D a ke každému je přístup přes vlastní tlačítko v levé ovládací sekci pod displejem. Současná aktivace více slotů tvoří režim Performance. Možné je i rozdělení klávesnice do režimu Split, kdy jsou sloty A a B vrstvené v levé části, sloty C a D v pravé části klaviatury. Při použití externího MIDI signálu má každý slot vlastní přijímací MIDI kanál. Přiřazení hlasů polyfonie probíhá pomocí dynamické alokace.

Bohatě dimenzovaná je paměť syntezátoru. Celkem 1024 (8x 128) pozic je vyhrazeno pro presety (patches), 256 (2x128) je celkový počet míst pro performance. Oproti pouhé stovce na Nord Lead 2 je to znatelný pokrok (i když tam je standardní součástí slot PCMCIA karty). Nový syntezátor přichází s pamětí zaplněnou zhruba z poloviny, i když další zvuky včetně základní sady (pro případ smazání) jsou ke stáhnutí z internetu.

 

Subtraktivní syntéza

"Advanced Subtractive Synthesis" - to je vlastní název použitého systému, který přináší tradiční subtraktivní syntézu společně s možností frekvenční modulace (FM). Nord Lead 3 dává na výběr pro každý oscilátor jeden ze šesti průběhů. Pila (obsahuje všechny harmonické složky), obdélník (v čisté podobě pouze liché harmonické), trojúhelník (převážně liché), sinusoida (neobsahuje žádné harmonické složky, pouze svoji základní frekvenci), dvojitá sinusoida (zvláštní průběh s přesným rozdílem jedné oktávy) pro FM a šumový oscilátor. Každý z oscilátorů může být vzájemně synchronizovatelný přes samostatný oscilátor, díky kterému není nutné obětovat vlastní audio oscilátor pro "pouhý" souběh. Pro každý hlas jsou tak k dispozici minimálně dva oscilátory.

Z vlastní (bohužel neuváděné) DPS kapacity syntezátoru vychází celkový počet hlasů polyfonie na 24. Je ale zřejmé, že spíše úprava operačního systému než použití výkonnějších čipů stojí za několika různými úpravami polyfonie. Nejstarší z předběžných informací o nástroji totiž původně hovořily o dvou desítkách hlasů, a zatímco první fyzická podoba nástroje jich přinesla osmnáct, ještě před uvedením operačního systému 1.0 bylo hlasů "najednou" 24.

 

Morphing

Podobně jako na předchozích syntezátorech Nord lze nastavit různé parametry nebo jejich skupiny pro modulaci v reálném čase (každá sada pojme až 26 parametrů!). Zatímco Nord Lead 2 ovládal prolínání pouze pomocí velocity nebo modulačního kolečka, NL 3 přidává ke zdrojům výšku tónu, aftertouch nebo připojený pedál.

 

Arpegiator

Arpegiator je jednou z dalších částí syntezátoru, jejichž možnosti dosáhly v porovnání se svými předchůdci znatelného pokroku. Konečně lze chod čtyř arpegiatorů synchronizovat na interní nebo externí MIDI clock, případně použít vlastní tempo (v rozsahu 30 - 240 BPM). Čtveřice druhů arpegií zůstává pořád stejná: Up, Down, Up-Down a náhodný průběh. To vše v rámci jedné oktávy, nebo do rozsahu až čtyř oktáv. Možnost jakékoliv další editace je již vyloučena, stejně jako vytváření vlastních průběhů (na rozdíl např. od VA syntezátorů Nova, Supernova britských Novation). Oproti drtivé většině ostatních syntezátorů NL 3 nepřenáší eventy arpegiatoru na MIDI Out, pro záznam (a případnou editaci) v externím sekvenceru a přehrávání přes jiný zvukový modul. Protože tato možnost nechyběla na předchozím NL 2, lze čekat, že její začlenění je pouze otázkou nějaké z nových verzí operačního systému.

 

Efekty

Stejně jako oba předchůdci neobsahuje Nord Lead 3 efektovou jednotku. Tedy alespoň v obvyklé podobě - reverb, delay, chorus, flanger apod. Rovněž do budoucna není rozšiřitelný, například přidáním expanzní karty apod. Dostupné možnosti efektování signálu prezentuje frekvenční (FM), amplitudová (AM) a kruhová (RM) modulace, nebo distortion. Ty sice nenahradí klasický reverb, na druhou stranu přinášejí obrovské možnosti editace zvuků a již tak rozmanité paletě zvuků dávají nový rozměr. Je proto škoda, že chybí audio vstup pro externí audio signál. Alespoň část DPS výkonu by jistě šla věnovat tomuto procesování, třeba i výměnou za částečnou redukci polyfonie. Vždyť možnost efektování externího signálu je jedním z hlavních taháků spousty současných VA syntezátorů. Jmenujme alespoň řadu Access Virus, nástroje Novation, německý Waldorf Q nebo Korg MS2000.

 

Operační systém

Použití nové verze operačního systému pro oba předchůdce znamenalo po všech stránkách náročný postup výměny čipu EPROM. Nord Lead 3 je na tom jinak, podle současných zvyklostí obsahuje systém v paměti Flash. Update na nejnovější verzi se tak stává záležitostí okamžiku. Soubory, včetně dalších informací, manuálů, programů apod. jsou volně ke stažení na firemních stránkách www.clavia.com.

 

Made in Sweden

Majitelem prvního syntezátoru Nord Lead 3 se v neděli 11. března 2001 stal francouzský skladatel a producent Mirwais Ahmadzai. Spolutvůrci soundu desky Music od Madonny jej v Paříži osobně předal současný ředitel firmy Clavia Bengt Lilja. V Čechách se první oficiálně dovezený kus objevil o prázdninách 2001. Jeho majitelem je kytarista a skladatel Michal Pavlíček, kterému podle vlastních slov "pomůže nejen při tvorbě scénické a filmové hudby, ale zejména při práci na připravovaném muzikálu Excalibur". O tom, že Nord Lead 3 je opravdu výjimečný nástroj, není pochyb. Spíše než krutý je tak v současné době severní vítr nutný. Švédská trojka má opravdu něco do sebe.

 

Info:

Nord Lead 3 je posledním z řady virtuálních analogových syntezátorů švédské firmy Clavia. Cena klávesové verze je 95 880 Kč, samostatný 19" modul Nord Rack 3 stojí 81 730 Kč.

 

Plus:

vynikající zvuk

"nekonečné" datové kolečko

1024 / 256 pamětových pozic

polyfonie 24 hlasů

snadné a přehledné ovládání

aftertouch klávesnice

široké možnosti MIDI

operační systém v paměti Flash ROM pro snadný upgrade

 

Mínus:

průměrná klávesnice

chybí paměťová karta / disketová mechanika

chybí audio vstup pro externí signál

chybí efektová jednotka

jednoduchý arpegiator

není rozšiřitelný

vyšší cena

Psáno pro časopis Muzikus