Clavia Nord C1 - hammondky "do kapsy"

Clavia Nord C1 - hammondky "do kapsy"
Clavia Nord C1 - hammondky "do kapsy"

Švédskou firmu Clavia zde asi není nutné dlouze představovat. Již od roku 2001 se tato malá fabrika, sídlící téměř v centru Stockholmu, mimo jiné zabývá výrobou keyboardů, orientovaných na klasické "vintage" elektromechanické klávesové nástroje, jakými jsou například Fender Rhodes piano, Wurlitzer, Clavinet či varhany Hammond.

První model jejich simulátoru se jmenoval Nord Electro a díky svému zvuku, nízké hmotnosti a možnosti neustále aktualizovat software zdarma z internetu je dodnes velmi populární. V polovině roku 2005 přišla firma s revolučním konceptem Nord Stage, který má v základní výbavě kladívkovou mechaniku a vedle varhan a elektrických i akustických pian obsahuje i propracovanou sekci syntezátoru - zjednodušeninu klasického Nord Leadu. Letos se Clavia rozhodla zaměřit se o něco více na užší skupinu klávesistů a vyvinula nástroj, který je nejen zvukem, ale i pocitem ze hry téměř totožný s originálem: simulátor klasických varhan Hammond, Nord C1 Combo Organ.

 

Provedení

Tělo nástroje je vyrobeno, jak už je u Clavie tradicí, z červeného a černého plechu, na bocích jsou varhany ze dřeva s výřezy tvarově podobnými těm na originál "B trojkách". Tlačítka jsou velká plastová, opět velmi typická pro Clavii a většinou má každé pouze jednu funkci, jejíž stav je potvrzen LED diodou vedle. Pokud si připlatíte, je možné dokoupit k nástroji stylové šroubovací nohy (známé již z Nord Stage). Ty se pak šroubují zespoda přímo do varhan a usnadňují tak transport i stavbu na pódiu. Dalším možným příslušenstvím je pak poměrně velký notový stojan a switch pro přepínání rychlosti Leslie efektu. Klaviatura je velmi příjemná, o něco tužší než na Nord Electro a zabírá již dva až tři milimetry po stisknutí, což se dost podobá tomu, jak to funguje na originálu. Pokud stisknete klávesu o trochu víc a pak sjedete prstem směrem k sobě přes hranu, vyletí nahoru a odrazem shora ještě způsobí jeden spínací klik navíc (navozuje velmi opravdový, nebo chcete-li, živočišný pocit). Jak firma sama píše v manuálu, snažili se docílit nejen věrného zvuku, ale i autentického pocitu ze hry na nástroj.

 

Rozvržení ovládacích prvků

Hlavní panel je rozdělen do několika sekcí - ta hlavní, nazvaná Organ Section, obsahuje prvky, které naleznete na klasických hammondech. Jsou zde tudíž dvě sady táhel - drawbars (pro každý manuál jedna sada, nad nimi je tlačítko pro volbu přednastavitelného presetu) a dvě táhla pro pedál. Táhla ovšem nejsou klasická, jako u starých varhan či jejich "klonů", ale jsou to řady LED (osm řad po devíti diodách), které jsou ovládány tlačítky pod nimi. Pokud držíte tlačítko "dolů", virtuální táhlo vyjíždí "ven" a naopak. Osobně jsem na tento systém zvyklý z Nord Stage, a tudíž mi jejich ovládání nečinilo velké obtíže a je to podle mne jen otázkou zvyku. Nad táhly je ještě ovládání perkuse a vibrata/chorusu, vpravo od nich pak tlačítka pro výběr programu a v kombinaci se "shiftem" pak i celkového vnitřního nastavení nástroje. Lze například měnit typ volume pedálu, MIDI kanály manuálů, typ zvuku (classic/vintage 1 a vintage 2 - liší se hlavně procentuálním zastoupením hluku motoru a "leakage" - průsaku vedlejších tónových koleček do snímačů), rychlost roztáčení Leslie boxu a pár dalších parametrů (na stránkách výrobce - www.clavia.com - je ke stažení kompletní manuál ve formátu *.pdf).

Sekce Effects obsahuje šest za sebou řazených efektů. Jsou jimi Delay (klasický, s možností "ping-pong" a tlačítkem Tap tempo), Drive - velmi dobře zpracovaný overdrive, EQ - třípásmový ekvalizér, Speaker - simulace tří zesilovačů (Leslie, Roland Jazz Chorus a Fender Twin; lze samozřejmě vypnout), Unison - specifická forma chorusu, a Reverb (na výběr je pět typů). Vlevo dole jsou ještě umístěna tři tlačítka pro ovládání rychlosti Leslie, a to jak interní, tak - po připojení pomocí jedenáctipinového konektoru - také externí! Tato tlačítka lze nahradit takzvaným "halfmoon" přepínačem, který však není k nástroji standardně dodáván a je nutno jej dokoupit zvlášť. Lze jej bez pomoci jakéhokoli nářadí přimontovat na několik různých míst nalevo pod spodní manuál.

Nad tlačítky rychlosti Leslie je ještě Master Volume a pod ním tlačítko pro volbu typu varhan. Na výběr je mezi klasickými elektromechanickými Hammond B3 a tranzistorovými varhanami Vox Continental a Farfisa Compact.

 

Zadní panel

Zadní panel obsahuje zleva tyto konektory: Swell Pedal (pedál hlasitosti), Rotary Control (pro připojení halfmoon nebo jiného přepínače), Sustain Pedal (v případě ovládání externího modulu vysílá povely sustain). Dále zde najdeme USB konektor pro připojení k počítači, tři MIDI konektory (In, Out, Bass Pedal) a výstupy: levý, pravý a sluchátkový. Novinkou oproti všem dosavadním produktům Clavie je po pravé straně jedenáctipinový konektor pro připojení (skutečného) rotačního reproduktoru Leslie. Vedle něj je ještě 6,3mm výstup nazvaný High Level output. Ten je pro přímé připojení do rotačního boxu se zesilovačem (pro změny rychlosti jde zároveň stále použít jedenáctipin - velmi praktické například při používání externího koncového zesilovače).

 

Zvuk

Jak jsem se již zmínil, firma se simulací zvuku hammondek zabývá už bezmála šest let a v nástroji C1 je použita druhá generace jejich technologie. Oproti nástrojům Nord Electro či Nord Stage je zde skutečně dosti značně patrný vývoj. Firma se vydala cestou DSP-modelování, nástroj simuluje každý jeden element výsledného zvuku zvlášť. Od jednotlivých "tonewheels" (koleček generátoru) až po "keyclick" (charakteristické "prskání", u originálního nástroje způsobené spínáním devíti mechanických kontaktů pod každou z kláves - Clavia modeluje každý z nich jednotlivě!). Osobně jsem měl možnost vyzkoušet snad všechny dostupné "klony" i VST instrumenty na trhu (kromě Creamware) a tento nástroj mě natolik zaujal, že jsem se jej rozhodl po několika dnech koupit. Hraji na něj přes kopii Leslie boxu od firmy Dietro Le Quinte - Speed a zvuk je vskutku velice věrný. Velikým překvapením pro mne však byla i interní simulace Leslie efektu. S trochou reverbu to na sluchátka zní skutečně jako ve studiu nazvučené varhany hnané přes rotační reproduktor. K dokonalému pocitu ze hry snad chybí jen fyzická táhla a také rozvržení ovladačů je jiné než na originále. To však lze nástroji prominout vzhledem k jeho kompaktním rozměrům a extrémně nízké hmotnosti (C1 váží 15 kg, což je méně než většina dostupných jednomanuálových varhanních simulátorů na trhu!). Je jen škoda, že nelze v menu nastavit pro keyclick hladinu hlasitosti, (i když to na originálu také nejde): jeho hlasitost se totiž reguluje potenciometrem Treble v ekvalizéru, což má přirozeně určitý vliv i na barvu tónu - je ovšem pravda, že stejnou cestou se ubíral i sám Hammond, když se pokoušel tenhle rušivý pazvuk konstrukčně eliminovat.

Popisovat, jak moc se zvuk blíží originálu, nemá smysl, poslechněte si přiložené ukázky na CD. Velmi zajímavý je blindfold-test, který si můžete vyzkoušet online na www.clavia.com. Stejná ukázka byla jednou natočena přímo z linkových výstupů s použitím interní simulace Leslie a ve druhém případě prohnána přes Leslie opravdovou. Po stisknutí "Play" máte možnost přepínat mezi jednotlivými ukázkami a pokusit se uhodnout, co je digitál a co fyzická rotační bedna. Sám jsem tomu nevěřil, ale je to docela problém poznat. Asi týden po uvedení na trh se na webu Clavie ihned objevil update softwaru, který se zaměřoval především na overdrive. Změna ve zvuku efektu je poměrně radikální (samozřejmě k lepšímu), a tak si přijdou na své i milovníci "nařvaných" rockových zvuků. Overdrive je velmi muzikální a v kapele se zvuk dobře pojí. Zvuk varhan Vox a Farfisa nedokážu posoudit, protože jsem na originály nikdy nehrál, ale při procházení presetů mám pocit, že většinu zvuků znám z nějakých nahrávek. Navíc jsou simulace těchto kláves podle mne v C1 obsaženy jen jako takový bonus. Nicméně velmi sympatický. Dalším takovým "nadstandardem" je možnost zapnout na dolní dvě oktávy spodního manuálu zvuk syntetické basy. Nelze jej nijak zvlášť upravovat, jediné dva parametry jsou Pluck a Release. Podle mne se jedná o simulaci produktu firmy Trek II z konce sedmdesátých let - String bass.

 

Závěr

Jak jsem se již zmínil, nástroj na mne udělal veliký dojem, jelikož má vpodstatě vše, co naleznete na klasických Hammondech, naprosto dokonale zní (a to jak v blues, tak v jazzu, kdy je potřeba hrát basový part na spodním manuálu či na pedálu) a je velice lehký, což usnadňuje transport a zbytečně neunavuje před koncertem. Možnost ovládat externí Leslie efekt přímo z hlavního panelu (po připojení jedenáctipinem) je velkým zlepšením oproti předešlým nástrojům této firmy a tak snad jediné, co bych mohl vytknout, je opět absence klasických fyzických táhel (drawbars). Avšak řešení Clavie je velice elegantní, a hlavně již několik let úspěšně prověřené, a tak v podstatě nezbývá než říci, že se jedná o jeden z nejlepších simulátorů varhan hammond, které jsou v současnosti na trhu.

 

Info:

Nord C1 Combo Organ je dvoumanuálový klávesový nástroj se simulací klasických elektromechanických i tranzistorových varhan metodou virtuálně akustické syntézy. Doporučená maloobchodní cena je 53 990 Kč včetně DPH.

 

Plus:

naprosto věrný zvuk

autentický pocit ze hry

nízká hmotnost

jedenáctipinový konektor pro připojení Leslie

velmi dobře zpracované efekty

 

Mínus:

absence fyzických táhel

drahé příslušenství

nešikovná editace úrovně keyclicku

 

Technická specifikace:

- varhaní sekce: Classic Tone Wheel Organ (hammondky), Vox Continental, Farfisa

- efekty: třípásmový ekvalizér, overdrive, tři typy simulovaných zesilovačů (vč. Leslie efektu), delay, reverb - 5 algoritmů

- klaviatura: 2 x 61 středně vyvážených čtvercových kláves typu waterfall

- konektory: stereo sluchátkový výstup, 2 x výstup linkové úrovně (levá, pravá), výstupy High Level, 11pinový Leslie standard konektor, 6,3 mm výstup, vstup pro sustain pedál, vstup pro Rotor Pedal (switch), vstup pro Swell (expression) Pedal, MIDI in/out, Bass Pedal MIDI in, USB

- rozměry: 950 x 163 x 445 mm

- hmotnost15 kg

Clavia Nord C1 - hammondky "do kapsy"
Clavia Nord C1 - hammondky "do kapsy"

Rotary Speaker vynalezl v roce 1941 Brit Donald Leslie. Pravidelné otáčení reproduktoru vyvolá Dopplerův efekt. Každá z harmonických frekvencí tónu reaguje individuálně v závislosti na vlnové délce. Tím vznikají cyklické fázové posuny. Zvuk jako by vyplnil celý prostor a nepoznáte, odkud vlastně vychází. Navíc se ještě nepopsatelně étericky rozvlní. Když roztočíte dva reproduktory - basový a výškový - rozdílnými rychlostmi v protipohybu, je výsledek o to impozantnější. Overdrive z přebuzeného předzesilovače harmonickou strukturu, chcete-li, ještě zahustí a zdrsní. Barva hammondek je dneska s tímhle efektem neodmyslitelně spojená. Hammond sám ovšem tenhle efekt nesnášel, maje za to, že mu przní jeho ušlechtilý nástroj. My jsme si ale vždycky mysleli svoje!

 

Drawbars - jedno ze slov, ke kterým se těžko přiřazuje český ekvivalent. "Stopové táhlo" nebo "rejstříkové táhlo" je mírně zavádějící, jen tak "táhlo" zase jako by osiřelo. Jelikož samotné hammondky vznikly z ambice simulovat "vintage" akustické varhany, všimneme si podobnosti tohoto zařízení s mechanickými táhly, jimiž se otvíral a zavíral přívod vzduchu k určitým skupinám píšťal. Zvuk hammondek vzniká aditivní syntézou devíti harmonických frekvencí - tato nesrovnatelně chudší kapacita byla ovšem podstatně zhodnocena precizním ovládáním intenzit jednotlivých tónů: každé táhlo mělo vyznačených deset stupňů. Tak se nakonec hammondky emancipovaly jako jedinečný nový nástroj. A drawbars jsou od té doby prostě drawbars, protože je nikde jinde nenajdete.

Psáno pro časopis Muzikus