Carl Martin Red Repeat 2016 Edition - efekt typu delay/echo

Carl Martin Red Repeat 2016 Edition - efekt typu delay/echo
Carl Martin Red Repeat 2016 Edition - efekt typu delay/echo

Cigareta patří k mladému muži jako k velbloudovi hrb. Vůbec nevím, jak jsem bez ní těch třináct let mohl žít. Klasickou hlášku dcojice Š & G můžeme u delaye parafrázovat v souvislosti s přítomností funkce naklepávání TAP. Taky k delayi patří. A taky vůbec nevím, jak jsem kdy mohl s delayem bez funkce TAP žít.

Krabička cigaret

Klasická krabička Carl Martin, tělo je trošku širší v pase, ale je nízké s konektory vyvedenými jen nahoře, což je fajn pro úsporu místa. Ovládání je absolutně jednoduché a sympaticky přehledné. Význam obou nožních spínačů je jasný. Pravým s označením Bypass efekt zapínáme, levým (Tap Tempo) naklepáváme čas zpoždění, což je zásadní vylepšení oproti předchozí verzi.

Čtyři hlavní otočné ovladače jsou čtyři. (Miluju hlášku ze seriálu Černí baroni:Tři hlavní zdroje socialistických lidových tradic jsou tři: soudruh Žižka, soudruh Jan Husek a soudruh Alois Jirásko.“) Základní nastavení echa obstarávají Repeat pro množství ozvěn ve zvuku, Time pro dobu zpoždění a Echo pro určení poměru mixu původní a zpožděný signál. Čtvrtý velký ovladač Tone mění barvu zpožděného tónu; podle manuálu nastavuje presence (EQ).

 

Vychytávky alias vyfukování kouře do penálu

Efekt má dvě vychytávečky, které řídí dva páčkové přepínače. Jsou nenápadné, ale o to víc užitečné. Horní označený Manual Time určuje, zda dobu zpoždění nastavuje otočný ovladač, nebo ji naklepáváme nohou. Máme tak k dispozici dvě doby zpoždění, mezi kterými lze snadno přepnout. Což má praktický přínos, kdy můžeme rychle měnit mezi dvěma zvuky. Třeba ručně nastavený krátký čas (páčka je nahoře), a máme tu flanger nebo slap echo. Anebo čas určuje nožní TAP (páčka je dole), a máme tu klasické echo.

Druhý páčkový přepínač je Modulation. Zapíná modulaci zpožděného zvuku. Její úroveň řídí maličké potenciometry Depth a Speed. Mohou dávat do zvuku nejen pocit starého echa, ale rozsahem sahají až k opravdovým modulacím alias flanger/chorus.

 

Co to znamená, že se signál hezky váže s původním? U některých digitálních delayů můžeme slyšet zvláštní nepoměr mezi původním a zpožděným signálem, jako kdyby k sobě nepatřily. Původní signál je barevně dost odlišný od toho zpožděného. Většinou je zpoždění až moc digitálně studené, příliš naleštěné, v horším případě se ještě oba zvuky podivně slévají; prostě k sobě neštymují. Naopak u kvalitního delaye slyšíme na první poslech, že zpožděný i původní signál k sobě barevně skvěle ladí, hezky si rozumějí, ozvěny jsou oddělené, ale přitom to celé vytváří jednolitou zvukovou stěnu. Prostě zvuk, na který je radost hrát. Přitom nemusí jít o drahé mašinky.

Nedbejme proto na cizí názory a vyzkoušejme si víc kousků, ať slyšíme ten rozdíl. A bacha, dokonce i některé kousky renomovaných značek znějí občas jako pár studených psích čumáků.

 

Tréning u zdi cihelny

Zvuk je jedním slovem perfektní. Je hezky měkký, pěkně se váže s původním signálem. Zní skvěle v každé poloze: Od krátkého slapu po delší ozvěny, od jemně nabarveného, téměř neznatelného echa až po nabušený sólový příděl pořádné delayové omáčky. Tady všude dostaneme inspirativní, muzikální tón, který má vlastní charakter, který nás povzbuzuje v hraní. Nebudeme ho chtít vypnout. Přibarvení prostřednictvím modulace posouvá efekt dál, záleží na nás, jestli jej chceme, nebo ne. Výsledný zvuk je zajímavý, asi jej nevyužijeme všude, ale je opět muzikální a rozšíří naši paletu barev.

Moc mě bavila možnost mít nastavené dva zvuky (manuální tempo a TAP) a přepínat mezi nimi podle písničky.

 

Postřehy od spolužáka Janeby

Trochu nelogicky chybí LED dioda signalizující TAP tempo. Takže nemáme kontrolu, co jsme si vlastně naklepali. Při delších časech není jasné, jestli se ho podařilo naklepat, tedy jestli jsme se vešli do maximálního času 600 ms. V půlce písničky při přechodu na sólo není jasné, s jakým tempem lze počítat. Na druhou stranu, agresivně blikající LED dioda u tlačítka TAP Tempo člověka otravuje (osobně je přelepuji páskou, aby svítila méně jasně). Takže je docela možné, že ji Dánové vynechali záměrně.

Druhou botou je okamžité useknutí zvuku po vypnutí efektu. Po stisku spínače Bypass se ozvěna najednou ztratí, místo aby normálně dozněla.

 

Kamarád kytarista & basák Martin Šilink krabku vyzkoušel a lakonicky konstatoval: „Univerzální delay, kde co očekáváš, to taky nastavíš!“

 

Kdo se tedy naučil kouřit

Pokud pro nás nejsou výše uvedené neduhy nijak zásadní, můžeme se s efektem jenom kochat a mazlit se s ním. Jednoduché ovládání, skvělý vzhled. Zvuk je parádní, využití modulací otevírá další možnosti. A naklepávání TAP je vskutku návykové. Ačkoliv máme rok osmnáct, tahle šestnáctková edice má rozhodně co říct. A tipuji, že po ještě dlouho dobu bude.

 

Info:

Carl Matin Red Repeat 2016 Edition je podlahový efekt typu delay/echo s jednoduchým ovládáním, nastavení času lze provést ručně nebo naklepáním TAP tempa nohou, s možností přibarvení zvuku modulací. Cena je 5267 Kč.

 

Plus:

skvělý zvuk

TAP

dva různé časy (TAP + ruční)

možnost modulace

jednoduché ovládání

konektory nahoře

 

Mínus:

useknutí zvuku po vypnutí

chybí signalizace TAP

adaptér není v ceně

 

Technická specifikace

vstupní impedance 1 MΩ
výstupní impedance 100 Ω
odstup signál/šum 62 dB
maximální zpoždění 600 ms
napájení pouze adaptérem (není v ceně), odběr cca 50 mA
rozměry 12 x 10 x 6 cm
hmotnost 0,35  kg

 

Web

carlmartin.com/red-repeat-2016-edition/

Psáno pro časopis Muzikus