Boss Katana-100 - modelingové kytarové kombo
Na samurajský meč je to sice trochu hranaté, ale jinak Boss Katana řeší spoustu věcí s vražednou rychlostí a přesností.
Roland/Boss sice není nejtypičtější výrobce výrobce zesilovačů pro elektrickou kytaru, ale vzpomeňme na legendární zesilovače Roland Jazz Chorus z roku 1975 nebo pololampový Roland Bolt z roku 1979, případně populární „kostky“ Roland Cube, které od osmdesátých let minulého století můžete často vídat i na našich pódiích a jsou populární i v novější modelingové generaci. Zbrusu nová řada zesilovačů dostala do vínku velmi ambiciózní jméno Katana. Naváže tento samurajský meč na úspěchy svých slavných předchůdců?
V jednoduchosti je krása
Boss Katana je řada modelingových zesilovačů se čtyřmi základními simulacemi lampových zesilovačů, ale navíc s bohatými možnostmi přídavných efektů v duchu oblíbených efektových krabiček Boss. Modelů zesilovačů je celkem pět - pátý je určen pro použití s akustickou kytarou. Efektová sekce nabízí celou plejádu efektů v kvalitě Boss, můžete použít maximálně tři efekty současně. Ačkoliv je zesilovač tranzistorový, má možnost přepínání výstupního výkonu, aby ovládání hlasitosti bylo pohodlné při cvičení v tichu domova i při hraní v rockovém klubu.
Ovládání je velmi jednoduché - nemusíte studovat návody, abyste mohli začít hrát. Základní režimy a přednastavené efekty jsou dostupné z ovládacího panelu. Zvolíte model zesilovače, úroveň zkreslení, hlasitost, nastavíte třípásmové korekce, vyberete z přenastavených efektů a nastavíte jejich úroveň - a hrajete. Za toto ovládání má ode mne rozhodně body navíc, je skutečně přímočaré a účinné, přesně v duchu slova Katana.
Motocykl Suzuki Katana spatřil světlo světa v roce 1980 za spolupráce japonského výrobce a německých designérů. I v tomto případě jméno Katana znamenalo změnu oproti zavedeným postupům a přineslo nový směr do tvarování cestovních motocyklů. Netradičně pojatý design motocyklu byl jen jednou stranou inovace, poprvé byl u tohoto modelu použit systém Anti-Dive na přední vidlici, který výrazně vylepšoval chování motocyklu při intenzivním brzdění („ponořování“ přední vidlice). S maximální rychlostí 237km/h patřil mezi nejrychlejší cestovní motocykly své doby. Kuriózní bylo, že i když to byly motocykly japonské výroby, ze začátku nemohly v Japonsku používat označení Katana, a dokonce se výkonnější model nesměl v Japonsku prodávat vůbec, protože výkonově i objemově motocykl výrazně překračoval limity, které pro tyto motocykly v Japonsku byly.
Presety a ukládání zvuků
Zesilovače Katana mají čtyři paměťové pozice pro vaše zvuky. Zde jsou pro jednoduchost označeny jako Kanál 1 až Kanál 4. Všechno, co jste si na zesilovači nastavili (kromě ovladače celkové hlasitosti Master), se uloží do zvolené paměti po stisku tlačítka vybraného kanálu po dobu delší než jedna sekunda. Kratším stiskem uložené nastavení vyvoláte. Opět velmi jednoduché a intuitivní. Žádné menu a nabídky na LCD s výzvami typu: „Opravdu si přejete uložit tento zvuk?“ Pouze je mi při té jednoduchosti trochu líto, že paměti jsou jenom čtyři. Vzhledem k množství efektů bych jich užil více... Nemuselo by jich být čtyři sta jako u některých modelingových zesilovačů, kdy skutečně nevíte, co tam vlastně ukládat, ale o pár víc by se hodilo.
Efektová sekce při ovládání z panelu
Jak jsem psal výše, tak můžete současně použít tři efekty. To sice není mnoho, ale pro tento typ zesilovače to stačí. V továrním nastavení jsou již nejpoužívanější efekty připraveny. Máte k dispozici vždy jedno kombinované tlačítko a jeden potenciometr pro každý ze tří efektů. Tlačítkem efekty zapnete, případně opakovaným stiskem volíte přednastavené kombinace pro efektovou jednotku. V první sekci máte přednastavené efekty Blues Overdrive/Chorus, Overdrive/Flanger a Distortion/Phaser. Máte tedy vždy dva efekty a jen jeden potenciometr a jen jeden z efektů můžete použít. Potenciometrem tak do poloviny dráhy nastavujete úroveň prvního efektu, v polovině dráhy se efekt přepne na druhý a opět od nuly nastavujete úroveň tohoto efektu.
U druhého efektového bloku máte přednastaveny efekty Digital Delay/Tremolo, Analog delay/T. Wah, který kváká na základě síly úhozu do strun, a Tape Echo/Octave. U tohoto druhého efektového bloku, který je z továrny zaměřen zejména na echo/delay, najdete ještě miniaturní tlačítko Tap Tempo pro nastavení délky zpoždění. Funguje sice dobře, ale je tak malé a tak utopené mezi okrajem výřezu skříně a potenciometrem, že zde bych si dovolil provedení trochu vytknout: Tapování tempa by mělo být velmi snadné, protože tapujete třeba na rytmus bubeníka, tlačítko by tak mělo být skutečně lépe dostupné pro komfortní práci...
Třetí efektový blok je pak logicky přednastaven na hally a reverby. Přednastaveny jsou Plate Reverb pro simulaci kovové dozvukové desky, Spring Reverb pro simulaci pružinového reverbu a obecný dozvuk Hall pro simulaci velké místnosti.
Jak jste asi z předchozího popisu pochopili, tak v továrním nastavení nemůžete „nakopnout“ zkreslení zesilovače nasimulovanou zkreslovací krabičkou a k tomu přidat chorus, což je třeba takové běžné zapojení pro osmdesátkový rock/metal, ale můžete si vše upravit po připojení přes USB k počítači v programu Boss Tone Studio.
Externí ovládání a výstupy
Boss Katana-100 je slušně vybavena pro napojení k dalším hudebním systémům. Za zadní straně tak naleznete výstup na sluchátka i linkový výstup se simulací reproduktoru pro nahrávání či poslání zvuku zvukaři, USB konektor pro konfiguraci zesilovače, ale i pro nahrávání zvuku do počítače, rovněž tak efektovou smyčku a vstup pro nožní ovladače a expression kontrolér. Pro cvičení je dobrý i vstup pro externí audio signál.
USB audio rozhraní je u modelu Katana-100 dokonce čtyřkanálové a obousměrné. Je možné tak nahrávat zvuk přímo z kytary a použít reamping, kdy máte v DAW nahranou čistou kytaru a při míchačce si přesně nastavíte vhodný zvuk na zesilovači. Máte ale i další výstupy, takže můžete nahrávat i již zprocesovaný signál. Expression kontrolér ve výchozím továrním nastavení funguje jako ovládání hlasitosti, ale můžete v obslužném programu nastavit jeho funkci pro ovládání některého efektu, například pro ovládání kvákadla.
U stowattového zesilovače samozřejmě předpokládáte možnost ovládání na pódiu. Máte čtyři kanály/uložené zvuky v paměti. Ty můžete přepínat pouze ručně nebo pomocí samostatně prodávaného přepínače GA-FC. Po připojení obyčejného nožního přepínače k zesilovači Katana-100 máte možnost pouze přepínat mezi kanály 1 a 2. Pro plné využití na pódiu tak investici do přepínače DA-FC neuniknete.
Co by vám mohlo chybět
U modelingového komba obvykle máte integrovanou kytarovou ladičku. Sice máte možnost přepínačem v pozici Standby signál ztlumit, ale ladičku tím neaktivujete, není tam. Já vím, že se bez toho dá žít, ale i modelingová generace Roland Cube má ladičku integrovanou...
Porovnání modelů
Celá rodina zesilovačů Katana má v zásadě tři typy: menší Katanu-50, větší Katanu-100 a samostatný zesilovač Katana-Head. U malého padesátiwattového komba Katana-50 některé funkce chybějí (možnost kontroléru GA-FC, efektová smyčka, linkový výstup...) a USB rozhraní je pouze dvoukanálové. Je to tedy takový vhodný model na cvičení. Samostatný zesilovač Katana-Head zase přidává další možnosti ovládání, například ovladač Presence pro přizpůsobení různým typům reproboxů či možnost přepínání kanálů pomocí MIDI, a nabízí se tak jeho zapojení do větších pódiových sestav. Tento zesilovač má i jednu raritu: Má integrovaný malý reproduktor pro cvičení, takže můžete tento lehký zesilovač nosit domů na cvičení a těžký reprobox může zůstat doma. Testovaná Katana-100 je výbavou mezi, ale spíše velmi blízko k výbavě Katany-Head. Chybí jí MIDI, ale ocenil bych i výstup na externí reproduktor, který má pouze Katana-Head. Pokud tedy plánujete něco na cvičení i velké hraní, nad rámec recenze bych si dovolil vás upozornit na Katanu-Head, která je právě na toto nasazení nejlépe vybavena.
A konečně - zapnout a hrát!
Tolik písmenek jsem již napsal, ale ještě ani slovo o zvuku... Musím to konečně napravit. Jak tedy Katana hraje? Už mi prošla rukami kvanta modelingových zesilovačů. Modelingové procesory Roland COSM používám od jejich zrození někde v roce 1995. Řekl bych tedy, že je znám za ta léta velmi dobře, a to i včetně produktů Roland/Boss. Když mi přišla krabice od zastoupení Rolandu, tak jsem si říkal, že to asi zase bude něco stejného, prostě nějaké modelingové kombo... Jenže když jsem Katanu zapnul a zahrál, byl jsem hodně překvapen. Reakce a feeling byly jiné, naturálnější a bližší lampovým aparátům. Zvuk měl daleko, velmi daleko k „běžným modelingovým aparátům“. Firma Roland/Boss přišla se zcela novou generací zesilovačů Boss WAZA a model Brown zesilovače Katana je odvozen právě z této nové generace.
Zvuk je i zcela jiný než u předchozí generace modelů COSM. A musím říci, že v reakcích a feelingu je to rozhodně změna k lepšímu. Zvuk je až netradičně tlustý, velmi dobře reaguje i na aktivované přidané zkreslení pomocí modelingových overdrivů. Díky tomu, že obsluha je nesmírně jednoduchá, tak skutečně kombo poprvé zapnete a během chvíle máte připravené zcela použitelné zvuky na běžné hraní. Od doprovodů po nařvaná rocková sóla. Nemáte padesát modelů zesilovačů, kde pořád přepínáte a hledáte, a pořád to není ono. Máte Brown, který je přímo převzatý ze zesilovačů Boss Waza, Lead, Crunch a Clean (a samozřejmě již zmíněný model Acoustic pro akustickou kytaru). Navíc máte možnost jako jeden efekt použít Booster/Overdrive/Distortion a ještě zvuk trochu nakrmit. Neptejte se, jestli jsou „jako Fender“, „jako Marshall“, „jako něco“. Modely jsou plně použitelné a dobře vyvážené mezi sebou. V minulém odstavci jsem si trochu posteskl, že mi na kombu Katana-100 chybí výstup na externí reproduktor. Celkem pochopitelně se od určité hlasitosti zvuk díky ozvučnici trochu hltí, a tak by pro větší akce byla možnost připojení externího boxu skvělá. I tak je ale zvuk v rámci modelingových komb pro mne velkým překvapením - prostě jsem si na něj skutečně rád zahrál.
Boss Tone Studio a konverzace s počítačem
Samozřejmě je takovéto modelingové, procesorem řízené kombo jako stvořené pro ovládání z počítače. Ovládání přímo na zesilovači poskytuje sice superrychlé možnosti nastavení, ale pro skutečně individuální nastavení, zejména efektových bloků, je potřeba si nainstalovat Boss Tone Studio a ponořit se do možností, které nabízí pro skutečně individuální tvorbu zvuku. Program je k dispozici pro Mac OS a Windows, vyžaduje nainstalovaný Adobe Air, ale je jinak zcela bezproblémový. Najednou zjistíte, že máte k dispozici další spoustu efektů od dalších typů zkreslení a kompresorů, jiné typy filtrů a kvákadel, další typy modulací a zpoždění, včetně reverzního zpoždění, sliceru nebo kruhového modulátoru. U efektů máte možnost detailně nastavovat jednotlivé parametry, dokonce zjistíte, že můžete nastavovat i šumovou bránu, o které jste bez softwaru ani nevěděli. Najednou se vám otevřou další netušené možnosti, které pro studiovou práci Katana má.
Pro živé nasazení pak jen litujete, že nemůžete mít těch uložených presetů a zvuků více, nabídka efektů je výborná. Jestli jste četli pozorně, tak víte, že jsem se zmiňoval výše o možnosti přidaného zkreslení pro nakopnutí virtuálního zesilovače v Kataně. Jenže co když bychom chtěli dát jiný efekt? Bude ten který efektový blok před nebo za virtuálním zesilovačem? Samozřejmě toto nemůžete nastavit na panelu zesilovače, ale v Boss Tone Studiu ano. Máte tři možnosti konfigurace efektového řetězce: Buď všechny efekty za zesilovačem, ale samozřejmě můžete v dalších konfiguracích mít před zesilovačem první nebo první i druhý efektový blok. Třetí možnost je vždy za zesilovačem. Program Boss Tone Studio tak výrazně rozšiřuje možnosti zařízení a velmi snižuje požadavky na další krabičky a efekty, které budete - zejména pro studiovou práci - potřebovat. V malém a cenově dostupném balení tak dostanete velmi praktický nástroj, který vám odvede spoustu užitečné práce. Program pochopitelně umožňuje vytvářet si vlastní databáze zvuků a do jisté míry snižuje nedostatek paměťových míst v zesilovači.
Při připojení k internetu pak přímo v editoru můžete stahovat množství již připravených zvuků z knihvny Tone Central a i rychle získat již hotové zvuky do slavných skladeb.
Jak ostrá je Katana?
Jak jste jistě pochopili, tak kombo Boss Katana-100 ve mně zanechalo dobrý dojem. Poskytuje kvalitní zvuk v lehkém provedení s bleskurychlým ovládáním, ale navíc s možností individuálního přizpůsobení, konfigurace a volby efektů díky softwarovému editoru. Byl to po delší době konečně zase modelingový zesilovač, na který jsem si rád zahrál. Škoda jen těch omezení v malém počtu paměťových míst, vždyť zvukově použitelných kombinací a možností je díky editoru hodně. I přesto bylo setkání s Boss Katanou-100 příjemné.
Info:
Boss Katana-100 je modelingové kytarové kombo s bleskurychlým ovládáním a širokými možnostmi editace v softwarovém editoru.
Ceny modelů jsou Katana 50: 5380 Kč, Katana 100: 8080Kč, Katana 100/212: 13 480 Kč a Katana Head: 10 780.
Klady
dobrý zvuk a feeling
bohaté možnosti díky softwarovému editoru
rychlost ovládání
snadné ovládání i bez návodu
možnost reampingu při nahrávání přes USB
Mínus:
nutnost koupě speciálního kontroléru pro live použití
absence ladičky
malý počet paměťových pozic v zesilovači
absence výstupu pro externí reproduktor
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Rozměry (š x h x v) | 530 x 248 x 484 mm |
Hmotnost | 14,8 kg |
Špičkový výkon | 100 W |
Spotřeba | 77 W |
Dodávané příslušenství | napájecí kabel, návod, software ke stažení zdarma ze stránek výrobce |
Doporučené příslušenství | nožní ovladač GA-FC, expression pedál Roland EV–5, volume pedál Boss FV–500 (H, L). |
www: