Boss GT-6B
Když mi pod rukama prošly dva poslední basové multiefekty (Zoom 607 a Digitech BP200), nabyl jsem dojmu, že budoucnost těchto přístrojů bude ve znamení zvyšování kvality zvuku a současného trendu zmenšování všech věcí. Nový produkt firmy Boss - basový procesor GT-6B - mi ale ukázal, že je to jen poloviční pravda.
"Jste tady autem?" ptali se mě na Lehovci, když jsem si GT-6B vyzvedával. Ani jsem nestačil vypustit komiksovou bublinu s otazníky a už přede mnou stála rozměrná krabice, která asi tak dvakrát přesahovala rozměry tašky, kterou jsem si podle obrázků z internetu připravil. Zavazadlo, které jsem měl přehozené přes rameno, zůstalo prázdné, já krabici uchopil do "teplejch" a uvědomil si, že cesta metrem ve špičce v první horké dny může být pěkný horor. Záměrně vynechám všechny podrobnosti o tom, jak se všichni kolem mě potili a drkali do mě. Tohle není časopis o dopravě, ale o muzice. A k té jsem se s GT-6B dostal po všech útrapách až doma.
Konstrukce
Jak už jsem naznačil, není GT-6B žádný drobeček. Skoro pět kilo jeho váhy zabírá převážně jasně červený plášť z celkem silného plechu. Ono při rozměrech čtvrt krát půl metru už se ta hmotnost docela lehce nastřádá. Úplně na pravé straně narazíte na velký expresion pedál ze stejného materiálu. Boss chtěl, abyste s tímto procesorem mohli hrát pohodlně i bosi. Nejen že vrchní plocha pedálu je potažena tvrdou gumou, ale také místo, na které dopadá její přední část při "kvákání", je zespodu vystlano, takže eliminuje ty nepříjemné cvakavé vibrace, které jinak dostáváte do nohou.
Vlastně celá filosofie GT-6B je taková, že pohodlí při hraní je na prvním místě. Také všechny ostatní šlapky, jež na horní desce procesoru najdete, jsou totiž konstruovány tak, abyste při hraní mohli postupovat maximálně operativně. Pětice relativně úzkých pedálků (efekty a bypass) na spodní straně procesoru je od sebe poměrně dost vzdálená, takže nedochází k přehmatům (přešlapům) a nechtěnému spuštění dvou efektů najednou. Jsou poměrně vysoké, takže jsou nohou docela dobře cítit (i v botách s tlustší podrážkou). Navíc je každý z nich určen pro dva typy efektů (podle patche...) a jsou opatřeny vlastními indikátory, takže se případný omyl dá velice lehce napravit.
Další dvě šlapky, které najdete v těsném sousedství expression pedálu, slouží k listování mezi bankami (tuto funkci při rychlém hledání supluje kolečko po jejich levici) a při současném sepnutí pošlou procesor do režimu "ladička.
V levém horním rohu se krčí dvojice displejů, které, přestože jsou poměrně veliké a dobře viditelné, působí proti celkovému rozměru zařízení jako kapka v moři. Dvoumístný číslicový a červeně svítící ukazuje, ve které bance se právě nacházíte, zatímco LCD displej podává v základním módu informace o jménu patche a o tom, které z efektů jsou v nastavení použity. Při programování se ale na tuhle plošku (cca 2 x 5 cm) vejde až neuvěřitelné množství informací.
Zbytek prostoru horní desky vyplňuje množství tlačítek a potenciometrů, ze kterého na mě šla v prvních okamžicích hrůza, jsou ale tak dobře popsány a jejich funkce tak jasné, že jsem prakticky vůbec nemusel sahat po manuálu. Také vypadají velice bytelně. Být procesor můj, asi bych se nebál, že na ně při koncertě stoupnu (ale nezkoušel jsem to, už by mi nikdy nikdo nic na recenzi nepůjčil, kdybych takovým pokusem zjistil, že bytelné nejsou :-o).
Zvuk a ovládání
První, co jsem udělal, když jsem efekt vybalil z krabice, bylo, že jsem ihned vytáhl basu a sluchátka a projel si všechny presety. Trvalo to pěkně dlouho. A to i přes to, že jsem si na každé nastavení zahrál jen pár taktů (samozřejmě, že u těch, které mě zaujaly, jsem musel vytrvat o trochu déle). V bankách totiž najdete až 120 různých patchů (80 přepisovatelných, 40 vestavěných). Výrobce se totiž snažil uplatnit všechny různé efekty, které procesor nabízí, a naservírovat je v nejdivočejších kombinacích. Osobně používám jen malinko reverbu a chorusu a všechno ostatní už mi připadá jako divočina (kompresor a EQ jsou nutnost, ne efekty!).
Nicméně nepopírám, že efekty typu flanger nebo phaser si v muzice najdou své místo, ale takové, jako je harmonist (kterému zadáte tóninu a on hraje rozložené akordy k tónům, které si hrajete vy). Jsou opravdu pro hudbu budoucnosti. Vymanil jsem se tedy presetům a vrhl se na ŠTELOVÁNÍ, které mi dělalo velkou radost.
Práce s GT-6B je totiž úžasně jednoduchá. Zvuky, kterými listujete pomocí zmíněných dvou šlapek, se totiž vždy skládají ze čtyř krabiček, které můžete v průběhu hraní libovolně vypínat a zapínat. Když tedy chcete mít dva přibližně stejné zvuky a jen jeden z nich lehounce nakreslit, přišlápnete si v patchi předem nastavený distortion (chorus, delay...) a nemusíte listovat jako pošuk. Na jeden patch tak tedy můžete bez problémů odehrát celý koncert.
Možná se sami sebe (nebo mě) ptáte, k čemu potřebuje digitální multiefekt takové množství potenciometrů, když všechny možné vlastnosti by přece měly jít nějak nalistovat na displeji. Je to o kompromisech. GT-6B by mohla být o třetinu menší, ale Boss se vydal cestou maximální flexibility při živém vystupování. Potenciometry jsou pod displejem rozděleny do malých skupinek, takže máte okamžitý přístup k prakticky všem funkcím všech základních efektů. Svou sekci má kompresor, distortion, chorus, delay i EQ a parametry pro amp modeling. V každém takovém oddělení najdete tlačítko, kterým můžete efekt ihned vypnout/zapnout, u některých i další zvláštní nastavení. GT-6B se totiž neomezuje jen na jednoduchý fakt, že potřebujete kompresor. Dá vám na vybranou i jeho typ. Podle toho, zda GT-6B modeluje Boss CS-3 nebo třeba UREI 1178, mění se i parametry, které editují potenciometry.
Bylo by smutné, kdyby mezi krabičkami modelovanými sekcí distortion/overdrive chyběly takové klasiky jako (Boss) Metal Zone MT-2 nebo (Boss) ODB-3, ale milovníky Marshallů určitě potěší i zvuk přebuzeného Guv'noru.
Chorus a reverb/delay mají pro "akutní" případy rychlého přenastavování vyhrazeny pouze jeden potenciometr - level. Avšak stejně jako ostatní efekty (viz tabulka efektů) mají ještě spousty volitelných parametrů v digitálním menu, v němž můžete jednoduše listovat pomocí dalších tlačítek, která se nacházejí uprostřed desky.
O spodní řadu potenciometrů se dělí ekvalizér a modeling aparátů. Nehleděl jsem tentokrát moc na zvučná jména zesilovačů, které si dal Boss za úkol modelovat, ale na celkový zvuk, který se dá jejich pomocí dosáhnout. A jeho škála je opravdu velice široká. Šest modelů disponuje základními parametry - gain, výšky, středy, basy (fakt nechápu, proč je potenciometr pro ovládání basů vpravo, trvalo mi hodiny, než jsem si na to zvykl) a level. K dalším vlastnostem, které můžete na specifických modelech v reálném světě najít (parametry jako ultra low, bright a podobná tlačítka), se opět dostanete v pokročilém menu.
Jediným relativním zklamáním, co se zvuku týče, byl u tohoto Bosse parametr Speaker - bedna. Modelované reproduktory (4 x 10" - 2 x 15") se podle mého názoru opravdu nechovaly ani přibližně tak, jak by tomu bylo u reálných beden. Jediná poloha, která zněla věrohodně, bylo nastavení "Original", které každému preampu přiřadí zvláštní konfiguraci. Příjemné ale je, že si můžete namíchat poměr mezi virtuální reprobednou a virtuální linkou a tím leccos zachránit.
Výčet všeho, co by si člověk od basového procesoru mohl přát, završuje trojpásmový parametrický ekvalizér, jehož pomocí dáte zvuku jakoukoli barvu (basy 31 - 500 Hz, středy 161 - 2600 Hz, výšky 1 - 16 kHz).
S rackem, který jsem až doposud popsal, máte naprosto neomezené zvukové možnosti pro čistý zvuk basy. Bylo by asi těžké najít někoho, kdo by (možná po hodinách hledání) nějaký zvuk, se kterým by byl spokojen, neobjevil. Zmiňované další efekty (flangery, octavery a pitch shiftery) jsou už jen vítaným bonusem.
Na (ne)živo!
GT-6B pro vás asi nebude tím pravým ořechovým, pokud máte zkušebnu, ve které se střídá několik kapel, a vy ho tam nemůžete nechávat. (Nechtěl bych dvakrát týdně absolvovat tu cestu s kytarou v ruce a krosnou na zádech.) Ale pro živé hraní je to pefektní kompaktní rack. Jen v kombinaci s výkonným aparátem je chytré vypnout modeling.
Kde ale objevíte jeho další přednosti, to je studio. A to hlavně proto, že GT-6B disponuje velkým množstvím výstupů, které může používat současně. Zároveň můžete vyslat zpracovaný stereo signál do aparátu (jack unbalanced), zároveň do mixpultu upravený (cannon balanced) a čistý nezpracovaný zvuk (cannon balanced) - tedy využití jako obyčejný D. I. box. Majitelé karet s digitálními vstupy určitě uvítají i S/PDIF output (kvalita 24 bitů, 44,1 kHz), jehož hlasitost se dá upravovat nezávisle na analogových výstupech. Výsledný zvuk tedy můžete v počítači smíchat až ze tří (D. I., linka, mikrofonem snímaný aparát) perfektně synchronních zdrojových zvuků. Můžete nahrát jeden záběr a jen blendovat (vytvářet ideální poměr mezi míchanými složkami - jako u whisky). Zkoušet zahrát jednu věc pětkrát stejně (na různé aparáty) a pak hledat ten správný zvuk může být basákova smrt.
Ostatně ty tři výstupy můžete využít i pro míchání ideálního zvuku na koncertě. Potřebujete ale velice rychlé nohy, protože jakmile to (byť jen mimochodem) navrhnete zvukaři, začne vás po okolí honit se sekyrou v ruce...
Musím říct, že multiefekty obecně se velice zlepšují a GT-6B se rozhodně řadí mezi současnou špičku. Možností a barev je čím dál tím více. Jen se trochu bojím, abychom pro samé hledání ideálního zvuku nezapomněli hrát.
Info:
Boss GT-6B je kvalitní 24bitový basový procesor, multiefekt a předzesilovač s širokým využitím. Jeho cena je 21 430 Kč.
Plus:
velké množství efektů, jejich variací a množství parametrů, které se u nich dají upravovat
kvalita zvuku
bytelná konstrukce, počet různých výstupů
Mínus:
velké rozměry
speaker simulation
Efekty obsažené v GT-6B
Compressor/Limiter, Amp Modeling, Box Modeling, 3 band parametric EQ, Overdrive/Distortion, Chorus, Reverb/Delay, Wah, Octave, Defreter, Enhancer, Slow Gear, Ring Modulator, Phaser, Flanger, Harmonist, Pitch Shifter, Pedal Bend, 2x2 Chorus, Auto Slap, Short Delay, Vibrato, Humanizer, Tremolo/Pan, Bass Synth