Boss GT-6 - kytarový multiefekt

Boss GT-6 - kytarový multiefekt
Boss GT-6 - kytarový multiefekt

Myslím, že souboj titánů výrobců kytarových efektů pokračuje v neztenčené míře. Musím říci, že poslední DigiTech se zabudovaným nahrávadlem je sice překvapujícím, ale zároveň asi dalším logickým krokem. Asi už se opravdu víc do pedálových efektů nacpat nedalo. Nebo dalo?

 

Digitální technologie to jistě umožňují, ale tím je určitě zaručena ztráta přehlednosti a účelnosti. Nedá se už příliš bojovat na poli zvukové kvality, protože parametry převodníků, výše bitového rozlišení i rychlost procesorů se pohybuje od jednotlivých výrobců v tak malých tolerancích, že se dají již těžko hledat rozdíly lidským uchem. A tak nezbývá než se zaměřit na dotažení a doladění multiefektů tak, aby maximálně vyhovovaly účelu svého použití a také dosahovaly vysoké originality popřípadě věrnosti simulací a zvuků.

Po celou dobu testování mi GT-6 zpříjemňoval práci sice mnohdy drobnými, ale velmi užitečnými vychytávkami, které pamatovaly na širokou rozmanitost použití. Rovněž se mi líbila výše zmiňovaná dotaženost. Volba, kde použít složitější nastavení a programování, se prolínala naopak se zjednodušeným nastavením, tak aby to co nejlépe vyhovovalo účelnosti a praktickým potřebám. Zkušenosti ukazují, že není potřeba vždy za každou cenu ukazovat, co vše jde nastavit a co s čím propojit. GT-6 se mi jeví právě z tohoto pohledu na velmi vysoké úrovni. Pro někoho, kdo již má zkušenosti s ovládáním podobných multiefektů, nemůže být problém zvládnout základní ovládání bez návodu.

Máme-li hovořit o zvuku, tak dnes je potřeba mít na zřeteli fakt, že současné multiefekty lze zapojit téměř do všeho. Přičemž zvukový výstup respektuje charakter připojeného zařízení, ať už je to kombo nebo třeba mixážní pult. GT-6 to řeší nabídkou volby výstupu. Je zde i pamatováno na využití komba nebo stacku jen jako koncového zesilovače, a to tak, že zapojíte výstup přímo do returnu (návratu) efektové smyčky. Zde bývá vyřazen z cesty signálu předzesilovač. Nechybí ani digitální výstup.

Na tvorbě zvuků se podílejí klasické bloky efektů. Nyní si jednotlivé možnosti popíšeme.

 

Blok: Preamp/Speaker Simulator

Jako všechny firmy, tak i Boss zde využívá k modelování zvuku firemní technologii, kterou označuje COSM. Z návodu lze vyčíst, že jde analýzu originálního zvuku a pak o zpětný věrný digitální modeling. Ale co to doopravdy je? Nicméně hraje to dobře. Myslím, že Boss v modelingu zúročil svoje dlouholeté zkušenosti. Deset různých modelů zesilovačů a každý ve třech variantách, to je celková nabídka. Tedy celkem třicet typů pokrývajících nejznámější značky: Marshall, Vox, Mesa/Boogie, Peavey, Matchless, Roland. Při práci s těmito zvuky je můžete upravovat klasicky korekcemi a gainem, nebo si pomocí dalších parametrů nadefinovat tři další modely aparátů (které ale vycházejí ze sedmi modelů z předchozích zvuků).

Je-li nastaven zesilovač, je třeba ho pustit do reproboxu. Nabídka není tak široká, ale typově pokrývá běžné varianty: 1 x 10", 1 x 12" a 2 x 12" - otevřená komba a 4 x 12" a 8 x 12" - stacky. Toto využijete při vytváření vlastní kombinace zesilovač a reprobox. Navolit si také můžete režim, kdy je vybrán originální reprobox ke zvolenému zesilovači.

A nakonec ještě zvolíte polohu mikrofonu vůči reproduktorům a nastavíte poměr přímého signálu se signálem z mikrofonu. Nejcitlivější a nejsledovanější část zvukového řetězce máte nastavenou.

Když jsem se probíral jednotlivými variantami, tak se mi po chvíli začaly trochu slévat a přišlo mi, že je jich přece jen moc. Nicméně jejich kvalita mi vyhovovala a hrálo se mi opravdu dobře.

 

Blok: Overdrive/Distortion

Zde je zase příklad respektování praxe. Spousta kytaristů používá před lampové aparáty (které jsou zde ve většině příkladů modelovány) k vybuzení, nebo slangově řečeno, k dokrmení ještě kytarových krabiček, které bývají nejčastěji tranzistorové. V tomto bloku naleznete tentokráte třikrát pět nejznámějších krabiček. Z popisu se domnívám, že jde rovněž o modeling, i když tady by asi nebyl problém, aby Boss svoje nejslavnější distortiony realizoval analogově. Když jich několik pro představu vyjmenuji: OD-1, Metal Zone, T-Sream, Turbo OD. A dále si opět dva můžete nastavit k obrazu svému a jeden, tentokráte reálný "z masa a kostí", připojit do efektové smyčky. Celý tento blok je jedním z důkazů o přemýšlivém řešení, které mne tak oslovilo. Zvukově splnil mé očekávání. Přikrmení aparátů opravdu fungovalo, modely lampových zvuků ztrácely svoji měkkost a stávaly se drsnější a chlupatější, což vyhovuje některým stylům. A navíc hodné kytary mají tendenci v kapele zanikat.

 

Delay, reverb a chorus

Tyto efekty jsou zcela samostatné - každý představuje jeden blok. Jejich parametry jsou zcela standardní a jejich kvalita zcela vyhovuje. Zde bych se snad zmínil o funkci, která se rovněž stává standardem ve vybavení efektových procesorů. Je jí funkce Tap, kdy pomoci opakovaného rytmického stisku tlačítka navolíte délku dozvuku. Jak jsem se zmiňoval již v úvodu, kvalita těchto efektů, stejně jako u převodníků, je již u všech firem na takové úrovni, že se jen těžko hledají objektivní rozdíly a spíše jde o záležitost vkusu.

 

Wah

Rovněž zcela samostatně zastoupený efekt. Je zde v nabídce několik klasických modelů (Vox, Cry Baby.). Můžete i měnit jednotlivé parametry průběhu frekvenční propusti (zádrži) a uložit si toto nastavení. Nechybí ani Auto wah. Bohužel se mi ještě nepodařilo na těchto efektech dosáhnout stejného pocitu, jako při hře s originálem. Což nastalo i v tomto případě. Asi jsem na kvákání příliš citlivý.

 

EQ

Ekvalizér sestává z klasických přeladitelných korekcí (basy a výšky) a dvou parametrických korekcí. Takovouto sestavou často bývají vybaveny profesionální pulty. Co dodat.

 

FX-1 a FX-2

Tento blok obsahuje celkem 25 různých efektů. Myslím, že zde bude nejúčinnější jejich prostý výpis, protože u většiny je hned jasné, o co jde.

FX-1: compressor, limiter (speciální nastavení kompresoru), AC guitar sim, pickup sim (HB na S a nebo S na HB), tremolo, slow gear (simulace houslového efektu), feedbacker (funkce, kterou, pokud si dobře vybavuji, používá jen Boss). Zpětná vazba - napísknutí - je tvořena elektricky v procesoru, anti-feedback (vhodné pro při nahoukávání akustické nebo semiakustické kytary) a defretter (simulace bezpražcové kytary - nejde o plynulá glissanda, ale o charakter zvuku - je měkčí a vrčivější).

FX-2: phaser, flanger, harmonist (dva hlasy + originál), pitch shifter (opět dva hlasy + originál), pedal bend, 2 x 2 chorus (dva nezávislé chorusy pro dvě frekvenční pásma), pan, vibrato, Uni-V, short delay, humanizer (moduluje zvuk kytary do samohlásek - á, é, í.), ring modulator, slicer (rozsekává zvuk), auto riff (jednou brnknete a ozve se celá předprogramovaná fráze - při transpozici dodržuje zvolenou tóninu, guitar synth (jednohlasý Wave syntetizér - velmi efektní zvuky - bohužel při nižších polohách má výrazné zpoždění) a subekvalizér.

 

Na co se v blocích nedostalo

NS (noise suppressor) - šumová brána. Její funkce byla velmi dobrá. Citlivým nastavením se dalo dosáhnout velmi přirozené zavírání.

Master - celková hlasitost.

Tuner - chromatická ladička. Velmi dobře kompenzuje zákmity laděné struny, takže ladění bylo velmi klidné.

MIDI - GT-6 je plně MIDI ovladatelný efekt, včetně uložení svého nastavení do počítače.

 

Pedály

Sedm nožních přepínačů lze používat jak k přepínání jednotlivých zvuků, tak i - v dalším režimu - k ovládání jednotlivých efektů (lze nastavit podle potřeby). Opět velmi vychytaným se mi jeví pedál CTL. Jeho funkci si můžete téměř libovolně navolit. Jde na něj pověsit až osm parametrů. A tak se hned nabízí využití: změna doprovodného zvuku na sólový. Pokud pod pedály uložíte až 4 zvuky, tak každý z nich má svoji sólovou verzi ukrytou v pedálu CTL.

Rovněž expresion pedál mimo klasických funkcí (volume, wah, delay.) může ovládat další parametry podle definice MIDI CC parametrů. Spínač pod jeho špičkou zase může jeho funkci zapínat. Vše je programovatelné v duchu účelnosti a praxe.

 

Celkový pohled na věc

Jak jsem se zakousl do efektů, tak jsem trochu zapomněl na popis. Myslím ale, že stačí jen velmi stručně. GT-6 je robustní plechové konstrukce. Ovládání a programování je realizováno potenciometry a to tam, kde je výhodný okamžitý přístup k parametrům (korekce, gain) a tlačítky většinou pro nastavení digitálních parametrů. Parametry lze též nastavovat datovým kolečkem. Rozmístění ovládacích prvků a konektorů na zadním panelu je myslím jasné z fotografie.

Hodnocení GT-6 bych viděl jako velmi pozitivní. Pokud budete potřebovat univerzální zařízení jak na pódium, tak i do studia, GT-6 je velmi dobré řešení. Jak zvukově, tak i vybavením.

 

Info:

Boss GT-6 je univerzální digitální podlahový kytarový multiefekt, vhodný jak na pódium, tak i do studia. Cena je 21 290 Kč.

Plus:

blok overdrive/distortion

robustní konstrukce

funkce pedálu CTL

některé netypické efekty

celková vyladěná koncepce

Mínus:

zpoždění syntezátoru

věrnost přelaďovacích funkcí, pokud přesáhnete rozladění více jak o kvintu

poněkud složité programování funkcí pedálů a expresion pedálu

 

Moderní efekt pro experimentátory a lovce zvuků

GT-6 mě příjemně překvapila hlavně kvalitou všech digitálních efektů, zvláště pak reverby, se kterými bývá většinou u podobných zařízení trochu problém s jejich přirozeností. Velmi slušná je i možnost editace jednotlivých presetů, takže můžete výsledný zvuk velice rychle a snadno přizpůsobit vlastní představě. Myslím, že GT-6 dává opravdu prostor pro vaši kreativitu a fantazii. Trochu mne zklamala simulace lampového zkreslení při přímém nahrávání do PC. Ale ve spojení například s lampovým kombem nebo zesilovačem je zkreslení dobré.

Celkově však musím říct, že jde o velice moderní efekt, ve kterém najdete vše potřebné k vaši hře, plus některé vymoženosti moderní doby, jako například možnost vytvoření loopu a podobně. Myslím, že na své si přijdou především zvukoví experimentátoři a lovci nejrůznějších zvuků sahajících daleko za hranici lidské fantazie.

Tomislav Zvardoň

 

Jak vařili pejsek s kočičkou

První věcí, kterou na mne GT-6 velice příjemně zapůsobil hned po vybalení z krabice, byla jeho masivní konstrukce. Tím vám odpadá problém nechtěného (nebo i chtěného) rozšlápnutí kolem jdoucích osvětlovačů nebo techniků při živém hraní. Ale to asi není to nejpodstatnější. Nejdůležitější je to, co skrývá uvnitř.

Firma Boss nacpala do tohoto procesoru všechny efekty, které za svou existenci stihla vyvinout a vyrobit. Jak starou klasiku (např. OD1, CE1), tak i nové moderní, jako jsou například humanizer, moderní delay a podobně. Nejvíce mne zaujala jednoduchost ovládání (muzikant nemusí měsíce studovat návod, aby přišel na to, jak nastavit jednotlivé konfigurace).

Další, co mě na efektech většinou zajímá, je kvalita reverbu. V tomto směru se GT-6 nemusí stydět. Reverby jsou velmi přirozené a věřte, že u jiných firem byste za takovou kvalitu zaplatili mnohem vyšší částku. Efekt Auto Riff je vychytávka, která v této moderní době potěší každého loopového (smyčkového) hráče. Je to v podstatě arpeggiátor, který se dá naprogramovat podle vámi zvolené tóniny a tempa. Několik vytvořených loopů mám již pečlivě uložených ve svém PC.

Kdo si tento efekt koupí, najde v něm všechno, co kytarista pro své hraní potřebuje, jen je potřeba dávat pozor a nepřehánět poměry efektů. Abyste nedopadli jako pejsek s kočičkou, když vařili dort. Všeho s mírou. Stále platí, že je tu technika pro kytaristu a ne naopak.

Norbi Kovacs (skupina Lokomotiva)

Psáno pro časopis Muzikus