Boss BR-1180CD - HD multitracker
Roland se v oblasti harddiskového nahrávání rozhýbal s razancí buldozeru. Uvedl na trh velmi impozantní řadu přístrojů, souhrnně označovaných symbolem V-Studio (V jako virtuální). Tenhle symbol zdůrazňuje, že podstatné vlastnosti celé linie se skrývají v rozšiřujících modulech, doplňujících vlastní záznamovou sekci. Jednotlivé přístroje jsou rozličně dimenzovány a optimalizovány, liší se počtem stop a rozsahem přídavných sekcí, kvalitativní rozpětí sahá od poloprofesionální demo nahrávky až po špičkové profesionální nároky (v příštím čísle otestujeme high end pracovní stanici VS-2480, která představuje vrchol celé řady). Boss BR-1180 stojí zdánlivě mimo, ale svou koncepcí i kvalitou prozrazuje přímou souvislost. Ačkoliv je podle všeho adresován především kytaristům, hodí se i k nejširšímu univerzálnímu použití.
Přístroj je konstruován jako desktop ve stříbřitě metalizovaném plastovém pouzdru o velikosti 46x 27x 9 cm. V centru horní plochy je deset faderů (mono stopy 1 - 8, stereo 9/10 a stereo rytmická/loop stopa). Pod každým z nich je prosvětlený přepínač mute/play/record, nad nimi pak několik tlačítek s parametry mixu (pan, ekvalizér, aux bus DSP) a speciálními funkcemi. Nahoře uprostřed se nachází podsvícený LC displej s regulovatelným kontrastem.
Napravo najdeme master fader, nad ním čtyři kursorová tlačítka, Utility, Undo/Redo, No/Exit, Yes/Enter, alfa kolečko pro editaci parametrů/pohyb v čase a tři tlačítka ovládající funkce vestavěné CD-RW jednotky.
V levé části panelu jsou čtyři řady tlačítek pro transport a lokátory, nad nimi pak přepínač záznamového modu, vypínač insert efektů, ladičky, potenciometr vstupní úrovně a tlačítka pro volbu vstupů s potenciometry jejich citlivosti.
Na přední stěně pod fadery je umístěn CD-RW drive.
Zadní panel zleva doprava obsahuje konektory MIDI In/Out, digitální výstup (optický), dva jacky pro pedálový spínač a CV pedál, stereo jack s regulací hlasitosti pro sluchátka, stereo master výstup a vstup pro přídavné audio (cinch), dva mikrofonní vstupy (jack nebo symetrický cannon s phantomovým napájením) a jack pro vstup kytary nebo basy.
Multitrack
AD i DA převodníky jsou 24bitové, stejná kvantizace je použita i ve vnitřní cestě signálu, vzorkovací frekvence 44,1 kHz.
Simultánně je možno nahrávat na dvě stopy se současným playbackem. Pro playback je k dispozici maximálně 10 stop. Každá stopa má k sobě ještě 7 stop virtuálních (jedna z osmi je vždy vybrána pro playback). Celkem je tedy v systému až 80 stop.
Přístroj má tři záznamové mody. V základním modu Input je signál z jednoho nebo obou vstupů adresován na libovolnou stopu. Bounce umožňuje nahrát mix z několika stop na zvolené dvě nebo jednu. Poslední Bounce je vhodné provést na stopy 9 a 10, protože pouze k nim se váže Mastering jako poslední z nahrávacích módů.
K záznamu slouží vestavěný harddisk s kapacitou 20 GB. Zvláštností je výběr z pěti datových formátů. Lineární formát představuje nekomprimovaný 16bitový záznam v CD kvalitě (cca 60 hodin při přepočtu na jednu stopu). Multitrack 1 a 2 jsou komprimované záznamy v hi-fi kvalitě (120 a 160 hodin), Live 1 a 2 už citelně snižují zvukovou kvalitu, na druhé straně však výrazně zvyšují kapacitu disku (190 a 240 hodin!). Formát je zvolen při vytvoření nového projektu (Song - na disku jich může být až 999) a dodatečně se už změnit nedá.
K editaci záznamu slouží osm různých operací. Copy zkopíruje vybraný úsek na jiné místo, cílová oblast je kopií přepsána. Copy+insert vloží kopii na určené místo a posune původní materiál na její konec. Stejně funguje Move a Move+insert, zároveň však smažou zdrojový úsek. Track Exchange vzájemně vymění obsah zvolených stop. Insert vloží na určené místo prázdnou mezeru, Cut zvolený úsek vystřihne a zbývající část stopy posune do místa střihu, Erase vybranou část pouze smaže. K editaci lze vybrat jednu nebo dvě stopy najednou (zohledňují se samozřejmě i stopy virtuální).
Všechny uvedené operace jsou provedeny ve velmi krátkém čase, nastavení parametrů je jednoduché a intuitivní, pro vložení časových údajů se dají použít i markery.
Každý song dovoluje definovat až 99 markerů (časových značek) jednoduchým stisknutím tlačítka během playbacku. Jejich umístění lze upřesnit editací, každý z nich může mít i jméno (max. 5 znaků).
Samozřejmostí je i manuální nebo automatický punch in/out (playback-záznam-playback) a opakované přehrávání, ale i nahrávání ve smyčce (Repeat).
Je tu také poměrně dobře fungující audio scrubbing (přehraje zvolenou stopu směrem vpřed i vzad rychlostí, určovanou pohybem alfa kolečka). Kupodivu nad očekávání slušně poslouží svému účelu.
Mix a DSP funkce
Každý z deseti kanálů mixu má parametr Pan, dvoupásmový ekvalizér +/- 12 dB (40 Hz - 1,5 kHz, 500 Hz - 18 kHz), insert efekt a smyčku na dvě auxiliární efektové sběrnice.
Osm různých nastavení mixu lze uložit jako "scénu" (Scene) k rychlému vyvolání. Chybí ale možnost automatické změny scény v průběhu playbacku. K automatizaci je však možné použít externího MIDI ovládání se zápisem do synchronizovaného sekvenceru.
Audio Sub Mix umožňuje vstup externího stereo signálu (např. syntetizér), který se tak může integrovat do konečné nahrávky jako dvě přídavné stopy.
Nejsilnější stránkou BR-1180 jsou DSP efekty.
Přístroj obsahuje dva multiefektové procesory. Aux procesor (send/return) disponuje dvěma algoritmy: delay (až 1 vteřina, případně chorus nebo doubling) a reverb (až 10 vteřin - room, hall). Ačkoliv jsou editovatelné jenom v malém počtu základních parametrů, jsou přesto mimořádně kvalitní.
Procesor pro insert efekty je ovšem zdrojem mnoha superlativů, myslím, že v dané kvalitativní třídě je široko daleko bez konkurence. Je postaven na bázi rolandovské technologie COSM (Composite Object Sound Modeling). Tvoří ho systém třiceti algoritmů, většinou založených na virtuální akustické syntéze. Je tu znát dlouholetá zkušenost firmy s akustickým modelováním a emulacemi (kytarové procesory a zesilovače). Z těchto algoritmů je vytvořeno dvacet presetových bloků, optimalizovaných pro čtyři skupiny audiosignálu: kytara/basa, mikrofon (vokál), linka, simultánní (kombinace mikrofon-kytara). Algoritmus v řetězci bloku je možno detailně editovat a celý blok uložit do paměti: k dispozici je 150 paměťových míst pro každou skupinu (300 pro kytary/basy!). Třetina z nich, která je uložena v ROM, spolu s další třetinou v RAM, jsou přístupné ze všech vytvořených songů. Poslední třetina se ukládá na harddisk jako součást jednotlivého songu.
Uvedu alespoň výběr z nabízených algoritmů.
Acoustic Guitar Simulator mění zvuk elektrické kytary směrem k akustické. Lze tu zvolit typ požadované kytary (standard, jumbo, piezo), míru resonance "korpusu", harmonický obsah a úhozový attack.
Acoustic Processor zvýrazní signál ze snímačů podobně jako mikrofon umístěný těsně před kytaru.
Bass Simulator umožní napodobit zvuk basové kytary s ohledem na průměr jejích "strun".
Bass Cut Filter eliminuje nechtěné nízkofrekvenční zvuky podobně jako vypínače na některých mikrofonech.
COSM Compressor/Limiter simuluje jeden ze čtyř elektronkových kompresorů (Boss CS-3, MXR dyna, dbx 160 a UREI 1178).
Defretter napodobí zvuk bezpražcové basy změnou harmonického průběhu.
Distance vyvolá "proximity efekt" mikrofonů (specifické zvýraznění hlubokých frekvencí při přiblížení k mikrofonu).
Lo-Fi box je jakési "anti Hi-Fi": modeluje zvuk špatně naladěného AM rádia, praskajícího gramofonu, a také digitální bit crushing.
Mic Converter usiluje o to, aby se z levného konzumního mikrofonu stal drahý studiový.
Preamp upravuje zkreslený zvuk kytary podle jednoho ze třinácti typů nejslavnějších zesilovačů. Má velký počet dodatečných parametrů a přináší obrovskou zvukovou variabilitu od čistého zvuku přes bluesový overdrive a crunch až po extrémní metal.
Slow Attack simuluje pomalý "smyčcový" náběh elektrické kytary.
Speaker Simulator nabízí šestnáct typů a legendárních značek pódiových reprosoustav.
Tremolo/Pan kombinuje vintage tremolo lampových zesilovačů a pan modulaci elektrických pian.
Voice Transformer dokáže změnit barvu vokálu modulací dvou různých formantových charakteristik.
Wah funguje v režimu Touch jako automatické kvákadlo s účinkem závislým na síle úhozu, nebo klasicky v režimu Pedal, ovládaném připojenou šlapkou.
Speaker Modeling podobně jako Speaker Simulator napodobuje nejrůznější studiové systémy, ale třeba i domácí audio.
Kromě uvedených emulací najdete v multiblocích ještě např. oktávový dělič, pitch shifter, phaser, flanger, chorus, 4pásmový ekvalizér, de-esser a další.
Inserty mohou být připojeny přímo na vstup a výsledný zvuk se nahraje do stopy. Nebo můžete efekt slyšet, ale zvuk nahrávat čistý. Při playbacku může mít každá stopa svůj multiefekt, ale dají se distribuovat také do dvojic (stopy 1/2, 3/4 atd.).
Zvláštní blok tvoří Mastering Tool Kit, určený výhradně pro dvojici stop 9/10. Na začátku má 4pásmový ekvalizér s Q parametrem, za ním následuje Bass Cut Filter a Enhancer. Algoritmus Input vzápětí rozdělí zvukové spektrum na tři frekvenční pásma, která potom odděleně procházejí expanderem a kompresorem. Mixer je znovu spojí v regulovatelném poměru a přes limiter projdou na výstup, který ještě ošetří případný clipping a příliš ostré amplitudové změny. Tohle všechno dohromady představuje velmi výkonný systém pro dokonalý mastering. Ne každý si hned bude vědět rady s velkým množstvím parametrů, proto je tu k dispozici i řada hotových presetů, takže alespoň pro začátek stačí vybrat ten, který zní nejlépe.
Rhythm Guide
BR-1180 je vybaven devíti drumkity, uloženými v PCM ROM. K nim patří 294 presetových patternů nejrůznějších stylů a žánrů. Dalších 999 patternů můžete vytvořit za pomoci MIDI vstupu a připojené klávesnice nebo rovnou importovat ve formátu SMF a uložit je v User RAM. A kdyby to nestačilo, tak následujících 999 patternů uložíte na disk jako součast Songu. Z patternů je možno libovolně sestavovat celé sekvence (Rhythm Arrange - 50 jich najdete v ROM, 10 si vytvoříte v RAM a dalších 10 může tvořit součást Songu). V uživatelských sekvencích můžete použít i zasmyčkované fráze z jakéhokoliv audio materiálu. Dají se importovat prostřednictvím CD-ROM ve formátech aiff nebo wave, nebo přímo vytvořit z úseku nahrané stopy. Je tu i výkonný aparát pro jejich úpravu. Rhythm Guide je přiřazen k samostatné stereo stopě, na níž je možné v libovolném poměru smíchat zvuk PCM bicích se zvukem použitých smyček. Všechno dohromady to nabízí mimořádný prostor pro sofistikovaný rytmický doprovod. Systém funguje odděleně od audiostop, chová se spíš jako MIDI sekvencer, ale bouncing ho nakonec dovede přimíchat do stereo výsledku, určeného k masteringu.
K synchronizaci s připojeným externím sekvencerem nebo dalším HDR přístrojem poslouží implementovaný MIDI Clock/SPP nebo MIDI Time Code a MIDI Machine Command.
CD jednotka
Dovede přehrávat klasická CD. Jednotlivé tracky lze přímo přepsat do stop. Kromě toho umožňuje i import materiálu ve formátech aiff a wave jak do stop, tak do Rhythm Guide.
Zmasterované songy můžete seřadit a nechat rovnou vypálit finální audio CD. Nebo je uložíte v podobě souborů jako CD-ROM zálohu, kterou můžete kdykoliv načíst k dalšímu zpracování.
Závěrem
Je až neuvěřitelné, kolik se do nevinně se tvářícího přístroje vešlo. A to jsem ještě opomněl spoustu rafinovaných drobností a vychytávek. Například Phrase Trainer, bizarní to funkce, umožňující na stopy 7 a 8 nahrát třeba obtížný úsek nějaké skladby, který vám pak bude ve smyčce opakován tak dlouho, až to sólo k němu perfektně nacvičíte. Bizarní je na trenérovi tlačítko Time Stretch, které spustí playback poloviční rychlostí (!) při zachovaném ladění. Rychlost by souhlasila, ladění taky, ale k poslouchání to opravdu není, to se tu inženýři trochu utrhli ze řetězu.
Ale to je jen taková prkotina, která ten výtečný dojem nemůže nijak významně ovlivnit.
Tenhle přístroj si zalouží pořádnou muziku a rozhodně se za ni dovede odměnit. Rolandi, smekám a vystavuju pleš.
Já bych tady neváhal.
A teď už jsem teprve zvědav na monstrózní VS-2480, o kterém budete číst za měsíc!
Info:
Boss BR-1180CD je desetistopý HD multitracker, který spolu s rozsáhlou DSP kapacitou a vestavěnou jednotkou CD-RW tvoří kompaktní ministudio. Dodává se i bez CD-RW jako BR-1180. Cena 50 470 Kč.
Plus:
volitelný datový formát
insert efekty
simulace reproboxů
tvorba a import rytmických smyček
Audio Sub Mix
Mínus:
chybí digitální vstup
jenom optický digitální výstup
pouze externí automatizace mixu
nelze automatizovat parametry DSP