Big Joe Stomp Box Company Raw Series - R-402/Classic, R-401/Saturated a R-405/Hard
Big Joe Stomp Box Company
aneb test velkých a syrových zkreslovadel
Protože si nejsem jist, zdali je v Čechách mezi kytaristy známa americká firma Big Joe Stomp Box Company, nejdříve krátký úvod. Firma sídlí v USA a vyrábí kytarové efekty. Chlubí se tím, že její efekty jsou opravdu analogové, skvělé, a nemůžeme bez nich vlastně ani existovat. Jenomže to tvrdí všechny firmy...
Pátral jsem po tom, proč se vlastně firma jmenuje tak, jak se jmenuje. Takže jméno si dala po bluesovém kytaristovi a zpěvákovi, který se jmenoval Big Joe Williams. Big se mu asi říkalo, protože byl velký a taky tlustý - tak má správný černošský bluesman vypadat. Byl typický tím, že hrál na podivnou kytaru, která měla zdvojené struny e1, g a d. Ostatní struny měl po jedné. Proto měla jeho kytara takový zvláštní, až podivný zvuk... Ale zpět k těm efektům.
Na test jsem dostal celkem tři různé kusy zkreslovadel ze série RAW, všechno jsou to veliké a těžké kovové krabičky. Vezmu to od té, co zkreslovala nejméně.
R-402/Classic
Je to typický představitel efektů overdrive. Když budete mít lampový aparát, který již sám o sobě jde nepatrně do bluesového zkreslení, a vy byste chtěli, aby to kreslilo víc a rádi byste získali ještě dlouhý sustain, tak je tenhle efekt přesně pro vás. Ovládání je jednoduché: Tone, Gain, Output a ??? Má to navíc páčkový přepínač s názvem Contour, přímo pod potenciometrem Tone, kterým aktivujete filtr (dle výrobce) simulující reprobox. Raději bych to nazval celkový zakulacovač výšek (vlastně lowpass filter), když se vám zvuk bude zdát moc ostrý, přepnete páčku a máte krásný kulatý tón. R-402/Classic se zvukově hodí na polozkreslené i zkreslené bluesové doprovody. Na sóla bych k tomu ještě přidal nějaký treble booster. Zvuk je kultivovaný a drží dloooouhý tón (má opravdu dlouhý sustain). Blusemani si pošmáknou.
R-401/Saturated
Druhá krabička má víc agresivní zvuk, něco mezi overdrivem a fuzzem. Zkreslení má víc než u typu Classic a navíc má jiný charakter. Je takové ostré a drzé. Ovládání je Tone, Gain, Output a opět páčkový přepínač pod potenciometrem Tone. Přepínač má tentokrát název Model. O přepínači Model se na stránkách výrobce prakticky nic nedozvíte. Takže co to dělá? Dává dvě funkce potenciometru Tone. První je klasická tónová clona na výšky a druhá je zajímavá věc, a to přeladitelný filtr. Takže můžete výrazně měnit charakter zvuku - od velmi zakulaceného přes středově agresivní až po uši řezající navýškovaný zvuk. Ale přitom to nezní jako filtr na kvákadlu. To je dobrá „fičůrka“. Ten středově agresivní tón je určitě vhodný především na drsnější jižanský rock. Volume na kytaře lze použít na zmenšení zkreslení, sustain to má také slušný, ale u modelu Classic se mi zdál sustain lepší. Jižanští rockeři R-401 jistě ocení a ten sustain lze docílit při vyšší hlasitosti zpětnou vazbou.
R-405/Hard
A máme tady toho nejzlobivějšího „efekta“. Název Hard by napovídal, že to bude vhodné asi na hard rock. No, spíš bych to viděl (slyšel) na nějaký vintage protometal... Poměrně silné, mohutné zkreslení, které ale charakteristikou míří do raných 70. metalových let, tam kde začínal Tony Iommy, asi tak... Ale zase to má další „fičůrku“, která rozšiřuje možnosti použití. Kromě povinných potenciometrů Gain a Output to má místo jednoduchého tone Mid Level a místo páčkového přepínače čtvrtý potenciometr s názvem Mid Freq. Takže tady máme téměř hi-gain distortion s přeladitelným středovým filtrem. A ten filtr, to je maso. Taky asi proto je to z řady Raw... Když dáme Mid Freq na 12 hodin (tedy doprostřed) nedělá Mid Level nic. Ani nepřidává, ani neubírá, prostě nic. Ale když pohneme potenciometrem Mid Freq doleva nebo doprava, začnou se dít věci. Mid Freq plynule nastaví určitou frekvenci a Mid Level ji přidává (doprava) nebo, a to je velmi zajímavé, ubírá (doleva). Tím se dá úplně přenastavit zvuk. Takže pro protometalové experimentátory je to svatý grál metalového zvuku. Moderní hi-gain zvuk to ale neumí, asi ani nemá umět. Je to prostě Raw.
R-402, R-401 a R-405 jsou kvalitní „vintage style“ zkreslovací efekty. Každý je vhodný na trochu jiný druh muziky. Zvukově jsou velmi různorodé, a navíc jich je v sérii Raw ještě víc. Co je ovšem trochu nemilé, je cena. Jsou to americké originály a za to se platí. Ovšem odměnou za vyšší cenu bude kromě vintage zvuku i vintage majestátní vzhled vaše pedalboardu. Jo, a k efektu je přibalen jako dárek takový krásný jutový černý pytlík.
Info:
Big Joe Stomp Boxe Company R-402, R-401 a R-405 ze série Raw (proto to R v názvu) jsou kytarové krabičky vyrobené v USA, které se snaží zvukově pokrýt vintage zvuk od blues přes jižanský rock až po starší metalový zvuk. Ceny jsou následující: R-402 6091 Kč, R-401 6091 Kč a R-405 6749 Kč.
Plus:
vintage zvuk
dlouhý sustian
u modelu R-405 parametrická ekvalizace
Mínus:
cena
vyšší hmotnost
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Napájení | 9V baterie nebo adaptér 9–18 V s mínusem uprostřed |
Rozměry | 120 x 80 x 53 mm |
Hmotnost | 520 g |
www:
www.bigjoestompboxcompany.com/index.php?route=product/category&path=65